כמה מהרכבים שיימכרו ב-2030 יהיו חשמליים? האינפלציה משפיעה גם על זה
אם חשבתם שאימוץ הרכבים החשמליים יקרה מהר יותר - תחשבו שוב. 900 בכירים בתעשייה נשמעים היום הרבה פחות בטוחים מאשר לפני שנה ביחס לקצב כניסת כלי הרכב החשמליים. לפני שנה, הם האמינו שעד שנת 2030 לפחות 65% מכלי הרכב החדשים שנמכרים בארה"ב יהיו כלי רכב חשמליים. היום, שנה אחרי, שנה של ירידות בשווקים ועלייה חדה באינפלציה - הם צופים שיהיה מדובר על 35% מכלי הרכב, נפילה די מרשימה בהתייחס לכך שמדובר על תחזית לעוד 7 שנים קדימה. לא מחר או בעוד שנה, כלומר הם לפחות לכאורה היו אמורים לקחת בחשבון שמדובר על פרק זמן משמעותי שבו הכלכלה העולמית כבר אמורה להתאושש במידה זו או אחרת, גם אם בשנה הבאה יהיה מיתון. אבל זה לא קורה, הפסימיות שיש כעת בשווקים משפיעה עליהם וגורמת להם לחתוך בחדות את התחזיות.
לא מיותר לציין שהמספר החדש הוא הרבה מתחת היעד של 50% שהציב הממשל של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. הסקר החדש משקף את החשש מהעלות הגבוהה של חומרי הגלם לייצור כלי רכב חשמליים, במקביל כמובן לבעיות שנובעות מהריבית והאינפלציה. מדובר על סקר שנתי של פירמת רואי החשבון KPNG. ביחס לאחוז של מכירת כלי הרכב בעולם ב-2030, הם צופים כעת טווח של 10% עד 40% מכלל המכירות, בעוד בשנה שעברה הם צפו 20% עד 70%.
ומה לגבי השנה הקרובה? 76% מהבכירים סבורים שהעסקים שלהם ייפגעו. בארה"ב החשש עולה ל-84%. לגבי השנים הבאות הם אופטימיים יותר - 83% מהם "בטוחים" שהרווחים יהיו גבוהים יותר בחמש השנים הבאות - לעומת 53% בשנה שעברה. בארה"ב, 82% מהמנהלים אמרו שהם "בטוחים" בצמיחה ברווחים בחמש השנים הקרובות, לעומת 67% ב-2021.
אפל תיכנס למירוץ ותהיה גם יצרנית כלי רכב חשמליים?
באופן לא מפתיע, המנהלים שוריים ביותר על טסלה שנמצאת במקום הראשון עם 233 קולות (שומרת על המיקום בצמרת. עם זאת, מדובר בירידה משמעותית לעומת 418 בשנה שעברה). במקום השני אאודי עם 206 קולות (לא הופיעה ב-10 הגדולות בשנה שעברה), השלישית היא BMW עם 196 קולות (ירידה לעומת 238 בשנה שעברה. ירידה במיקום לעומת 2 בשנה שעברה).
מי שמזנקת למקום הרביעי היא אפל, יצרנית האייפונים והמחשבים, שעל פי השמועות מפתחת רכב כבר שנים. אפל לא מאשרת בינתיים שהיא נכנסת לתחום, אבל 133 מנהלים בכירים בטוחים שהיא תהיה שם ובגדול (לעומת 91 בשנה שעברה, מקום 8). ייתכן שהסיבה להייפ סביב אפל היא שילוב של המותג שלה, הניסיון בייצור המוני ואולי בעיקר - פוקסקון, שמייצרת כיום את מכשירי האייפון של אפל ונכנסה לאחרונה לתעשיית הרכב. היא בונה טנדר חשמלי באוהיו.
אחרי אפל ברשימה: פורד, הונדה, BYD שמוחזקת ע"י וורן באפט ומייצרת נכון להיום הכי הרבה כלי רכב חשמליים - יותר מפי 2 מטסלה. בהמשך, יונדאי, מרצדס, טויוטה, באידו ופיסקר.
מעניין לציין כי המנהלים לא נותנים קרדיט לג'נרל מוטורס. אף אחד מהמותגים שלה לא נכנס ל-12 המקומות הראשונים, זאת למרות שיצרנית הרכב השקיעה מיליארדי דולרים בטכנולוגיות והיא נכנסת בצורה חזקה לתחום, עם יעדי מכירות עד 2035.
"עדיין יש תחושה של אופטימיות לטווח ארוך, ובכל זאת, והכי חשוב, יש תחושה של ריאליזם בטווח הקרוב. אתה רואה את הריאליזם הזה לאורך כל הסקר", אמר גארי סילברג, ראש תחום הרכב העולמי של KPMG. "אתה יכול להיות אופטימי לטווח ארוך, אבל בטווח הקרוב, אתה צריך להיות מאוד מציאותי. זה כבר לא קשתות ופרפרים ואופוריה - זה המשחק".
הסקר נערך בקרב 915 אנשים, מהם יותר מ-200 מנכ"לים, 209 מנהלים בכירים. יותר מ-300 משיבים היו מצפון אמריקה, כאשר 250 מהם היו בארה"ב.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.רק מראה מה רמת ההבנה של ה "בכירים" האלה (ל"ת)יי 21/12/2022 11:14הגב לתגובה זו0 0סגור