וולוו EX30 - קרוסאובר פרימיום, חשמלי וקטן מימדים

הוולוו EX30 חולק פלטפורמה עם אחיו לקונצרן ג'ילי, עם זאת הצליחו מהנדסי וולוו לצקת בו את אותם קסם נורדי. לחובתו מימדים שלא מאפשרים לו להיות רכב משפחתי עיקרי.
 | 
telegram

הוולוו EX30 שהושקה לפני לא הרבה זמן, היא וולוו חשמלית, הזולה ביותר והקטנה ביותר בליין של המותג השוודי, ועדיין ממתגת את עצמה כפרימיום. עם הרבה שאלות ניגשתי למבחן הזה, שאלות על מרווח פנימי ברכב באורך כולל של 4.23 מטר, שאלות על טווח, ושאלות על בידול מול אחיותיה התאומות הלא זהות.

מרכז הפיתוח של וולוו נמצא בגטבורג בשוודיה, על אף שהבעלות על היצרן היא של ג'ילי הסינית. כן, אותה ג'ילי שהיא הבעלים גם של זיקר, סמארט, לינק אנד קו ועוד.

ה EX30 חולקת פלטפורמה עם אחיותיה הסמארט #1 והזיקר X, ומעניין ללמוד אם אנשי וולוו הצליחו לצקת מעט מהקסם ה'וולוואי' גם ב EX30.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

ה EX30 משווקת במספר גירסאות, החל מהרמה הבסיסית עם סוללה בקיבולת 51Kwh והנעה אחורית ברמת גימור יחידה, דרך דגמי ה Long Range עם הנעה אחורית וסוללה בקיבולת של 69Kwh ועד ה Performance בעלת שני מנועים.

העיצוב בהחלט מזוהה עם המותג, ומי שכבר ראה XC40 (יותר) או XC60 (מעט פחות) לא יתקשה לזהות את גורת הוולוו בעיקר בצללית הרבועה. חזית ה EX30 אטומה כמו בהרבה חשמליות, עם זאת, סמל וולוו הם החץ המופנה לכיוון צפון מזרח, והקו החוצה לכל האורך מתכתבים עם הגרילים של וולוו מלפני 40 ו 50 שנים. יחידות התאורה מתוחכמות משהו עם T שוכב, עשוי מ 18 מלבני לד, כשהרגל שלו האופקית חוצה את יחידות התאורה. מעניין ובעיקר לא מרגיש סיני מתחכם. צללית הצד משדרת קוביתיות מוצקה משהו. החלק האחורי שוב נקי אך מורכב למדי עם יחידות תאורה המפוצלות בין הנכף לבין הקורה האחורית. התוצאה היא בעיני המתבונן, אני מאוד אהבתי, גם אם הרכב לא מושך תשומת לב כלל.

פנים הרכב מיוחד גם הוא. העיצוב נקי מאוד, נטול מתגים ונטול לוח מחוונים. מול הנהג הגה לא גדול, כמעט מלבני. הרכב כולו נשלט ממסך המולטימדיה האנכי בגודל 12.3'' שחלקו העליון משמש כלוח מחוונים ועיקרו הוא מערכת הפעלה אנדרואיד המכילה כבר את האפליקציות המוכרות מובנות במסך.  תפעול הרכב נעשה מהמסך עצמו – מיזוג, מערכות, תצוגה ועוד. אם חשבתי שיהיה לי קשה 'לבלוע' העדר לוח מחוונים, גיליתי שדווקא זה עובר בגרון, אבל מה שלא עובר חלק זה תפעול המערכת וה'שיגועים' שלה. כאן, בזכות עדכוני OTA אני מקווה שהלקוחות יקבלו משהו עם פחות באגים. העדר המתגים יחד עם ממשק המשמש הלא אפוי עד הסוף פוגמים מעט בחווית המשתמש.

לחובת ה EX30 מעט התחכמויות מיותרות לטעמי, כמו קילס מלא, עם דמוי מפתח, אבל שאין עליו לחצנים. אתה מתקרב הרכב נפתח, אתה מתרחק מהרכב עם המפתח – הרכב ננעל. הייתי מעדיף שיהיו על ה'מפתח' מתגי פתיחה ונעילה, כי בשימוש בפועל היו לדבר הזה באגים שחייבו אותי להתרחק מהרכב, לראות שהוא ננעל, ואז להתקרב אליו לפתוח אותו.

ל EX30 גג פנורמי עם כיסוי פריק שמתקפל לשלושה מלבנים. אישית, אני פחות מתחבר לגגות פנורמיים במדינה שהיא יותר מדבר מאשר יערות קרירים. נוסיף על זה את הוילון הפריק שבמהלך אחת הנסיעות פשוט נפל, והתוצאה לא מוצלחת לטעמי. גג פנורמי אינו סממן ל'יוקרה', ואין סיבה שמי שלא מעוניין בו ישלם עליו.

המושב האחורי 'בסדר'. עם בסיס גלגלים של 2.65 מדובר בבסיס גלגלים שאינו גדול, ובהתאמה גם המרווח האחורי (לטובת הבנצ'מרק מדובר על ס"מ אחד יותר מקורולה קרוס, ושלושה ס"מ פחות מטוסון או ספורטאז'). נסיעה עם שני מבוגרים מאחורה העלתה יותר תלונות על מושב פחות נוח, ופחות תלונות על מרווח רגליים.  

רכב המבחן הוא בגירסת ה Long Range ברמת הגימור הגבוהה Ultra. המשמעות היא 272 כ"ס ו 35 קג"מ בגלגלים האחוריים, וטווח מוצהר של 475 ק"מ WLTP. נתוני הביצועים הרשמיים מספרים על 5.3 שניות מעמידה ל 100 קמ"ש ומהירות סופית של 180 קמ"ש.

התנהגות כביש, מתלים וביצועים בפועל

תחילת נהיגה בוולוו EX30 מגלה שאפשר לזרוק את כל הנתונים היבשים לפח. מדובר בממתק מוטורי. בזכות ההנעה האחורית ה EX30 מכשכש בזנבו בכל פרובוקציה שנגרמת בגלל הנהג, וקשה שלא למרוח חיוך דבילי על הפרצוף, גם בהאצות. נכון שאומרים שהחיים הם לא רק 0 ל 100, אבל כשהמרכב כזה קטן, והתאוצה כל-כך חזקה, זה פשוט לא סביר לבקש מחובב רכב שלא לבדוק  את ההאצות בכל הזדמנות שנקרית בדרכו או ברמזורו. ה EX30  יוצאת מהמקום כמו מיירט של כיפת ברזל. קשה להעביר את התחושה, אבל ה EX30 תעלה לכם חיוך על הפנים שיקח לו הרבה זמן לרדת.

עבודת המתלים של ה EX30 מצוינת. הרכב מציג ריסון משובח, מצד אחד לא מתרסק על אף מהמורה, ומצד שני גם לא רך מדי ורופס. פשוט עבודת מתלים מצוינת, ללא קשר לתנאי הכביש או האספלט.

את צריכת החשמל היה קשה מאוד לבדוק, ה EX30 קורא לך בכל רגע נתון לנעוץ את רגל ימין בדוושת האלקטרונים. הצריכה הרשמית של ה EX30 עומדת על 17 קוט"ש ל 100 ק"מ. נהיגה חסכונית ומתונה, כלומר בלי האצות חזקות, במהירות שבין 90 קמ"ש ל 100 קמ"ש, הניבה צריכת חשמל של 13.4 קוט"ש ל 100 ק"מ, שעם סוללת 69Kwh יביאו את ה EX30 הזו ל 515 ק"מ, בהשוואה ל 475 ק"מ הרשמיים. בקיצור – הטווח נמצא ברגל ימין שלכם.

בתחום הבטיחות, בוולוו כמו בוולוו לא חוסכים. הרכב מצוייד בכל אביזרי הבטיחות המקוריים האקטיביים, ומקבל ציון 7 באיבזור בטיחות. נכון למועד כתיבת המבחן הוולוו EX30 טרם נבחן במבחן הריסוק של ה EuroNcap.

הוולוו EX30 משווק במספר גירסאות כאמור בפתיח, המחירים של החל מ 180.0 אש"ח לדגם הכניסה עם הסוללה הקטנה וטווח של כ 340-350 ק"מ, ועד ל 242.0 אש"ח לדגם הפרפורמנס הכי יקר. רכב המבחן, Long Range ברמת הגימור הגבוהה נמכר ב 230.0 אש"ח.

סיכום ומתחרות

הוולוו EX30 הוא ממתק אמיתי. רכב שכיף להיכנס אליו בכל נסיעה, עם זאת הוא לא מיועד לכל אחד. ראשית הוא לא רכב עממי ולא רכב זול, ולכן מתאים ללקוחות ספציפיים שלא לומר עשירון עליון. גם להם הוא לא מתאים למשפחה עם שלושה ילדים, אלא כרכב שני בבית, או כרכב ראשון למשפחה צעירה או זוג מבוגר. אלו ואלו ימצאו בו פתרון איכותי אם יסתדרו על העדר המתגים.

המתחרות של הוולוו EX30  יהיו צמד האחיות מבית – הסמארט #1 שעולה החל מ 190.0 אש"ח, הזיקר X שעולה החל מ 185.0 אש"ח – שתיהן אחיות לוולוו ומבוססות על אותה פלטפורמה ומערכות, ויותר מרווחות הודות לבסיס גלגלים גדול מאשר לוולוו.  אם נוותר על ההנעה החשמלי אזי הלקסוס LBX מהווה גם היא תחרות בשוק הקרוסאובר-פרימיום-לא גדול והיא משווקת במחיר של החל מ 200.0 אש"ח.

ציונים מסכמים:
 

וולוו EX30 LR
נוחות4
דינמיות4.5
צריכת דלק / טווח חשמלי4.5
איבזור4
בטיחות4איבוד הניקוד בגלל העדר EuroNcap
עיצוב4
תמורה למחיר VFM4
ממוצע4.1

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות