זינוק בעליה: מותג בנזין סיני הציל את קרסו מוטורס

הרכבים החשמליים טרפו את הקלפים בשוק ואיך הצליחה קרסו מוטורס להתמודד בשוק משתנה?
 | 

מהפכת הרכבים החשמליים היא אירוע מכונן, כמעט חסר תקדים בשוק הרכב. בשנת 2023 מכירות הרכבים החשמליים היוו כ-18% מכלל מסירות הרכבים, לעומת 4% בלבד שנתיים קודם. בשלישון הראשון של 2024 אחוז החשמליות עלה ל-25% ובנוסף למכוניות ההיברידיות ולפלאג אין מדובר כבר על 46% מכלל השוק. כלומר כל מכונית שניה שנמכרת אינה מכונית בנזין. זו רעידת אדמה של ממש, שמי שלא נערך אליה כראוי מצא את עצמו בסיטואציה קשה במיוחד, בשוק שמגלגל מעל 30 מיליארד שקל בשנה.

שוק יבואניות הרכב
בשוק יבואני הרכב יש מזה שנים מוביל אחד כלמוביל שמשווק את יונדאי מיצובשי ומרצדס וחולש על 20% מהשוק, יוניון מוטורס עם טויוטה ולקסוס עם 14%, אחריהם טלקאר עם קיה וצ'מפיון עם סקודה ואאודי ב-12% ובמקום החמישי קרסו מוטורס עם נתח שוק של 8%.

רק לפני שנה ב-2022 קבוצת קרסו הייתה עם נתח שוק נמוך של 4% לאחר שמעמדם של שני מותגיה המובילים רנו וניסאן נשחק. מדשדשות מאחור ובפער סמלת ומכשירי תנועה. ההישענות על שוק מכוניות הבנזין המסורתי הייתה עשויה להיות הרת אסון. דלק מוטורס שלא השכילה להיכנס לתחום החשמליות הסיניות נפלה, וחיפשה לנסות לצמוח בתחומים אחרים באמצעות ורידיס, ברבעון האחרון של 2023 היא עברה להפסד של 64 מיליון שקל.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

מי שלא השכיל להיכנס לתחום החשמלי או באמצעות מותגים ישירים או באמצעות ייבוא של מותגים סינים נדחק אחורה. יוניון מוטורס הגדולה יבואנית טויוטה ירדה ב-13% במכירות ורק המותג הסיני החשמלי גילי הביא אותה ב-2023 לגידול קטן בנתח השוק הכללי. כלמוביל היבואנית הגדולה בארץ שמרה על מעמדה הרם, 20% נתח שוק בזכות דגמי החשמל של יונדאי והיא מייבאת כעת במקביל דגמים סינים. צ'מפיון מוטורס בהחלטה נהדרת הגדילה את כוחה בשוק המכוניות, באמצעות שותפות של 50% עם שלמה מוטורס במותג המוביל החשמלי BYD.

החלטה שהצילה את קרסו מוטורס
משפחת קרסו מייבאת משנת 1948 את המותג רנו, אין נאמנות כה שורשית של יבואן כמו זו של רנו לקרסו. משנת 1992 החלה משפחת קרסו לייבא, להפיץ ולמכור, בישראל, גם כלי רכב מדגמי ניסאן. החל משנת 2009 היא מייבאת גם דגמי כלי רכב ממותג הפרימיום אינפיניטי החל מראשית שנת2015 מייבאת, מפיצה ומוכרת החברה בישראל, דגמי כלי רכב ממותג דאצ'יה.

אבל ההחלטה ששינתה את פני קרסו מוטורס היתה לשווק את המותג צ'רי בישראל. קרסו הבינו את השינוי המהיר בשוק הרכבים והם עשו מספר פעילויות נבונות שהכפילו בתוך שנה את נתח השוק שלהם. מהלך אחד הביא לכך שקרסו מוטורס הכפילה את כוחה בשוק: צ'רי - ביצת הזהב של קרסו.

מותגי רכב סיניים, שנמצאים בארץ שנתיים, כבשו בשנה שעברה שלושה מתוך עשרת המקומות הראשונים בטבלת המסירות של 2023, מותגים ותיקים ומבוססים נדחקו לקרן זווית. המגמה בולטת אפילו יותר ברבעון הראשון של 2024. ציבור הנהגים והנהגות נוטש מותגים מובילים למכוניות סיניות חשמליות עם מסכי מולטימדיה גדולים וביצועים מכניים טובים. קרסו מוטורס לא ייבאה בשנת 2023 מותג סיני חשמלי. היא הביאה לארץ את צ'רי בשלושה דגמי קרוס-אובר מונעי בנזין, ללא שום דגם חשמלי.

צ'רי שינתה כליל את הפוקוס העסקי של קרסו, מחברה אירופית ויפנית (רנו ניסאן ודאצ'יה) לחברה עם אוריינטציה סינית. מסירות צ'רי תפסו בשנה שעברה 54% מכלל המסירות השנתיות של קרסו, דגם אחד בודד של צ'רי, הקרוס-אובר הגדול טיגו 8, היה אחראי ב-2023 ללא פחות מ-16% מכלל ההכנסות המאוחדות של הקבוצה, כולל פעילויות הלוואי.

בשאר מותגי קרסו חלה ירידה חדה; ניסאן ירדה ב 17% בשנת 2023 רנו ב 31% ודאצ'יה ב-38%. אינפיניטי כמעט נעלם והוא מוכר סביב 100 רכבים בשנה. הדגם הוותיק יחסית, שהושק בשוק הסיני ב-2019 ומצויד במנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין מסורתי, הצליח לייצר לקרסו הכנסות של מעל 728 מיליון שקל ב-2023. בסך-הכול רכשה הקבוצה אשתקד רכבי צ'רי בכ-1.23 מיליארד שקל, והמכירות האלה מציבות כיום את ישראל כשוק היצוא השביעי בגודלו של צ'רי בעולם, והראשון בגודלו בגוש האירופי.

ככל הנראה הרווחיות של המותג צ'רי גבוהה, בנוסף המכירות לחברות הליסינג וההשכרה גבוהות. לא פחות מ-57% מהכנסות החברה הן ממכירת כלי רכב חדשים לחברות ליסינג והשכרה, כולל לחברת הליסינג וההשכרה "פסיפיק מוטורס", שבבעלות קבוצת קרסו. ההצלחה של צ'רי הפתיעה לא מעט, זהו רכב בנזין ולא חשמלי, היתרון הגדול של דגם טיגו 8, מעבר להיותו רכב מצויין, שיש לו 7 מקומות והוא מתאים למשפחה מודרנית גדולה.

התחרות בקטגוריה זו יחסית נמוכה ומול צ'רי יש את סקודה קודיאק ומיצובישי אאוטלנדר הוותיקות. הריענון בקטגוריה היה מתבקש למרות שההצלחה של צ'רי עלתה על כל הציפיות. משנת 2024 צ'רי מייבאת גם רכבים חשמליים מה שעשוי לסייע לשמירת נתח השוק שלה בעקבות הירידה הצפויה במכירות הצ'רי בנזין בשנת 2024, רכבי החשמל של צ'רי יתחרו ב-BYD ובג'ילי.

בשלישון הראשון של 2024 נמכרו 1,210 רכבי צ'רי חשמלי, עדיין רחוק מ-BYD שמכרה באותה תקופה 7,800 רכבים אבל מתקרבת לג'ילי שמכרה 2,200 רכבים. סביר שצ'רי תסגור את הפער מג'ילי יתכן וכבר השנה.

פריסבי
לפני קצת למעלה משנה קרסו מוטורס החליטה לרכז את כל שירותיה תחת מותג חדש פריסבי. פריסבי מרכזת את פעילויות הליסינג ליס4יו וקל אוטו, את מכירת המכוניות המשומשות, סוכנות הביטוח והמימון. גם רכישת מכוניות חדשות רוכזה תחת המותג החדש. הרעיון היה כפול, להתרחק מעט מהמותג קרסו שמסורתית מזוהה עם רנו וניסאן עקב כניסת המותגים הסינים והשני הגדלת תחום שירותי הניידות והסינרגיה בין פעילויות הרכבים החדשים המשומשים ופעילות הליסינג.

פעילות הליסינג עשתה זינוק מהיר וקפצה להיות מקום שלישי ברשימת חברות הליסינג, אחרי קבוצת שלמה ואלבר. כמו כן פריסבי הפכה לבית עבור כלל המותגים מוך רצון להיות מרקט פלייס כללי שמביא תנועה ומכירות לכלל הרכבים בישראל. פריסבי הצליחה במשימות, הטמיעה את השם ובעיקר הגדילה את חלקה בכלל תחומי הפעילות.

פעילויות נוספות
לצד פריסבי, וכניסת המותג הסיני צ'רי, קרסו מוטורס חתמה על שתי זכיינויות משמעותית עם שני מותגים סינים. באפריל 2022 חתמה קרסו חוזה ל-6 שנים ליבוא הרכב החשמלי EvEASY. באותו הזמן חתמה קרסו חוזה לשלוש שנים לייבוא רכב חשמלי Alpin. אולם גולת הכותרת הייתה החתימה לפני שנה על ייבוא המותג הנחשק XPENG לשלוש שנים.

בשלישון הראשון של 2024 מכרה קרסו 930 רכבי אקספנג ועוד 230 רכבי EvEASY. אקספנג הוא מותג שעשוי לשמר את נתח השוק הכללי של קרסו בישראל

שותפות במותג הויאטנמי VIFAST - על מנת לפזר את הסיכונים קרסו רכשה ב-25 מיליון שקל 50% מחברת מזכיון חברת הרכב הויאטנמי וינפאסט. שיתוף הפעולה הוא עם ברק כהן וניב אורון שניים מותיקי הענף שקיבלו את הזכיון על המותג. ישראל אמורה להיות המדינה היחידה בה וינפאסט משווקת מכוניות באמצעות יבואנית, ולא בצורה ישירה.

יצרנית הרכב הצעירה מווייטנאם נוסדה לפני כחמש שנים בלבד ישראל תהיה אחת משש מדינות ראשונות בה היא תחל את פעילותה הגלובאלית, לצד ארה"ב, קנדה, גרמניה, צרפת והולנד. לחברה שלל דגמים חשמליים כולל כזה עם שבעה מקומות ורכב קטן עירוני חשמלי שאמור להימכר כאן בפחות מ-100,000 שקל.

השיווק היה אמור להתחיל כבר השנה אולם בשלב הזה הוא מתמהמה. מניית וינסנט שטסה לשווי שוק הזוי של 215 מיליארד דולר בשיא נפלה ב-90% ושוויה היום 11 מיליארד דולר. העיכובים מעלים חשש באשר לתחילת שיווק הרכבים בישראל ויש להניח שבשנת 2024 לא נראה עדיין רכבי וינפאסט בישראל. יחד עם זאת זו מעין תעודת ביטוח נוספת לקרסו מוטורס בשוק משתנה.

קרסו מוטורס גם מחזיקה 33% ממטרו מוטור שמחזיקה בזכיון של יאמהה, סן יאנג וקוואסקי. נתח השוק של מטרו מוטור בארץ גבוה במיוחד והוא מגיע לסביב 46% בתחום הרכבים הדו-גלגליים.

האיומים על קרסו מוטורס
סכנה גדולה בהתבססות על מותגים סינים - בניגוד לנאמנות ארוכת הטווח של רנו וניסאן לקבוצת קרסו אצל הסינים המצב שונה, אין להם מחויבות ליבואן אחד. למרות המכירות יוצאות הדופן של המותג צ'רי בישראל, צ'רי בחרה להעניק בשנה שעברה לקבוצת "כלמוביל" את זיכיון היבוא של שני מותגים שלה (ג'אקו ואומודה). דגמים שעשויים להתחרות בחלק מ"דגמי הלהיט" של המותג צ'רי שמייבאת קרסו.

צ'רי החליטה לפזר את הסיכון ואף להביא לתחרות בין מותגיה השונים באמצעות שתי יבואניות שונות. זו החלטה רעה לקרסו מוטורס שלא הצליחה למנוע את זה. בנוסף ההסכם על צ'רי עם הסינים הוא עד 2025 מה שמגביר מאד את הסיכון. טוב עשתה קרסו מוטורס שבמקביל לייבוא הצ'רי פנתה ליבוא של שני מותגים סינים אחרים. זה עולם חדש שבו הנאמנות יורדת מה שעשוי לפגוע בקרסו. עדיין גישת קרסו מוטורס לפיזור סיכונים מאד נכונה בטח בסיטואציה החדשה.

שערי מטבע ומימון
תנודות בשערי מטבע מביאות לשינויים משמעותיים בנתונים הכספים של החברה. בעוד הכנסותיה ממכירות כלי הרכב הינן בשקלים חדשים התשלום ליצרנים הוא בעיקר באירו ויואן. התחזקות המטבעות בעקבות מלחמת חרבות ברזל אינה טובה לקרסו מוטורס, ככל ששער האירו והיואן יגדלו רווחי החברה יפגעו.

בנושא המימון, שינויים בשיעור הריבית ושינויים במדד המחירים לצרכן עשויים להביא לשינוי בהוצאות המימון נטו של החברה, לרבות פעילות הליסינג. פעילות המימון של החברה כוללת מימון הון חוזר באמצעות של אגרות חוב בשוק המקומי שגויסו בשנים קודמות ובמהלך תקופת הדוח והן באמצעות הלוואות לזמן קצר. ההלוואות לזמן קצר מושפעות מהשינויים בריבית בנק ישראל. החל מחודש מרץ 2015 ועד לחודש נובמבר 2018 ומחודש אפריל 2020 ועד לחודש אפריל 2022, עמד שיעור ריבית בנק ישראל על רמה של 0.1%, כאשר מאותו מועד החל בנק ישראל במהלך של העלאת הריבית במשק לשם הבאה ל יציבות מחירים ולמתן את האינפלציה, כך שמשיעור ריבית של 0.35% בחודש אפריל 2022 הגיע שיעור הריבית לרמה של 4.75% נכון לחודש דצמבר 2023 ול-4.5% נכון לתאריך פרסום הדוח.

המצב הביטחוני לא יאפשר ככל הנראה את הורדת הריבית מה שעשוי להשפיע בטווח הקצר לרעה על תוצאותיה הכספיות של החברה.עדיין בסביבת ריבית גבוהה בשנת 2023 החברה הרוויחה יפה מאד.

טעם הקהל
קרסו הצליחה להתאים את טעם הקהל לשנת 2024. היא נמצאת עם מותג בנזין חזק מאד, שני מותגים וותיקים ושני מותגים חשמליים חזקים. בשנת 2023 פעלו בישראל 20 יבואנים, מחציתם גדולים שייבאו קרוב ל-50 מותגים.

אין לדעת אם פעילות החשמליות שנמצאת כעת בשיא תיעצר ומתי. באירופה נתח המכוניות החשמליות קטן מבישראל, אם כי שם פופולריות מכוניות הדיזל. עושה רושם שקרסו מוטורס ערוכה טוב לכל השינויים שיתרחשו כולל דגמים חשמליים חדשים של ניסן ורנו שעשויים לסייע לקרסו מוטורס. לניסאן ולרנו יש כוונה להיכנס בעוצמה לשוק החשמליות, בדגמי מיקרה, אריה, רנו 5 ומותגי הספורט אלפין שיהפכו לחשמליות.

סיכום
קרסו מוטורס נסחרת היום לפי שווי שוק של 1.7 מיליארד שקל, הרווח הנקי בשנת 2023 עמד על 200 מיליון שקל. שווי השוק צמח בשנה האחרונה ב-50%, הצעת הרכש של בעלי השליטה לפני כמה חודשים נכשלה. ההצעה הייתה לפי שווי של 14.5 כאשר הנייר נסחר כעת ב-17 שקל למניה. השפעות מלחמת חרבות ברזל על החברה גבוהה, בשל השינויים בשער החליפין, הריבית הגבוהה וגם עצירה מסוימת במכירות רכבים חדשים.

צוות הניהול בקרסו מוטורס ותיק ומנוסה, לצד יואל קרסו יושב הראש ואחד מבעלי השליטה, איציק וויץ המנכ"ל הותיק אבי תמיר המשנה למנכ"ל, דרור שילה סמנכ"ל הכספים ואבי קנת סמנכ"ל הסחר. צוות שעובד בחברה תקופה ארוכה מאד ולצידם גויס כמנכ"ל פסיפיק זרוע פעילות הליסינג ומנכל חטיבת הרכב אורן אלעזרא. לזכותם של צוות הניהול שידעו לקרוא נכון את מפת שוק הרכב ולהיערך בהתאם.

לפני שבועיים אישרה מעלות את הדירוג הגבוה של החברה iIA+ ושל אגרות החוב iIAA-. פיזור הסיכונים של החברה טוב, הן במגוון הפעילויות והן בתחום המותגים השונים. רכבי צ'רי לצד ניסאן ורנו ואקספנג לצד פעילות הליסינג נכונה והיא עשויה להביא לחברה ולמשקיעים ערך בשנים הקרובות.

תגובות לכתבה(11):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    שוק אבוד
    קרסו סוקר את קרסו. ה 24/05/2024 16:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השוק המקומי אבןד לפחות ל10 שנים אם לא עשרים. חבורת הזבל הרסה את המדינה. אין תיירות, אין טיסות, אמברגו,אין השקעות אבל הכותב המחונן מנתח חברה שלא מזיזה לאיש. חובבן מי שמשקיע כאן לבטח מי שמנתח חברות שהן מונופול תתקדם
    סגור
  • 10.
    חברה טובה עם מסורת וההגינות עם בעלי המניות (ל"ת)
    עושה חשבון 24/05/2024 13:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    שוק ריכוזי,לקחת מהם מותגים גדולים. (ל"ת)
    שי.ע 24/05/2024 11:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    מאד מעניין (ל"ת)
    ליאור 23/05/2024 22:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    הכל יקר
    ויוי 23/05/2024 20:51
    הגב לתגובה זו
    6 0
    המיסים כאן לממן את קציני הצבא.
    סגור
  • טען עוד
  • 6.
    ניסאן
    רכב נהדר. לא מחליף אותו 23/05/2024 19:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רכב נהדר. לא מחליף אותו
    סגור
  • 5.
    חלפים
    אלי 23/05/2024 18:33
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תשאלו את קראסו אם יש להם גם חלפים לחשמליות....
    סגור
  • 4.
    עשו מהלכים נכונים
    עברו מהר לסיניים. 23/05/2024 18:05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עברו מהר לסיניים.
    סגור
  • 3.
    אקספנג
    אקספנג תהיה ההצלחה השנה. אוטו אדיר 23/05/2024 18:03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אקספנג תהיה ההצלחה השנה. אוטו אדיר
    סגור
  • 2.
    צרי
    רכב מעולה. אכן להיט על 23/05/2024 17:46
    הגב לתגובה זו
    1 1
    רכב מעולה. אכן להיט על
    סגור
  • 1.
    צרי רכב מעולה (ל"ת)
    אנונימי 23/05/2024 16:40
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות