כך נרדם משרד התחבורה באכיפת הנת"צים ותוקע את כולנו בפקק - האם זה במכוון?

משטרת התנועה אוכפת פחות נהגים שמפרים את הוראות החוק בגין נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית - כמה פחות? ההערכות מדברות על 60% פחות; במקביל, משרדי הממשלה מחפשים תהילה בפרויקטים אחרים ומזניחים את מערך האוטובוסים
 | 
telegram
(5)

מצב התחבורה הציבורית בישראל בכי רע. זה לא דבר חדש. מערך האוטובוסים והרכבות זקוק נואשות להזרמת כספים של עשרות מיליארדי שקלים על מנת להוביל תהליכי תכנון וייעול לצד סגירת פערים שנוצרו עשרות בשנים. כל אלו דברים תחת תחומם אחריותה של השרה מירי רגב לדאוג לתקציבים גדולים מול משרד האוצר, אולי אף בגיוסו של ראש הממשלה למשימה, כדי להמחיש את גודל השעה.

מן הצד השני, ולפני שמשפרים את התחבורה הציבורית, חלה חובה לא פחות חשובה לוודא שמצבה הנוכחי של התחבורה הציבורית לא נשחק. שחיקה מסוג זה יכולה להתבטא באמון המערך על ידי הנוסעים בין אם זה תדירות גבוהה על פני שעות נרחבות, מסלול יעיל, וידוא עמידתן של מפעילות האוטובוסים בלו"ז שקבע עבורן משרד התחבורה, הרחבה של נת"צים ומעל הכל אכיפת נסיעות בנתיבים אלו בידי משטרת התנועה על מנת להבטיח אטרקטיביות של הנסיעה השיתופית על פני זו הפרטית.

שרת התחבורה הצהירה כבר עם כניסתה לתפקיד בקול רעש גדול כי היא מתכוונת לבטל את הנת"צים כי "לא ייתכן שכולם יעמדו בפקק ויהיה נת"צ ריק". לאחר זמן מה חזרה בה רגב אך לא לפני שהורידה את מספר הנוסעים המינימלי בכלי רכב בנת"צ משלושה לשניים. נתונים מצביעים על כך שכמות האכיפה של משטרת התנועה בנת"צים - ובמיוחד בשעות העומס - ירדה משעותית עד כדי אי קיומה כלל.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

אכיפה לפי מספר הנוסעים בכלי הרכב היא אמנם לא עניין פשוט המצריך ספירה של יושבי הרכב בין אם על ידי שוטר בשטח או בין אם על ידי אמצעים טכנולוגיים יעודיים. בעניין זה נחל משרד התחבורה כשלון כאשר פיילוט לבדיקת טכנולוגיה שכזו לא השיג את המטרה המבוקשת. משום כך, ועד שתימצא טכנולוגיה מתאימה, אכיפת המשטרה מחזיקה במובן מסוים את האמון בתחבורה הציבורית. נתונים שהגיעו למערכת ביזפורטל מצביעים כי בשלושת החודשים הראשונים של השנה רשמה משטרת התנועה סדר גודל של כ-1,150 קנסות לנהגים שהשתמשו בנת"צים שלא על פי הוראות החוק.

הטענה לפיה אין כל "תמריץ" או סיבה לממשלה לעודד שימוש בתחבורה ציבורית או לאכוף את השימוש לנוכח ההכנסות הגבוהות שהיא מייצרת מהתחבורה הפרטית, מוכרת זה שנים. עם זאת, המשך התעלמות וגרירת הרגליים של כל משרדי הממשלה הרלוונטיים - תחבורה, בטחון לאומי (בטחון פנים), אוצר וגם משרד רה"מ - יוצרת כאוס תחבורתי שעולה למשק בישראל מיליארדים רבים מדי שנה. משרדי הממשלה נוהגים להתפאר בקידום רשת הרכבות, הרכבות הקלות והמטרו בגוש דן (שתקוע כבר שנים בגלל משחקי אגו פוליטיים), אך שוכחים כי יש לספק פתרונות מיידים המוצעים ומונגשים לציבור על ידי מערכי האוטובוסים והנת"צים. בנסף לכך, הרשויות המקומיות יכולות לתרום בנדיבות למערכה כנגד מפרי הנת"צים על ידי כוח אדם רב שיש להן שיכול להצטרף למשימות האכיפה. בהקשר זה יש לציין את האינטרס של 

אבל מעל הכל, הצניחה באכיפה של משטרת ישראל בתחום התחבורה הציבורית היא תעודת עניות לתקווה שנוכל להתנייד כאן בקלות. המספרים מדברים על צניחה של למעלה מ-60% באכיפה בהשוואה לשנים עברו, במיוחד בתקופה זו שהביקוש עולה והפקקים מחמירים עם חזרת המשק לפעילות מלאה לאחר הקורונה. משרד התחבורה צריך להידרש לארגון מחדש של סדר העדיפויות שלו כי קידום פרויקטים של רכבות קלות ומטרו ינחל כישלון אם לצד זה לא יתבצע מהפך של ממש ביחס למערך האוטובוסים.

תגובות לכתבה(5):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    להעדיף תחבורה ציבורית
    ברכה 09/04/2023 16:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לתגמל נוסעים בתחבורה ציבורית . לתגמל נהגים שישביטו את רכבם הפרטי . להכריז על המטרו כפרוייקט לאומי הכי מועדף.ולהוציא אותו לפועל מיד למכרז בינלאומי מא' עד ת' .
    סגור
  • 3.
    הדג מסריח מלמעלה
    נהג אומלל 09/04/2023 16:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סידרה של שרי תחבורה נפלים חסרי הבנה בתחבורה עשו את כל הטעויות וסיבכו את ישראל בנזק אדיר לדורות .
    סגור
  • 2.
    כל עוד מירי רקב במשרד אין תקוה לישראל (ל"ת)
    אישה בזויה והזויה 04/04/2023 17:00
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • אישה שטן
    הדג מסריח מהראש 05/04/2023 04:49
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בכל מה שהיא נוגעת - נופל .האינטרס האישי והטמטום זה מה שמניע אותה . האמצעי שמשמש אותה -חלוקת ג'ובים לפי קשרים . כישורים לא מעניינים .
    סגור
  • 1.
    צריכים לאכוף בריונות כביש
    מציאותי 04/04/2023 14:27
    הגב לתגובה זו
    3 1
    ותו לא. לא חגורות. לא קסדות . לא קצת יותר מהירות. רק לטפל ברמזור אדום. קיפוח נהגים אחרים. חניות שמקפחות הולכי רגל וזהו. כשנגמור עם זה ונהיה שוויץ. אולי נדבר על אכיפה של שאר הדברים הפחות נחוצים
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות