לפני העלאת המס: 56.5% מהרכבים שנמכרו בדצמבר היו חשמליים
רשות המסים פרסמה היום את הסקירה השנתית אודות "מיסוי ונתונים נבחרים על ענף הרכב", אשר מוקדשת השנה לשנים 2022-2023, בדגש על מגמות ארוכות טווח. מהסקירה עולה כי למרות האתגרים של תקופת הקורונה והמלחמות באוקראינה ובישראל, השנתיים האחרונות היו שנות גאות בייבוא כלי רכב לישראל. כמויות הייבוא בשנת 2022 התקרבו לרמות השיא של 2016, וב-2023 כמויות הייבוא היו נמוכות יותר, אך עדיין גבוהות מאוד יחסית לממוצע הרב-שנתי.
למרות צמצום ההטבה במס קניה, נמשכת מגמת העלייה בשיעור כלי הרכב החשמליים ורכבי פלאג-אין בישראל. בשנת 2023 שיעור הרכבים החשמליים מכלל הרכבים שיבואו לארץ חצה את הרף של 25% ושיעור רכבי הפלאג-אין עמד על ממוצע שנתי של 5.2%. כמו כן נרשמה כמות שיא של רכבים חשמליים לתנועה - 48.4 אלף רכבים, 18% מסך כל כלי הרכב שנרשמו לתנועה.
בסוף שנת 2023, לקראת העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים ורכבי פלאג-אין, היה רושם שהיקף הקדמת היבוא יהיה נמוך יחסית בשל בעיית החות'ים שגרמו לעיכוב באספקת הסחורות דרך הים. אך גם בתנאים אלה הצליחו היבואנים לאגור כלי רכב במחסני המכס עד לשחרור. כתוצאה מכך, שיעורם של כלי רכב חשמליים מכלל שוק הרכב הגיע בדצמבר 2023 ל-56.5% ושיעורם של כלי רכב פלאג-אין עלה בדצמבר 2023 ל-8.4%.
ערך היבוא של כלל כלי הרכב הסתכם בשנת 2022 ב-27.4 מיליארד שקל, עלייה של 22.4% במונחים ריאליים לעומת 2021. בשנת 2023 חלה עליה נוספת בערך היבוא, ל-30 מיליארד שקל - עליה ריאלית של 5.2%. ההכנסות ממס קניה על כל סוגי כלי הרכב הגיעו בשנת 2022 ל-12.97 מיליארד שקל עלייה ריאלית של כ-14.9%. בשנת 2023 עלו ההכנסות ממס קניה ל-13.95 מיליארד שקל, המהווים עלייה ריאלית של 3.3%.
העלייה המתונה יחסית בהכנסות ממס קניה בהשוואה לערך היבוא נובעת מעלייה במשקלם של כלי רכב חשמליים, שהמיסוי עליהם אמנם עלה אך עדיין נמוך מהממוצע.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.במקום לעודד ולדאוג לבריאות הציבור הורסים כל חלקה (ל"ת)יואל 01/05/2024 11:04הגב לתגובה זו0 0סגור