ועדת הכספים: "להאריך ההטבה לרכבים חשמליים"; רשות המסים: "20% חשמליים או היברידיים"

הדיון הגיע בעקבות פקיעת ההטבה במס קניה על רכבים חשמליים, כך שזה עלה השבוע ל-20%, לעומת 10% עד כה, למרות שעל פי רשות המסים מדובר גם עכשיו על הטבת מס של "עד 77 אלף שקל"; בוועדת הכספים מפספסים את העיקר - צריך פחות מכוניות על הכביש, לא לעודד תחבורה פרטית
 | 
telegram
(1)

האם צריך לעודד כניסה של כלי רכב חשמליים לישראל? זה כמובן יותר טוב מכלי הרכב שמונעים באמצעות בנזין, שהוא מזהם יותר. אבל הבאת כלי רכב חשמליים היא פתרון חלקי בלבד, כי הבעיה הגדולה בישראל היא לא רק זיהום אוויר (ישראל היא פרומיל ביחס לעולם) אלא בעיקר - הפקקים. הפקקים גם גורמים לכך שהרבה יותר מכוניות כל הזמן נמצאות על הכביש וממילא מזהמות את האוויר - וכדאי גם לזכור שרוב ייצור החשמל גם היום מתבצע באמצעות זיהום אוויר (תחנות פחם וגם גז, למרות שהוא מזהם הרבה פחות) וייקח שנים עד שהעולם יעבור לאנרגיות מתחדשות, כך שאם רוצים לתת פתרון אמיתי גם לבעיית הפקקים וגם לבעיית הזיהום - לא מספיק לעודד שימוש בכלי רכב חשמליים אלא צריך להחליף את כלי הרכב הפרטיים בתחבורה ציבורית, או להשתמש באגרות גודש, שיפחיתו משמעותית את הפקקים - ולדברי כלכלנים ומומחי תחבורה אף יעלימו את הפקקים לגמרי. אבל ההסכמים הקואליציוניים עם המפלגות החרדיות דווקא רוצים לבטל את אגרות הגודש וזו טעות.

אתם מרגישים שאתם עומדים יותר בפקקים? על פי הנתונים של הלמ"ס - אתם צודקים. בשנת 2021 היקף הנסיעה בכבישים גדל ב-16% לעומת שנת הקורונה וב-1.3% לעומת השיא של 2019. מספר המכוניות בכבישים הוכפלו ב-20 שנה, והנסועה הכוללת גדלה ב-75% (לניתוח המלא של הלמ"ס לחצו כאן).

בכל מקרה, בדיון היום בוועדת הכספים, בעקבות פקיעת ההטבה במס קניה על רכבים חשמליים, כך שהמס עלה השבוע ל-20%, לעומת 10% קודם לכן, קרא יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני לרשות המיסים לדחות בשנה את ההפחתה בהטבת המס בנוגע לרכבים חשמליים. לדבריו, "הוועדה מאוחדת בדעה שצריך לעודד את הרכבים החשמליים, על השינוי להידחות, ולפרק זמן עד שהממשלה תלמד את הנושא הזה - האם אפשר להמשיך את ההטבה או לעשות זאת בדרך אחרת".

כותרת ראשית

- כל הכותרות

ברשות המסים הסבירו מנגד כי שיעור החדירה רכבי פלאג אין ורכבים חשמליים לישראל בשנת 2022 כבר עומד על כ-20% וכי למרות הקטנת הטבות המס עדיין מדובר בהטבה של עשרות אלפי שקלים: "הממשלה ממשיכה לעודד כניסה של רכבים חשמליים, אין ספק שלרכב חשמלי יש יתרונות על רכב בנזין, הוא פחות מזהם, רכב חשמלי מקבל הטבה על מיסוי, סך ההטבה לרכב חשמלי יכולה להגיע ל-77 אלף שקל לרכב בשנת 2023, זה עידוד מאוד משמעותי לרכב שנכנס למדינה השנה. רכב חשמלי לא משלם בלו, שזה מס על נסועה, רכב בנזין שמשלם על דלק, משלם רכיב מאוד משמעותי על הבלו" אמרה מירי סביון, משנה למנהל רשות המיסים.

סביון הוסיפה: "כשהמעסיק זוקף שווי שימוש לעובד, רכב חשמלי מקבל הפחתה של 1,200 שקל, זוקפים לו הטבה בשווי נמוך. יש פה שורה של הטבות לרכבים חשמליים, שנכונים לשנת 2023. יחד עם זה, קודם כל צריך לבוא ולומר שאנחנו רואים גידול של חדירה של כלי רכב, הגענו ליותר מ-42 אלף רכבים, עם רכבים אחרים ופלאג אין, הוא מגיע לקרוב ל-20% מסך הרכבים שיובאו לישראל השנה, יחד עם הפלאג אין. אנחנו כבר רואים שיעור חדירה משמעותי, גדול לעומת שנים קודמות". 

לשאלת חברי הכנסת כמה אחוזים רכבי חשמל ישנם בישראל ענה משה גורט ממשרד הכלכלה כי "11% שיובאו בשנה היו חשמליים. סך הכל 1.2% מהרכבים על הכביש בישראל כיום חשמליים".

אורי זיסקין, מרשות המיסים הוסיף כי גם בעולם וגם היעדים של מדינת ישראל הם לרכבים היברידיים וחשמליים כאחד ולכן לא נכון מצד חברי הכנסת פתאום לשנות כיוון ולבקש הפרדה של הנתונים. לדבריו: "היעדים הם חשמליים כולל פלאג אין, גם היעד של משרד האנרגיה לשנת 2019 מדבר על חשמליים כולל פלאג אין, שהיעד ל-2022 היה 5%, אנחנו ב-22 כבר ב-19% חדירה. זה כבר מדד לאיפה אנחנו בפועל. גם במדינות אחרות זה הניתוח שנעשה, של שני סוגי הרכבים". 

חברי הכנסת לא קיבלו את הדברים וטענו מנגד כי 1.1% רכבים בסך הכול שהינם חשמליים בישראל, מהווים כישלון.

מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן אמרה מנגד: "כניסת רכבים חשמליים לישראל היא קריטית מבחינה סביבתית, הצמצום יפגע ביכולת של ישראל לעמידה ביעדי האקלים, התחייבנו ל-95% רכבים חשמליים ב-2035, אנחנו כרגע על 1.1%. זיהום הסביבה מתחבורה, הוא הגדול ביותר במדינת ישראל, הם הגורם הגדול ביותר לתמותה". היא הוסיפה וטענה שבשנתיים האחרונות הכדאיות הכלכלית לרכישת רכב חשמלי נפגעה כתוצאה מעלייה במחיר הרכישה ובתעריף החשמל, וכי "על מנת לעמוד ביעדים הלאומיים ולהימנע מפגיעה במעבר השוק לתחבורה חשמלית יש לדחות את מתווה עליית המס על רכב חשמלי בלפחות שנתיים".

גפני קרא כאמור לרשות המיסים להקפיא את הצעד לשנה: "הוועדה מאוחדת בדעה שצריך לעודד את הרכבים החשמליים, זה דבר שצריך היום להידחות, ולפרק זמן עד שהממשלה תלמד את הנושא הזה, האם אפשר להמשיך את ההטבה או לעשות זאת בדרך אחרת, אבל במשך שנה שההטבה תשמר. עוד לא הגענו לאחוזי החדירה של מדינות אחרות, כמה זיהום אוויר יש מהמכוניות הרגילות וכמה מהחשמליות שאתם אומרים אפשר להוריד את ההטבה? חברי הכנסת מכל המפלגות פונים אליכם ומבקשים לדחות את עליית המס בשנה. תבחנו את התהליך, ולא תבואו ערב פתחה של ממשלה חדשה, להעלות את המיסים, לפגוע בבריאות של כולנו. זאת החלטה שגויה, שצריך לתקן אותה, לא אומר לבטל, אבל לדחות בשנה ולשקול. זו הדרישה של ועדת הכספים מכם, אני מבקש שתחזרו אלי עם תשובה בתוך 3 ימים".

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    נכתב על ידי מנותק שנוהג במרצדס, על איזה
    רון 02/01/2023 14:22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תחבורה ציבורית אתה מדבר? בדיחה.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות