מחירי המכוניות המשומשות בצניחה; "אנחנו בתקופת פוסט קורונה והשוק מתחיל עכשיו להתאזן"
אימפריית מחירוני הרכב שבנה לוי יצחק ז"ל עיצבה במידה רבה את שוק הרכב הישראלי במשך עשרות שנים ולכן גם קנתה לעצמה מקטרגים. לא מעט שמאי רכב הסתייגו לעתים מהמחירים שמופיעים במחירון של לוי יצחק וטענו כי הם מוטים כלפי מעלה באופן לא צודק. ובכל זאת, מעמדו של המחירון המפורסם במדינה לא נפגע ואף המשיך לצבור פופולאריות. כעת, עם פטירתו של לוי, נשאלת השאלה האם האימפריה שבנה תמשיך לשמור על מעמדה בלעדיו, ובעיקר - האם מחירי הרכב יושפעו?
גורמים המעורים בשוק הרכב מסבירים כי ברוב הדגמים המחירים האמיתיים נמוכים בכ-10%-20% מהמחירון של לוי יצחק. רכב מסוג יונדאי איוניק למשל, שנת 2018, מתומחר במחירון של יצחק לוי בכ-94,000 שקל, אם כי בפועל מצאנו את אותו הדגם בכ-82,000 שקל - זול בכ-13%. גם קיה פיקנטו שמתומחרת בכ-45,000 שקל במחירון לוי יצחק ובכ-44,000 שקל במחירון יד 2 מצאנו בכ-38,000 שקל - הוזלה של כ-16%. מדובר בפערים מהותיים.
אחד המתחרים הגדולים למחירון של לוי יצחק הוא אתר יד 2 שהפך בעצמו לאימפריה. אתר יד 2 ידוע ככזה שניתן למצוא בו הכל, מכוניות, דירות, ריהוט, מוצרי חשמל וכו'. הפופולאריות של האתר שנובעת ממגוון המוצרים שהוא מציע הפכה אותו לכשעצמו לאמין במיוחד.
עו"ד אורי גורביץ, סגן יו"ר איגוד השמאים מוסר לביזפורטל בהתייחס לירידה החדה במחירי הרכב כי "אנחנו בתקופת פוסט קורונה והשוק מתחיל עכשיו להתאזן. צריך לזכור שבמהלך הקורונה לא ייבאו רכבים ארצה, היצרנים לא ייצרו במלוא התפוקה, ההובלה ימית נתקעה והתייקרה, בעיית אספקת השבבים החריפה ולכן לא הגיעו רכבים חדשים ארצה, מחד, ומאידך עלה הביקוש לרכבים יד שניה כדי להתנייד ולא בתחבורה ציבורית.
"חברת הליסינג האריכו חוזים, בהעדר רכבים חדשים, ואת מגרשי החניה שלהן 'ניקו' אלה שקנו בכל מחיר ומכל הבא ליד, בשל עודף כסף לכאורה שלא נוצל לנסיעות לנופש בארץ ובחו"ל. מצב אנומלי זה, שבו מחירי הרכב המשומש עלו בכ-20% ואף יותר, נמשך בשנים 21/20. לקראת סוף שנת 21' ירדה כמות הסגרים, העולם החל להתאושש וכך גם שוק הרכב, כשהחלה בהדרגה אספקת רכבים חדשים, החלה הירידה במחירי הרכבים המשומשים, כשבמקביל נוצר 'בום' של יבוא כלי רכב חשמליים במחירים סבירים והחגיגה של 'למכור רכב משומש במחיר של רכב חדש', הגיעה לקיצה. ירידת מחיר של כ-10%-20% בשנה, הינה ירידה סבירה שהייתה מקובלת בשנים שלפני הקורונה. את סיום השיגעון לרכישת כלי רכב, לרבות מחברות הליסינג, ניתן לראות במגרשי החברות המלאים לחלוטין וכשהן מורידות מחיר כדי להפטר מהמלאי המעיק בשוק מימון יקר. במסגרת עבודתי ערכתי בדיקה השוואתית לירידת מחיר של 5 כלי רכב חשמליים, 4 – SUV סיניים ואחת אמריקאית. ב-8 חודשים ירד המחיר הממוצע של כלי הרכב הסיניים בכ-9% והאמריקאית בכ-30%".
האם אמינות המחירונים השונים בענף נפגעת? עד כמה הם עדיין רלוונטיים?
"מחירוני הרכב הם מוצר חשוב ורצוי בשוק. הן במערכת היחסים בין מבטח למבוטח והן בין מוכר מרצון לקונה מרצון. מחירונים גורמים לאיזון בשוק וקיימים ברוב מדינות העולם. המחירונים אינם חפים מטעויות, ואירעו מקרים של טעויות במחירי המחירון שכמובן התגלו ביום שבו אירע מקרה ביטוחי. מניסיוני, מדובר במקרים זניחים כשההבדל נובע בעיקר מתוספות חריגות עליהן לא דיווח המבוטח בכרות חוזה הביטוח, או ש'עבדו' עליו והסתירו ממנו מידע בעת שהרכב נרכש, שהתגלה על ידי השמאי, כשהוא בא להעריך את ערכו של הרכב לצורך תשלום תגמולי ביטוח או ירידת ערך, הנגזרת מערכו של הרכב.
"ניסיון כולנו השמאים מתמקד במחירון לוי יצחק, הן משום שחברות הביטוח אימצו אותו לעצמן והן בנוחיות למשתמש, הן בחוברת והן באתר. נעזרתי מספר פעמים במחירון יד 2 לצורך מחקר השוואתי והשינויים לא היו דרמטיים. אני תקווה שהמחירונים ישארו בשוק לעוד הרבה שנים, הם כלים טובים מאד ויוצרים אמון בין הצדדים בשוק שהרבה יושרה אין בו".
מה המשמעות על שוק מימון הרכב ועל שוק הליסינג?
"באופן כללי, כשהדולר עולה מחיר הרכב עולה, כשהמיסוי משתנה (תמיד מתייקר) מחיר הרכב (גם המשומש) עולה, כשמחיר הרכב עולה והריבית במשק עולה, תחשיבי חברות הליסינג משתנה (ועולה) והחכרת רכב מתייקרת ואולי אף תפחת (לאור משבר ההיי-טק), ובסוף התהליך הציבור יפסיק להחליף רכבים כל 2-1 שנים ויחזור להשתמש ברכב במשך 5-4 שנים ואולי כך תעשנה חברות הליסינג".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
9.אנחנו לפני מהפכת הבינה המלאכותית ברכבדרור 23/09/2023 14:13הגב לתגובה זו0 0כל שאר הרכבים יהפכו לענתיקה.סגור
-
8.לא מת יצחק הלוי? (ל"ת)רק1 03/09/2023 20:27הגב לתגובה זו0 0סגור
-
7.מחירונים חסרי ערך למעט עבור חברות הביטוחךמג 31/08/2023 17:12הגב לתגובה זו1 0האם ניתן לדעת באמת בכמה בפועל נמכר הרכב שהתפרסם גם הך מתחת למחירון. מלבד המשחטות בגדה, מי ימנה בקרוב את בתי הקברות לרכבים משומשים. ( ראה כאלה של חדשות בסין...)סגור
-
6.מחירון רכב משומש בדיחה עלובה (ל"ת)מג 31/08/2023 17:08הגב לתגובה זו1 0סגור
-
5.בארץ עולים פי כמה מהרכבים בחול גם אם הם משומשים זה יקרזה לא נכון, רכבים 29/08/2023 11:17הגב לתגובה זו1 3ומי שרוצה חיים יפים עם רכב שלא רואה מוסך לפחות שנתיים ראשונות - חייב לדעת לעשות כסף. רוצים חיים טובים, שקטים, שלא תחיו על אשראי ומינוס והלוואות - תלמדו, תעבדו חכם. בבורסה אפשר להרוויח. אני עושה ביום 3-4 אלף וזה לא הרבה כי אני לא לוקח סיכונים גבוהים. אני עובד עם תוכנה BEST OPTION SIMULATOR היא עושה בשבילי את כל העבודה, אבל אני לא לוקח סיכונים גבוהים שבהם אפשר להרוויח פי 10. אני עושה בדיוק את מה שאני צריך בשביל לחיות חופשי.סגור
- טען עוד
-
חחחחחחחחחח (ל"ת)נוכל 03/09/2023 20:27הגב לתגובה זו1 0סגור
-
4.אינפלציה.ערך הכסף נשחק וmtlk 29/08/2023 09:04הגב לתגובה זו3 0ערך הכסף נשחק.והיום אפשר לקנות בכסף שלנו הרבה פחות מאשר לפני שנה או שנתים.זה הצד השני של המטבע של עליות מחיר חדות.במילים אחרות יכולת הקניה של המשפחות נשחקת.זה לא שאין ביקוש.אלה חוסר יכולת לספק את הביקוש עקב חוסר השתכרות.אם פעם משכורת של 10 עד 15 היה שכר מספק.היום זה 17 עד 25 אלף.סגור
-
3.מחירי המשומשות יורדים והביטוח?!מרטין גבות מחוברות 28/08/2023 21:28הגב לתגובה זו13 1חברות הביטוח עושקות אותנו עבור רכבים שהשווי שלהן יורד ומעלות את הביטוחים כל שנה בעשרות אחוזים הם דואגות להדהד לנו גנבת רכב כי איך יעלו את המחירים מדינה של שודדים!סגור
-
2.לקנות רק טויוטה !!!! אמחנות מדהימה ושומרת על מחיר !!! (ל"ת)דן 28/08/2023 20:16הגב לתגובה זו5 7סגור
-
1.עוד לא הגענו לתחתיתסבלנות 28/08/2023 18:19הגב לתגובה זו14 2תנשמו עמוק ותנו לזמן לחנוק את המוכרים. עוד שנה תמצאו משומשות במחיר ריצפה.סגור