חוק ההסדרים: האוצר מתכנן מס נסיעה של 15 אג' לקילומטר לרכבים חשמליים - זה דווקא הגיוני
על פי טיוטת חוק ההסדרים, משרד האוצר רוצה להחיל מס נסועה של 15 אגורות על כל קילומטר נסיעה ברכב, צמוד למדד המחירים לצרכן. הרעיון הוא להחליף את מס הבלו שנגבה כחלק ממחיר הדלק במס על נסיעה בכבישים. בשלב הראשון (15 שנה) המס החדש יחול רק על מכוניות חשמליות והיברידיות, ולא על מכוניות בנזין. בדיקת מספר הקילומטרים שנסע הרכב בפועל תתבצע פעם בשנה בזמן חידוש רשיון הרכב, כאשר מי שלא ישלם את המס - ניתן יהיה למנוע ממנו לחדש את הרשיון לרכב. באוצר רוצים להכניס את המס החדש לתוקף החל משנת 2026, כאשר המס צפוי להיות מעט נמוך יותר מגובה המס האפקטיבי של מס הבלו, שמחושב כ-17-27 אגורות (תלוי בכלי הרכב).
אפשר להבין למה בעלי כלי רכב חשמלי לא יאהבו את הרעיון. הם חשבו שעם השימוש ברכב חשמלי הם 'נפטרו' ממס הבלו ובכללי מנושא הדלק, אבל הם שוכחים שמדובר עדיין במכונית שעולה על הכביש. אפשר להסתכל על מס הנסועה החדש בצורה צינית ולהגיד שהמטרה של משרד האוצר היא בסך הכל לגבות עוד מסים מהציבור ומכיוון שכלי רכב חשמלי לא צורך דלק אז היה צורך להמציא מס חדש. אבל זו הסתכלות צרה מאוד על המצב.
במשרד האוצר מסתכלים בצורה רחבה יותר על בעיית התחבורה הפרטית בכבישים: העומסים (הגודש) בכבישים. כלי רכב חשמלי אמנם מזהם פחות אבל הוא ממש לא פותר את הבעיה של עוד כלי רכב על הכביש. כלי רכב הוא כלי רכב ולכן הוא תורם להיווצרות של פקקים. כלכלנים אומרים שמסים בהקשר של כלי רכב נועדו גם לצמצם את השימוש בכלי רכב ולנסות לגרום לאנשים לעבור לתחבורה אלטרנטיבית (אוטובוסים, אופניים וכו'). העובדה ברורה - יש בישראל יותר מדי מכוניות על הכבישים. אפשר לסלול כמה כבישים שנרצה (ובעשור האחרון נסללו פה עוד ועוד כבישים חדשים, הורחבו כבישים קיימים ועוד) אבל בסוף גם אם נתיבי איילון יהיו עם 3 קומות - הנהג בסוף יוצא מאיילון וצריך להיכנס לעיר עצמה, ושם פשוט לא יהיה מקום לכל המכוניות הללו. כלומר, תמיד יישאר צוואר בקבוק שלא ניתן פשוט לבנות עליו עוד כביש כדי שיהיה מקום לכל המכוניות הללו.
אבל צריך לומר עוד משהו - אחת הבעיות עם מס הבלו היא שמשלמים אותו כולם, בלי שום קשר לשאלה האם הרכב נסע במקום שכתוצאה מכך נוצר בו פקק, או לחילופין שהוא נסע בכביש הערבה או באזור קרית שמונה. כלומר - כדי להראות לציבור שמדובר במס שהמטרה שלו היא צמצום פקקים ולא סתם גביית מס שרירותית מכל הציבור, משרד האוצר צריך לדאוג לכך שהמס ייגבה רק על נסיעה בכבישים עם פקקים, או כאלה שנוצרים בהם פקקים בתדירות גבוהה. כאמור, אין שום סיבה לגבות מס על נסיעה בכבישי הפריפריה. זה גם נכון יותר כלפי אנשים שגרים למשל בקרית שמונה, שצריכים לנסוע בכל יום עם כלי הרכב שלהם הרבה יותר קילומטרים מאשר מי שמתגורר במרכז הארץ. אין סיבה שבפריפריה הרחוקה ישלמו את אותו מס שמשלם מי שתורם ליצירת פקק במרכז הארץ.
נותר רק לקוות שגם במשרד האוצר מבינים את החשיבות של הנראות הציבורית של המהלך. לפחות על פי מה שכתוב בטיוטת חוק ההסדרים, נדמה שהתשובה חיובית.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
17.מי אתה נתנאל אריאל? למה אתה דואג לאוצר?אמנון 15/03/2023 12:37הגב לתגובה זו0 0המדינה הכי יקרה בעולם.סגור
-
16.בסה"כ הגיוניניק 27/01/2023 21:42הגב לתגובה זו2 0אבל כבעל אופנוע שמזהם פחות משליש מרכב, לא תופס מקום חנייה ולא מצטופף בפקק עם עם ישראל, אני דורש פטור ממס בלו ומס נסועה!סגור
-
15.עוד טרלול חדשמושיק 27/01/2023 14:46הגב לתגובה זו1 0אם כבר, אז למה לגבות רק על רכבים ירוקים? ולמה להיטיב עם רכבי הבנזין??היו אמורים לקדם מס גודש, אבל אז היה מתברר שציבור גדול היה פטור ממנו...אז המציאו הזיה חדשהסגור
-
14.לדעתי מס צודק לעת עתה ולא מותיר ברירהחיים מירב 27/01/2023 12:54הגב לתגובה זו3 0לדעתי המס הינו ראוי. לפי עקרון ההנאה כולם נהנים מהכבישיפ ולכן אין סיבה שא' שנוסע על רכב בנזין ישלם מס בלו ואילו ב' שנוסע על מחושמלת יהיה פטור. מסכים שצריכה להיות אלטרנטיבה ראויה תחת תחבורה ציבורית אך לצערי היא איננה קיימת עקב אינטרסנטים רבים (הון-שלטון) וגם המדינהעצמה נגועה בכך, שכן היא מרוויחה עשרות מיליארדים מתעשיית הרכב שמממנת אחוז נכבד מסך הוצאות הממשלה.סגור
-
13.בטח הגיוני ביבי צריך לגזור ליארדים מהציבור לשלם למפלגות (ל"ת)רונן 27/01/2023 12:51הגב לתגובה זו1 1סגור
- טען עוד
-
12.מה הגיוני??? שהמדינה לא מפסיקה לגנוב את האזרחים (ל"ת)רונן 27/01/2023 12:50הגב לתגובה זו1 1סגור
-
11.באוצר יושביםמכל היום וחושבים איך אפשר לקחת יות מיסים ולשלם פחות אולי נבטל טיפול סיעודי לקשישים חבורה של נבלות (ל"ת)אמנון 27/01/2023 11:44הגב לתגובה זו2 0סגור
-
10.כל המפלגות הן אויבות הציבוראחד 27/01/2023 11:07הגב לתגובה זו1 0פעם באחרית הימים אולי יהיה סיכוי קטן שההמונים יבינו כי כל מפלגה וכל שלטון בעידנים הללו מטרתו הראשית לשדודד את רוב האוכלוסיה. ואז..אולי יבינו ההמונים שכל פתק בקלפי פוגע בהם לא משנה לאיזה מפלגה..אולי..סגור
-
9.הפקק הראשון נוצר כאשר החלו לחלק רכב צמוד ללא מגבלה (ל"ת)יותם 27/01/2023 09:20הגב לתגובה זו2 0סגור
-
8.שיקנסו קודם את חברות האוטובוסים שמדלגות על נסיעותהידען 27/01/2023 09:13הגב לתגובה זו1 0איך אפשר להסתמך על תחבורה ציבורים שחברות האוטובוסים עושות כרצונן, אין פיקוח ואין ענישה. מידי פעם אני נוסע באוטובוס ופעמים רבות האוטובוס כלל לא מגיע בשעה היעודה, אלה בתזמון הבא. למה לחכות חצי שעה בתחנה ? האפליקציות והלוח הדיגיאלי בתחנות מתבלבלות גם ומראות כל רגע משהו אחר. אחרי שהתחבורה הציבורית תהיה סבירה, שיטילו מס נסועה.סגור
-
7.נסיה בכביש פקוק זה כי אין ברירה, לא כדי לייצר פקק בכוונ (ל"ת)יוסי 27/01/2023 07:51הגב לתגובה זו1 0סגור
-
6.מדוע אופנועם לא מקבלים הטבת מסאני רק שאלה 27/01/2023 07:01הגב לתגובה זו3 0אם השיקולים הם גודש וזיהום? תמיד יבוא מישהו באוצר וימצא סיבה לעושק כמו שתמיד יש את באנליסט שיושע להסביר בביעבד את השוקסגור
-
הם מקבלים,סיבסוד של הביטוח בפול שבעלי המכוניות מסבסדיםשי.ע 28/01/2023 12:46הגב לתגובה זו1 1לכם,היה אמור להיות גבוה פי 2 אם לא יותר אם לא.סגור
-
הפולPacific 13/04/2023 02:14הגב לתגובה זו0 0הנהגים לא ממנים את הפול, זה הרוכבים מממנים את עצמםסגור
-
5.לפחות לא הטילו מס על העבודה של אמא שלהם (ל"ת)בנים של 27/01/2023 06:43הגב לתגובה זו3 0סגור
-
4.תחבורה ציבוריתקובי 27/01/2023 05:53הגב לתגובה זו2 0אין התייחסות בכתבה לעובדה שתחבורה ציבורית מפגרת גורמת לנו להשתמש ברכב ואחכ סוחטים מאיתנו מיסים על הדלק והחשמל. תעשו תחבורה ציבורית טובה ואחכ תכפילו מיסים בסדר?סגור
-
3.אתם יודעים מה עוד אפשר?מנשה קליימט 27/01/2023 02:34הגב לתגובה זו2 0אפשר להסתכל על מס הנסועה החדש בצורה נאיבית ולהגיד שהמטרה של משרד האוצר היא לדאוג לרווחת התושבים...סגור
-
2.התיאשתי. עד שכתבתי נמחק (ל"ת)ח 27/01/2023 00:09הגב לתגובה זו1 0סגור
-
1.לא ניתן לכתוב תגובות כמו שצריך באתר המצ'וקמק שלכםצדק 26/01/2023 22:51הגב לתגובה זו11 0שכל הזמן מרפרש את עצמו. אולי תתקנו את זה כבר! לעצם הענין, זה לא ציני לחשוב שהאוצר חושב רק על הכסף - זאת האמת! בניגוד לשקרים שהאוצר פיזר לאחרונה, מדינת ישראל גובה את המס הגבוה ביותר בעולם על רכבים חשמליים. המס הנבזי הזה רק הולך לבסס את מעמדה של ישראל כגנבת המס הגדולה ביותר בתחום הרכבים החשמליים.סגור