
מחירי הסחורות עולים; כיצד ישפיעו על נתוני מכירת הרכב בשנה הקרובה?
מאז פלשה רוסיה לאוקראינה לפני כ-12 יום, ולמעשה עוד טרם הפלישה עצמה למדינה, החלו סקטורים רבים בשוק להראות את השפעות הלחימה עליהם. מדינות מערב רבות החלו להפעיל סנקציות, מחירי הנפט והחיטה זינקו עשרות אחוזים, המשבר בשרשראות האספקה העולמי החריף חרף ציפיות להתאוששות מהירה לאחר משבר הקורונה ומניות של חברות תעופה, בנקים, נדל"ן ובתי עסק רבים אחרים עם חשיפה כזו או אחרת לשוק הרוסי נפגעו.
על אף כי הפגיעה נצפתה על פני מספר רב של סקטורים, מומחים רבים מעריכים כי פגיעות נוספות עומדות לפנינו, כאשר אחת מהמרכזיות ביניהן היא על זו של תעשיית הרכב העולמית, כאשר רבים מהם מעריכים כי הפלישה תקטין באופן משמעותי את מספר כלי הרכב החדשים שייוצרו בשנה הקרובה בהיקפים של מיליוני יחידות.
אין ספק כי הראשונים שירגישו בחוסר הם תושבי רוסיה עצמם, זאת כאשר מספר בלתי מבוטל של חברות רכב הכריזו לאחרונה כי ישעו את הפעילות במדינה. עם זאת, גורמים רבים מעריכים כי ככל שהלחימה תוארך, כך גוברים הסיכויים כי ההשפעות יהדהדו על פני כל תעשיית הרכב ברחבי העולם.
כבר כעת מעלה הפלישה קשיים חדשים עבור שרשרת אספקת המוצרים, כמו לדוגמא בשוק רתמות התיל, להן תפקיד חשוב בהנעת מנוע הרכב. גם סחורות נוספות כמו הפלדיום, אשר לו תפקיד מכונן בהורדת שיעורי הפליטה של רכבים רבים, עלו בימים האחרונים בעקבות המשבר.
- ביזארי: תאונה בין שני כלי רכב אוטונומיים בלוס אנג'לס
- הצפיפות בכבישים: מתחילת המילניום זינוק של פי 2.2 בכמות הרכבים
ככל שתחריף הלחימה, כך יגבר הלחץ על מלאיי השבבים והממירים הקטטילים, אשר חלקים רבים המשמשים לייצור מוצרים אלו מקום באיזורי המשבר. עליות המחירים הללו יגבירו את הלחצים האינפלציונים, ויתכן ויעזרו לגרור את מחירי הרכב החדש אף יותר למעלה.
עבור הצרכן האמריקאי, הבעיה המיידית ביותר היא הגידול במחירי הדלק שמושפע בעיקר מהחשש ההולך וגובר מכך שככל שהלחימה תימשך, כך גם הסיכויים שהמערב יפעיל סנקציות על הנפט הרוסי הולכים וגוברים.
עם זאת, על הצרכן האמריקאי לקחת בחשבון כאמור גם את הסיכוי שלצד העלייה במחירי המוצרים שמשמשים לייצור הרכבים, גם מספר הרכבים החדשים שייוצרו יהיה נמוך מבשנים קודמות, זאת חרף העובדה שהביקושים לא צפויים בשלב זה לרדת.
- 520 ק"מ ב-5 דקות - הסוללה החדשה של החברה הסינית
- מחירי התחבורה הציבורית מזנקים – כמה זה יעלה לכם?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
הודות לתנודתיות במצב, גם הערכות השוק לגבי מספר הרכבים החדשים שיצאו לשוק בשנה הקרובה משתנות בהתאם.
נשיא חברת הרכב האמריקאי LMC מסר כי בעקבות הפגיעה מהפלישה, יתכן וזו תשפיע על ייצור של כמה מיליוני רכבים, זאת לאחר שהחברה כבר חתכה את התחזיות בקרוב ל-700 אלף רכבים חדשים עבור השוק האירופאי השנה הקרובה.
אותו שוק אירופאי צפוי לחזות כאמור בהשפעות המחסור מהר יותר מהשוק האמריקאי, זאת לאחר שיצרניות רכבים אירופאיות רבות כמו אאודי ומרסדס בנד הודיעו כי ייאלצו לייצר מספר פחות של רכבים ב-2022 על רקע הפגיעה בשרשרת אספקת הסחורות המשמשות אותם לייצור רכבים, בייחוד מתוך אוקראינה.
גוף הייעוץ AutoForecast, המתמחה בעיקר בעולם הרכבים, מעריך בשלב זה כי ייצור הרכבים בתוך רוסיה ואוקראינה בלבד יחתך בקרוב לחצי במהלך 2022 ויסתכם בקרוב ל-800 אלף יחידות חדשות, זאת מבלי לחשב את הפגיעה בשאר הסקטור העולמי.
אם כן, בהיקף גלובלי מעריך בצורה פאסימיסטית גוף היעוץ IHS Markit כי מספר כלי הרכב החדשים שייוצרו בשנה הקרובה ירד בקרוב ל-3.5 מיליון רכבים, בייחוד בעקבות השפעת הפגיעה בשרשרת אספקת השבבים. עוד הוסיף הגוף כי רוסיה ואוקראינה הן מהיצאניות הגדולות בעולם של גז הניאון ושל מתכת הפדליום המצויינת, להם תפקיד חשוב גם בתעשיית שבבים זו.
מומחים רבים אלו מתקשים בשלב זה לקבוע כמה חמורה תהיה הפגיעה, ומעריכים כי זו כאמור תהיה תלויה במשך הלחימה, ככל שזו תמשיך להערך. כל אותן חברות שבחרו להשעות את פעילותן בתוך רוסיה יאלצו כעת לשקול כמה הן מעוניינות להשיב את פעילותן בתוך המדינה.
החלטה זו תהיה מושפעת כמובן ממידת הפעילות של חברת הרכב בתוך המדינות המעורבות, כאשר עבור חברות רכב מסויימות הבחירה יכולה להתקבל בצורה קלה יותר מאשר עבור אחרות.
לצורך העניין, לחברת רנו הצרפתית פעילות ענפה בתוך רוסיה, ורכביה מהווים קרוב ל-40% מכלל הרכבים במדינה. אחריה מגיעה חברת יונדאי הדרום קוריאנית, כאשר רכביה מהווים כ-27.2% מכלל הרכבים ברוסיה.
מכאן המספרים רק יורדים, כאשר רכביה של יצרנית הרכב הגרמנית פולקסוואגן מהווים 12.2% מכלל הרכבים במדינה, לאחר מכן טויוטה היפנית עם 5.5% וכן הלאה. עבור אותן חברות להן פעילות נמוכה מתוך רוסיה יהיה קל יותר להתאושש מהמשבר גם אם יאריך ימים.
שוק הרכב הרוסי היווה כעשירית מזה של שוק הרכב האמריקאי במהלך השנה החולפת, וכ-2% מסך כלל מכירות הרכב בעולם בשנה זו. במהלך שלושת השנים האחרונות נמכרו במדינה בין 1.6 ל-1.75 מיליון רכבים חדשים כל שנה.
- 2.מ 08/03/2022 03:24הגב לתגובה זולא פדליום
- 1.נמאס כבר 07/03/2022 20:35הגב לתגובה זואנחנו לא קוראים פרסומות ולא קונים לפי פרסומות חבל על הכסף זה רק מעצבן כל הזמן לסגור מה שקופץ לנו