לידיעת מירי רגב: הנסיעה שלנו בכבישים זינקה ב-80% תוך 20 שנה - פלא שיש פקקים?
בשנת 2022 הסתכמה סך הנסועה של כלי הרכב המנועיים ב-65.9 מיליארד ק"מ, עלייה של 3% בהשוואה לשנת 2021. כזכור, שנת 2021 התאפיינה בעליה חדה בנסועה בעקבות הסרת מגבלות הקורונה. סך הנסועה בשנת 2021 עלתה ב-16.1% לעומת סך הנסועה בשנת 2020 (שבה פרצה המגפה). כך עולה מניתוח שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס).
המגמה ברורה - אזרחי ישראל קונים יותר כלי רכב פרטיים ומעמיסים יותר ויותר על הכבישים בישראל. הפתרון לבעיה הקשה שמחריפה מיום ליום הוא אך ורק תחבורה ציבורית, אבל הדבר הופך לקשה עוד יותר כאשר שרת התחבורה מקשה על התחבורה הציבורית ומבטלת נת"צים. גם הפיכה של נת"צ לנר"ת (נתיב רב תפוסה) אינה מסייעת לתחבורה הציבורית ואינה פותרת באמת את בעיית הפקקים. תקציבי משרד התחבורה צריכים להיות מופנים לפיתוח תשתיות של תחבורה ציבורית ולא לרפורמות מחירים כאלו ואחרות כפי שמקדמת השרה רגב. כל עוד לא יחול היפוך דיסקט בחשיבה של משרד התחבורה אנו נמשיך לעמוד בפקקים.
ובחזרה למספרים - סך הנסועה של כלי רכב פרטיים בבעלות חברת החכֵּר (ליסינג) עלה ב-9.3% (מ-4,728 מיליארד ק"מ בשנת 2021 ל-5,166 מיליארד ק"מ בשנת 2022). ואילו סך הנסועה של כלי רכב פרטיים בבעלות פרטית עלתה ב-2.2% (מ-41,862 מיליארד ק"מ בשנת 2021 ל-42,788 מיליארד ק"מ בשנת 2022). הנסועה הממוצעת של כלי רכב פרטיים בבעלות פרטית ירדה ב-1.4% בעוד שהנסועה הממוצעת של כלי רכב פרטיים בבעלות חברת החכֵּר (ליסינג) עלתה ב-2.5%.
רוב הנסועה השנתית בשנת 2022 הייתה של כלי רכב פרטיים (79.2%), בדומה לשיעור שנת 2021. בין בשנים 2005 ו-2019 החלק של משאיות היה במגמת ירידה מ-27.5% עד ל-13.4%. בשנת 2020 (שנת הקורונה) שיעור נסועת המשאיות עלה ל-14.9% (במקביל לירידה בחלק של כלי רכב פרטיים). חלקן של משאיות שב למגמת ירידה עד לשנת 2022 (13.2%).
בבדיקת השינויים שחלו מאז שנת 2000, נמצא כי הצפיפות בכבישים ממשיכה לגדול: קצב הגידול בנסועה השנתית ובמצבת כלי הרכב גדולים מקצב הגידול באורך הכבישים ובשטחם. בין השנים 2000 ו-2022, הנסועה השנתית גדלה ב-81% ומצבת כלי הרכב גדלה פי 2.2. לעומת זאת, באותה תקופה שטח הכבישים גדל ב-61%, ואורך הכבישים גדל ב-25%.
הנסועה הממוצעת של סך כלי הרכב בשנים 2021 ו-2022 נותרה כמעט זהה (16.6 אלף ק"מ בשנת 2022 ו-16.7 ק"מ בשנת 2021). בכל סוגי הרכב נראה ירידה בנתון זה, למעט אוטובוס זעיר ומונית שבהשוואה לשנת 2021 עלו ב-2.7% וב-1.3% בהתאמה.
לעומת הירידה בנסועה הממוצעת, חלה עלייה של 3% בסך הנסועה של כלי הרכב בשנת 2022. בסך הנסועה של רכב פרטי חלה עלייה של 3.2% באותה תקופה. סך הנסועה השנתית של מוניות עלתה ב-6.6% – מ-1.497 מיליארד ק"מ בשנת 2021 ל-1,596 מיליון ק"מ בשנת 2022.
- אילון מאסק וסעודיה בשת"פ - מה המשמעות שלו?
- לנדקרוזר 250 - First Edition - להיט מכירות בהתהוות
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
מהנתונים עולה כי ככל שכלי הרכב חדש יותר, כך הנסועה הממוצעת שלו גבוהה יותר. לדוגמה, בשנת 2022 כלי רכב פרטי בקבוצת גיל 3-0 נסע 19.6 אלף ק"מ בממוצע, לעומת 16 אלף ק"מ בקבוצת גיל 6-4. הנסועה השנתית הממוצעת הולכת ופוחתת עד ל-4.6 אלף ק"מ בלבד לכלי רכב פרטי שגילו מעל 30 שנה.
כלי רכב פרטיים חדשים בבעלות חברות החכֵּר (ליסינג) נוסעים יותר מכלי רכב פרטיים חדשים בבעלות פרטית. בבחינת נסועה של כלי רכב פרטיים, שעלו על הכביש בארבע השנים האחרונות, לפי בעלות, עולה כי בשנת 2022, הנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב פרטי בבעלות חברת החכר עמדה על 28.4 אלף ק"מ. זאת לעומת 16 אלף ק"מ לרכב פרטי בבעלות פרטית, 26.5 אלף ק"מ לרכב פרטי בבעלות חברה ו-26.5 אלף ק"מ לרכב פרטי בהשכרה או בתיור.
כלי רכב פרטיים המונעים בסולר או בגז, וכלי רכב היברידיים נוסעים יותר. בשנת 2022, כלי רכב פרטיים המונעים בסולר נסעו בממוצע 22.8 אלף ק"מ, כלי רכב היברידיים נסעו בממוצע 21.1 אלף ק"מ וכלי רכב המונעים בגז נסעו 18.8 אלף ק"מ, לעומת 14 אלף ק"מ בממוצע שנסעו כלי רכב פרטיים המונעים בבנזין.
משאיות גדולות נוסעות יותר. בשנת 2022, הנסועה השנתית הממוצעת של משאית סולר שמשקלה 34 טונות ומעלה, הייתה 67 אלף ק"מ, והיא פי 3 מהנסועה הממוצעת של משאית סולר שמשקלה עד 3.5 טונות – 22.4 אלף ק"מ. אופנועים בעלי נפח מנוע גדול נוסעים יותר. מהנתונים עולה כי ככל שנפח המנוע של האופנוע גדול יותר, כך הנסועה השנתית הממוצעת שלו גבוהה יותר. הנסועה השנתית הממוצעת של אופנוע בעל נפח מנוע של 401 סמ"ק ומעלה הסתכמה בשנת 2022 ב-7.8 אלף ק"מ, לעומת 7.3 אלף ק"מ לאופנוע בעל נפח מנוע של עד 125 סמ"ק.
- 6.שלמה 15/09/2023 08:08הגב לתגובה זוכדאי לכתוב גילוי נאות האם אתה מחזיק רכב או לא
- 5.יהושוע 14/09/2023 20:50הגב לתגובה זואם לא ניתן לתת גו'בים , אז זה לא מעניין
- 4.א 14/09/2023 16:20הגב לתגובה זוהנוהג להצהיר על הקילומטרג' במבחן הרישוי הונהג לפני כעשור כל נתון ישן יותר מבוסס על השערות בלבד.ואגב מחיר הדלק זהה כבר 15 שנה
- 3.תגידו תודה שיש לכם עוד לאן לנסוע. תכף נסדר גם את זה. (ל"ת)מירי 14/09/2023 13:48הגב לתגובה זו
- 2.מתן 14/09/2023 13:37הגב לתגובה זוהכבישים בהכרח טובים יותר, תחזוקה מצוינת, רווחים נאים, והנהגים נהנים, שנה טובה וחג שמח לכולם :-) !!!
- 1.הכתב היקר מוזמן לעבור לתחב"צ (ל"ת)מירי רגב 14/09/2023 13:17הגב לתגובה זו