זהירות: מציגים לכם רכב מ'השכרה' כליסינג' - אחת נתפסה אבל יש עוד כאלה
עובדים עליכם: הציעו לכם לקנות רכב ליסינג וגיליתם אחר כך שהוא רכב מהשכרה? זה כמובן מרגיז מאוד. לכאורה תגידו מה ההבדל - ליסינג לכאורה זה סוג של השכרה. אבל יש הבדל גדול: בליסינג הרכב עבר יד אחת, ובהשכרה הרכב עבר מאות אם לא אלפי ידיים, כשכל אחד נוסע עליו (ולעיתים מתפרע), ואנשים כידוע לא ממש שומרים על רכב שכור, מאמצים את המנוע - ולמעשה הרכב נפגע ומתקלקל הרבה יותר.
בעקבות כך שווי רכב שמוכרים מהשכרה הוא כמובן נמוך בהרבה משווי של רכב מליסינג. מדובר על פערים של 15%-20% ואולי אפילו יותר. אבל הטריק של לספר לכם שמדובר ברכב ליסינג כשלמעשה הוא היה רכב מהשכרה, הוא טריק של חברות. יש לצערנו חברות כאלה בארץ, ומדובר בפגיעה קשה בצרכנים. אין הרבה מה לעשות נגד זה חוץ מעצה אחת פשוטה: תיזהרו.
אז הרשות להגנת הצרכן תפסה חברה אחת על חם, והודיעה היום על כוונתה להטיל קנס של קצת פחות מ-1.4 מיליון שקל על חברת פרי ירוחם. על פי הרשות להגנת הצרכן, פרי ירוחם מכרה 16 רכבים, לכאורה תוך הצגתם ככאלה ששימשו כרכבי ליסינג, אולם בפועל - רכבים אלו שימשו גם כרכבי השכרה, 15 מתוכם פורסמו באתרי אינטרנט כמו יד2 ואוטוספין תוך שמצויין: "הבעלות הנוכחית: ליסינג", או "יד ראשונה ליסינג". אלא שבבדיקה שביצעה הרשות התברר כי חלקם שימשו כרכבים רק להשכרה וחלקם כרכבים ששימשו בעברם גם בליסינג וגם בהשכרה.
מעבר לכך, בחקירה שביצעה הרשות עלה כי צרכנים אשר ביקשו לרכוש רכב מהחברה, הגיעו אל אחד מסניפיה של החברה לפגישה עם נציגי החברה. במהלך הפגישה נציג החברה הציג לצרכנים השונים את הרכב על פרטיו השונים ובין היתר מסר לצרכנים בעל פה כי הרכב שימש כ"ליסינג".
על פי הרשות, במהלך שיחת המכירה חתמו הצרכנים השונים על מסמך הנושא את הכותרת "זכרון דברים" אשר כלל את פרטיו השונים של הרכב הנמכר. כמו כן ברישיון הרכב אשר נמסר לצרכנים השונים לאחר הרכישה, בשדה "רישום מקורי" נרשם לעיתים "השכרה/ החכר" ולעיתים, שדה זה נשאר ריק ללא ציון רישומו המקורי של הרכב.
הרשות מצאה כי "החברה מכרה 16 רכבים, תוך הצגתם ככאלה ששימשו כרכבי ליסינג, אולם בפועל, רכבים אלו שימשו גם כרכבי השכרה ועל כן הצגתם כרכבי ליסינג אינה נכונה ויש בה כדי להטעות את הצרכנים".
"עברו של הרכב והשימוש שנעשה בו הם פרטים מהותיים בעסקה שכן הם יכולים להעיד על מצבו ואיכותו ועל גורמים נוספים אחרים, אשר משפיעים על ההחלטה האם לרכוש את הרכב.
"הצגת הרכב במהלך שיחת המכירה, כרכב אשר שימש בעברו כליסינג, כשהוא בפועל לא שימש למטרת ליסינג כלל או בלבד, אלא גם שימש למטרת השכרה, מהווה מעשה העלול להטעות צרכן בפרט מהותי בעסקה, בהתייחס לכל אחד מהרכבים, שכן לצרכנים ניתן מידע אשר תיאר את עברו של הרכב כליסינג אולם מידע זה לא היה נכון ועברו של הרכב היה שונה.
"יתרה מכך, ציון "השכרה/ החכר" בשדה "רישום מקורי" ברישיון הרכב או השארת שדה זה ריק, תרמה אף היא למצג המטעה, שכן רישיון הרכב אשר הוצג לצרכן לא תיאר את עברו האמיתי של הרכב וניתן היה להבין מעיון ברישיון הרכב כי הרכב הנרכש לא שימש בעברו להשכרה כלל. (על פי הדין רכב המיועד להשכרה או שימש בעברו כליסינג וגם להשכרה יירשם ברישיון הרכב כ-"השכרה").
כאמור, נגזר על החברה קנס של כ-1.4 מיליון שקל והחברה תוכל לערער על ההחלטה בתוך 45 ימים.
אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי: "רכישת כלי רכב היא מסוג העסקאות היקרות יותר והמורכבות יותר שמבצע צרכן. מדובר בפער מידע משמעותי בין העוסק לצרכן ביחס למוצר, הן באשר למצבו של הרכב והן באשר לשימוש הקודם שנעשה בו וחשוב להבין שלצרכן אין דרך לבדוק את המידע בעצמו. העובדה שהחברה הטעתה את הצרכנים באשר לשימוש הקודם שנעשה ברכב, חמורה במיוחד כיוון שפרטים אלה יכולים להעיד על מצבו, איכותו ועל פרמטרים נוספים אחרים, אשר משפיעים על ההחלטה האם לרכוש את הרכב. סיום החקירה הינו צעד נוסף במלחמה הנחושה של הרשות כנגד מי שמטעה את ציבור הצרכנים."
תגובת פרי: "פרי היא חברה ותיקה בתחום ופועלת בו עשרות שנים. לפני מספר חודשים התקבלה פניה מהרשות. מתוך אלפי העסקאות שהועברו לבדיקת הרשות, תוך שיתוף פעולה ושקיפות מלאה, נמצאו 16 עסקאות מכר אשר נטען כי הן עסקאות שכללו הטעיה, אלא שהרשות בחרה להתעלם באופן תמוה ומוחלט מהסכם המכר ובו סעיף מפורש לפיו רוכשי הרכבים ידעו ואישרו בחתימת ידם, כי מדובר ברכבי השכרה, והדבר נכון לגבי כל 16 הרכבים.
"יצוין כי כל רוכשי הרכבים מסרו בקולם, לאנשי הרשות, כי רכשו את הרכבים לשביעות רצונם ובמחיר זול מזה שהיה נקוב במחירון באותה העת, ושלא נגרם להם כל נזק כספי. על העיצום הכספי שהוטל, יוגש בימים הקרובים ערעור לבית המשפט המוסמך, אשר יאמר את דברו. החברה מצרה על התנהלות הרשות אשר פוגעת בשם החברה".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
8.״אין הרבה מה לעשות נגד זה חוץ מעצה אחת פשוטה, תיזהרו״אני 27/10/2021 10:19הגב לתגובה זו3 0וואללה. ואיך ניזהר אם אי אפשר לבדוק? עצה גאונית איש, גאונית!!סגור
-
7.נוכלים.. ישראבלוף (ל"ת)דודו 23/10/2021 22:07הגב לתגובה זו2 0סגור
-
6.גם אלבר עושים את זה, גם אנו נפלתי בפח (ל"ת)ינחב 22/10/2021 08:42הגב לתגובה זו3 0סגור
-
5.מי קורא את החוזה??? סומכים על המודעה!!! (ל"ת)התירוץ לא מתקבל!! 22/10/2021 00:14הגב לתגובה זו3 0סגור
-
4.נכון מאוד, כולם צודקיםרוני 21/10/2021 22:45הגב לתגובה זו1 0גם לי המוכר אמר שזה מליסינג פרטי ללא רישום. בפועל אחרי הקניה ראיתי שהיה בהשכרה. המחיר כמובן היה בהתאם, אין לי בכלל תלונות לפרי, אחריות ושרות מצויין. הבעיה היא לא בחברת ההשכרה, אלא במשרד התחבורה שלא מחוקק על מנת למנוע מקרים כאלו. וזה קורה הרבה.סגור
- טען עוד
-
3.כולם נוכליםהמון רמאויות בשוק הרכב. החל מיבואנים שמוכרים בהנחה 21/10/2021 19:44הגב לתגובה זו11 0המון רמאויות בשוק הרכב. החל מיבואנים שמוכרים בהנחה מכוניות יד 2 עם 0 קמ כשחלק מההנחה זה ניפוח מחיר מחירון מלאכותי וכלה במאכרים שמשלמים כסף לבוחני רכב במכונים שירככו בטופס הבדיקה פגמים ברכב. לעולם אל תבדקו רכב ממאכר באזור שפגשתם אותו. אלא לפחות 50 קמ מרחק ובלי להודיע לו מראש היכן בודקים. ועדיף לא לקנות מסוחר בכל מקרהסגור
-
2.עדיף לקנות מאדם פרטי אפילו אם המחיר גבוה (ל"ת)אנונימי 21/10/2021 19:39הגב לתגובה זו9 0סגור
-
1.מצוין להמשיך כך עם הנוכליםמנתח דוחות 21/10/2021 18:39הגב לתגובה זו9 0לאסור על הבעלים לפתוח סוכנויות כאלה בעתידסגור