חשבתם שהרכב ההיברידי שלכם הוא ירוק? תחשבו שוב
במקביל לחדירת הרכבים החשמליים שעולה בקנה מידה גדול של עשרות אחוזים, גם הביקוש למכוניות ההיברידיות - ה"סמי-חשמליות" - עולה בקצב מסחרר. הסיבה העיקרית היא הרצון של הרוכשים לצמצם את צריכת הדלק ולהוזיל בעלויות, במיוחד של אלו שנוסעים קילומטרים רבים ועלות הדלק עשויה להגיע לכ-2,000 מדי חודש.
לצד הסיבה המרכזית של צמצום צריכת הדלק להוזלת העלויות, מדובר גם בבשורה ירוקה לסביבה בכך שמדובר במנוע שפולט פחות רעלים. עם זאת, מחקר חדש של הסוכנות לאיכות הסביבה (EEA) של האיחוד האירופי מצביע על הרכבים ההיברידים הנטענים כרכבים המזהמים יותר מהמוצהר.
על פי המחקר של ה-EEA, הפער בין נתוני פליטת המזהמים של יצרני המכוניות ההיברידיות הנטענות לבין הפליטה בפועל שגויה מהיסוד שכן נתוני הפליטה בפועל מצביעים על פליטה גבוהה פי 3.5. במחקר נמדדה פליטה של 139 גרם של CO2 לכל ק"מ נסיעה לעומת פליטה של 40 גרם בממוצע עפ"י נתוני היצרן - לא הרחק ממכוניות אשר מונעות לחלוטין על ידי בנזין. במחקר נבדקו גם דגמים עם מנועים בנזין ודיזל שהציגו צריכת דלק ופליטת מזהמים בשיעור גבוה ב-24% וב-18% בהתאמה מנתוני היצרן.
עוד מצביע המחקר של ה-EEA על היצרניות הגרמניות שהציגו נתונים שהיו גבוהים עוד יותר מממוצע המחקר הכולל. אודי וב.מ.וו הציגו רמת הזיהום שהייתה בפועל גבוהה פי 4.3 מהנתונים עליהם הצהירו היצרניות, בעוד במרצדס הם היו גבוהים פי 4.
מדובר אפוא במחדל של יצרניות הרכבים אשר מפרסמות את הרכבים עם דרגת זיהום נמוכה ושמנסים באמצעותה לפתות קונים שמחפשים רכב ירוק. מנגד, העובדה כי מדובר בטעות אשר רלוונטית למספר יצרניות, עשויה אולי להצביע על אמות מידה נמוכות של פיקוח ובקרה מצד החברות ואי עמידה בתנאים של האיחוד האירופי. לא מן הנמנע שתיקון הטעויות על ידי היצרניות עלול בעתיד להשפיע על מחירי המכוניות ההיברידיות-נטענות.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה