עומר כילף אינוויז
צילום: יח"צ

תחום הלידארים מתקרר? אינוויז כבר ירדה 35% מהשיא

מניות הסקטור שהיה נחשב לאחד הסקטור הלוהטים התחילו לאבד גובה, בין היתר עקב הסירוב של טסלה שנחשבת למובילת שוק הרכבים האוטונומיים לשלב לידארים ברכבים שלה 
גלעד מנדל | (5)
נושאים בכתבה אינוויז טסלה

תחום הלידארים, שהם בסופו של דבר העיניים של הרכבים האוטונומים, נראה עד לאחרונה כאחד התחומים החמים בבורסה האמריקאית. בגיבוי הבאזז שנוצר סביב טסלה וטירוף הספאקים - נכנסו חברות רבות מהתחום לבורסה דרך הספאקים; אחת מהחברות שנכנסו היא חברה בשם אינוויז INNOVIZ TECHNOLOGIES . חברה ישראלית שהוקמה בידי יוצאי יחידת הטכנולוגיה המיוחדת בצה"ל - יחידה 81 ובראשם המנכ"ל עומר כילף. 

אבל לאחרונה, נראה כי שוק ההון מתחיל לאבד עניין בתחום ובהתאמה מחירי המניות יורדים. אינוויז הישראלית ירדה כ-35% משיא של 16 דולר למניה בדצמבר למחיר של 10.4 דולר למניה כיום, מרחק של כפסע מהמחיר שעליו שילמו משקיעי הספאק עבור מניותיהם (10 דולר, כנהוג) והיא נסחרת כיום לפי שווי שוק של 1.6 מיליארד דולר. גם מובילת התחום, חברת  LUMINAR TECHNOLOGIES INC.  ירדה כבר 53% ממחיר שיא של 37.7 דולר למחיר של 17.9 דולר ושווי השוק עומד כיום על 6.1 מיליארד דולר.

אף על פי שאותן חברות "רכבו" על כנפי הטרנד שנוצר במנייתה של טסלה בפרט ושל מניות הרכבים האוטונומים בכלל, טסלה הודיעה כי היא אינה מתכוונת להשתמש בלידארים ברכבים שלה. לעומתה, חברות רכב אחרות כדוגמת חברת BMW חולקת על דעתה של טסלה, או לפחות מעוניינות לתת ללידארים צ'אנס ועל כן חותמות על שיתופי פעולה להתקנת לידארים על כלי הרכב שלהם. יהיה מעניין לעקוב ולראות האם טסלה "תישבר" ותחליט שעדיף לנסות ולשים לידארים על הרכבים שלה. יהיה גם מעניין לראות האם התוצאות של שילוב הלידארים עם הרכבים של החברות שכן חתמו על הסכמי שיתוף פעולה יהיו חיוביות או שלא. אין ספק שלתוצאות תהיה משמעות מכרעת לעתיד הענף.

כמו כן, התחזקותה של מובילאיי שמפתחת גם היא לידארים מעיבה על הענף.

לאינוויז יש שיתוף פעולה עם BMW בנוגע להתקנה של לידארים על הרכבים האוטונומיים של BMW, במידה ואכן הלידארים יוכיחו את עצמם כיעילים. לחברה אין הכנסות מהותיות כאשר על פי המסמכים שהגישה לספאק במסגרת המיזוג שבוצע עם הספאק, ההכנסות שלה בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2020 הסתכמו לסך של 3.7 מיליון דולר. בשנת 2019 כולה רשמה החברה הפסד תפעולי של 69.5 מיליון דולר - שזהו דבר הגיוני בהתחשב בכך שהיא עדיין חברה מתפתחת, ללא הכנסות מהותיות ושמוציאה עשרות מיליוני דולרים בשנה על מחקר ופיתוח. בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2020 החברה רשמה הפסד תפעולי של 50 מיליון דולר.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    דניאל 16/04/2021 15:30
    הגב לתגובה זו
    חברה שמפסידה כסף ,כל השוק האמריקאי הוא בועתי ברמות,יום אחד שיעשו מחקרים על המפולת הבאה אני בטוח שתופעת הספאק תככב שם.
  • 4.
    מוטי 16/04/2021 15:12
    הגב לתגובה זו
    רק מאסק ושעשוע יודעים מה צריך?העתיד יוכיח שממש לא!מאחורי חברות הלידאר יש מוסדיים שהשקיעו מליוני דולרים כדי לקבל תמורה בסוף. מבינים שלידאר זו הדרך הבטוחה ביותר לנהיגה אוטונומית.
  • 3.
    רק מזומן 15/04/2021 21:56
    הגב לתגובה זו
    כשלסבתא...המכונית באמת תראה ותחשוב אוטונומיה.פראיירים תברחו.
  • 2.
    הרבה באזז מסביב, תחום למי שלא מבין. יש טכנולוגיות 15/04/2021 21:53
    הגב לתגובה זו
    הרבה באזז מסביב, תחום למי שלא מבין. יש טכנולוגיות חדשות בפיתוחשאסלה שותפה להם. לא יהיה לידר במכונית נקודה.
  • 1.
    אברהם 15/04/2021 21:22
    הגב לתגובה זו
    מסכים עם מחבר הכתבה אודות התהייה על תחום הלידארים. מצד אחד, כמו שנכתב: "העיניים של הרכב האוטונומי", מצד שני שווה להיזכר בהרצאה האחרונה מה- CES של פרופ' אמנון שעשוע (שהוא ללא ספק המומחה הטכנולוגי המוביל בתחום בעולם) שדיבר על נושא היתירות ברכב האוטונמי בכך שישלבו מצלמות עם רדארים, ולא לידארים (וסקר את חסרונות השימוש בהם!!!). דרך אגב, היחידה נקראת 81, ולא 82 / 8200.