שינוי כיוון: משרד התחבורה יאפשר לרשויות להפעיל מוניות שירות

עדיין לא מדובר במהפכה של ממש בתחבורה הציבורית, שכן המשרד בראשות מרב מיכאלי ממשיך את הקו של ישראל כץ ומונע הפעלת תחבורה שיתופית כמו אובר, אבל  בכל זאת מדובר בצעד חיובי
 | 
telegram
(5)

שוק התחבורה הציבורית בישראל נשלט עדיין, גם ב-2022 על ידי המדינה, והיא מנהלת אותו מלמעלה עד הפרט האחרון: משרד התחבורה קובע מכרזים, מי יוכל להפעיל קווים והיכן, כמה אוטובוסים ומתי ייצאו מהתחנה, ומשלם לחברות התחבורה הציבורית כסף על כל קו שיוצא. מדובר כמובן בשיטת ניהול ישנה ולא יעילה, והבזבוז עצום - אוטובוסים רבים נוסעים בכבישים כשהם ריקים מנוסעים, בשעות לעיתים לא רלוונטיות ואף ביישובים מבוססים כלכלית שאף אחד שם בעצם לא משתמש בתחבורה הציבורית. אבל ככה זה כשהכל מתוכנן מלמעלה. 

אחת הרעות החולות בהקשר הזה היא ההתנגדות העקבית והמתמשכת של משרד התחבורה לפתוח את התחום לתחרות, הן בין חברות האוטובוסים והן ביצירת תחבורה שיתופית - כמו אובר, ליפט וכדומה - חברות שמאפשרות לאנשים להפוך לנהגי מוניות ולהסיע נוסעים. התוצאה היא שיפור בשירות ולא פחות חשוב, יכולת להשיג מונית בשעות העומס למי שצריך (מה שבישראל נחשב לסיוט). הסיבה שהכל תקוע בישראל היא הלובי של נהגי המוניות - שהפכו לחברי ליכוד ולחצו על ישראל כץ להתנגד לכל רפורמה. 

אז נכון, הצעד כעת של משרד התחבורה הוא בקושי התחלה של צעד בכיוון הנכון, אבל לא בנו את רומא ביום אחד, וכדאי לקוות שהשרה מרב מיכאלי תמשיך לפעול בכיוון הנכון ולפתוח את שוק התחבורה הציבורית בישראל. 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

כעת בכל מקרה, בצעד מעניין של משרד התחבורה בתחום התחבורה הציבורית, המשרד יתיר מעט את הרסן ויאפשר לעיריות להפעיל מוניות שירות. השינוי הוא שהרשויות המקומיות יוכלו לקבוע את מסלולי הקווים ותדירותם, בהתאם לצרכי התושבים, כפי שהם מבינים אותם, מבלי להזדקק למשרדי הממשלה. במסגרת קול קורא שפרסמה הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, הרשות תהיה אחראית לקביעת מסלולי הקווים, לוחות הזמנים שלהם, מועדי ההפעלה, סוג השירות, סדיר או גמיש ושאר מרכיבי השירות, מתוך הכרת צרכי התושבים. הרשות המקומית גם תהיה זו שמפקחת על החברות, ותקבע את מנגנוני ההתחשבנות בינה לבין מפעילי השירות, בהתאם לשיקול דעתה, וללא מעורבות של משרד התחבורה, היא גם תוכל לסבסד מתקציבה את הפעלת השירות.

האם מדובר בתחילתו של שינוי מגמה? על פי משרד התחבורה: "מתן אפשרות לרשויות המקומיות להפעיל קווי מוניות שירות מהווה סנונית ראשונה של ביזור סמכויות לרשויות המקומיות בתחבורה הציבורית ונועדה לאפשר להן מעורבות גבוהה יותר בקביעת הסדרי נסיעה בתחומן".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי הוסיפה: "מדובר בעוד פתרונות ועוד אופציות תחבורה לציבור שלא היו קיימות עד היום. אני קוראת לרשויות להגיש יחד את הבקשות כדי להבטיח לתושבים רשת שירות משותפת, מגוונת ויעילה. המהלך יאפשר למקסם את השירות ואת ההזדמנות ולחזק את התחבורה הציבורית במקומות בהם היא הוזנחה במשך שנים".

מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכל פרנק: "מוניות השירות הן כלי משלים לתחבורה הציבורית, ומטרת הקול הקורא להגביר את השימוש בהן ולהתגבר על חסמים בענף. הרשויות המקומיות מכירות מקרוב את צרכי התושבים, ויוכלו לבנות מערך קווי מוניות שירות מותאם למוקדי מגורים, תעסוקה, מסחר ופנאי".

תגובות לכתבה(5):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    כל רשות עירונית תקים מחלקת תחבורה - ביזבוז
    לילי 09/06/2022 08:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משרד התחבורה מעביר אחריות ומגדיל את ההוצאה העירונית . המשרד גם מצפה שהעיריות יסבסדו את התחבורה הציבורית . אז אולי לא צריך משרד תחבורה .
    סגור
  • 4.
    תחבורה ציבורית חשמלית
    ברכה 07/06/2022 16:20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם יסגרו את מרכזי הערים למכוניות פרטיות לטובת תחבורה ציבורית חשמלית , הרבה זמן ועצבים יחסכו , יפחת הצורך במקומות חניה וחניונים וברור שזיהום האוויר ישתפר .
    סגור
  • 3.
    ד"ש מלונדון
    ג'ק 07/06/2022 16:09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין כמו הובר . חובה להכניס לארץ . זמין מהיר וזול .
    סגור
  • 2.
    מה לגבי פ"ת?
    רוב חילוני 07/06/2022 10:21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עם מיעוט שקובע............
    סגור
  • 1.
    צעד רע
    איתי 31/05/2022 15:40
    הגב לתגובה זו
    2 4
    יחזק את התושבים ברשויות החזקות ויחליש את החלשים. אומר וכו׳ לא פתרון לכלום ויש כבר מחקרים שמבססים את זה. נוסעים ריקים במרכזי ערים וסותמים אותם
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות