מיכאלי חושבת שדווקא את חשמול המוניות יש לסבסד. אז למה רק 500?

לפי משרד התחבורה לצד החסכון בדלק רכב חשמלי זול לתחזק ובעלי רישיון למונית מחליפים אותה כל 2.6 שנים. כלומר יש להם סיבה לעבור לחשמלית, ועם קצת סבלנות זה יקרה. לפי המשרד זה לא, כי הנהגים שמרניים. ועדיין ההטבה שיקבלו, 62.5 מ', הוגבלה. מספר מוניות הפלאג-אין הוכפל פי 6.5 בשנה

 | 

מוניות מבלות שעות על הכבישים, ולא כמו האזרח המצוי בפקק כמובן, אלא יותר כמו משמרות - זה הרי הג'וב. לנסוע. ומשום כך הן זוללות גדולות של דלק. כמו אוטובוסים, חברות היסעים או משאיות הובלה, לכאורה יש להן תמריץ מובנה לעשות שימוש ברכב חשמלי. נכון שישנה חרדת הטווח (הפחד שהבטריה תאזל) וההמתנה לפרישה רחבה יותר של עמדות טעינה אבל בגדול - ככל שהרכב נוסע יותר שווה יותר להשקיע ברכב חשמלי, שלרוב בימינו הוא עדיין יקר יותר. ובכל זאת במשרד התחבורה סבורים כי יש לספק תמריץ כדי להעלות על הכביש מונית חשמלית.

הבעיה: הצ'ופר מכוון למי שכלל עוד לא ביצע השקעה ברכישת רישיון להפעלת מונית ובקניית הרכב עצמו, להבדיל מהתמיכה שניתנת לחברות האוטובוסים להסבת הצי לכזה חשמלי. עוד מוזר, שאם כבר זו הגישה, הולכים איתה רק חצי דרך: צ'ופר ל-500 המתעניינים הראשונים שיספיקו לעוט על המציאה.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

משרד התחבורה יעניק  הנחה של 50% ברכישת רישיון מונית ("מספר ירוק") למונית חשמלית לאותם כמה מאות של קונים ראשוניים. הרוכש ה-501 כבר לא צריך תמריץ כנראה. עלות "מספר ירוק" עומדת כיום על כ-248 אלף שקל, כך שמדובר בהטבה משמעותית בשווי של כ-125 אלף שקל - ובמצטבר 62.5 מיליון שקל. זהו סכום זניח, ובכל זאת ניתן לתהות למה צריך לוותר עליו מלכתחילה. המשרד  יפרסם בימים הקרובים להערות הציבור את תזכיר החוק.

"מוניות הספיישל, הן אמצעי תחבורה עירוני מובהק. הנסועה השנתית הממוצעת שלהן בישראל גדולה פי חמישה מהנסועה של רכב פרטי, רובן מונעות בדיזל והן אחראיות לחלק משמעותי מזיהום האוויר בערים הגדולות. לפיכך יש חשיבות רבה למעבר למוניות חשמליות שקטות ונקיות", הוסבר בהודעה מטעם משרד התחבורה. עוד צוין ובהקשר אחר ש"משרד התחבורה מקדם גם חקיקה שתאפשר הפעלת מוניות חשמליות אוטונומיות כבר בעתיד הקרוב".

הבחירה לחלק צ'ופר נראית מוזרה עוד יותר בהתחשב בכך שבמשרד התחבורה עצמו כותבים "שנוסף לחיסכון בדלק, גם עלות התחזוקה השוטפת של המונית חשמלית נמוכה יותר". ואם הזכרנו קודם את חרדת הטווח, למשרד יש מסר מרגיע בהיבט הזה: "מאפייני השימוש במונית תואמים את טווח הנסיעה הממוצע של הסוללה. לרשות הנהגות והנהגים עומדות כיום 840 עמדות טעינה ברחבי הארץ, ובחודשים הקרובים עם הקמת עמדות טעינה נוספות, יגיע מספרן ל-2,000 עמדות".

עוד לפי הנתונים, צי המוניות החשמליות מתחלף בתדירות גבוהה. אם נהג פרטי מחזיק רכב 6.7 שנים בממוצע - בעלי רישיון המונית מחליפים את הרכב עצמו כל 2.6 שנים. כלומר, לא מדובר בחברת אוטובוסים שצריך לחכות עוד כמה שנים טובות עד שהצי המזהם ייצא משימוש. עם סבלנות לא גדולה התהליך עשוי להתבצע מעצמו.

למנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק הסבר לכל הטיעונים הללו: "בעלי המוניות הם ציבור שמרן, הנוטה לסמוך על מספר דגמי רכב מוכרים ומנוסים. אנו מאמינות כי ההטבה המשמעותית הכלולה בחוק החדש תסייע להנעת שינוי תפיסתי בקרב בעלי המוניות". כך צוטטה בהודעת המשרד.

יש טעם בדברים ובכל זאת לא ניתן לשלול את התרחיש שבו בשנים הקרובות השמרנות מתנפצת על קיר התחשיבים הכלכליים של מה עולה פחות. אולי גם במשרד התחבורה יודעים זאת, אחרת לא היו מגבילים את ההטבה, שכן מהי ההשפעה של 500 מוניות חשמליות בלבד?

בסוף 2021 היו על כבישי ישראל 3,840,104 כלי רכב מנועיים, מהם כ-21.5 אלף מוניות, ובתוך קבוצה זו 4,315 מוניות היברידיות - הכפלה ויותר מכ-2,000 ב-2020. מתוך ההיברידיות, ישנן רק 45 מוניות היברידיות פלאג-אין, כאלה שניתן לטעונן בחשמל לצד הנעתם בדלק. ב-2020 היו רק 7 כאלה - קרי הכפלה פי 6.5 לערך בשנה. המגמה גם כן מעודדת ואולי מעידה על כך שהשמרנות אינה כה גדולה.

ועדיין, מוניות חשמליות 100% לא צוינו בדיווח של הלמ"ס - ואולי אין ממש מה לספור. ואם כך הדבר, 500 מוניות הן טיפה בים, 2.2% מ-22 אלף מוניות אם אכן יעלו על הכביש. אז גם תמריץ ארוך טווח (אם בכלל צריך כזה) מול השמרנות (אם היא בכלל כזו גדולה) אין כאן, וגם לא הישג תודעתי. מה כן יש? הודעה לתקשורת שעולה 62.5 מיליון שקל.

תגובות לכתבה(27):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 22.
    משרד התחבורה.
    זאב ענבי. 24/04/2022 08:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכנסת 500 רכבים חשמליים אם רמת זיהום '1 /2 ולא הורדת רכבים מזהמים מהכביש נוצר מצב של הגברת הגודש בכביש. וללא כל תוצאות חיוביות של השרה להפחתת הזיהום. רעיון גרוע והחמרת מצב הזיהום. וגם הגברת הקודש בכביש
    סגור
  • 21.
    מגדל העמק
    אייל 23/04/2022 22:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חרטה ועבודה בעיניים 500 הזכויות ציבוריות אמורות לשרת רק את הטייקונים בלבד עבור בדיוק ה-500 רכבים אוטונומיים שהם מכניסים כרגע כי פעילות שאמרו להחליף את נהגי המוניות זה בדיוק עבורם
    סגור
  • 20.
    משרד התחבורה.
    זאב ענבי. 23/04/2022 15:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכל לא נכון ולא יכול להתבצע אם רכבים מזהמים ימשיכו לנוע בכבישים לאחר ש500 מוניות היברידיות יעלו לכבישיממש
    סגור
  • 19.
    לשבת ברכב חשמלי כל היום סכנת סרטן מובהקת (ל"ת)
    יוסי 20/04/2022 05:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אז תעמוד חחחחח (ל"ת)
    יוגב 21/04/2022 14:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 18.
    חבל שמשרד התחבורה לא מתייעץ עם הגורמים הרלוונטיים
    אריק 18/04/2022 12:50
    הגב לתגובה זו
    1 0
    המומחים בענף המוניות
    סגור
  • התחבורעעע
    מנש 21/04/2022 05:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אף פעם ובשום מקרה לא מתייעצים הם הרי המומחים ההדיוטים
    סגור
  • 17.
    יש גם יש קשר
    יעקב 18/04/2022 10:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    500 רשיונות לרכב חשמלי 500 מוניות אוטונומיות שאושרו
    סגור
  • 16.
    נהג מונית
    אדם 17/04/2022 20:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ניסיתי לקנות רכב חשמלי למונית לא מוכרים
    סגור
  • 15.
    נהג מונית
    אדם 17/04/2022 20:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נותנים זכות ציבורית בחצי מחיר לחברות שיפעילו מוניות אוטונומיות זה מה שמסתתר מאחורי. המהלך
    סגור
  • 14.
    מיכאלי? - הבדיחה על חשבוננו חחחחחחח (ל"ת)
    צדיק 17/04/2022 08:24
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 13.
    הצעה לשרה
    בן 17/04/2022 08:05
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מיכאלי תני גז לתחבורה ציבורית. רוצה פחות פקקים? תסבסדי לחלוטין את השימוש בתחבורה ציבורית. חינם. רכבת, אוטובוס חינם. זה יוריד את הפרקים ויעלה הרבה פחות מהמצב הבלתי נסבל היום של איבוד מטורף של שעות עבודה ותאונות דרכים. תחשבי על זה מיכאלי.
    סגור
  • 12.
    לארג׳ית על חשבונה
    בטח רכוש נטוש, מגיע פיצוי לבעלי זכויות ציבוריות, ל 17/04/2022 05:52
    הגב לתגובה זו
    1 1
    בטח רכוש נטוש, מגיע פיצוי לבעלי זכויות ציבוריות, לא מבינה בכלום באה לעשות רע לנהגי המוניות
    סגור
  • 11.
    שכחה את האוטובוסים
    דרור 16/04/2022 23:59
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לחשמל אוטובוסים . בשלב א' עירוניים .
    סגור
  • 10.
    מיכל פרנק- את הראש/ונה שהייתי מפטר
    מני 16/04/2022 22:54
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אין לך שמץ של מושג לגביי נהגי מוניות. שבי במשרד ,תקבלי משכורת יפה כל חודש ואל תעשי כלום ,עדיף!
    סגור
  • 9.
    לנהל קיוסק לא הייתי נותן לה
    מני 16/04/2022 22:28
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ריסקה את הפרנסה של נהגי המוניות ועכשיו הרעיון החדש-רכבים חשמליים,כאילו ויש תשתיש מספיק טובה בשביל זה! למי שיש רכב חשמלי מובן שחייבים חנייה פרטית שבה יש נקודת טעינה. היא חושבת שנהגי מוניות עושים מליונים ויש להם ווילות עם חניה פרטית ! איך אנשים כמוה שבחיים שלהם לא ניהלו עסק מנהלים מדינה שלמה? הבזיון חוגג!
    סגור
  • 8.
    מישהו יצליח לפענח את המשפט המטומטם הבא
    הצדי מסדום 16/04/2022 21:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    "לפי משרד התחבורה לצד החסכון בדלק רכב חשמלי זול לתחזק"
    סגור
  • מה כל כך קשה להבין מהמשפט הזה?
    Ty 18/04/2022 06:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תוסיף לזה גם אגרות רישוי זולה...
    סגור
  • תקנה רכב חשמלי ותבין לבד (ל"ת)
    בוחבוט 17/04/2022 09:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    כלומניק שלא שווה אפילו שק. (ל"ת)
    סוקרטס 16/04/2022 21:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    ישראל כץ
    רק ישראל כץ צריך להחזיר דחוף את ישראל כץ 16/04/2022 19:37
    הגב לתגובה זו
    2 2
    רק ישראל כץ צריך להחזיר דחוף את ישראל כץ
    סגור
  • פחחח ישראל כץ... אולי קץהכי טוב נחזיר את המנדט הבריטי (ל"ת)
    ומה עם סוסיתא? 18/04/2022 07:00
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 5.
    מה זה משנה כל מספר שתכפילו באפס הזאת יתן אפס (ל"ת)
    או אפסית יותר נכון 16/04/2022 19:01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 4.
    בלוף
    חוויאר 16/04/2022 18:56
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אף אחד לא רוכש מספר במשרד התחבורה משום שהמחיר בשוק החופשי הוא 160000 שח. 500 מספרים ב124000 יניבו למשרד 62 מליון שח מבלי שהמשרד השקיע אגורה
    סגור
  • 3.
    דיי לטימטום
    יש למיכאלי דרך להרוס את ענף המוניות 16/04/2022 18:08
    הגב לתגובה זו
    2 1
    יש למיכאלי דרך להרוס את ענף המוניות
    סגור
  • 2.
    הורסת לנו את הענף
    מה הרעיון הדבילי הזה מי המציא אותו, זה רק הורס את 16/04/2022 17:53
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מה הרעיון הדבילי הזה מי המציא אותו, זה רק הורס את הענף במקום שתחלק את הסכום בין כל בעלי הזכויות הציבוריות את ההנחה לרוכשי רכב חשמלי, חבל שלא מתייעצים אם אנשים מהשטח, דיי להרוס לנו את הענף מיכאלי
    סגור
  • 1.
    ביזפורטל
    לרון 16/04/2022 17:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    באמת,קצת רחמים על הקוראים ולא פחות ה ק ו ר א ו ת
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות