מרגישים שהעומס בכבישים רק גדל? הלמ"ס מדווח שאתם צודקים - מה הפתרון?

על פי הנתונים בשנת 2021 היקף הנסיעה בכבישים גדל ב-16% לעומת שנת הקורונה וב-1.3% לעומת השיא של 2019. מספר המכוניות בכבישים הוכפלו ב-20 שנה, והנסועה הכוללת גדלה ב-75%. הפתרון חייב להיות אגרות גודש - פחות כלי רכב מהכביש
 | 
telegram
(1)

ישראל צועדת בצעדי ענק לקסטרופה תחבורתית. מומחי תחבורה אומרים שאנחנו עשויים לעמוד עוד שעות ארוכות בפקקים בכל יום. גם כך אנחנו עומדים בפקקים אבל זה רק הולך להיות גרוע יותר. כולם מדברים על הפקקים שהולכים ומתארכים אבל הבעיה היא שכולנו תורמים לכך - לכל אחד מאיתנו הרבה יותר נוח לנסוע ברכב הפרטי, בלי להתחשב באחרים שמשתמשים בכביש - אבל המחיר הוא גבוה מאוד: אנחנו עומדים הרבה יותר בפקקים. ככה זה כשבכל רכב יש נוסע אחד בדרך כלל (ממוצע של 1.2 בני אדם לרכב בישראל)

הפתרון היחיד שבאמת יכול לפתור כאן את בעיות התחבורה בישראל הוא אגרות גודש - כלומר לשלם על הזכות להשתמש במשאב הציבורי שנקרא כבישים. רק זה יוריד עומסים מהכבישים. רק שיפור של התחבורה הציבורית זה נחמד, אבל זה לא יפתור את הבעיה. כולם אומרים כבר שנים שצריך עוד ועוד תחבורה ציבורית - אבל עובדה שמשקיעים יותר וזה לא פותר את הבעיה. בכל מקרה, אל תדאגו, מאחר שהפקקים ייעלמו זה ישפר פלאים את התחבורה הציבורית ויהפוך אותה לחלופה מצוינת, גם לתושבי פריפריה שיוכלו להגיע הרבה יותר בקלות למרכזי הערים).

אבל האמת היא שפשוט אין ברירה אחרת: על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2021 היקף הנסיעה בכבישים גדל ב-16% לעומת שנת הקורונה וב-1.3% לעומת השיא של 2019. מספר המכוניות בכבישים הוכפלו ב-20 שנה, והנסועה הכוללת גדלה ב-75%. במספרים מדובר על היקף נסיעה כולל של 64 מיליארד ק"מ בשנה שעברה לעומת 55 מיליארד בשנת 2020 ו-63.2 מיליארד ב-2019. 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

מנגד, שטח הכבישים גדל 'רק' ב-58% בתקופה הזו ואילו אורך הכבישים ב-24%. אבל צריך לומר: זה לא משנה בכמה יגדילו את הכבישים. בסופו של דבר עוד ועוד כבישים לא יכולים להיות פתרון. בסוף יש עיר ושם יש כבישים צרים יותר ורמזורים. הבעיה היא שלא משכנה כמה כבישים ראשיים יסללו - צוואר הבקבוק יהיה בערים ולכן הפתרון חייב להיות כאמור, פחות מכוניות בכבישים.


ליסינג נוסע 80% יותר מרכב פרטי - כי זה 'רכב חברה'
כלי רכב פרטיים נוסעים הרבה פחות מאשר רכבי ליסינג. אפשר לומר שאחת הסיבות היא כי רכב ליסינג משמש יותר לנסיעות עבודה רחוקות יותר מהבית, אבל מעבר לכך הסיבה שפחות אוהבים לדבר עליה היא שכאשר זה 'רכב חברה' אנשים פשוט מרשים לעצמם לנסוע יותר, כי למי אכפת זה רכב של הבוס, וכאשר מדובר בשירות הציבורי אז זה כסף ציבורי - וכשזה 'הכסף של כולם' אז זה הכסף של אף אחד - לאף אחד לא מספיק אכפת והתוצאה היא הרבה יותר נסיעה.

כך, ממוצע הנסיעה ברכב פרטי עומד על 15.3 אלף ק"מ בשנה. לשם השוואה, רכב ליסינג נוסע 27.7 אלף ק"מ בשנה, כלומר 81% יותר מאשר רכב פרטי. 

מבחינת היקפי הנסיעה - היקף הנסיעה ברכב פרטי בשנת 2021 עלה ב-12% לעומת שנת הקורונה אך עדיין לא חזר ל-16.2 אלף ק"מ בשנת 2019. ואילו היקף הנסיעה של רכבי ליסינג זינק ב-33.7%.

עוד על פי הנתונים: כלי רכב חדשים נוסעים יותר. ככל שכלי הרכב חדש יותר, כך הנסועה השנתית הממוצעת שלו גבוהה יותר. מנגד רכבים ישנים נוסעים פחות - הנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב הולכת ופוחתת ככל ששנת העלייה לכביש מוקדמת יותר.

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אולי מספיק עם מיסים
    מציאותי 31/10/2022 13:37
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שיתחילו לעבוד ולא רק לגבות מיסים שזה כל קוף יכול לעשות. נמאס.. אולי סוף סוף תחבורה ציבורית נורמאלית למשל
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות