זיקר 001 - החשמלית המעוצבת של זיקר

 | 
telegram
(5)

לאלוהי רכבי המבחן היה משהו נגד המבחן הזה, תיאומים שהיו נדחו, הגירסה הבכירה מצאה את עצמה לא זמינה בסוכנות, ואני התעקשתי לקבל דווקא את גירסת הכניסה המעניינת מאוד. בוקר המבחן, בעודי מתכוון לקחת את הרכב לכבישי הדרום מפתיע אותנו בורג נעוץ עמוק בצמיג קדמי ימיני, ולמרות שלא היתה דליפת אוויר, לא לוקחים סיכון ברכב שאין לו גלגל רזרבי, וכך בשבת בבוקר במקום לצאת לכבישי הדרום הריקים, אני ביגאל אלון בת"א בפנצ'רייה דואג שהרמת הרכב תיעשה בזהירות המירבית מהתושבת הייעודית, והטיפול בג'אנט 21'' היקר ייעשה בכפפות משי כדי לא לשרוט את החישוק. על אף ההתחלה הקשה, ההמשך היה נפלא, והרכב עצמו התגלה ככזה שהיה שווה את כל המאמץ.

הרכב הוא זיקר 001 בגירסת הלונג ריינג', בעלת ההנעה האחורית. זיקר, מותג הפרימיום של ג'ילי (יחד עם וולוו ו-Lynk&co) מציג תפיסה שונה, ובעיקר שונה מאוד מהזיקר X הקרוסאובר הקומפקטי של החברה.

צילום: יואב פולס.

העיצוב עצמו מרשים ומושך תשומת לב. המרכב המרשים בתצורת 'שוטינג ברייק' שהוא סוג של סטיישן ספורטיבי, וסליחה שאין לי דרך אחרת להגדיר אותו. מרכיב העיצוב הבולט, באמת בולט, בחזית ה-001 הם פנסי ה-DRL הקדמיים המורכבים משני פסי לד בולטים מעל הכנפיים. מבט מעמיק יותר חושף יחידות תאורה ראשיות המורכבות מארבעה פנסי מטריקס לד מכל צד במרכז הגובה, המחוברות ביניהן עם פס שחור אטום, ועוד כונס אוויר צנוע בתחתית הפגוש. מבט מהצד מציג את צללית ה'שוטינג ברייק' של ה-001, מרכב נמוך, ידיות דלתות שקועות, חישוקי 21'', ספויילר בחלק העליון של החלון האחורי היורד בזווית מתונה כלפי הקצה האחורי של הרכב. מאחור יחידות תאורה מורכבות למדי עם יחידת לד רחבה בקצוות הרכב, ועוד שש יחידות המורכבות כל אחת מארבעה פסי לד בצבע אדום, ועוד פס דק לרוחב כל הרכב. התוצאה מיוחדת מאוד ומרשימה מאוד, עד כדי שאנשים זרים עצרו לשאול 'מה זה???'.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

המימדים של הזיקר 001 מרשימים גם הם, עם אורך כולל של 4.955 מטר ובסיס גלגלים של 3.0 מטר. הרוחב 2.0 מטר והגובה 1.56 מטר ומרווח גחון של 17.4 ס"מ. התוצאה היא רכב רחב מאוד ונמוך, ויחד עם המרכב המעוצב יוצר מראה אגרסיבי ורחב היושב צמוד לכביש על אף מרווח הגחון.

פנים הרכב ממשיך את החגיגה החיצונית כאשר הדברים הבולטים מיד לעין ולמגע הם חומרים משובחים ונעימים למגע. מול הנהג לוח מחוונים בגודל בגודל 8.8'' עם תצוגה יעילה למידע הנחוץ, במרכז הדשבורד צג מולטימדיה בגודל 15.4'' עם קישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. עוד מול הנהג צג תצוגה עילית HUD שימושי.

מתחת לצג המרכזי פתחי מיזוג צרים, וקונסולה מרכזית רחבה עם ידית הילוכים קטנה, ולידה חוגה לשליטה על עוצמת השמע, שני מחזיקי כוסות ותא חפצים גדול בין הנהג לנוסע.

מושב הנהג מצויין, חשמלי כמובן עם זיכרונות, וחומרי ריפוד נעימים מאוד. מאחור מרווח מצויין הודות לבסיס הגלגלים המרשים, אולם נוסעים ממש גבוהים עלולים למצוא מעט מחסור במקום לראש.

צילום: יואב פולס.

את הצד הטכני אני אתחיל בסוללת הרכב בקיבולת של 100Kwh, סוללה בקיבולת גבוהה מאוד ביחס לקיבולת אליה התרגלנו שעומדת על בין 70Kwh ל-80Kwh אצל חלק מהמתחרות. הסיבה להתקין סוללה גדולה כזו ברכב היא כמובן לטובת טווח מרשים שעומד על נתון רשמי של 620 ק"מ בדגם המבחן, ו-580-590 ק"מ לדגמי ההנעה הכפולה של ה-001.

סוללה הענק מקבלת טעינת AC איטית בקצב של עד 22Kw או טעינת DC מהירה בקצב של עד 200Kw.

לזיקר 001 בדגם הזה הנעה אחורית באמצעות מנוע יחיד המספק 272 כ"ס ומונט של 35 קג"מ, והתאוצה הרשמית מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 7.2 שניות, בדרך למהירות מירבית של 200 קמ"ש. את נתון התאוצה אני יכול לאשר בערך, את נתון המהירות המירבית לא.

הנהיגה ב-001 ממחישה מדוע הרכב נחשב לאחת החשמליות היותר מרשימות שיש. לרכב אחיזת כביש מצויינת יחד עם נוחות ברמות הגבוהות ביותר. מתלי הרכב עושים עבודה משובחת בסינון שיבושים בכביש, אבל לא עושים את זה עם רכות יתרה אלא עם בגרות ושליטה מלאה. למעשה רק פעם יחידה במעבר על פס האטה גבורה ורחב, במהירות גבוהה מדי, סגר המתלה הקדמי מהלך. בכל יתר המפגעים המתלים התמודדו היטב עם הכבישים המשובשים. מאות ק"מ עברו עם הזיקר 001 בנינוחות מוחלטת כאשר המטרה הייתה לשתות קפה של בוקר בחניון הלילה של חולות צבעוניים בנגב. (למטיילים מביניכם, חניון הלילה נסגר ואסור לשהות שם בלילה, אלא בחניון חלופי חדש שהוקם לא רחוק משם). הדרך עברה בכביש 6, כביש 40, עוקף באר שבע, ירוחם, ירידה למכתש הגדול דרך הר אבנון וכביש 225 – מגוון של כבישים החל מכבישים מהירים איכותיים ועד כבישי נוף צרים, מתפתלים ומשובשים – בכולם הפגינה ה-001 התנהגות כביש משובחת וצפויה עם אחיזת גבוהה. תענוג.

קלף הפתעה נוסף ששלפה ה-001 מהשרוול היה בצורת צריכת חשמל נמוכה, עם סוללה שלא נגמרת. יציאה מרמת השרון עם סוללה טוענה ב-94%, סיבוב של 232 ק"מ עד עמדת הטעינה של EV-EDGE בערד, והגענו לטעינה עם 43% סוללה. כלומר 232 ק"מ בנהיגה אגרסיבית למדי, כילו 50% מהסוללה. אמנם רחוק למדי מהטווח המוצהר של 620 ק"מ, עם זאת נהיגה שפויה יותר עם ה-001 הניבה צריכת חשמל ממוצעת נמוכה משמעותית, ובפועל אני משער שלא תהיה בעיה לקבל בקלות מהזיקר הזו מעל 500 ק"מ ריאליים לחלוטין.

בהיבטי בטיחות ה-001 מקבל ציון 7 באיבזור בטיחות, וכאן אני יכול לומר לחובתה שחלק מהמערכות פועלות באופן מתערב מדי, וכל תחילת נהיגה ביצעתי טקס ביטול מערכות בטיחות אקטיביות, למעט בלימה אוטונומית. לזיקר 001 אין בשלב זה מבחן ריסוק של ה EuroNcap.

הסיכום מבחינתי הוא שהזיקר 001 היא מכונית משובחת. העיצוב מרשים, איכות החומרים מרשימה, הביצוע מצויין, ולחובתה תג מחיר שאינו נמוך ועומד על 270 אלף שקל לדגם המבחן עם ההנעה האחורית, דגם הפרפורמנס עם הנעה כפולה, שני מנועים, 544 כ"ס עולה 295 אלף שקל, ודגם הקריפטון המאובזר שגם הוא עם הנעה כפולה עולה 330 אלף שקל.

תגובות לכתבה(5):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    כתבה מעניינת ויפה
    אחד שמבין 18/05/2024 11:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הסינים כבר מזמן התקדמו ומסתכלים בלבן של ה עיניים של יצרניות רכב וותיקות
    סגור
  • 3.
    זיקר
    מורה נבוכים 16/05/2024 20:56
    הגב לתגובה זו
    5 2
    מי שקונה רכבים סיניים בעצם קונה מכשירי האזנה סיניים. בנוסף הוא מממן את איראן ואת צפון קוריאה וסופג רמות גבוהות של קרינה מסוללה של מטר שיושבת 10 ס"מ מתחתיו
    סגור
  • 2.
    הם ניסו לעבוד עלי למכור לי גלגל סיני ולהגיד לי שזה לא סיני
    אמנון 16/05/2024 19:15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    בסוף הלכתי למקום אחר וקניתי גלגל סיני שאמרו לי שזה לא סיני!
    סגור
  • זה מה שמצאת לרשום על הכתבה. חחחה. (ל"ת)
    יוני 17/05/2024 11:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    מכרו לך גלגל סיני עלוב וזול? (ל"ת)
    אמנון 16/05/2024 19:13
    הגב לתגובה זו
    3 3
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות