אחת ולתמיד - איזו מכוניות משתלמת כלכלית? בנזין או חשמלית?
הרכב החשמלי נמצא כבר לא מעט שנים בכבישים בין אם בתצורה היברידית ובין אם חשמלי 100%. ובכל זאת, ישראלים רבים עדיין נמנעים-נרתעים מלזנוח את רכב הבנזין המסורתי שלהם בעבור אותה בשורה ירוקה - ובשם המחיר. אז אחת ולתמיד, האם הרכב החשמלי באמת משתלם יותר מרכב הבנזין? בדקנו.
לצורך העניין בואו ניקח רכב משפחתי קלאסי מסוג מאזדה 3 - עלות המחירון עומדת על 142,500 שקל כאשר צריכת הדלק שלו עפ"י היצרן מסתכמת בכ-13.8 ק"מ לליטר אם כי מבחני שטח מצביעים על צריכה של 10.5 ק"מ לליטר. נפח מיכל הדלק שעומד על 51 ליטר מצביע על עלות של כ-330 שקלים בממוצע למרחק נסיעה של 530 ק"מ. מדובר כמובן בעלות בסיסית של הנסיעה אליה יש להוסיף את עלויות הביטוח השונות לפי בחירת המבטח.
רכב משפחתי נוסף המונע במנוע בנזין הוא הסקודה אוקטביה עם מחיר מחירון של 146,700 שקל. צריכת הדלק שלו עפ"י היצרן מסתכמת בכ-17.8 ק"מ לליטר אם כי מבחני שטח מצביעים על צריכה של 14.4 ק"מ לליטר. נפח מיכל הדלק דומה לזה של המאזדה 3 ומסתכם ב-50 ליטר, מה שמצביע גם כן על עלות תדלוק ממוצעת של כ-330 שקלים אם כי למרחק נסיעה של כ-720 ק"מ, כ-36% יותר מהמאזדה 3.
ומה קורה בגזרת הרכבים החשמליים?
טסלה מודל 3 הוא אולי הרכב הפופולרי ביותר כרגע בשוק הרכבים החשמליים בארץ, בעיקר הודות לשם הגדול שקנתה לעצמה ברחבי העולם היצרנית שנמצאת בבעלותו של המיליארדר אילון מאסק. אז המודל 3 מדגם RWD (דגם הבסיס) של טסלה נמכר באתר החברה ב-192,633 שקל. המחיר גבוה משמעותית מרכבי הבנזין המסורתיים והמוכרים ולפי החברה גם טווח הנסיעה שלו נמוך יותר ומסתכם בכ-491 ק"מ. נשמע יקר ולא משתלם? אז זהו, הטוויסט מגיע בעלות טעינה של הרכב שתחסוך לכם מאות שקלים בחודש - בדיקה מהירה מעלה כי טעינת הרכב תעלה לכם סביב ה-40-50 שקלים.
מדריכים קשורים:
> מחירי הרכבים החשמליים בירידה - לחכות או לקנות?
דגם חשמלי פופולארי נוסף בישראל הוא ג'ילי גיאומטרי שעולה 152,000 בעל טווח נסיעה של 350 ק"מ. גי'לי יובא לראשונה לארץ בדצמבר 2020 בידי יוניון מוטורס ומאז צבר הצלחה עם מכירות של למעלה מ-10,000 מכוניות - נתון ששם אותו בקרב ראש בראש מול טסלה על מובילת הרכב החשמלי בישראל. בדומה לטסלה, גם טעינת הג'ילי נעה סביב 50-60 שקל לטעינה, אם כי טעינה ביתית שנארכת כ-5 שעות אף יכולה להסתכם בכ-30 שקל בלבד.
אז מה עדיף?
במידה ואתם טוענים בעמדה ביתית עלות הנסיעה לקילומטר ברכב חשמלי נעה באיזור ה-10 אגורות לקילומטר ברכבים קומפקטיים וברכבים משפחתיים. ובאזור ה-13 אגורות לקילומטר ברכבים גדולים. צריך לדעת שיש בריחה של אנרגיה. לא כל הטעינה באמת הולכת לטעינת הסוללה. מדובר כנראה על סדרי גודל של 20%.
לצורך השוואה, עלות הדלק לרכב בנזין היא באיזור ה-40 עד 50 אגורות לקילומטר עבור רכבים קומפקטיים ומשפחתיים, וכ-60 אגורות לקילומטר עבור רכבים גדולים. חיסכון של יותר מ-75% לכל קילומטר נסיעה.
לצד ההוזלה מבחינת עלות התדלוק/טעינה, למכונית החשמלית יתרונות נוספים על אחותה מהבנזין, כאלו שמתבטאים כבר ברכישתה - הטיפול השנתי, הטסט והאגרה הרבה יותר זולים. בג'ילי למשל אין צורך בטיפול ב-3 השנים הראשונות וגם לאחר מכן מדובר בעלות נמוכה משמעותית, ובטסלה המצב אף טוב יותר. גם עלות אגרת הרישוי של הרכב החשמלי נאמדת בכ- 500 שקל לעומת רכב בנזין בו היא נאמדת בכ-2,000 שקל.
אז נכון, רכב חשמלי יהיה לכם יקר יותר ביום שבו תוציאו אותו מהיבואן, אך לטווח הבינוני מדובר בהשקעה משתלמת. יש את אלו שיעדיפו בכל זאת את המכונית המסורתית על מנוע בנזין מתוך הרגל או "חיבה" למנוע. בסופו של יום כל אחד יבחר לפי העדפותיו וצרכיו, אך מבחינת הכיס המכונית החשמלית ניצחה במבחן של ביזפורטל. בהערכה שמרנית מאוד החיסכון של הרכב החשמלי מסתכם ב-1,000 שקל בחודש, כ-12 אלף שקל בשנה. ככל שאתם נוסעים יותר כך החיסכון משמעותי יותר. זה גם יכול להגיע ל-20 ו-30 אלף שקל. היתרון הזה גם תופס למרות שהסוללה של הרכבים החשמליים תקפה לכ-8-10 שנים (וזה הולך וגדל). יש כאן נזק-פחת של כ-5-7 אלף שקל בשנה, זה עדיין משאיר יתרון גדול לרכבים חשמליים.
רכבים חשמליים מצוידים לרוב במערכות בטיחות מתקדמות ובנוסף, כמו שהבנו גם במקרה של תאונה, השימוש המופחת בחלקים נעים מסייע להם לספוג פחות נזק בעת תאונה. כל אלה עשויים להוזיל במעט את הביטוח המקיף של חלקם ביחס לביטוח רכבי בנזין. כאשר מדברים על ביטוח חובה בלבד, אין פערים בין רכב חשמלי לרכב בנזין והמחיר יהיה בערך 1442 שקל לשנה. לעומת זאת, ביטוח מקיף יקר יותר עבור רכב חשמלי ומחירו עומד על 5,000 שקל בממוצע להבדיל מביטוח רכב בנזין עבורו תשלמו 3,500 שקל בממוצע.
לצד זאת, חשוב לזכור שביטוח רכב חשמלי כולל כיסויים ייעודיים שכדאי לשקול את הוספתם, כגון שירותי דרך וגרירה המותאמים לרכב חשמלי (בין היתר, שירותים אלו כוללים גרירה לעמדת טעינה קרובה במקרה של התרוקנות הסוללה), כיסוי הכולל שימוש בחלפים מקוריים, כיסוי לציוד הטעינה, כיסוי לסוללת הרכב ועוד.
מה שהנתונים בעצם אומרים זה בעצם שרכב חשמלי יקר יותר, אבל אתם חוסכים את זה תוך 2-4 שנים בערך. נסיעה מעבר למספר שנים כבר הופכת את הרכב החשמלי לעדיף מבחינה כלכלית באופן ברור. וכל זה כשאתם גם "מפרגנים לסביבה".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
26.קילומטראז נמוך עדיף בנזין או חשמלימילו 26/05/2024 08:13הגב לתגובה זו2 1קילומטראז נמוך עדיף חשמלי או בנזיןסגור
-
25.מי אמר רכב חדש, וכמה אתם נוסעיםדעה 28/04/2023 11:09הגב לתגובה זו2 2מי שקונה רכב לפני 10 שנים יכול לחסוך הרבה כסף מרכב חדש חשמלית. ומי שלא נוסע הרבה ומי שמתדלק את הרכב פעל ב3 שבועות עדיף חוסך אם הוא קונה דלק. כי הבלאי של החשמליות גדול. בטווח הרחוקסגור
-
24.הכי משתלם זה בנזין מוסב לגפ"םסריי 28/04/2023 07:15הגב לתגובה זו2 095% נסוע לליטר גז ביחס לבנזין. לאחר גז עולה היום 3.19. תעשו חושבים כמה חיסכון ביחס לבנזין ל100,000 ותורידו מזה 9 אלף (התקנה ומאה אלף טיפולים). שלא יעבדו עליכם.סגור
-
23.קחו בשחשבון שבארץאדיר 27/04/2023 13:46הגב לתגובה זו2 2יש מס רכישה גבוהה על רכבי הנפט למינהם,מס בלו על הדלק. מה שמייקר משמעותית את הצורך הבסיס לרכב משפחתי.סגור
-
22.אין התיחסות לרכבים היברידיםא 27/04/2023 13:32הגב לתגובה זו7 0ולצורך להחליף את הסוללות עוד 10 שנים, שמחירן יורד.סגור
- טען עוד
-
הייתה התייחסות להחלפת הסוללה (ל"ת)אאא 28/04/2023 10:15הגב לתגובה זו1 0סגור
-
21.בעל רכב חשמלימשה 27/04/2023 13:20הגב לתגובה זו6 11. בתחנות טעינה מהירה העלות היא פי 3-4 מבבית. 2. צריך לחשב פחת על התחממות ואיבוד אנרגיה , לא כל קילו ואט חשמל שנצרך מהשקע ת מגיע לסוללה , הרבה הולך לאיבוד על התנגדות זרם , התחממות , ולכן צריך להוסיף עוד 30 % על המחיר של קילוואט .סגור
-
השוואה כזו לא עושים עם מאזדהא 28/04/2023 08:56הגב לתגובה זו0 0מאזדה זה רכב ששותה דלק ביחס למתחרות העממיות.סגור
-
20.אין שום רווח. 20 אלף ב3 שנים זה הפסד גמורמשה 27/04/2023 10:46הגב לתגובה זו9 2היבואניות לוקחות את כל הרווח שהיה יכול להיות לנו אליהם. הרכב עולה יקר יותר בגלל שהן יודעות שאנחנו מחשבים את החיסכון בדלק. לייצר רכב חשמלי זה זול משמעותית מרכב ממונע.. הרווח ל3 שנים בדלק זה פחות מ20 אלף שח כאשר העלות הנוספת היא מעל 100 אלף לרכב. גם אם מחליפים רכב אחת ל6 שנים זה עדיין לא מתקרב לחיסכון. רק הפסד גמור עם חלומות לא מחושבים לרווח כלשהו. אם כבר ההיברידי זה הצעת הערך הכי משתלמת כרגע בטח לא חשמלי..סגור
-
19.עובדים עליכםממומן 27/04/2023 09:55הגב לתגובה זו15 3עוד עשר שנים תתכוננו להמוני רכבים חשמליים עם סוללות ישנות שתקועות בצידי הכביש . כשהסוללה חצי ממחיר הרכב. בשוק המשומשות הוא ימכר בפרוטות . את זה לא מספרים לכם . שוק גניבות הסוללות והתאמות חאפריות יפרח . אין כמו רכב בנזיןסגור
-
18.בטיחות הרכבנתנאל 27/04/2023 07:58הגב לתגובה זו0 5מכוניות סיניות שלא עברו מבחן ריסוק אחדסגור
-
למה לדבר שטויות ולשקר אם אין לך מושג?מוטי 27/04/2023 14:32הגב לתגובה זו2 1המון רכבים סיניים עברו מבחני ריסוק בהצלחה יתרה. מעבר לזה, 90% מכל המוצרים בעולם (גם אם יש להם שם פלצני) מיוצרים בסין. אז חדל קשקשת ברשת, אנשים עוד יאמינו לשטויות שלך בטעות...סגור
-
17.ההשלכות הבריאותיות של הקרינה מהרכבים החשמלייםאל מבחוח 27/04/2023 06:58הגב לתגובה זו6 3תעשו לעצמכם מעכשיו ביטוח חיים.... זה מה שלא מספרים לכםסגור
-
חבל שלא למדת את הנושא לפני שהחלטת לקשקשמוטי 27/04/2023 14:35הגב לתגובה זו1 1אין שום שונה בין הקרינה בשואב האבק הביתי שלך, המקרר שלך והרכב החשמלי הקרינה הזאת לא מסוכנת מדהים כמה בקלות ניתן להפחיד אנשים... במיוחד כשיש המון כסף מעורבסגור
-
לא אמורה להיות שום בעיה עם הקרינה, זו קרינה לא מייננת.מאור, מהנדס חשמל 27/04/2023 10:45הגב לתגובה זו2 4סוג הקרינה הזה לא אמור להשפיע עלינו בריאותית. אנחנו מוקפים בקרינה כזו מכל מכשיר חשמלי.סגור
-
16.הפחת החשמלי גבוה מאודעידן 27/04/2023 06:29הגב לתגובה זו12 2אם תחשבו מההעלות האמיתית כולל הצורך להחליף סוללה מלאה בעלות אסטרונומית אחרי 6-7 שנים. המסקנה שרכב חשמלי זה רכב חד פעמי. זה לזרוק 200000 שח על צעצוע ל6 שנים שלא לדבר על אבדן טעינה אחרי 3נשנים הסוללה מאבדת 30-40% מהיכולת שלה לאגור אנרגיה ז"א הטווח יורד. אז איםה החיסכון כאן? כל מה שנחסך בשלוש שנים הראשונות הולך מגיע לאיזון בשלוש שנים הבאות. ובשנה 6-9 כל החסכון מת כי צריך להחליף סוללה ב 60-100 אלף שח. בקיצור זבל של פיתרוןסגור
-
יש אחריותדייויד 27/04/2023 07:51הגב לתגובה זו4 3קיימת אחריות לסוללה ל 8 - 10 שנים, וגם אז לא חייבים להחליף את הסוללה בשלמותה, אפשר להחליף תאים פגומים בעלות נמוכה יחסיתסגור
-
15.טעינות וצריכת חשמלשחר 26/04/2023 22:41הגב לתגובה זו2 0למה הוא לא הוריד מהטווח המציכותי של טסלה? מניח שתדלוק אחד דווה בערך 2 טעינות ככ שחשמל יעלה 1/3 מדלק על קילומטרז דומה. על 10,000 ק"מ בשנה זה יוצא חסכון של 4,700 ש"ח.סגור
-
14.אובדן ערך!יניב 26/04/2023 21:01הגב לתגובה זו9 6אין משמעות לעלות הרכב עד לסכומים של 200 אלף. מה שחשוב הוא מהו אובדן הערך עד לרגע החלפת/מכירתו. יכול להיות רכב עם עלות קניה גבוהה ואובדן ערך בשלוש שנים נמוך מרכב זול יותר. כשאובדן הערך נכנס מחושב יחד עם כלל ההוצאות למשך תקופה, אז אין שאלה בכלל. חשמלי ידיף ללא ספק!!סגור
-
13.הסוללה עולה 70-110 אלף ₪ ותחזיק 10 שניםמהנדס רכב 26/04/2023 20:06הגב לתגובה זו12 1פחת הסוללה לפיכך הוא 7-11 אלף ₪ לשנה ובנוסף אחרי 5 שנים כבר יש ירידה משמעותית בטווח הרכב, טעינה מהירה תכופה גורמת לפגיעה מהירה יותר בטווח הרכב . בנוסף פחת רכב חדש הוא 15-20 אחוז בשנה הראשונה ולכן רכב שעולה 190 אלף ערכו יורד הרבה יותר מרכב שעולה 140אלף. בקיצור עדיף רכב בנזין חסכוני למי שנוסע עד 25000 קמ בשנהסגור
-
12.סביר שמחיר הסוללות ירד משנה לשנה, ואייכותן תשתפרדרומבוני 26/04/2023 18:33הגב לתגובה זו10 9כבר עכשיו חברת צ'רי הסינית הוציאה מכונית שהבטריה של צפויה להחזיק מעמד ל-16 שנים...והפיתוחים בתחום מהירים מאד. אבל הבעיה שרק תתגבר זה בעיית הפקקים בארץ...והשאלה: כמה עולה לנסוע בפקקיםסגור
-
11.שכחתם את סכנת עלות הטיפולי סרטן שהוא יגרוםמוטי 26/04/2023 18:30הגב לתגובה זו9 5...סגור
-
10.חשמליאנונימי 26/04/2023 14:32הגב לתגובה זו10 1מה לגבי הוצאות להחלפת מצבר ברכב חשמלי?סגור
-
9.עלות מצבר לא נלקח בחישוב הוצאות לרכב חשמלי (ל"ת)אנונימי 26/04/2023 14:28הגב לתגובה זו9 1סגור
-
8.ומה עם המחיר של הסוללה?מגיב 26/04/2023 14:21הגב לתגובה זו8 3היצרנים נותנים אחריות לסוללה ל150000 ק״מ נניח והיא מחזיקה 200000 ק״מ ואח״כ אתה צריך להחליף סוללה שתעלה לך 50000 ש״ח - זה עולה לך עוד 25 אג׳ לק״מ זה כמעט כמו מחיר של בנזיר עם מחיר החשמלסגור
-
7.כלכלה פשוטהמור 26/04/2023 14:19הגב לתגובה זו9 1לא חייבים רכב חדש.אפשר לנסוע ברכב בן 12 שנה. עולה גרושים.ולהשאיר את הכסף בידסגור
-
יש לי שלוש סובארו לאונה . מבסוט עד הגגסוברואיסט 27/04/2023 09:57הגב לתגובה זו3 0נוסעות לכל מקום .סגור
-
6.חסר מידעטוביה 26/04/2023 13:53הגב לתגובה זו9 1איפה עלויות טעינה בתחנות? השוואת מחירי ביטוח? אחזקה וירידת ערך של רכבים חשמליים אחרי הרבה שנים?סגור
-
יורד ערכו ב 30%כל רכב 27/04/2023 09:07הגב לתגובה זו5 0עם הקניה,אחרי "הרבה שנים"?סגור
-
5.ס.ו.ל.ל.היוסי 26/04/2023 13:38הגב לתגובה זו12 3כאשר הולכת סוללה מדובר על עלות 100000 ש"ח. רכב חשמלי רכב חד פעמי.סגור
-
סוללה=ל 27/04/2023 09:08הגב לתגובה זו1 0SO לא לעולם הכיףסגור
-
4.צריך לבדוק לאורך זמן עלות החלפת הסוללה אסטרונומית (ל"ת)יוסף 26/04/2023 13:27הגב לתגובה זו5 1סגור
-
עמדת טעינהמייקי 26/04/2023 20:11הגב לתגובה זו7 0וכיפה עלות עמדת טעינה ועלות התקנה בסביבות 5000 שח נוספים למי שנוסע פחות מ 20 אלף קמ בשנה רכב חשמלי לפי המספרים עדיין לא מתשלם יותר מבנזין ובטח לא מהיברדיסגור
-
3.הוואקום ייסגר במיסים ובטסט ובביטוחיום העצמאות שמח 26/04/2023 13:26הגב לתגובה זו9 0יום העצמאות שמחסגור
-
2.היברידיא-ב 26/04/2023 12:36הגב לתגובה זו7 1איוניק היברידית רכשתי ב 140 אש"ח לפני שנה וחצי. נוסעת 26 ק"מ לליטר בדוק ונצור בממוצע אם כי מרבית הנסיעות כבישים בינעירוניים. יוצא כ-25 אגורות לק"מ. ללא חרדת נסיעה ללא היתקעויות ללא עלות עמדת טעינה. נראה עיסקה טובה יותר מבנזין בלבד או חשמלית בלבד.סגור
-
קנית רכב במחיר של רכב חדש בישראל,ד 29/04/2023 10:37הגב לתגובה זו0 0ככה שזו לא עסקה אידאלית, ואני קניתי פעם רכב חדש. עדיף רכב של 2-3 שנים על הכביש אם כבר, אם לא יותר.סגור
-
לא מדויקנועם 26/04/2023 21:07הגב לתגובה זו4 0היה לי רכב היברידי , הכל טוב ויפה עד שהסוללה מתחילה לקרטע אחרי 4 שנים בממוצע ואז תאלץ להפרד מעשירייה ואפיךו יותרסגור
-
1.צריך לחשב את החלפת הסוללה שהיא הכרך מובנה בחשמליתמאיר 26/04/2023 12:34הגב לתגובה זו5 4לאחר X שנים לעומת בנזין שרק בתקלה צריך להחליף חלקים בשווי ערך לסוללה ברכב חשמליסגור
-
תגדיר Xסריי 28/04/2023 07:20הגב לתגובה זו0 0זאת שאלה כלכלית. אם בעוד 8 שנים מחיר סוללה יהיה חצי ממחירה היום (או אותו מחיר נומינלי עם האינפלציה הזאת) - אז זאת עסקה משתלמת. כרגע, בכל מקרה קשה להצדיק חשמלית, פשוט כי המחיר ההתחלתי די יקר ולמנועי הבעירה יש עוד מה להציע. אצלי יש הסבה לגפ"ם זאת העסקה הכי שווה.סגור