כל מה שצריך לדעת על הקו האדום - שאלות ותשובות
מחר זה קורה. הקו האדום יושק ויתחיל להיות חלק מהנוף התחבורתי. בהמשך קווים בצבעים שונים בכל אזור המרכז. בינתיים, התושבים די סובלים בשל עבודות תשתית אינסופיות כדי להקים את הפרויקט ופקקים שלא נגמרים, אבל יש עתיד - הרכבות עשויות לעזור לעומס התנועה, אבל הציבור חושש. החשש הגדול הוא מ"לאחר את הרכבת". ההשקה של הקו האדום היתה אמורה להיות לפני שנה וחצי, כל הפרויקט הגרנדיוזי הזה התעכב בשנים והעלות שלו הסתכמה ב-70% ויותר ממה שהוערך. זה עולה לנו כסף גדול והשאלה הגדולה היא האם התכנון היה נכון ומספק.
רכבת בקו האדום, רשתות חברתיות לפי סעיף 27
מה שתכננו ב-2015 כששר התחבורה דאז ישראל כ"ץ הכריז על יציאת הפרויקט לדרך, התבסס על אישור התוכנית ב-2010 וזה עלול להסתבר כלא מספק - הביקושים לתחבורה רק הולכים וגדלים, כמות האוכלוסייה גדלה, הצרכים גדלים. מה שחשבו שיהיה ב-2021, יתברר כשונה ממה שצריך בשטח ב-2023. נכון, יש נתונים, יש הערכות קדימה, ונשמע שהמתכננים יודעים מה הם עושים, אבל כדאי להזכיר שהתכנון היה לתקציב של 10 מיליארד שקל וזה בפועל מגיע ל-17 מיליארד שקל.
מעבר לכך, מתכננים מוגבלים ביכולת להעריך קדימה. אף אחד לא נביא וגם מוגבלים בתקציב ובעיקר במציאות בשטח שגרמו לעיכובים, תקלות וקשיים בהקמה שיתגלגלו על תקופת ההשקה עם תדירות יחסית איטית וחלקית - לא כל המסלולים של הקו האדום יפתחו והתדירות תהיה כל 6 דקות ולא כל 3 דקות כפי שתוכנן.
ועדיין, למרות שההתחלה צפויה להיות קשה, מדובר בבשורה גדולה לתושבים לאורך הקו. צריך כנראה סבלנות והנמכת ציפיות לתקופה של החודשים הראשונים, אבל בהדרגה הרכבות יהיו חלק מאפשרויות התחבורה ויעזרו לרבים. על פי הערכות של נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) ישתמשו בקו 234 אלף נוסעים ביום.
מה המסלול של הקו האדום?
מסלול הקו האדום שמשתרע על 24 קילומטרים מתחיל בדרום בת ים, לא רחוק משכונת נווה חוף שבראשון לציון מדרום, נוסע צפונה דרך העיר לכיוון יפו, מרכז תל אביב (באמצעות מנהרה), ציר ז'בוטינסקי ברמת גן ובבני ברק ומתפצל בסמוך למחלף גהה כאשר זרוע אחת ממשיכה צפונה לכיוון תחנת הרכבת קריית אריה ואילו הזרוע השנייה ממשיכה בנסיעה על ציר ז'בוטינסקי בפתח תקווה עד לתחנה המרכזית בעיר. בעתיד צפוי להתארך מסלול הקו האדום דרומה לתוך ראשון לציון עם 3 תחנות עד לתחנת הרכבת (הכבדה) "משה דיין" ולהתחבר שם עם הקו הירוק העתידי שנמצא בימים אלו בבנייה ומיועד להיפתח ב-2028.הקו האדום - תחנות
לאורך הקו יש 34 תחנות והוא צפוי להיות חלק ממערך קווים עתידי ולהתחבר לקווים שיוקמו בהמשך - הקו הסגול והקו הירוק שאמורים להיות מושקים ב-2027 ו-2028. הנה מסלולי הקווים העתידיים:
הקו הירוק - תחנות
הקו הסגול - תחנות
הקו האדום - שאלות ותשובות
הקו האדום כולל כאמור שלושה קווים - קו R1 מפתח תקווה לבת ים במסלול המלא, קו R2 מקריית אריה לבת ים. המסלול הזה לא ייפתח בעת השקה. קו R3 שיופעל מקריית אריה לאליפלט.
מה התדירות ומהירות הנסיעה?
התדירות צפויה להיות כל 6 דקות. מהירות הנסיעה מקצה לקצה תהיה שעה ועשרים דקות, אבל זה צפוי להשתפר ולהיות בהמשך משמעותית מתחת לשעה. המהירות על פני הקו תהיה שונה. בחלק העילי הרכבת תהיה חלק ממכלול התנועה והיא תסבול, במיוחד בתקופה הראשונה, מחוסר הבנה של הציבור והנהגים שיפריעו בנסיעתה. מעבר לכך, יש לה אומנם העדפה ברמזורים מול הרכבים, אבל לא בכל מצב, אלא ב-70% מהרמזורים. אגב, תחשבו על הנהגים באזורים שלאורך הקו, הם עלולים דווקא לסבול, במיוחד בשלבי ההשקה. נוסף עוד גוף שמשתמש בתשתיות והרמזורים מעכבים אותם כדי לתת לו עדיפות.
בכל מקרה, המהירות האיטית יחסית בחלק העילי צפויה להיות בעיקר בחלק של בת ים, כשבחלק התחתון שהוא מחצית מהקו (כ-12 קילומטר מתוך 24 קילומטר), צפויה נסיעה יותר מהירה. בנת"ע מעריכים כי רוב הנסיעות יהיו בחלק התחתון המהיר יותר. על פי ההערכות 12 הקילומטרים של החלק התחתון יארכו כ-25 דקות נסיעה, בעוד 12 הקילומטרים של החלק העילי ימשכו כ-50 דקות. כלומר הנסיעה בחלק העלי תהיה בחצי מהמהירות של החלק התחתון.
כמה זה יעלה?
כמו באוטובוס, ואגב אגד מפעילה את הקו האדום. הנסיעה בהשקה תהיה בחינם, בהמשך היא תעלה 5.5 שקלים, למרחק של עד 15 קילומטר כשבמרחק מקסימלי היא תעלה 12 שקל. התשלום כולל אפשרות החלפה של הרכבת ללא עלות בתוך 90 דקות מהתיקוף הראשון.
בשלב הראשון תצטרכו לתקף את הרב קו בתחנות הרכבת ולא בתוך הרכבות, בהמשך גם בתוך הרכבות תהיה אפשרות לתקף את הכרטיס. כל יתר האפליקציות ניתנות לתיקוף גם ברכבת וגם בתחנה.
כחלק מהכוונה להעלות את מחירי התחבורה, צפוי שבשנה הבאה המחירים יעלו כשנסיעה תעלה 8 שקלים במקום 5.5 שקלים.
האם זה בטוח?
העיכובים נועדו לעשות את כל הנדרש כדי לוודא שהרכבת בטוחה לנוסעים. תקופת הטסטים התארכה בשביל לקבל החלטה וודאית ולא לקחת סיכונים. על רקע זה, ניתן לומר שכל המעורבים בנושא עשו הכל כדי שהרכבת תהיה בטוחה לקהל. עם זאת, תאונות קורות והחשש הוא שהנהגים בכבישים יתבלבלו-יתקשו בגלל כניסת הרכבת ויגרמו תאונות.
האם הרכבת מאובטחת?
כמו כל מקום המוני שבו יש אבטחה, כך גם בכניסות לתחנות הרכב. יהיו מאבטחים בכניסה לתחנות וסביר להניח שגורמי הביטחון גם יודעים לבדוק-לעקוב ולאבטח את המתחמים ביכולות טכנולוגיות.
יהיה צפוף?
סביר להניח שכן. ראשית, הערכות כעת הן שלכל נסיעה יהיה ביקוש של 600-700 אנשים בעוד שבתכנון דובר על 450 איש. מעבר לכך, בשל התדירות הנמוכה והצפי לעיכובים, ונזכיר שהעיכובים הם עיכובי שרשרת - אם יש עיכוב של רכבת אחת, אז זה משפיע על כל הרכבות שיוצאות בהמשך, אזי די בור שיהיה צפוף.
תהיה קליטה בניידים?
החשש שבחלק התחתון, במנהרה, לא תהיה קליטה סלולרית, אבל הגורמים המתכננים הבטיחו שתהיה קליטה לאורך כל הקו.
יהיה אפשר להכניס לרכבת קורקינטים ואופניים?
בדומה לרכבת ישראל, יהיה ניתן להכניס לרכבת המהירה אופניים במידה והם ניתנים לקיפול, וכך גם לגבי קורקינטים.
מהם שעות פעילות הקו?
ביום חול הקו ייפתח ב-4:40 עד חצות מכיוון בת ים, ומ-5:00 עד חצות מכיוון פתח תקווה. הקו לא יופעל בשבת.
האם תהיה בשורה לעסקים לאורך הקו?
עבודות התשתית פגעו מאוד בעסקים לאורך הקו, למשל בשדרות ירושלים ביפו. גדרות שהונחו במשך כ-4 שנים בכניסה לעסקים בשדרה פגעו משמעותית בנפח המסחר וחלק מהעסקים אף נאלצו לסגור. עכשיו זה צפוי להשתנות, הרכבת תזרים נוסעים רבים מדי שנה לאורך התוואי. פעילות העסקים צפויה לגדול. מי שהצליח לשרוד עד עכשיו יקצור עכשיו את הפירות.ולמרות החגיגיות שבאירוע, צריך לקחת הכל בפרופורציה - הקו האדום לא צפוי להקל יותר מדי על התנועה בתל אביב. מדובר בשישית מתוך רשת של 3 קווי רכבות קלות ו-3 קווי מטרו שעתידים לשנות את פני התחבורה בגוש דן. השלמתם של כל הקווים צפויה לארוך עוד שנים רבות כאשר כל קו יקל בתורו על העומס. עם זאת, הקו האדום אכן יקל במידה מסוימת על העומסים בתחבורה במרכז גוש דן כשלפי ההערכות של נת"ע הוא צפוי להסיע יותר מ-70 מיליון נוסעים מדי שנה.
בשורה עשויה להיות גם לבעלי הדירות לאורך הקו, אבל צריך לזכור שהכל ידוע - ידוע שהרכבת תושק בסופו של דבר ויכולת התניידות של אנשים שגרים בסמיכות לקו תגדל. ואם זה ידוע, אז למה שזה ישפיע על המחירים, זה כבר השפיע. ובכן, השאלה היא עד כמה הציפייה להשקת הקו האדום כבר גלומה במחירים, והיא לא גלומה באופן מלא. בדקנו בשטח את המצב ויש לנו הערכה לגבי מחירי הדירות לאורך הקו האדום.
רק תזכרו שאנחנו בשוק של קונים, מחירי הדירות בירידה וזה לא צפוי להשתנות בשנה הקרובה, ואם כך, אז הסיכוי שהשקת הקו תקפיץ את המחירים, נראית נמוכה.
בטווח הבינוני-ארוך, הרכבת הקלה אכן תגרום למקומות פחות נגישים בעבר להיות נגישים ואז בהנחה שתהיה התעוררות והביקושים יחזרו, האזורים האלו עשויים ליהנות מעליית מחירים עודפת, על פני מקומות אחרים.
אין תחבורה ציבורית בשבת - גם לא הקו האדום
אחת השאלות שנדונה סביב הפעלת הקו האדום היא הפעלתו בשבת. שרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי הודיעה כי הקו האדום אכן יופעל בשבת אבל ממש לא בטוח שהיא היתה עומדת בזה, ובכל מקרה - מירי רגב, שרת התחבורה הנוכחית לא מעוניינת לפתוח את הקו בשבת. אנחנו שוב נדגיש כי אחת הדרכים לגרום לאזרחים להעדיף את התחבורה הציבורית על זו הפרטית ולהניא אותם מלרכוש רכב, היא יצירת מערך תחבורה ציבורית מגוון, יעיל וזמין, כזה שפעיל לכל אורך שעות היממה, גם אם בתדירות נמוכה בלילות וגם בכל ימות השבוע, כולל שבת. היעדר זמינות התחבורה הציבורית בשבת, גורמת לאנשים שלא לוותר על הרכב והיא הגורמת לכמות הגדולה של כלי רכב בארץ לצד בעיות הפקקים האיומות.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
13.למה אין בידוק בטחוני בכניסה לתחנות כמו שברכבת???אינה 27/08/2023 11:39הגב לתגובה זו0 0למה אין בידוק בטחוני בכניסה לתחנות כמו שברכבת???סגור
-
12.כל הכבוד על איך בסיבכתם את התשלום והתיקוף... מדינה חלםחיים 20/08/2023 12:12הגב לתגובה זו0 0למה לא פשוט לתת אפליקציה שמצמידים לברקוד ברכבת בכניסה ויציאה ? ותשלום בכרטיס אשראי?סגור
-
11.חניה ליד התחנות חינםחיים 20/08/2023 12:09הגב לתגובה זו0 0בירושלים יש חניונים בכניסה לכמה תחנות רכבת וביציאה מראים רבקו תקף ונוסעים חינם. גם בתל אביב מתוכנן?סגור
-
10.למה הרכבת הקלה נוסעת כל כך לאט? 30 קמ"ש על פני האדמה!מי יודע מדוע ולמה 18/08/2023 02:03הגב לתגובה זו0 0ולמה בפתח תקווה הרכבת נוסעת מעל פני האדמה בעוד שבתל אביב כולה הרכבת מתחת לפני האדמה דוהרת בפול גז(סליחה ,חשמל)?סגור
-
9.שתהיה אפשרות לשלם בכרטיס אשראי, כמו בכל המדינות המתוקנו (ל"ת)אני 17/08/2023 11:42הגב לתגובה זו2 0סגור
- טען עוד
-
8.היעדר זמינות גורמת...דנית 15/08/2023 17:06הגב לתגובה זו0 0״היעדר זמינות גורם״ יא עילגסגור
-
7.אז הסיכוי שהשקת הקו תקפיץ את המחירים, נראית נמוכה...בולוך 15/08/2023 15:23הגב לתגובה זו0 0הסיכוי נראית נמוכה... כמה אופייני לאתר הזה.סגור
-
6.אנשים מחזיקים רכב בגלל מסגרות לילדים + להגיע לעבודה (ל"ת)לא בגלל שבת 13/08/2023 08:54הגב לתגובה זו3 1סגור
-
מחזיקם ברכב כדי להגיע לסבים וסבתות הזקנים בסופי שבוע (ל"ת)דודו 17/08/2023 16:54הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.כל 2 מטר תחנה. מ-פ"ת ל-בת-ים: כמעט שעה וחצי! (ל"ת)איזה טמטום 13/08/2023 08:43הגב לתגובה זו4 0סגור
-
4.כאשר השמאל יחזור לשלטון הכל יראה אחרתאמת 12/08/2023 11:51הגב לתגובה זו12 22השבע והפילוג נובעים מרצון של אנשי הימין לשלוט לנצח ומכאן גם נובעת החקיקה. אך אזרחי המדינה ברובם, רוצים בשקט לחיות את החיים שלהם. הימין סיים וכולם יראו זאת בבחירות שנה הבאה (הם יוקדמו בודאות!) ואז נחזור לשפיות ולשכל היהודי ונחיה וניתן לחיות. הרכבת בבני ברק היא תת קרקעית, כך שהפעלתה לא תפגע בתושבים שזכאים לחיות את דתם כהילכתה. מצד שני החילוניים יוכלו לחיות את חייהם. הכפייה תסתיים והשפיות תחזור. בהנהגת השמאל הקמנו מדינה ובהנהגת השמאל תחזור המדינה לשפיות ( והשמאל למי שתהה, זה לא לפיד או גנץ אלא מפלגת העבודה שהיא מפלגת האבות המייסדים ולאחר שזו תנהיג פריימיריז פתוחים להנהגה רלוונטית).סגור
-
הפתרון זה מרכז ואחדות של ימין ושמאלשולתתתתתת1 13/08/2023 11:25הגב לתגובה זו0 1ונקווה לזה במהרהסגור
-
קדימה - לעשות הרבה ילדים!יואש הבואש 13/08/2023 10:37הגב לתגובה זו0 1לא יודע מה יקרה כאשר השמאל יחזור לשלטון. הניסיון דווקא לא משהו, אבל בשביל שזה יקרה - רוצו מהר לחדר המיטות!סגור
-
יקר, אתה חייב להפסיק עם הסמים. אבא ואמא. (ל"ת)אבא ואמא 13/08/2023 08:44הגב לתגובה זו1 2סגור
-
איןאחד ש.. 12/08/2023 13:35הגב לתגובה זו8 4יחזור לשלטון? אמנם לרוב הימין הוא זה ״ששלט״, אבל שנינו יודעים שמי ששולט באמת זה אתם, השמאל המגעיל.סגור
-
ויום אחד זאב יגור עם כבשישראלי 12/08/2023 12:09הגב לתגובה זו2 1אני באמת מקווה שרוב העם ישכיל להעדיף את טובת העם והמדינה על טובת הסקטור/המלך שלו, שנזקיהם חמורים לאין שעור, נחכה ונראהסגור
-
הליכוד מפלגה דמוקרטית עם בחירות גנץ ולפיד דיקטטורים ואלמשה ראשל"צ 12/08/2023 22:37הגב לתגובה זו8 3תגיד לי שאני לא צודק השמאל הזויסגור
-
דמוקרטית, אבל עם דף מסרים של ביבי. (ל"ת)אני 17/08/2023 11:45הגב לתגובה זו0 0סגור
-
3.העיקר ששרת הדשא לא צוח מרת רגב תחגוג את פתיחת הקו (ל"ת)יודה 12/08/2023 11:37הגב לתגובה זו6 1סגור
-
2.המניות הדואליות הארורות ירדויום א 12/08/2023 11:10הגב לתגובה זו2 0ממשיכים עם הפטנט להעלות פה להוריד שם וחוזר חלילה יש מי שמרויח הון ככה. מניות דואליות זה עונש מאלוהים ומניית גילת תקועה כבר 10 שנים באותו מצב כל עליה לצורך מחיקתה למחרת. וכל זה למרות דוח טוב. הבורסה מזמן קזינו של טמבלים .סגור
-
1.תוכנית ארכאית של מנותקים מהמציאותמחדל 12/08/2023 10:11הגב לתגובה זו7 3מי שגר במרכז פ"ת ורוצה להגיע לאזור צפון ת"א לים או לנמל ברכבת המטופשת יצטרך להגיע באוטובוס לתחנה המרכזית פ"ת ושם לעלות על רכבת שלא מגיעה לאזור אפילו אוטובוס לצפון ת"א אין מהתחנות הכי קרובות כך שיצטרכו לנסוע בקו 66 העמוס שמגיע בתדירות לא קבועה פעם זה שניים יחד פעם מחכים לאוטובוס חצי שעה . בדרך כלל מלא חרדים עם עגלות ואין מקום לעמוד או לזוז כנראה מי שתכנן לא נוסע באוטובוסים וגם לא ברקבת הכי מטופשת שקמה פה. כמה אנשים צריכים להגיע מפ"ת לבת ים זה כנראה מסלול לרוסים וגם הם לא צריכים את זה. אבל כן צריכים להגיע לים מפ"ת. חיקו את הקו הכושל ומסלול עייף של קו 66 הקו הכי מאוס בישראל המטופשתסגור
-
כל מי שגר באזור שטמפפר והיכל התרבות יהנהרענן 12/08/2023 17:01הגב לתגובה זו3 0כל מי שגר באזור שטמפפר והיכל התרבות מגיע בבוקר לעבודה באזור הבורסה בלי פקקים ובלי לחפש חנייה תוך 24 דקות. רק זה לבד מוריד לך איזה 150 מכוניות מהכביש.סגור