שוק הרכב בישראל אחרי 14 שנה - מהפך בצמרת
בשנת 2009 בנימין נתניהו כבש בסערה את ראשות ממשלת ישראל. מאז ובמשך 15 שנה נתניהו מחזיק בתפקיד, למעט שנה אחת בה שלטו כאן בנט ולפיד. שנה אחרי אותה השנה, ב-2010, כבשה יונדאי לראשונה את פסגת המכירות של רכבים חדשים והדיחה ממנה את מאזדה שהיתה עד אז במשך שנים המכונית הנמכרת בישראל.
מאזדה סדן חשמלית
יונדאי קלעה לטעם הישראלי, עם מבחר דגמים ותמחורים נוחים, ומאז במשך 14 שנה, שלטה בשוק הרכב הישראלי ללא עוררין. מזכיר משהו. יונדאי היתה בישראל מה שהיתה סובארו בשנות השמונים ומה שהיתה מאזדה בשנות התשעים והעשור הראשון של שנות ה-2000 המכונית של המדינה.
המלחמה בצפון תפסה את שוק הרכבים בסיטואציה לא פשוטה. עוד לפני המלחמה נאלצו היבואנים הגדולים להתמודד עם שחיקה מתמדת בשוק הבנזין ומעבר משמעותי לרכבים חשמליים. המותגים המוכרים הלכו ואיבדו כוח לטובת עשרות מותגים סיניים, חלקם עלומים.
הנהגים בארץ התאהבו בנוחות הנסיעה, החיסכון בדלק וגם באבזור המפנק של הרכבים הסינים החשמליים. הם הסכימו בקלות רבה לנטוש את מותגי הרכב הוותיקים ולעבור לפלא החשמלי. בחציון הראשון של השנה 25% ממכירת כלי הרכב היו של רכבים חשמליים.
תהליך זה היטיב עם חברות ויבואניות שידעו להגיע להסכמים עם חברות סיניות. אלא שהמלחמה, בעיות ההספקה והמשבר עם טורקיה הביאו למהפך כמוהו לא נראה זמן רב.
BYD
השפעות המלחמה
אחרי תחילת המלחמה, טורקיה הודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל. עבור השוק בארץ היתה זו רעידת אדמה של ממש. טורקיה אחראית לייבוא של 8% מהרכבים, כולל דגמים פופולריים במיוחד.
במקביל, פעילויות החותים הביאה לסגירת הנתיבים הקצרים מהמזרח, להתייקרות עלויות השילוח ובעיקר לשיבושים גדולים בזמני האספקה. ההערכות מדברות על 20,000 כלי רכב שעוכבו ו/או לא הגיעו לישראל.
שינוי הנתיבים הביא גם לייקור חלק מהרכבים בשיעור של 10%-15%. יבואני הרכב וראשיהם נדרשו לגלות גמישות מחשבתית ויצירתיות על מנת להתמודד ולנסות למכור רכבים.
שוק הרכבים בארץ נשלט על ידי עשר יבואניות חזקות וותיקות ועוד יבואנית חדשה שמייבאת לארץ את הרכב החשמלי הנמכר בישראל BYD. כלמוביל שולטת בשוק ביד רמה. אלא שהשנה חלו שינויים, לא מעט באספקה של הדגמים במפעלי הייצור בחו"ל וגם בטעם הקהל שמשתנה. לראשונה חברו יחד שלושה גורמים, שהביאו לכך שיונדאי איבדה את הבכורה: בעיות תובלה, החרם הטורקי והגידול בחשמליות.
יוניון מוטורס
החציון הראשון של 2024 הוא ללא ספק של טויוטה וקבוצת יוניון. יוניון מוטורס היטיבה לבנות נכון קבוצת רכב אמיתית שמבוססת על מספר מותגים והיא נכנסה בזמן למהפכת המכוניות החשמליות. הקבוצה חולשת היום על 15% משוק הרכב והיא נמצאת במגמת עלייה.
לעומתה קבוצת כלמוביל, שמייבאת בין השאר את יונדאי, צנחה מנתח שוק של 23% בשנה שעברה ל-19% השנה. יונדאי נפגעה קשה מהחרם הטורקי - היא מייצרת שם את הדגמים הפופולארייםi10 i20 , בעיות הובלה מהמזרח וגם מהחלפה משמעותית של צי דגמי הרכב שלה. סיבות אלו הביאו את המותג יונדאי לצניחה כואבת של מעל 40% במכירות בחציון הראשון השנה
מי שאחראי למהפך ולהצלחה של קבוצת יוניון הוא רן דנאי, מנכ"ל קבוצת יוניון מוטורס. דנאי שימש בעבר 5 שנים מנכ"ל לקסוס ולאחר מכן 7 שנים מנכ"ל טויוטה והוא ממנכ"לי יבואני הרכב הטובים בישראל, לצד איציק וייץ מנכ"ל קרסו מוטורס ודן אורנשטיין מנכ"ל צ'מפיון.
יוניון ייבאה את ג'ילי שהפך ללהיט - בשנה שעברה נמכרו בארץ 7,200 מכוניות גילי. דנאי גם חיפש ומצא מותג חשמלי יוקרתי, ויוניון זכתה בייבוא היוקרתי של זיקר כך שיוניון מחזיקה ארבעה מותגי על: טויוטה, לקסוס, ג'ילי וזיקר. קבוצת יוניון מתנהלת בשקט ללא זעזועים בפיזור מקסימלי של העסקים. דנאי, כמו גם וייץ ואורנשטיין, נחשבו גם לאלו שידעו להשתלב היטב ולקרוא מגמות ותהליכים ארוכי טווח.
יונדאי נפלה, האם היא תחזור להוביל?
ההערכה היא שההובלה זמנית וכלמוביל תתאושש במחצית השנייה של השנה, בעיקר בשל הגעת דגמים חדשים של יונדאי לארץ. ועדיין, יש דרמה של ממש בשוק הרכבים בישראל.יש שתי חברות רכב בורסאיות גדולות בבורסה המקומית. האחת שהיטיבה להבין את המצב ולהיערך בהתאם היא קרסו מוטורס ששער מנייתה עלה במחצית ב-13%. לעומתה דלק מוטורס נשארה מאחור, שער המניה ירד השנה ב-18% והוא רחוק ב-70% מהשיא. דלק מוטורס העדיפה לפזר סיכונים ורכשה את ורידיס, אלא שגם שם לא צלחה. בגזרת מסירות הרכבים דלק מוטורס ממשיכה להתדרדר.
זיקר
הכישלון של דלק מוטורס כואב ומשמעותי, דווקא בשל העבודה שהיא שלטה בשוק שנים רבות. יש לקוות שאחרי שנות בצורת מאזדה תגיע עם דגמים חשמליים טובים ויש להמתין ולראות האם קהל הנהגים יזכור לה זכר נעורים בשוק חדש ומשתנה.
לסיכום ככל הנראה בחציון הבא תשוב כלמוביל לפסגת הטבלה, ועדיין יוניון לצד טלקאר (קיה) וצ'מפיון נושפות חזק בעורפה.
טסלה
הרכבים החשמליים
מהפכת הרכבים החשמליים בעיצומה ובחציון הראשון של השנה 25% מהרכבים שנמכרו היו חשמליים. זאת לעומת 18% בשנת 2023, 11% בשנת 2022 ורק 4% בשנת 2021. ההערכה היא שאנחנו מצויים כעת ברף העליון של ההחדרה לתקופה הקרובה.
לצד יוניון מוטורס, גם קרסו מוטורס, לובינסקי וכמובן צ'מפיון ושלמה שהבריקו ביבוא BYD היטיבו להיערך בגזרה זו של הרכבים החשמליים. במחצית הראשונה של השנה בלטו שלושה מותגי יוקרה חדשים בשוק החשמליות: זיקר של יוניון שנכנסה השנה בסערה עם מכירה של 1,450 רכבים, אקספנג של קרסו מוטורס עם 1,150 רכבים וסרס של קיה שמכרה 1,000 רכבים. אליהם מצטרפת MG הוותיקה יותר של לובינסקי שמכרה השנה 5,500 רכבים במחצית הראשונה.
גם החברות הגדולות מעבירות מכוניות רבות לדגמים חשמליים, מה שיבטיח בעתיד את חזרתן המסוימת ככל הנראה על חשבון הרכבים החשמליים. מי שממשיכה לאכזב היא טסלה שמכרה רק 3,000 רכבים במחצית, ירידה של 9% למול שנה שעברה. טסלה היא הפספוס הגדול של שוק החשמליות בישראל והיא נחלה כישלון חרוץ בהתמודדות עם המותגים הסינים השונים. אגב, גם באירופה וגם בארצות הברית טסלה מובילה בפער את מכירת החשמליות, מה שמעצים את כישלון טסלה בישראל.
לעומת טסלה, לובינסקי הוא המנצח הגדול של המחצית בתחום החשמלי (לצד BYD) עם המותג הסיני המצליח MG שמכר השנה 5,500 רכבים לעומת 2,650 בשנה שעברה.
מה יהיה במחצית השנייה?
עושה רושם שמכירת הרכבים החשמליים הגיעה לשיא. 25% מהרכבים שנמכרים בארץ הם חשמליים. זה אחוז חדירה מהגבוהים בעולם, אם כי באירופה יש מספר גדול של מדינות שעוברות אותנו בגדול. בארצות הברית אחוז החדירה של רכבים חשמליים הוא 8% בלבד ובאירופה הוא 15%. הימשכות המלחמה והחרם הטורקי ישפיעו על שוק הרכב, אם כי בעצימות נמוכה יותר בשל העבודה שיבואניות הרכב התארגנו למצוא פתרונות.כלמוביל כאמור עשויה לחזור לצמרת. אולם עדיין הרבה תלוי בחברות שייפגעו מהפסקת הייצור הטורקי ומבעיות אספקה. דלק מוטורס תמתין להשקות חשמליות של מאזדה לאחר שהניסיון של יבוא רכבי ניו מנורווגיה לא מצליח לאושש אותה.
קרסו מוטורס תראה ירידה ברכבי הצ'רי ותנסה לפצות את עצמה במכירת מותגים אחרים שלה (רנו, ניסן, אקספנג). יוניון לצד טלקאר הולכות חזק בעקבות כלמוביל.
טויוטה הוכיחה במחצית הזו שהכל אפשרי, כולל הזזת מוביל חזק ממקומו. מה שבטוח הוא ששוק הרכב נמצא באחת התקופות הכי תזזיתיות שלו ויש ויהיו שינויים רבים שלא היינו רגילים לראות בעבר.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
7.המגיביםמיעוט 05/07/2024 10:57הגב לתגובה זו0 0מוכיח שבמדינה המצטמצמת הזו כבר אין מקום לכלום והמחירים בעת מיתון עתה,בשמיים!סעו ברכבת לאילת ,מצאתם??סגור
-
6.יונדאי מלא תקלות בפנסים מערכות חרא חברה (ל"ת)אנונימי 05/07/2024 10:15הגב לתגובה זו2 0סגור
-
5.ממהצלחה מסחררתמדהים 05/07/2024 07:19הגב לתגובה זו0 1הצליחו להביא את טויוטה לפיסגה מנהלים מוכשרים בטירוף, אני הצלחתי למכור אונקית זהב שהכל מסביב ברזל,סגור
-
טויוטהמה קשור 05/07/2024 15:44הגב לתגובה זו3 0הרכב אמין ובל העולם הוא מדורג ראשונה עם לקסוס. האם זה הרכב הכי נוח, לא.סגור
-
4.סוף סוףעוז 04/07/2024 21:56הגב לתגובה זו0 0טויוטה הכי טובה בארץסגור
- טען עוד
-
3.ירידה יחסית מתונההיה אמור להיות גרוע יותר בגלל המלחמה 04/07/2024 20:57הגב לתגובה זו0 0היה אמור להיות גרוע יותר בגלל המלחמהסגור
-
2.מה משותף להצלחות של יונדאי ו BYDיעקב 04/07/2024 20:40הגב לתגובה זו1 0מי התחיל את הפעילות של יונדאי בישראל, דורון ודאי ומי הביא את BYD לישראל? נכון דורון ודאיסגור
-
1.אפשר לספר הרבה למה לא מוכריםסתם אחד 04/07/2024 19:02הגב לתגובה זו14 0בפועל זה רק כי המחיר פסיכיסגור