נפתחה הכניסה החדשה לירושלים: הפקקים לא ייפתרו - זו לא הייתה המטרה
כביש 16, נפתח לתנועה. מדובר בכניסה החדשה לירושלים מכיוון מערב (הקסטל, מבשרת ציון), שתחבר את כביש ירושלים-ת"א (כביש 1) במחלף מוצא עם דרום העיר: גבעת מרדכי, שערי צדק, קרית יובל, מלחה והסביבה וגם עם גבעת שאול וקרית משה, באמצעות חיבור לשדרות בגין. היציאה המדויקת היא מתחת למכון לב הירושלמי (המרכז האקדמי לב). המשמעות היא שחלק מהעומס על הכניסה המרכזית לירושלים (גשר המיתרים וכן כביש 9 לרמות) תנותב גם לכביש החדש.
זה לא אומר שהפקקים בירושלים ייפתרו. למעשה זה ממש לא אומר את זה כי הרי לא מדובר כאן על הורדת מכוניות מהכבישים אלא בהסטה של חלק מהרכבים למקום אחר. הכלכלנים ומתכנני הכבישים בתחום התחבורה יודעים לומר ש'הביקוש לנסיעה לא קשיח לחלוטין' - כאשר נסללים כבישים ונתיבים חדשים מה שקורה הוא שיותר אנשים בוחרים לנסוע ברכב הפרטי שלהם, וכך הכבישים והנתיבים החדשים נסתמים במכוניות חדשות שמצטרפות לכבישים. למעשה, בישראל בכל שנה עולות מאות אלפי מכוניות חדשות על הכבישים. לכן, סלילת כבישים לא יכולה לפתור את הפקקים.
באחד מכלי התקשורת הכלכליים כתבו היום ביקורת על פתיחת הכביש החדש לירושלים וניסו להסביר שהכביש הוא לא פתרון כי הוא לא יפתור את הפקקים - אבל האמת היא שלא זו מטרת הכביש החדש. המטרה היא להקל על התנועה בכניסה לירושלים ולאפשר לאנשים 'לדלג' על הכניסה לירושלים בדרך לדרום העיר. כדי לפתור את הפקקים צריך לעשות הרבה מאוד פעולות אחרות: להחיל אגרות גודש, לשפר את התחבורה הציבורית, לאפשר תחבורה שיתופית כמו אובר ועוד.
כביש 16 בוצע בשיטת PPP (שותפות ציבורית פרטית Public–Private Partnership) בין המדינה ושותפות "שפיר-פיצרוטי" שהקימו את הפרויקט ואחראיים לתפעול ולתחזוקה ל-22 שנה. אורך הכביש הוא כ-6 ק"מ, והוא כולל 4 מנהרות, 7 גשרים ו-3 מחלפים. מהירות הנסיעה המותרת בו תהיה 80 קמ"ש, ועלויות הקמתו עמדו על יותר ממיליארד שקל. במדינה מקווים שהכביש "צפוי לשפר משמעותית את הנגישות לירושלים, להקל על עומסי התנועה ויאפשר גישה מהירה וקלה לדרום ומערב העיר".
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: "אנחנו חונכים היום כניסה נוספת חדשה לירושלים, בירת הנצח של עם ישראל. במסגרת שינוי המדיניות והיפוך הפירמידה, אנחנו חייבים לעשות הכל כדי שגם הכביש הזה ישרת בסופו של דבר כמה שיותר כלי תחבורה ציבורית והסעת המונים כדי שכמה שיותר יוכלו להגיע אל ומבירתנו. ישראל לעולם לא תוותר על עיר הבירה שלה ולא על הביטחון שלה, ביטחון שהוא שלום".
מנכל"ית משרד התחבורה, מיכל פרנק: "ברכות לתושבי ירושלים ולנכנסים בשעריה. כביש 16 הוא בשורה לתושבי דרום העיר שיוכלו להיכנס ולצאת בדרך ישירה, ובכך להקל על התנועה במרכז העיר. בקרוב נחל בהפעלה של שירותי תחבורה ציבורית בכביש החדש, לאזורי מסחר ופנאי בדרום העיר, ולכשיושלם הקו הירוק של הרכבת הקלה תהיה קישוריות מלאה לנכנסים לעיר באמצעות חנה-וסע".
החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג: "היום אנו עדים לפתיחה של כניסה חדשה לעיר הבירה ירושלים. זוהי בשורה גדולה לא רק לתושבי מערב ודרום ירושלים, אלא גם לשאר הנהגים שזמני הנסיעה שלהם יתקצרו משמעותית. בזכות שיטת המכרז - בשיתוף המגזר הפרטי וניהולו באמצעות ועדת המכרזים הבינמשרדית ומערכת התמריצים החכמה שנקבעה, שבה כל מגזר עוסק בנושאים בהם יש לו יתרון יחסי, מתאפשרת הקדמה משמעותית בלוחות הזמנים. ההקדמה בפתיחת הכביש לתנועה מתאפשרת על אף אתגרים רבים שנתגלו לאורך תקופת ההקמה של פרויקט כה מורכב. הפרויקט הינו תוצר ישיר של עבודת הצוותים באגף החשב הכללי יחד עם השותפים במשרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל, כמו גם של הוועדה הבינמשרדית בה השתתפו בנוסף עיריית ירושלים, חברת ענבל ואגף התקציבים באוצר".
ניסים פרץ, מנכ״ל חברת נתיבי ישראל: ״פרויקט כביש 16 החדש הינו אחד המיזמים ההנדסיים המורכבים שבוצעו במדינת ישראל. הכביש הוא חלק משלל פתרונות תחבורתיים של העיר ירושלים, כי לאתגר תחבורתי מורכב, ראוי שיהיו מספר פתרונות. כביש 16 הוא חלק מפתרון לצפיפות ולגודש. אני תקווה כי הכביש יקל על התנועה אל העיר והחוצה. זהו יום חג לתושבי ירושלים ולבאים אליה".
אורן כהן, מנכ"ל הזכיין "שפיר פיצרוטי": "מדובר בפרויקט שהוא פרי שיתוף פעולה מצוין עם שותפינו האיטלקים, שהוביל להקדמה בלוחות הזמנים של שנה וחודשיים מהזמן שננקב, למרות מגפת הקורונה שליוותה אותנו בתקופת העבודות. מדובר בכביש טכנולוגי, מתקדם ויעיל שהנסיעה בו תהווה בשורה משמעותית לאזרחי ישראל בכלל ולתושבי ירושלים בפרט".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
9.אובר הא..אובר 05/09/2022 14:47הגב לתגובה זו0 0בעיקרון צריך עוד כלכלת חלטורה במדינה, ככה שמי שלא נוסע במהלך היום בכביש, שיהיה לו מה לעשות ויצא לסיבובים וזה ברור יוריד את העומס.T-3 שנים עד שהכל קורס פהסגור
-
8.את כל הנתצי״ם צריך להחליף לנתיבים רגילים8 01/09/2022 11:03הגב לתגובה זו1 1הנתצי״ם בישראל רק גורמים לעוד זיהום אוויר, לעוד פקקים, ולא עוזרים במאומה לתחבורה הציבורית. עדיין האוטובוסים נוסעים ריקים, וגם נכנסים לפקקים כל דקה, כי חייבים לעבור מהנת״צ שמאלה, או כי הנת״צ נגמר לפני הצומת. התחב״צ בישראל כל כך גרועה, עד שאם בישראל היו מוותרים לגמרי על תחבורה ציבורית היה פחות זיהום אוויר ממה שעכשיו.סגור
-
7.אגרת גודש - לא מוסרית8 01/09/2022 11:01הגב לתגובה זו2 0כל עוד אין אלטרנטיבה ראויה, אגרת גודש היא לא מוסרית. בישראל כבר יש אגרת גודש: דלק יקר, פקקים, בלאי למכונית, תשלום על חניה. ובכל זאת אנשים נוסעים במכונית כי אין אלטרנטיבה ראויה. אז מה תועיל עוד אגרה? צריך לייצר אלטרנטיבה, לא להטיל מיסים.סגור
-
6.ישראל כ"ץ שרף עשרות מליארדים בשנה לחינם שר כלומניק הגייותם 31/08/2022 19:22הגב לתגובה זו2 0הגיע הזמן לשרים מקצועיים ולא פוליטיקאיםאפסים ולא משנה מאיזה מפלגה הםסגור
-
5.לכתב המלומדמהשמו 31/08/2022 17:23הגב לתגובה זו1 0אחזקת רכב ממוצע לחודש היא לפחות 3,000 ש"ח. תמורת פחות מ 300 ש"ח ניתן היום לנסוע באופן חופשי בתחבורה ציבורית. מדוע אתה חושב ש 2,700 ש"ח לפחות לחודש הם לא תמריץ מספיק גדול לנטוש את הרכב הפרטי? אתה באמת חושב שהבעיה היא תמריץ כלכלי?סגור
- טען עוד
-
4.אגרות גודש עוד צעד בדרך לברזיל.דני 31/08/2022 17:15הגב לתגובה זו1 1לדעתי עדיף להגביל חידוש/הוצאה של רישיונות בצורה פרטנית עפ מכסות וצרכים, לדוגמא עדיפות לרישיון רכב לנשואים, נהגי מוניות, פריפריה, בעלי מוגבלויות וכו'סגור
-
3.הכביש הזה הוא בכיה לדורותעצוב מאד 31/08/2022 17:05הגב לתגובה זו1 1פשע כנגד הטבע והחברהסגור
-
2.אתה טועהעמך 31/08/2022 15:31הגב לתגובה זו0 2תבדוק את העומסים לאחר פתיחת הכבישסגור
-
1.בטח למה לא מס גודשאבי 31/08/2022 15:31הגב לתגובה זו5 1הרי מדינה עשירה אנשים עניים זה המוטו פה אז למה לא? ואל תגיד לעבור לתחבורה ציבורית כי זה כמעט בלתי אפשרי להסתמך עליה לבד מניסיון...סגור