מיכאלי חושבת שדווקא את חשמול המוניות יש לסבסד. אז למה רק 500?
לפי משרד התחבורה לצד החסכון בדלק רכב חשמלי זול לתחזק ובעלי רישיון למונית מחליפים אותה כל 2.6 שנים. כלומר יש להם סיבה לעבור לחשמלית, ועם קצת סבלנות זה יקרה. לפי המשרד זה לא, כי הנהגים שמרניים. ועדיין ההטבה שיקבלו, 62.5 מ', הוגבלה. מספר מוניות הפלאג-אין הוכפל פי 6.5 בשנה
מוניות מבלות שעות על הכבישים, ולא כמו האזרח המצוי בפקק כמובן, אלא יותר כמו משמרות - זה הרי הג'וב. לנסוע. ומשום כך הן זוללות גדולות של דלק. כמו אוטובוסים, חברות היסעים או משאיות הובלה, לכאורה יש להן תמריץ מובנה לעשות שימוש ברכב חשמלי. נכון שישנה חרדת הטווח (הפחד שהבטריה תאזל) וההמתנה לפרישה רחבה יותר של עמדות טעינה אבל בגדול - ככל שהרכב נוסע יותר שווה יותר להשקיע ברכב חשמלי, שלרוב בימינו הוא עדיין יקר יותר. ובכל זאת במשרד התחבורה סבורים כי יש לספק תמריץ כדי להעלות על הכביש מונית חשמלית.
הבעיה: הצ'ופר מכוון למי שכלל עוד לא ביצע השקעה ברכישת רישיון להפעלת מונית ובקניית הרכב עצמו, להבדיל מהתמיכה שניתנת לחברות האוטובוסים להסבת הצי לכזה חשמלי. עוד מוזר, שאם כבר זו הגישה, הולכים איתה רק חצי דרך: צ'ופר ל-500 המתעניינים הראשונים שיספיקו לעוט על המציאה.
משרד התחבורה יעניק הנחה של 50% ברכישת רישיון מונית ("מספר ירוק") למונית חשמלית לאותם כמה מאות של קונים ראשוניים. הרוכש ה-501 כבר לא צריך תמריץ כנראה. עלות "מספר ירוק" עומדת כיום על כ-248 אלף שקל, כך שמדובר בהטבה משמעותית בשווי של כ-125 אלף שקל - ובמצטבר 62.5 מיליון שקל. זהו סכום זניח, ובכל זאת ניתן לתהות למה צריך לוותר עליו מלכתחילה. המשרד יפרסם בימים הקרובים להערות הציבור את תזכיר החוק.
"מוניות הספיישל, הן אמצעי תחבורה עירוני מובהק. הנסועה השנתית הממוצעת שלהן בישראל גדולה פי חמישה מהנסועה של רכב פרטי, רובן מונעות בדיזל והן אחראיות לחלק משמעותי מזיהום האוויר בערים הגדולות. לפיכך יש חשיבות רבה למעבר למוניות חשמליות שקטות ונקיות", הוסבר בהודעה מטעם משרד התחבורה. עוד צוין ובהקשר אחר ש"משרד התחבורה מקדם גם חקיקה שתאפשר הפעלת מוניות חשמליות אוטונומיות כבר בעתיד הקרוב".
הבחירה לחלק צ'ופר נראית מוזרה עוד יותר בהתחשב בכך שבמשרד התחבורה עצמו כותבים "שנוסף לחיסכון בדלק, גם עלות התחזוקה השוטפת של המונית חשמלית נמוכה יותר". ואם הזכרנו קודם את חרדת הטווח, למשרד יש מסר מרגיע בהיבט הזה: "מאפייני השימוש במונית תואמים את טווח הנסיעה הממוצע של הסוללה. לרשות הנהגות והנהגים עומדות כיום 840 עמדות טעינה ברחבי הארץ, ובחודשים הקרובים עם הקמת עמדות טעינה נוספות, יגיע מספרן ל-2,000 עמדות".
עוד לפי הנתונים, צי המוניות החשמליות מתחלף בתדירות גבוהה. אם נהג פרטי מחזיק רכב 6.7 שנים בממוצע - בעלי רישיון המונית מחליפים את הרכב עצמו כל 2.6 שנים. כלומר, לא מדובר בחברת אוטובוסים שצריך לחכות עוד כמה שנים טובות עד שהצי המזהם ייצא משימוש. עם סבלנות לא גדולה התהליך עשוי להתבצע מעצמו.
למנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק הסבר לכל הטיעונים הללו: "בעלי המוניות הם ציבור שמרן, הנוטה לסמוך על מספר דגמי רכב מוכרים ומנוסים. אנו מאמינות כי ההטבה המשמעותית הכלולה בחוק החדש תסייע להנעת שינוי תפיסתי בקרב בעלי המוניות". כך צוטטה בהודעת המשרד.
יש טעם בדברים ובכל זאת לא ניתן לשלול את התרחיש שבו בשנים הקרובות השמרנות מתנפצת על קיר התחשיבים הכלכליים של מה עולה פחות. אולי גם במשרד התחבורה יודעים זאת, אחרת לא היו מגבילים את ההטבה, שכן מהי ההשפעה של 500 מוניות חשמליות בלבד?
בסוף 2021 היו על כבישי ישראל 3,840,104 כלי רכב מנועיים, מהם כ-21.5 אלף מוניות, ובתוך קבוצה זו 4,315 מוניות היברידיות - הכפלה ויותר מכ-2,000 ב-2020. מתוך ההיברידיות, ישנן רק 45 מוניות היברידיות פלאג-אין, כאלה שניתן לטעונן בחשמל לצד הנעתם בדלק. ב-2020 היו רק 7 כאלה - קרי הכפלה פי 6.5 לערך בשנה. המגמה גם כן מעודדת ואולי מעידה על כך שהשמרנות אינה כה גדולה.
ועדיין, מוניות חשמליות 100% לא צוינו בדיווח של הלמ"ס - ואולי אין ממש מה לספור. ואם כך הדבר, 500 מוניות הן טיפה בים, 2.2% מ-22 אלף מוניות אם אכן יעלו על הכביש. אז גם תמריץ ארוך טווח (אם בכלל צריך כזה) מול השמרנות (אם היא בכלל כזו גדולה) אין כאן, וגם לא הישג תודעתי. מה כן יש? הודעה לתקשורת שעולה 62.5 מיליון שקל.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
22.משרד התחבורה.זאב ענבי. 24/04/2022 08:51הגב לתגובה זו0 0הכנסת 500 רכבים חשמליים אם רמת זיהום '1 /2 ולא הורדת רכבים מזהמים מהכביש נוצר מצב של הגברת הגודש בכביש. וללא כל תוצאות חיוביות של השרה להפחתת הזיהום. רעיון גרוע והחמרת מצב הזיהום. וגם הגברת הקודש בכבישסגור
-
21.מגדל העמקאייל 23/04/2022 22:59הגב לתגובה זו0 0חרטה ועבודה בעיניים 500 הזכויות ציבוריות אמורות לשרת רק את הטייקונים בלבד עבור בדיוק ה-500 רכבים אוטונומיים שהם מכניסים כרגע כי פעילות שאמרו להחליף את נהגי המוניות זה בדיוק עבורםסגור
-
20.משרד התחבורה.זאב ענבי. 23/04/2022 15:46הגב לתגובה זו0 0הכל לא נכון ולא יכול להתבצע אם רכבים מזהמים ימשיכו לנוע בכבישים לאחר ש500 מוניות היברידיות יעלו לכבישיממשסגור
-
19.לשבת ברכב חשמלי כל היום סכנת סרטן מובהקת (ל"ת)יוסי 20/04/2022 05:24הגב לתגובה זו0 0סגור
-
אז תעמוד חחחחח (ל"ת)יוגב 21/04/2022 14:58הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
18.חבל שמשרד התחבורה לא מתייעץ עם הגורמים הרלוונטייםאריק 18/04/2022 12:50הגב לתגובה זו1 0המומחים בענף המוניותסגור
-
התחבורעעעמנש 21/04/2022 05:58הגב לתגובה זו0 0אף פעם ובשום מקרה לא מתייעצים הם הרי המומחים ההדיוטיםסגור
-
17.יש גם יש קשריעקב 18/04/2022 10:39הגב לתגובה זו0 0500 רשיונות לרכב חשמלי 500 מוניות אוטונומיות שאושרוסגור
-
16.נהג מוניתאדם 17/04/2022 20:22הגב לתגובה זו0 0ניסיתי לקנות רכב חשמלי למונית לא מוכריםסגור
-
15.נהג מוניתאדם 17/04/2022 20:17הגב לתגובה זו0 0נותנים זכות ציבורית בחצי מחיר לחברות שיפעילו מוניות אוטונומיות זה מה שמסתתר מאחורי. המהלךסגור
-
14.מיכאלי? - הבדיחה על חשבוננו חחחחחחח (ל"ת)צדיק 17/04/2022 08:24הגב לתגובה זו4 1סגור
-
13.הצעה לשרהבן 17/04/2022 08:05הגב לתגובה זו4 0מיכאלי תני גז לתחבורה ציבורית. רוצה פחות פקקים? תסבסדי לחלוטין את השימוש בתחבורה ציבורית. חינם. רכבת, אוטובוס חינם. זה יוריד את הפרקים ויעלה הרבה פחות מהמצב הבלתי נסבל היום של איבוד מטורף של שעות עבודה ותאונות דרכים. תחשבי על זה מיכאלי.סגור
-
12.לארג׳ית על חשבונהבטח רכוש נטוש, מגיע פיצוי לבעלי זכויות ציבוריות, ל 17/04/2022 05:52הגב לתגובה זו1 1בטח רכוש נטוש, מגיע פיצוי לבעלי זכויות ציבוריות, לא מבינה בכלום באה לעשות רע לנהגי המוניותסגור
-
11.שכחה את האוטובוסיםדרור 16/04/2022 23:59הגב לתגובה זו3 0לחשמל אוטובוסים . בשלב א' עירוניים .סגור
-
10.מיכל פרנק- את הראש/ונה שהייתי מפטרמני 16/04/2022 22:54הגב לתגובה זו2 0אין לך שמץ של מושג לגביי נהגי מוניות. שבי במשרד ,תקבלי משכורת יפה כל חודש ואל תעשי כלום ,עדיף!סגור
-
9.לנהל קיוסק לא הייתי נותן להמני 16/04/2022 22:28הגב לתגובה זו1 1ריסקה את הפרנסה של נהגי המוניות ועכשיו הרעיון החדש-רכבים חשמליים,כאילו ויש תשתיש מספיק טובה בשביל זה! למי שיש רכב חשמלי מובן שחייבים חנייה פרטית שבה יש נקודת טעינה. היא חושבת שנהגי מוניות עושים מליונים ויש להם ווילות עם חניה פרטית ! איך אנשים כמוה שבחיים שלהם לא ניהלו עסק מנהלים מדינה שלמה? הבזיון חוגג!סגור
-
8.מישהו יצליח לפענח את המשפט המטומטם הבאהצדי מסדום 16/04/2022 21:07הגב לתגובה זו0 0"לפי משרד התחבורה לצד החסכון בדלק רכב חשמלי זול לתחזק"סגור
-
מה כל כך קשה להבין מהמשפט הזה?Ty 18/04/2022 06:56הגב לתגובה זו0 0תוסיף לזה גם אגרות רישוי זולה...סגור
-
תקנה רכב חשמלי ותבין לבד (ל"ת)בוחבוט 17/04/2022 09:38הגב לתגובה זו0 0סגור
-
7.כלומניק שלא שווה אפילו שק. (ל"ת)סוקרטס 16/04/2022 21:06הגב לתגובה זו0 0סגור
-
6.ישראל כץרק ישראל כץ צריך להחזיר דחוף את ישראל כץ 16/04/2022 19:37הגב לתגובה זו2 2רק ישראל כץ צריך להחזיר דחוף את ישראל כץסגור
-
פחחח ישראל כץ... אולי קץהכי טוב נחזיר את המנדט הבריטי (ל"ת)ומה עם סוסיתא? 18/04/2022 07:00הגב לתגובה זו3 0סגור
-
5.מה זה משנה כל מספר שתכפילו באפס הזאת יתן אפס (ל"ת)או אפסית יותר נכון 16/04/2022 19:01הגב לתגובה זו1 0סגור
-
4.בלוףחוויאר 16/04/2022 18:56הגב לתגובה זו1 0אף אחד לא רוכש מספר במשרד התחבורה משום שהמחיר בשוק החופשי הוא 160000 שח. 500 מספרים ב124000 יניבו למשרד 62 מליון שח מבלי שהמשרד השקיע אגורהסגור
-
3.דיי לטימטוםיש למיכאלי דרך להרוס את ענף המוניות 16/04/2022 18:08הגב לתגובה זו2 1יש למיכאלי דרך להרוס את ענף המוניותסגור
-
2.הורסת לנו את הענףמה הרעיון הדבילי הזה מי המציא אותו, זה רק הורס את 16/04/2022 17:53הגב לתגובה זו2 0מה הרעיון הדבילי הזה מי המציא אותו, זה רק הורס את הענף במקום שתחלק את הסכום בין כל בעלי הזכויות הציבוריות את ההנחה לרוכשי רכב חשמלי, חבל שלא מתייעצים אם אנשים מהשטח, דיי להרוס לנו את הענף מיכאליסגור
-
1.ביזפורטללרון 16/04/2022 17:48הגב לתגובה זו0 0באמת,קצת רחמים על הקוראים ולא פחות ה ק ו ר א ו תסגור