קונים מכונית חדשה? זה ההבדל בין יבוא עקיף לייבוא ישיר
רכישת רכב חדש היא "אירוע" משמעותי גם מבחינה כלכלית. רכב חדש יעלה לכם לפחות 120 אלף שקל כשהמחיר הממוצע הוא סביב 140-150 אלף שקלים. האם המחיר הזה הוא גזירה משמיים? חלק גדול מהעלות הזו נובע ממסים, סדר גידול של כ-50%. חלק אחר נובע מהרווחיות הגבוהה של יבואני הרכב. אלו מנצלים את היותם קרטל בשוק הרכב ולא מורידים מחירים. הממשלה מתקשה או לא רוצה להילחם במחייר הרכבים, אולי כי היא מבינה שזה בסוף יתגלגל אליה - אל המסים הגבוהים שהיא לוקחת.
ובכל זאת, יש נסיון בשנים האחרונות לקדם את היבוא המקביל. מדובר ביבוא שהוא מקביל ליבואן הישיר שמייבא באופן ישיר מהיצרן. היכולת של יבוא מקביל להתחרות ביבואנים הרשמיים היא קיימת, אבל לא כל כך משמעותית כי אחרי הכל, אין כמו לקנות מהיצרן עצמו או שליחו, גם מבחינת איכות, אחריות ועוד, אם כי בשנים האחרונות עולה בבירור גם היתרון של היבוא המקביל - חיסכון בעלויות ומעבר לכך, עדיין יש מעטפת של תמיכה ואחריות. כמו כן, היבואן הרשמי מחוייב לטפל ולתת שירות לרכבים של ייבוא עקיף.
"חוק רישוי רכב" משנת 2016 קבע שלא יהיו יותר רק יבואני הרכב הוותיקים כמו דלק רכב, UMI וקרסו מוטורס ונועד לעודד את התחרות בשוק הרכב לטובת הלקוחות. החוק קבע שבנוסף ליבואני הרכב הוותיקים יהיו יבואנים שייביאו במקביל ליבואן הרשמי ויפעלו להרחיב את היצע האפשרויות שיש לצרכנים בארץ.
שני סוגי היבוא הנפוצים בארץ הם הישיר והעקיף. יבוא ישיר הוא בעצם יבוא של יבואן שרוכש את המכוניות ישירות מהיצרן בחו"ל ואילו ביבוא עקיף היבואן רוכש את המכוניות היישר מסוכנויות הרכב הגדולות באירופה ובארה”ב ללא פערי תיווך משמעותיים, דבר שמגביר את התחרות ומוביל לעלויות נמוכות משמעותית. לעתים יש מי שחושב שהמכוניות ביבוא מקביל אינן חדשות אך מדובר בטעות. רכב מיבוא מקביל הוא רכב חדש לחלוטין ועפ”י חוק שירותי רכב ותחבורה, מחויב היבואן הרשמי לטפל בכל כלי רכב שנרכש ביבוא מקביל. מספר כלי הרכב שנרכשים ביבוא עקיף נמוך משמעותית ומהווה כ-2%-3% מאלו שמיובאים ביבוא ישיר אם כי ישנה מגמת עלייה של עשרות אחוזים ביבוא העקיף בשנים האחרונות וזה מעודד.
מספר המותגים שמגיעים לישראל ביבוא עקיף גדל והולך מדי חודש: פולקסווגן, טויוטה, ג'יפ, מרצדס ועוד. מעבר לכך, כיום גם ניתן לקבל ביבוא עקיף רכב מסחרי ולא רק רכב פרטי. המחיר הנמוך לרוב של המכוניות ביבוא העקיף בסדר גודל של 10%-15% נובע מהעובדה שמדובר במכוניות שנרכשו כאמור ישירות מסוכנויות של יצרן הרכב בחו"ל, אך בכמויות ובאופן שמאפשר יכולת מיקוח גבוהה וכתוצאה מכך גם קבלת מחירים טובים יותר עבור הלקוח הישראלי. וזה לא הכל.
נראה שבקרוב תהיה הפחתה נוספת במחירי הרכבים ביבוא מקביל. מבחינת מיסוי נראה כי בקרוב יהיה יותר משתלם לרכוש מכונית מיבוא עקיף - שינוי בצו המכס שצפוי להיכנס לתוקפו מש בקרוב קובע כי גם מכוניות מיבוא עקיף יהנו מפטור של כ-7% ממכס. התיקון בצו תעריף המכס מגדיר שאם לרכב מסוים יש שם יצרן, קוד יצרן ומדינת ייצור זהים לרכב שיובא על ידי יבואן, הוא יזכה לפטור ממכס כפי שנהנה עד כה היבואן הישיר. מדובר למעשה במהלך משמעותי שצפוי להוזיל את מחייר הרכבים האלו ב-7% נוספים, דבר שיגביר את התחרות באופן משמעותי יותר.
האם זו התחרות לה חיכינו בשוק הרכב? עדיין לא, אבל זה צעד בכיוון. הבעיה הגדולה שהתחום הזה עדיין לא מדגדג ליבואני הרכב הגדולים. אין גוף גדול, משמעותי שנכנס לתחום היבוא המקביל ומדובר בסוכניויות קטנות יחסית שמוכרות בהיקפים נמוכים. כדי שתהיה מסה גדולה יותר של רכבים ביבוא מקביל צריך שהוא יפתה יותר משקיעים וגופים גדולים, אבל אלו גם חוששים מתחרות מול ענקיות יבואני הרכב שהן מהחברות החזקות והגדולות במשק.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
10.היבואנים הרשמיים עלו על הפטנטמיקליס 01/10/2023 09:59הגב לתגובה זו1 0הפכו גם ליבואנים מקבילים כשפתחו חברות לטובת הנושא אז שלא יעבדו עליכםסגור
-
9.לא קונים חודש, היבואן מוריד מחירלא קונים חודש היבואן 30/09/2023 20:22הגב לתגובה זו7 0לא קונים חודש היבואן מוריד מחיר ב20 אחוז אחרי חודשיים יוריד ב30אחוז קדימה 'לא קונים באוקטובר 'סגור
-
8.כתבה חדשה עם נתונים עתיקיםא 30/09/2023 19:11הגב לתגובה זו5 1רכב ממוצע עולה קרוב ל 190000 שח ולא 140000.....סגור
-
7.ומה על יבוא אישי?בטיטו 30/09/2023 18:35הגב לתגובה זו1 0האם אני יכול להיכנס לסוכן של מרצדס בגרמניה, לקנות רכב ולשלוח לישראל? מה החסמים? מה העלויות (מיסים)? והאם היבואן חייב לתת שרות לרכב (ריקול וכו')?סגור
-
את האחריות והריקול נותן היצרן, לא היבואן. (ל"ת)אא 30/09/2023 22:22הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
6.גם אם יוזל המחיר זה לא יתגלגל למחירי יד שניה (ל"ת)Ran 30/09/2023 16:16הגב לתגובה זו0 0סגור
-
די לבכות, תעשה, תהיה נוכח (ל"ת)רמי מש 01/10/2023 10:21הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.חייבים להעניש את היבואניםדניאל 30/09/2023 15:09הגב לתגובה זו6 0על כל רכב ממוצע שמוכרת סוכנות המכוניות היא מרוויחה עשרות אלפי שקלים לפעמים 30000 לפעמים 40000 שח וביוקרטיות אפילו 80000 ו 100000 שח.את זה צריך לעצור.כיצד עוצרים בקלותאם כל מי שחושב לקנות ורוצה לקנות אוטו חדש ימנע מכך רק חודשיים וכל היבואנים לא ימכרו רכבים חודשיים תהיה פה מהפכה של ממש. הורדת מחירים אגרסיבית. שווה לחכות חודשיים ולקבל את האוטו בעשרות אלפי שקלים פחות.אז תרימו את יבואני הרכב חודשיים לא יותרסגור
-
חיייבים להעניש את הממשלה ואת נערי האוצר!חיים 01/10/2023 00:40הגב לתגובה זו3 0הגאונים באוצר גונבים ממעמד הביינים ונותנים לפרזיטים!סגור
-
4.כתבה מאכזבתאילן 30/09/2023 13:25הגב לתגובה זו5 1-בכל פעם שיש כותרת העניין חשוב זה (לא רק בביזפורטל), יש ציפייה להעמקה ….גם כאן אין מספיקסגור
-
3.המונופולים מעודדים ע" י המדינהיעקב ל 30/09/2023 13:00הגב לתגובה זו7 0המונופולים מעודדים ע"י המדינה,לצערנוסגור
-
2.ממש אכזבה שיצרני רכבים אינם פותחים מפעל בארץללא שם 30/09/2023 12:33הגב לתגובה זו2 0המון יתרונות, למשל, אפשר היה לקנות רכב חדש ללא מכס ומפעל רכבים מעסיק המוןסגור
-
1.שקרנים, היבואנים מרווחים 20 אלף המדינה לוקחת 70 אלף היבואנים רווחים לא רע המדינה...מוטי 30/09/2023 12:00הגב לתגובה זו4 7ליבואנים יש גם הוצאות על הבאת הרכבים ופיסום וכו' למדינה אין!המדינה היא עלוקה שרק לוקחת מהציבור ונותנת לפרזיטים.סגור
-
גם לי יש הוצאות חבר. המדינה לוקחת מכולם לא רק מהם. (ל"ת)דודי 01/10/2023 09:17הגב לתגובה זו1 0סגור