מבקר המדינה: כך זינקה עלות הקו האדום בת"א ב-75% - איך לעזאזל?
דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום סוקר בין היתר גם את פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן שנאמד בכ-48.1 מיליארד שקל. בפתח דבריו מותח המבקר ביקורת על כך שיותר מ-20 שנה ממועד הקמת חברת נת"ע, לא נחתם הסכם המסגרת בין משרדי התחבורה והאוצר לבינה. זאת, אף שהממשלה הורתה בהחלטותיה מהשנים 2010 ו-2016 לפעול לחתימה על הסכם.
עלות פרויקט הקו האדום לבדו הורך בשנת 2010 בכ-10.7 מיליארד שקל, אך העלות קפצה ב-75% ללא פחות מ-18.71 מיליארד שקל. אז נכון, העלות שצוינה ב-2010 היא רק בגדר הערכה וכמובן שהיה צפוי שתגדל, אך השאלה האם סטייה של 75% היא סבירה? העלות אמנם מתפרסת על פני למעלה מעשור אך צריך לזכור שההערכה הראשונית משמשת כקו מנחה לתקצוב שנגזר מתקציב הממשלה וסטייה כה חריגה עשויה להשפיע על תקצוב שאר המשרדים או לגרום להשתמש ברזרבות שעלולות להגדיל את הגירעון.
המבקר אמנם טוען כי בין היתר הסיבות להתייקרויות הפרויקט הן תקצוב בלתי צפוי מראש בחסר ואי-הכללת עלויות באומדן העלות בעיקר בשלבים המוקדמים של הפרויקט; אי-הצמדה לסלי תשומות; מכלולים שלא נכללו באומדן הפרויקט, מכלולים שלא תומחרו ומכלולים שתומחרו בחסר והביאו להסטות בין הסעיפים התקציביים השונים. אז מי אשם? האוצר שלא ידע להעריך נכון? הקבלנים שלכאורה האכילו את המדינה בהערכות שגויות בכוונה? כנראה שכולם אשמים.
בנוסף עלה כי זמן הקמת קו הרק"ל העילי הסגול במטרופולין תל אביב צפוי להיות ארוך במידה רבה מזמן ההקמה של רוב הקווים שנבדקו עם מאפיינים דומים במדינות אחרות: כ-3.7 חודשים לק"מ בקו הסגול בישראל (סה"כ כ-8 שנים) לעומת כ-2.5 חודשים לק"מ בממוצע במדינות אחרות (כ-48% יותר מהממוצע בקווים במדינות אחרות).
האבסורד שמרחף מעל לפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן הוא שאף שכל אחד מקווי הרק"ל עובר בשטחן של רשויות רבות במטרופולין וקשרי התחבורה ביניהן הדוקים, אין במטרופולין רשות תחבורה מטרופולינית ואף אין בה מִנהלת פרויקט רק"ל שתרכז את כל אשר קשור לפרויקט. הקמתן של רשויות תחבורה מטרופוליניות חשובה לקידום ראייה כוללת בעניין מתן פתרונות תחבורתיים, למתן מענה יעיל לצרכים כוללים ומקומיים, לביצוע תיאומים בין רשויות מקומיות וליצירת שיתופי פעולה לצורך קידום מיזמים הקשורים לתחבורה הציבורית. לשם שינוי השכילה המדינה להבין את חשיבות הקמת רשות שכזו בכל הקשור לפרויקט המטרו שעומד כרגע על הפרק.
עסקים רבים סובלים מעבודות ההקמה של הרכבת הקלה אך מסתבר שישנו אי-שיוויון בין בעלי העסקים בתל אביב לבעלי העסקים בשאר הרשויות. עסקים הסמוכים למקטע התת-קרקעי של הקו האדום בתחום רמת גן ובני ברק אינם נהנים מקרן דומה לזו שהקימה עיריית תל אביב בשיתוף משרד האוצר, ואינם יכולים לקבל סיוע שלו זכאים עסקים בתל אביב, וזאת אף שחלק מתקציב הקרן הוא תקציב מדינה המוקצה על ידי משרד האוצר.
מדינת ישראל השכילה להבין את חשיבות הפתרונות התחבורתיים ובראשם התחבורה הציבורית אך נראה כי טרם השכילה לבצע את הפרויקטים באופן יעיל, הן תכנונית, תקציבית, רגולטורית וחברתית. פרויקט המטרו - לכשיוקם - מוערך בסכום של 150-170 מיליארד שקל - פי 3 מעלות הרכבת הקלה בגוש דן! ההערכות מדברות על פתיחה בשנת 2040 במידה ו"הכל ילך חלק" והעבודות יתחילו מיידית. נותר לקוות שיציבות שלטונית בישראל תביא עימה יציבות בפרויקטים וקידום שלהן על מנת לחלץ את האזרחים מהפקק ומרעש הדחפורים ואולי גם להביא לפיצוי הולם לבעלי העסקים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
3.יותר לומדי תורה יפתרו הבעיהיש רא לי 23/11/2022 18:11הגב לתגובה זו0 1פשוט יקחו את הכסף ולא יהיה פרויקט אז לא תהיה חריגה.סגור
-
2.ביבי ישראל כ"ץ ושאר החברים ישבו שם שנים (ל"ת)אפק 23/11/2022 17:55הגב לתגובה זו0 0סגור
-
1.אנחנו עם של קומבינות וגנבים שאלה מטומטמת (ל"ת)אנונימי 23/11/2022 16:04הגב לתגובה זו1 0סגור