נתח השוק של רכבי הבנזין ירד לראשונה בהיסטוריה מתחת ל-50%

החשמליות במקום השני עם נתח שוק הנושק ל-25%; ניתוח שוק הרכב המקומי ברבעון הראשון
 | 

כמעט רבעון שלם הסתיים, ואפשר כבר לנתח מגמות בשוק הרכב המקומי. בהינתן שאין בשוק הרכב הישראלי העדפות ליצרנים מקומיים כמו פיאט באיטליה, פיג'ו סיטרואן ורנו בצרפת, פולקסווגן בגרמניה וכד', הצרכן הישראלי בוחר את העסקה הנכונה ביותר עבורו.

בניגוד לדעה הרווחת, אני מוצא את הצרכן הישראלי כמתוחכם מאוד ונבון מאוד, ויודע מה נכון עבורו בהינתן שרכב זו רכישה מאוד משמעותית לבית הישראלי.

הפעם אנסה להביא נקודת מבט שונה על השוק, ומבקש להתמקד בהעדפות לסוגי הנעה. כל בחירה של רכב, בין אם ברכישה פרטית ובין אם דרך צי רכב כזה או אחר, או עסקת ליסינג פרטי, ניתן לסווג לפי סוג הנעה - בנזין, דיזל, היברידי, פלאג אין וחשמלי מלא.
 

הרכבים החשמליים כבר רבע מהשוק

הנתון המיידי שקופץ הוא כלי הרכב החשמליים שמחזיקים היום כמעט רבע מהשוק, כלומר אחת מכל ארבע מכוניות חדשות שעולות על כבישי ארץ הקודש היא חשמלית מלאה. הנתון המדויק הוא 24.6%. זה נתון מרשים מאוד, אשר ממשיך את המגמה מזה מספר שנים. אם ניקח שנתיים אחורה לשנת 2022 אזי בכל שנת 2022 כלי הרכב החשמליים היוו 10.1% מהשוק, ובשנת 2023 החזיקו כלי הרכב החשמליים 17.3%. עכשיו הנתון הזה עולה ל 24.6% מתחילת השנה, והנתון הזה נשאר קבוע בין 24% ל 25% מתחילת השנה.
ההתחזקות הזו מגיעה על רקע שינויי מיסוי שחלו בתחילת 2024, עם השוואת המיסוי החל על כלי רכב עם הנעת פלאג אין הייבריד  לכלי רכב היברידיים וכלי רכב עם מנועי בנזין או דיזל, והעלאת המס על כלי רכב חשמליים מ-20% ל-35%.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

הבשורה הגדולה כאן היא שכלי הרכב המונעים בבנזין בלבד (כלומר לא בנזין היברידי ולא בנזין פלאג אין) לראשונה בהיסטוריה מתחת ל-50%, ועומדים מתחילת השנה על נתון של 46.5%. מראש אומר שלא בדקתי את הנתונים ההיסטוריים של השוק החל מקום המדינה, אבל עד שנת 1994 אסור היה למכור רכבי דיזל ללקוחות פרטיים, והנעה היברידית החלה בטיפטוף ב-2007-2008 עם הטויוטה פריוס, וקיבלה בוסט גדול עם תחילת השיווק של היונדאי איוניק ההיברידית, חביבת ציי הרכב שמכרה בישראל כרגע מכל היונדאי איוניק שנמכרו בעולם! ובאיחור של כמה שנים החל שיווק של הטויוטה קורולה ההיברידית, רוצה לומר, לא היתה חלופה אמיתית לרכבי הבנזין, ולכן אני יכול לקבוע בוודאות מוחלטת כי כלי הרכב מונעי הבנזין שלטו בשוק ללא עוררין.
 

רכבי הבנזין בירידה

ההתחזקות של כלי הרכב החשמליים באה על חשבון רכבי הבנזין שירדו משיעור של 56.2% בשנת 2022 לשיעור של 51.0% בשנת 2023, ועכשיו הם תופסים 46.5% מהשוק. כלי הרכב בעלי מנועי דיזל שהיוו 9.1% מהשוק ב-2022, ירדו ל-8.1% מהשוק ב-2023 וכעת הם מחזיקים 7.2% מהשוק. במספרים מוחלטים לא מדובר במספרים גדולים מכ-25.3 אלף כלי רכב עם מנוע דיזל ב-2022 ל-22.2 אלף ב-2023.

רכבי הפלאג אין שהיו לטעמי הפתרון המושלם לשילוב של הנעה חשמלית אבל ללא חרדת טווח עלו בין השנים 2022 ל 2023 מ 5.7% ל 6.1%. העליה הזו מוסברת לדעתי בהצלחה הגדולה בשיווק שני דגמים עיקריים, ה MG-EHS והקיה נירו פלוס, שנתנו מענה גם ללקוח הפרטי אבל גם לציי רכב, בוודאי כאשר באופק כבר נראתה עליית המיסוי. מתחילת 2024 מחזיקים רכבי הפלאג אין רק 4.5% מהשוק, שאני מניח שמרבית כלי הרכב הם כאלה ששוחררו מהמכס עוד בשנת 2023 לפני עליית המס. כלומר המספרים המוחלטים של רכבי פלאג אין לא יגדלו באותו קצב גידול של השוק, ונתח השוק שלהם יקטן משמעותית.

מה קדימה? כולנו יודעים למי ניתנה הנבואה, עם זאת, לדעתי נתח השוק של כלי הרכב החשמליים ימשיך לגדול, ויכול להגיע גם ל 30% עוד השנה, עם כניסת דגמים ומותגים חדשים. דגמי הפלאג אין ייעלמו למספרים זניחים, ונישאר עם בנזין, דיזל וחשמל. למעשה, אם תסתכלו על הנתונים, כבר היום תופסות החשמליות את המקום השני בנתח השוק של כלי הרכב, שזה נתון מדהים בפני עצמו.

הכותב יואב פולס מאתר car-pad
קרדיט לנתונים – צבי תמרי

תגובות לכתבה(13):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    תוך שלוש שנים לא יקנו מכוניות מנוע שריפה
    Hguy 28/03/2024 15:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין טעם. רועשות מזהמות דורשות שרות תכוף מתקלקלות. צריך לעמוד בתור בתחנות דלק מסריחות. . תוך שלוש שנים מלא נקודות טעינה בכל מקום. מכוניות עם טווח גדול יותר וגם אם יטילו מס 15 אג לקמ עדיין החשמליות חסכוניות יותר,
    סגור
  • 10.
    אז איך הדלק נוסק זה כבר לא היצע וביקוש? (ל"ת)
    מאחר לשיעור 28/03/2024 06:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • חברות הענק לא מסוגלות להתחרות בחשמליות
    Hguy 28/03/2024 15:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חברות הענק הפכו ללא יעילות לא מסוגלות להתחרות בחברות החדשות המייצרות ביעילות ובזול יחסית מכוניות חשמליות. הן מגושמות שיטות ייצור מיושנות עובדים העולים כסף רב. הן מוכרות רכבים חשמליים בהפסד ולכן סוגרות. גם ברכבי שריפה מצבן גרוע משום שכל מכונית חשמלית גורעת רכב שריפה.העתיד בחשמל מלא. עד שיבוא מימן במחירים סבירים העולם יהפוך לחשמלי. אולי ישתמשו במימן לייצור חשמל.
    סגור
  • 9.
    מאוד מוזר מה שעובר עליכם
    רועי 27/03/2024 19:50
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בכתבה אחת אתם מנבאים עתיד ורוד לרכב החשמלי, בכתבה אחרת מספרים שרוב חברות הענק למעט הסיניות וטסלה שוקלות וסוגרות את החטיבות החשמליות שלהן כי זה לא משתלם, וטויוטה לא בכיוון של זה בכלל בוודאי אחרי שפתרה די הרבה בעיות שהיו לה בטכנולוגיה של המימן והיום גם יונדאי והונדה כבר מתחילות ביצור רכבי מימן. אחרי זה כתבה שמספרת על זה שחברות הליסינג נפטרות מרכבים חשמליים כי זה לא משתלם ביטוחית ובכלל כשוק ליסינג. ואחרי כל זה, יש כתבה שאומרת שרכב חשמלי על בטריה זה עתיד וורוד. וואלה, הגיע הזמן שתסגרו על הכיוון שלכם, לא?
    סגור
  • 8.
    כרגיל הצתה מאוחרת...
    אריק 27/03/2024 16:28
    הגב לתגובה זו
    1 4
    בעולם מגמה משתנה 50% מרוכשי רכב חשמלי ממוצע בארץ יאבדו מחצית משויו בשנתיים הקרובות, יאלצו למכור בחינם או להתחתן עם היבואן. טרנד מנופח שיישאר אבל לא יעלה על 25% בעולם לאורך זמן. לא באמת ירוק, מנוע הבנזין לא אמר את המילה האחרונה...
    סגור
  • טען עוד
  • קשקוש בלבוש. ראה אירופה עוברת לחשמל (ל"ת)
    Hguy 28/03/2024 15:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    לעבור לרכב חשמלי בעת חירום זו טעות אסטרטגית
    פריבילג 27/03/2024 11:05
    הגב לתגובה זו
    1 6
    החשמל לא יציב כי תחנות כח עלולות להיפגע פיזית או סייבר גם קיבולת החשמל בישראל לא ערוכה לכמויות רכבים חשמלים התוצאה? בעתיד הקרוב אם נתח הרכבים החשמליים יעלה צפויות הפסקות חשמל או איסור על טעינת רכב חשמלי. בעיה נוספת עם הרכב החשמלי הוא הטווח ותחנות תדלוק. רכב בנזין יכול בקלות לקחת גריקן דלק נוסף אם צריך-רכב חשמלי לא ממש יכול לקחת סוללה נוספת
    סגור
  • 6.
    קראתי כמה כתבות העולם חוזר לבנזין
    אחד שנימאס לו 27/03/2024 10:36
    הגב לתגובה זו
    7 2
    יש לי רכב חשמלי ולא מבחירה תבדקו כמה אתם משלמים בשנה על דלק וכמה עולה לכם ביטוח לרכב חשמלי. לאן אתם נוסעים ? מטיילים ברחבי הארץ תשכחו מחשמל בית עבטדה בית לא בטוח שמשתלם לכם חשמל הבעייה כמות הטנולוגיה במנועי בעירה ומה עושים כשניגמרת האחריות ? אחרי 38 אלף על חשמל חד משמעי תישארו עם מנוע בעירה או היברדי הכיוון היום בארופה ואמריקה הוא דווקא נגד חשמל וחזרה למנוע בעירה
    סגור
  • 5.
    הכל עניין של מיסוי - מס הנסועה יסגור את הסיפור של
    אנונימי 27/03/2024 10:31
    הגב לתגובה זו
    8 2
    החשמליות.
    סגור
  • 4.
    היברדיות
    חיים 27/03/2024 10:11
    הגב לתגובה זו
    3 2
    הלהיט בישראל ובארהב הן ההיברדיות שמשום מה אין להן מספיק היצע , באירופה מעדיפים בנזין, חדמליות יש רק טסלה.
    סגור
  • 3.
    מעניין, ניתוח טוב (ל"ת)
    בני 27/03/2024 09:35
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 2.
    המדינה תחליף מיסים מדלק למס לק"מ (ל"ת)
    עושה חשבון 27/03/2024 09:25
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 1.
    המס לחשמליות עדיין לא עלה ל 35%.
    היתה הכרזה על כוונה להעלאה מ 20% ל 35% על חשמליות. 27/03/2024 08:51
    הגב לתגובה זו
    2 2
    היתה הכרזה על כוונה להעלאה מ 20% ל 35% על חשמליות. בפועל אין הודעה רשמית על הפעלת התקנה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות