למה האוטובוס מדלג עליכם בתחנה? לא רק מהסיבה שחשבתם
אזרחים רבים משתמשים בתחבורה הציבורית, בין אם זה לעבודה, קניות, ביקורי משפחה וחברים או סידורים במרכז העצבים העירוני. בעיות רבות בתחבורה הציבורית בישראל עליהן אפשר לדבר ארוכות, אבל אחת התופעות המטרידות, המייאשות ושמשאירות אותנו חסרי אונים היא הרגע בו אנו רואים את האוטובוס מתקרב לתחנה, שמחים שבזאת תם הסבל של ההמתנה בתחנה לא מוצלת, ואז האוטובוס מדלג עלינו.
ניפנופי הידיים של "הנה אני כאן" או של "בבקשה תעצור לי, פליז, מתחנן", עדיין לא יפתרו את הסיבה לכך. אז נכון, פעמים רבות האוטובוסים מלאים ולנהגים אין ברירה להמשיך בנסיעה, אבל ישנה סיבה אחת נוספת, מהותית, שתגרום לנו להמשיך לנופף בידיים.
מתווה ההפעלה שסוכם בין מפעילות התחבורה הציבורית למשרד התחבורה נשען על מנגנון של סבסוד לפי ק"מ. נסעת יותר = תקבל יותר כסף. מנגנון שלא שם את הנוסעים כמהותה של הנסיעה חוטא לשימוש בשם תחבורה ציבורית.
חברה המפעילה מערך אוטובוסים כתחבורה ציבורית היא עדיין עסק שתפקידו הוא למקסם רווחים. וכיצד עושים זאת? מוציאים נסיעות - למרחקים ארוכים, והרבה. במצב כזה החברה מפעילה לחץ של לו"ז על הנהגים שלה, שמחויבים לסיים את נסיעת הקו במהרה משום שלאחר מכן כבר שובצה להם נסיעה נוספת. כסף כבר אמרנו? אין לנהגים אינטרס לאסוף אתכם בתחנה, וכמובן שגם אין להם אינטרס להשאיר אתכם שם, האינטרס היחיד של החברה - ושאותו היא כאמור מעבירה לנהגים שלה - הוא עצם ביצוע הנסיעה ובמהירות האפשרית.
- כמה זמן לוקח להגיע מרחובות לתל אביב באוטובוס?
- כמה זמן אנחנו מחכים לאוטובוס ומה יגרום לנו להשתמש בתחב"צ יותר?
תארו לכם שמפעילות התחבורה הציבורית היו מסובסדות לפי מנגנון אשר שם את כמות הנוסעים כמרכיב העיקרי; כך היה קורה שהאוטובוסים היו נאבקים על איסוף הנוסעים, מייעלים את הקווים ומשפרים את תחזוקת האוטובוסים לרווחת הנוסעים. וכל זה עוד לפני שדיברנו על אכיפת תיקופי הנוסעים שכן כיום אחוז ניכר מהאוכלוסייה אינו משלם על הנסיעה והנפגעת העיקרית מכך היא המדינה שהרי תשלם את אותו הסכום למפעילת האוטובוס בלי להתחשב בכמות הנוסעים שבו ואם הם שילמו. כך קורה האבסורד שמפעילי האוטובוסים מקבלים תגמול זהה על נסיעה ריקה מנוסעים או על נסיעה מלאה בנוסעים.
בתחקיר שקיימנו בביזפורטל לפני כחודש, מצאנו כי למעלה מ-20% מהנוסעים לא משלמים, נהג באגד: "80% לא מתקפים, מי שכן - במחיר נמוך". לו אותם נוסעים היו משלמים כחוק על הנסיעות היה מצטבר סכום כסף שאיתו היה אפשר למשל לשפר את שאר הבעיות בתחבורה הציבורית, להעלות את שכר הנהגים ועוד (>>>לתחקיר המלא).
- 4.הידען 16/09/2022 10:52הגב לתגובה זוהרבה פעמים אוטובוס כלל לא מגיע בשעה היעודה, פשוט מדלגים על נסיעות ולא מוציאים אוטובוס במועדים הקבועים בלוז. חוצפה !!! ניתן לקנוס את החברות על כך ?
- 3.החביב 15/09/2022 13:37הגב לתגובה זונהגים שלא "שמים" על הנוסעים
- 2.אם כמות הנוסעים הייתה מרכיב עיקרי, קוים דלילים יתפוגגו. (ל"ת)כתב נעל 15/09/2022 13:12הגב לתגובה זו
- 1.מירב מיכאלי 15/09/2022 11:19הגב לתגובה זועוד לא היה-היתה שר-שרה הזוי-ה בזוי-ה כזה-כזאת!
- זרובבל 02/12/2022 21:44הגב לתגובה זואין גבול לטיפשות של מצבעי הליכוד...
- קודם זה היה יותר חמור (ל"ת)יוסי 25/11/2022 12:38הגב לתגובה זו
- יוני 15/09/2022 14:09הגב לתגובה זובארץ אומלל