פיצוץ בועת ה-EV עלה למשקיעים 1.4 טריליון דולר
כבר כתבנו כאן שבועת הרכבים החשמליים התפוצצה. שיעורי החדירה של הרכבים החשמליים הולכים ויורדים וממחישים את העובדה שכאשר ללקוח בעל אמצעים סטנדרטיים יש בחירה, הוא יעדיף את האופציה הזולה והמזהמת יותר.
לגבי המניות, אי אפשר להתווכח עם המספרים - מניות חברות ה-EV מהשורה השנייה איבדו במצטבר קרוב ל-90% מערכן מתקופות השיא, זה בגלל שלמשקיעים אין יותר סבלנות לחברות שממשיכות לשרוף כסף, אבל גם החברות הרווחיות איבדו הרבה מהשווי שלהן.
המשקיעים נזהרים מכל החברות - גם אלה הרווחיות
שלוש חברות ה-EV היחידות שמציגות רווחים בצורה עקבית הן טסלה TESLA INC -0.38% TESLA INC 340.72 -0.38% סגירה:0 פתיחה:344.05 גבוה:347.99 נמוך:335.28 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , BYD וליי LI AUTO INC -0.79% LI AUTO INC 22.6 -0.79% סגירה:0 פתיחה:22.51 גבוה:22.71 נמוך:22.39 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: והמניות שלהן שוות במצטבר בערך 890 מיליארד דולר, כאשר בשיא של 2022 השווי שלהן היה 1.4 טריליון דולר. גם חברות הרכב המסורתיות שטבלו את רגליהן בתחום ה-EV נכוו - מנית פורד FORD MOTOR +0.79% FORD MOTOR 10.82 +0.79% סגירה:0 פתיחה:10.78 גבוה:10.85 נמוך:10.61 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: למשל ירדה ב-52% מאז תקופת השיא של מניות ה-EV, ואחרי שהפסידה 5 מיליארד דולר ב-2023 בגלל התחום (והצפי שהיה להפסד של 5 מיליארד דולר נוספים ב-2024), היא הודיעה שהיא יוצאת ממנו.
מנית טסלה מאז השיא של 2022
פיסקר {FISKER INC} צללה בשבוע שעבר ב-53% אחרי שדווח כי החברה מתכוננת לפשיטת רגל. פיסקר לא הייתה ענקית גם ככה, השווי שלה היה בערך 200 מיליון דולר, אבל בפברואר האחרון היא דיווחה על הכנסות של 273 מיליון דולר ב-2023 ועל כך שהיא כנראה לא תשרוד את 2024 עם ביצועים כאלה. החובות של פיסקר בתום הרבעון השלישי היו יותר מ-1.1 מיליארד דולר.
לחברות ה-EV מהשורה השניה יש שיטות שונות ומשונות להציג את עצמן כמיוחדות בשוק - פיסקר למשל נקטה באסטרטגיה דלת נכסים שנשענת על מיקור חוץ כאשר את הרכבים שלה בונה חברת Magna MAGNA INTERNAT INC CL A +3.63% MAGNA INTER 44.2 +3.63% סגירה:0 פתיחה:42.65 גבוה:44.2 נמוך:42.65 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , חברת Arrival ניסתה לעבוד עם מיקרו-מפעלים, קאנו ניסתה לפתח רכבי Multipurpose, פאראדיי התמקדה ברכבי אולטרה-יוקרה וניקולה ניסתה, ועודנה מנסה, לשלב הנעת מימן ברכבים.
בשורה התחתונה, כל החברות שנגעו לתחום הרכבים החשמליים מחקו ביחד בערך 1.4 טריליון דולר בשווי במהלך השנים האחרונות, וחשוב להדגיש שלא מדובר רק בכספים פרטיים, אלא גם בכספי מיסים שמדינות השקיעו במיזמים וחברות כאלה ואחרות. עם נתונים כאלה, למה שהמנהלים והמשקיעים ירצו להמשיך?
שיעורי החדירה מאכזבים
עם הכניסה ל-2024 ההערכות דיברו על צמיחה של 29% במכירות EV ברחבי העולם, אבל ההערכות האלה כבר ירדו ל-27%. בצפון אמריקה המכירות צפויות לצמוח ב-26.8% אבל שיעור החדירה שם שעומד על 12.5% הוא הנמוך ביותר מבין שלושת השווקים הגדולים - צפון אמריקה, אירופה וסין. בסין שיעור החדירה עומד על 40% כאשר 78% מסך המכוניות שנמכרות הן חשמליות, אבל רוב החברות הסיניות מסובסדות על ידי הממשלה.
בינתיים, בעוד כמעט כל מי שהתעסקה או נגעה ב-EV נכוותה, חברות כמו טויוטה שמההתחלה התעקשו שהלקוחות לא מעוניינים ברכבים האלה, נהנות מההימור המוצלח שלהן - המכירות של הרכבים ההיברידיים של טויוטה עלו ב-40% בשנתיים האחרונות והמניה עלתה ב-100% בשנה האחרונה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
7.גם חברות של רשת טעינה ואביזרים לרכב חשמלי ירדו 95%דדדד 19/03/2024 10:19הגב לתגובה זו1 0WKHS, PLUG, EVGO, BLNKסגור
-
6.שמחיר הסוללה יירד, הן יחזרו בענקבן 19/03/2024 00:15הגב לתגובה זו1 0מתישהו הן יעלו פחות מבנזין וזה יסגור את השיבר על הנפטסגור
-
איך בדיוק זה יקרה, החומרים יקרים מאודעידן 19/03/2024 12:52הגב לתגובה זו0 1כריה של ליתיום מאוד מאוד יקרה ואין מספיק, אין שום צפי לירידה בעלויות רק אם מישהו ימציא סוללה זולה עם חומרים אחרים זה יקרה, כדגע יש כמה פיתוחים אבל שום דבר לא בייצור מלאסגור
-
אם לא שמת לב, מחירי הליתיום קרסו לאחרונהיריב 19/03/2024 14:35הגב לתגובה זו2 0יש עודף היצע של ליתיום בעולם כיום. ראה גם את מחירי מניות הכריה של ליתיום בקאנטים.סגור
-
5.תמשיכו להדהד נגד מכוניות חשמליותח. 18/03/2024 20:36הגב לתגובה זו2 5זה טוב לי, שיימסו רק מכוניות בנזין. אני חוסך טונות של כסף, לא בא לי שלעולם יהיה רכב חשמלי כמוני.סגור
- טען עוד
-
אחרי 8 שנים תוכל לזרוק הרכב לפח, כי הוא גמורכלכלן 19/03/2024 13:14הגב לתגובה זו2 1כשהסוללה תישחק - החלפת הסוללה תעלה יותר מהרכב. בתאונה הקלה הראשונה, כשהסוללה תיסדק - אותו הדבר.סגור
-
4.מהפכת הai תפיל הבורסותגם נבידיה 18/03/2024 16:53הגב לתגובה זו3 3כמו משבר הדוט קוםסגור
-
3.באפט אמר את זה לפני 4/5 שנים (ל"ת)אני 18/03/2024 16:37הגב לתגובה זו1 2סגור
-
באפט השקיע בעצמו ב BYD (ל"ת)לא 20/03/2024 07:50הגב לתגובה זו0 0סגור
-
לאלול 18/03/2024 21:27הגב לתגובה זו0 0לא באפט. נוכל מס 1 אמרסגור
-
2.הלקוחות מעדיפים היברידי (ל"ת)הלקוח תמיד צודק 18/03/2024 16:09הגב לתגובה זו3 4סגור
-
1.פיסקר אינה EV אלא פלאג אין היבריד (ל"ת)דר' דום 18/03/2024 15:17הגב לתגובה זו0 1סגור