הכנסת אישרה בטרומית הגבלת אגרת רישיון הרכב - אבל זה ספין, ויותר גרוע: זה לרעתכם
באופוזיציה חוגגים עוד ניצחון על הקואליציה, כאשר חברי הכנסת הצליחו להעביר בקריאה טרומית הצעה לפיה המחיר המקסימאלי של אגרת הרישוי השנתית לרכב שאינו מסחרי תעמוד על 10% מהשכר הממוצע במשק, כלומר כ-1,100-1,200 שקלים (השכר הממוצע במשק נע בשנה האחרונה בין 11,000 ל-12,000 שקל).
מדובר בהצעת חוק של חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסאמה סעדי, כאשר במליאת הכנסת ביום רביעי תמכו בהצעה 31 חברי כנסת, כולם מסיעות האופוזיציה, כאשר המתנגדת היחידה בהצבעה במליאת הכנסת הייתה שרת התחבורה מרב מיכאלי מהקואליציה. חברי הכנסת מהאופוזיציה, לפחות אלה של הליכוד והציונות הדתית, יודעים כי מדובר בהצעת חוק לא חכמה במיוחד, בלשון המעטה, אבל כאשר המטרה היא להביך את הקואליציה - אז תומכים בכל מה שאפשר.
הצעת החוק כמובן לא תעבור - אבל באופוזיציה נהנים להביך את הקואליציה
בדברי ההסבר לחוק נכתב: "בהשוואה לארצות הברית, שבה סכום האגרה שנגבה בעד רישיון רכב שנתי הוא כשלושים דולר, בישראל הסכום נע בין 1,200 עד 4,500 שקלים חדשים בשנה. מדובר בסכום משמעותי ביותר שמשלמים בעלי הרכבים על בסיס שנתי, ללא שום הצדקה, וזאת בנוסף למיסוי הגבוה שנאלצים לשלם בעלי הרכבים בישראל, שמגיע עד לסכום הכפול פי שניים מהמיסוי שמשלמים בעלי הרכבים באירופה או בארצות הברית."
זה כמובן ניצחון נחמד לחברי הכנסת של האופוזיציה, על הנייר, אבל זה כמובן לא יאושר בסופו של דבר. להצעת החוק יש עוד דרך ארוכה לעבור, כולל הכנה בוועדת הכנסת ו-3 קריאות בכנסת וסביר להניח שהקואליציה בסופו של דבר תפיל את זה.
וכדאי גם לזכור שמדובר במס פרוגרסיבי - כלומר העשירים שרוכשים רכבים יקרים יותר גם משלמים אגרה גבוהה יותר. אז בעצם חברי הכנסת רוצים להקל על העשירים ולסייע להם לשלם פחות על רכבי היוקרה, ואחר כך הם יקראו לעצמם 'חברתיים' כאלה שמוזילים את יוקר המחיה.
פיצוץ אוכלוסין? אולי צריך לומר פיצוץ מכוניות
סביר להניח שגם חברי הכנסת של האופוזיציה יודעים את האמת. מדובר בהצעת חוק פופוליסטית, שאולי מצטיירת טוב כאשר רוצים לדבר על 'הוזלת יוקר המחיה' - אבל אין באמת קשר בינה ובין יוקר המחיה.
המטרה של אגרת הרישוי לרכב, ובאופן כללי יותר המטרה של כל המסים בתחום הרכב היא לגרום לציבור לרכוש פחות מכוניות. מדוע? כי בישראל עולות על הכביש בכל שנה 300 אלף מכוניות. אם אתם נוסעים בכבישי ישראל בשנים האחרונות וחושבים שאתם עומדים יותר בפקקים - אתם לא טועים: כמות המכוניות שיש בכבישי ישראל עומדת נכון לדוח הכנסות המדינה מ-2018 על 3.5 מיליון מכוניות. כלומר מכונית לכל 3 אזרחים, כן כולל תינוקות.
המטרה של אגרות הרכב - לגרום לאנשים לנסוע פחות בכבישים ופחות לזהם את הסביבה
לא חושבים על זה בדרך כלל, אבל כשנוהגים במכונית בעצם משתמשים במשאב ציבורי - הכביש - בחינם. לא משלמים יותר או פחות על השימוש בכביש, למרות שמדובר ב'מוצר שנמצא במחסור' - כלומר, יותר אנשים רוצים לצרוך אותו ממה שאפשר, וכך נוצרים פקקים. המונח המקצועי בכלכלה נקרא "השפעות חיצוניות שליליות", והפגיעה שנגרמת לאנשים הנוספים שמשתמשים בכביש - הרי לא רק אתם עומדים בפקק אלא כולם - נקראת 'הטרגדיה של נחלת הכלל', כלומר שימוש יתר בכביש על ידי הנהגים פוגע למעשה בכולם ומפחית מהרווחה של כולם (כלכלה היא אמצעי כדי להשיג את המטרה: רווחה טובה יותר לציבור).
כדי להקל על הפקקים ולצמצם אותם יש מגוון דרכים לעודד אנשים להשתמש פחות במכוניות. הראשונה והחשובה שבהן היא אגרת גודש, שאולי סוף סוף תחל לפעול בישראל בעוד כמה שנים (הכנסת אישרה את זה, אבל רק ב-2025, כלומר הרבה מאוד זמן בדרך והרבה אפשרויות לבטל את זה). אגרת גודש היא הפתרון היעיל ביותר, שגם הוכח בעולם שעובד - אבל הבעיה היא שהציבור שונא אותה במיוחד (למרות שזה יקל עליו ויעלים את הפקקים).
לצד ובמקביל אפשר וצריך לשפר את התחבורה הציבורית בצורה משמעותית באמצעות מטרו ורכבת קלה ועוד. דרך נוספת היא אגרות שונות המוטלות על רכבים, כמו אותה אגרת רישוי שנתית לרכב.
במשרד האוצר מסבירים כי "המטרה העיקרית של המיסוי בענף הרכב היא הפנמת ההשפעות החיצוניות הנובעות בגין שימוש בכלי רכב". או במילים אחרות - כאשר אדם נוסע במכונית הוא פוגע לא רק בעצמו אלא גם בשאר המשתמשים בכביש וגם בסביבה, וכדי שהנהגים יקחו זאת בחשבון - הם צריכים לשלם על כך סכום מסוים של כסף.
במילים פשוטות יותר, כאשר אתם עולים על הכביש עם הרכב הפרטי ובוחרים לנסוע לבד לעבודה, אתם גורמים למספר בעיות: הראשונה היא כמובן עלייה בפקקים (עוד רכבים על הכביש יוצרים פקקים שהולכים ומתארכים), אבל מעבר לכך הנסיעה בכביש גורמת לרעש, לתאונות דרכים וגם לפליטת גזי חממה וזיהום אוויר חמור - תשאלו את תושבי חיפה אשר על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה הזיהום הכי גדול אצלם, כ-60% מכלל הזיהום, נובע מהתחבורה ובכלל לא מהמפעלים המזהמים שנמצאים במפרץ. ולזיהום מהתחבורה יש מחיר: הוא פוגע בבריאות של התושבים ולפי מחקרים מסוימים אף גורם לסרטן.
אז כן, במשרד האוצר מפעילים כלי מיסוי שונים כדי לנסות לגרום לציבור הישראלי להפנים את אותן "השפעות חיצוניות", אבל צריך להודות ביושר שלא מדובר עד היום בהצלחה כבירה - יותר ויותר אנשים רוכשים מכוניות, ונוסעים איתן בכבישים. אגב, העובדה שהאגרה על רכבים היברידיים וחשמליים נמוכה יותר אולי מסייעת להפחית את זיהום האוויר אבל לא פותרת את בעיית הפקקים, ומתברר שבעלי רכבים חשמליים נוסעים יותר קילומטרים ברכב, כלומר - מגדילים את הפקקים, כך שלא בטוח בכלל שתשלום מס נמוך יותר על רכבים חשמליים הוא בכלל צעד נכון.
המדינה לא מכניסה הרבה כסף, באופן יחסי, ממיסוי אגרות הרכב; המדינה בכלל צריכה להעלות את המס הזה
בציבור הישראלי נפוצה האגדה לפיה המדינה לוקחת את אגרות הרכב כדי למלא את הכיס שלה ולממן הוצאות שהיא רוצה, אבל איך לומר בעדינות - זה לא נכון. מתוך כ-413 מיליארד שקל, המדינה מכניסה כ-4.5 מיליארד שקל בשנה מאגרות הרכב שזה בערך 1.1% מתקציב המדינה. כלל הכנסות המדינה מתחום הרכב עמדו ב-2018 על כ-39.4 מיליארד שקל, כאשר כמעט 50% מגיעים ממס הבלו על הדלק (18.3 מיליארד) ו-25% מהם (כ-10 מיליארד שקל) מגיעים ממס הקנייה על רכישת רכבים.
וכאמור, צריך לזכור שהמטרה של גביית המסים על הרכבים היא לצמצם את אותן "השפעות חיצוניות". אז אם כבר - במקום להוריד את המחירים בתחום הזה המדינה דווקא צריכה להעלות אותם.
ולסיכום - כאשר אתם נוסעים במכונית בכבישים, תזכרו שאתם פוגעים לא רק בעצמכם (בגלל הפקקים) אלא גם בכל השאר (בגלל הפקקים, זיהום האוויר, הרעש והתאונות), ומה לעשות, יש לכך עלות. אם חברי הכנסת הפופוליסטיים מהאופוזיציה יצליחו בטעות במזימתם והחקיקה תושלם - אתם תשלמו על כך בעמידה נוספת בפקקים. ורק אל תשכחו לרשום לאותם חברי כנסת פופוליסטיים את החשבון. או כמו שאמרו חברי הגשש החיוור: "סע לשלום חביבי, המפתחות בפנים".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
14.זה מס פרוגרסיבי בערבון מוגבלליאור 26/02/2022 21:14הגב לתגובה זו2 0כל רכב נשאר עם אותה אגרה עד שהוא עולה לשמי מרום. כך שאם אני מצאתי איזה רכב שהיה נחשב בעבר רכב יוקרה, אז זה לא יעזור לי לקנות אותו ממש ממש ממש בזול כי אז אני עדיין ישלם את האגרה הגבוהה שלו כי כנראה עדיין חושבים שאני עשיר - מה לעשות - יש לי הרי וולוו 2004! (בדיוק הבעיה שהעלה בתגובה 12) וחוץ מזה, אם כבר צריך לצאת על מישהו זה על אביגדור ליברמן שביטל את הסבסוד בתחבורה הציבורית וכך גרם לאלפי אנשים (בעיקר מהשכבות החלשות) לקנות רכב כי זה נהפך להם ליותר כלכלי אם יש להם כמה וכמה וכמה ילדים שצריכים להגיע כל יום לבית הספר ולחזור משם - נשמח שתעלו איזושהי כתבה גם על הנושא זה.סגור
-
13.קשקשןאבי 26/02/2022 13:24הגב לתגובה זו2 0מה איכפת לי מהעשירים? עוד 1000 ש"ח לא ישפיע עליהם , אבל עלי 1000 ש"ח זה הרבה כסף . אולי אתה מהעשירים שכואב לך שעמך ישלמו פחות ממךסגור
-
12.הרכב שליאמיר 25/02/2022 18:55הגב לתגובה זו2 0יש לי רכב ששווה לכל היותר כ70,000 שח ואגרת הרישוי שלי מעל 2500 שח לשנה, אכן מס לא הוגן.סגור
-
11.ל 5דודי 25/02/2022 18:35הגב לתגובה זו0 0ברוטו ?סגור
-
10.צריך לאפשר להחזיק רכב בזול ולמסות את הנסועהmichael 25/02/2022 18:29הגב לתגובה זו1 0ביפן מעודדים רכישת רכב והחלפתו בתכיפות טובה. לכן המיסוי על רכישת רכב והחזקתו נמוכים. מצד שני יש עלויות חנייה גבוהות ואינך יכול להרכוש רכב אם אין לך לפחות חנייה אחת בטאבו או בשכירות ארוכה. גם הדלק יקר. וכך עשרות מיליוני יפנים נוסעים לעבודה וממנה בתחב"צ והאוטו נשאר בחנייה לסופ"ש ולאירועים מיוחדים. וכן, התחב"צ שם יעילה וזמינה ועובדת כל השבוע.סגור
- טען עוד
-
9.דבילים מושלמיםדרור 25/02/2022 17:29הגב לתגובה זו1 0במקום לעשות צעדים לצמצום כמויות הרכבים הפרטיים על הכבישים עושים את ההיפך . במקום לסבסד את הנוסעים בתחבורה ציבורית ולפנות מסלולי נסיעה לטובתה .מחפשים שילטפו את האגו הנפוח שלהם ומזיקים לכלכלת ישראל .סגור
-
8.מדינה אוכלת יושביה. עושים הכל כדי שכל הזמן תעבוד בשבילמוני 25/02/2022 17:22הגב לתגובה זו2 0עושים הכל כדי שכל הזמן תעבוד בשביל לשלם חשבונות. אגרת מה זה בדיוק ? אגרת כלום ושום דבר. במקום לתקן רכבים , להחליף בלמים , להחליף צמיגים אנשים מדיפים לחסוך בזה ולשלם את אגרת הגזל הזה. רק שתבינו אם יש בישראל 2 מיליון רכבים מדובר על הכנסה למדינה3.2 מיליארד שקל עבור כלום , לגמרי כלום . 2 מיליון כפול 1600 שח שווה 3.2 מילארד שח !סגור
-
7.כתב חמוראליהו 25/02/2022 17:04הגב לתגובה זו3 0כל הורדת מיסים היא מבורכת. כל השקפת עולמך היא סוציאליסטית ושטחית.סגור
-
6.קודם כל נוסעים כמו סרדינים . עם אנשים חולים שמשתעלים לךנסיעה באוטובוס 25/02/2022 16:37הגב לתגובה זו2 0בפרצוף. נהגים משוגעים שעוצרים עצירת פתע אוטובוסים לא מגיעים בזמן ועם מס גודש לממן את פנסיית הקבע נהיה נזקקים לאוטובוסים יותר ויותר או שנשלם קנס יציאה או שנהיה כלואים כמו מפגרים לא מפותחים בפתח תקווה וכפר סבאסגור
-
5.לידיעת כולם מורה עם תואר שני מרויחה 7500 (ל"ת)שכר ממוצע 25/02/2022 16:34הגב לתגובה זו0 0סגור
-
וכל שיעור פרטי שעושה 120א.ב יהושוע 27/02/2022 09:34הגב לתגובה זו0 0ועובדים 170 ימים בשנה הא וגם כל 6 שנים שנה חופשסגור
-
בושהברכה 25/02/2022 17:37הגב לתגובה זו0 0כך רמת החינוך החל המגן הילדים עד האוניברסיטה .סגור
-
4.חשוב ביותר שהממשלה תעודד הורדת כלי רכב ישנים מהכבישים.שמילו 25/02/2022 16:18הגב לתגובה זו4 0למשל ע"י סבסוד.סגור
-
תחבורה ציבוריתדרור 25/02/2022 17:53הגב לתגובה זו0 0בהעדפה עליונה . הפקקים הורסים את המדינה .סגור
-
3.אגרת רישוייעקב 25/02/2022 16:08הגב לתגובה זו6 0הפיתרון זה לא להכניס עוד יותר את היד לכיסם של האזרחים אלה לפתח תחבורה ציבורית טובה ויעילה כמו באירופה. בנוסף יש לתת לאזרחים שעבדו כל חייהם וחסכו וגם שילמו מס לא קטן, לנסוע במכוניות חזקות ובטוחות. זה לא מותרות, זה מתבקש בהעדר תחבורה ציבורית יעילה. מטרו, חשמלית, עד השעות המאוחרות של הלילה ולא להפסיק בעשר או אחד עשרה, כי החיים לא נגמרים בשעות האלה.סגור
-
2.צודק אם האגרה תהייה כפולה אני אסע פחות עם האוטו שליאמנון 25/02/2022 15:48הגב לתגובה זו4 0איפה ההיגיון בסיסי בטענה שלו?אולי לא צריך להטיב עם העשירים אולי צריך להיטב עם כולם.אגרה גבוהה לא תגרום למי שמשלם אותה להישתמש פחות ברכב, כי האגרה לא תלוייה בכמה השתמשת ברכב.ולגבות אגרה על שימוש ברכב זה חוקי, לפי זכויות האדם.יש זכות קיניין!סגור
-
1.אגרותאביתר 25/02/2022 15:48הגב לתגובה זו3 0אם המדינה רוצה פחות מכוניות על ידי גבית מיסים, למה לא מורידים מיסים על קטנועים?כל קטנוע בכביש זה פחות רכב פחות פקקים ופחות זיהום.כל מה שכתבת זה סתם דיבורים בעלמה.סגור
-
כי אופנועים זה מוות ותאונות (ל"ת)ורווום 27/02/2022 10:06הגב לתגובה זו0 0סגור
-
אולי כי הקוטנועים והאופנועים עושים יותר תאונות?ליאור 26/02/2022 21:17הגב לתגובה זו1 0והעלויות והנזקים של טיפול רפואי גבוהים הרבה יותר מפקקים ותשתיות כמובןסגור