סוגי הנעות כלי רכב - ביזפורטל עושה סדר
מקריאה ברשתות חברתיות ופוסטים של 'מומחים' מטעם עצמם, רמת חוסר ההבנה עמוקה. פוסטים לפיהם הנעת מימן נוצרת באמצעות החלפת דלק במימן, או שסוללה של רכב חשמלי גמורה אחרי שלוש שנים, ולא תספיק לנסיעה לקניות בסופר וחזרה, והעובדה התומכת היא הסוללה של המכשיר הסלולרי, הרי בטריה זו בטריה, לא?' צצים מדי פעם ולך תסביר למישהו שזה לא נכון, הרי הוא ראה סרטון בטיקטוק או קרא בפייסבוק.
אז באנו לעשות סדר.
מנוע בעירה פנימית – ICE Internal Combustion Engine -
<אלו הם מנועי הבנזין או הדיזל המוכרים. נוזל מתלקח, בנזין או סולר מוזרק לחלל סגור (הצילינדר) נוצר פיצוץ שההתפשטות שלו דוחפת בוכנה, ועכשיו רק צריך להפוך את התנועה לסיבובית ויש לנו מנוע. מנועי בנזין או דיזל עברו גם הם מהפיכה עם שילוב מחשבים לאופטימיזציה של הבעירה הפנימית, תכנון מתקדם של הזרקת הדלק, חומרים מתקדמים ועוד. העיקרון נותר ללא שינוי.
דוגמה לרכב עם מנוע בעירה - פורד ברונקו ומאחוריו לנדרובר דיסקברי 2
הנעה היברידית –
<
קחו את מנוע הבעירה הפנימית, הוסיפו לו מנוע עזר חשמלי לא גדול, וסוללה לא גדולה (אבל עדיין משמעותית יותר גדולה מאשר מצבר 12V רגיל), הוסיפו מערכת טעינה שיכולה להטעין את סוללת הרכב באמצעות מנוע הבעירה הפנימי, ומחשב חזק שינהל את האנרגיה ביעילות. קיבלתם רכב היברידי. הרכב ההיברידי יוכל לנסוע באמצעות המנוע החשמלי בלבד לאורך מספר לא רב של ק"מ, בעיקר בתוך העיר. קיבלת גם חסכון וגם הפחתה משמעותית של פליטת מזהמים בתוך הערים.
סוללה של רכב היברידי תהיה לרוב בגודל של לא יותר מ 2Kwh – 2.5Kwh.
עוד תצורה של רכב היברידי הוא רכב ולו מנוע בעירה פנימי קטן המשמש רק כגנרטור המייצר חשמל עבור סוללה לא גדולה. הרכב נוסע רק באמצעות מנוע חשמלי המקבל חשמל מהסוללה. למנוע הבעירה אין שום חיבור לגלגלים.
דוגמאות לכלי רכב היברידיים – יונדאי אלנטרה היברידית, טויוטה קורולה היברידית, כל טויוטה פריוס שיוצרה אי פעם, קיה נירו המקורי, ניסאן אקסטרייל החדש ועוד.
מתוך ההנעה ההיברידית נגזר תת סעיף של שנקרא "היברידי קל או Mild Hybrid". לא מדובר במערכת הנעה היברידית המאפשרת ממש נסיעה באמצעות סוללה היברידית אלא על מצבר משמעותית יותר גדול, המשולב עם מנוע חשמלי קטן. המערכת ההיברידית הקלה מכבה את מנוע הבעירה הפנימי בעת גלישה ללא האצה, כמו לפני רמזור.
דוגמא לכלי רכב עם הנעה היברידי קל – הונדה אינסייט, סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף, והרבה מדגמי סוזוקי.
הנעת פלאג אין הייבריד - PHEV
רכב כזה לא חייב עמדת טעינה של רכב חשמלי, וניתן לטעון אותו באמצעות שקעי כח מתאימים.
היתרון הגדול של רכב פלאג אין הייבריד הוא שלמרבית השימושים היומיומיים הרכב כמעט ולא יפעיל את מנוע הבנזין. אם נדרשת נסיעה ארוכה אין חשש להיתקע ללא חשמל.
דוגמא לכלי רכב היברידי פלאג אין – קיה נירו PHEV, WEY Coffee 01 / 02, לינק אנד קו 01 ועוד
דוגמה לרכב פלאג אין הייבריד - קיה נירו פלאג אין
רכב חשמלי BEV
המשותף לכל ההנעות אותן הזכרתי קודם הוא שבכולן מותקן מנוע בעירה פנימי, דבר שמחייב סוג מסויים של תכנון ייעודי. רכב חשמלי הוא רכב שבמקום מנוע בעירה מותקן בו רק מנוע חשמלי, לפחות אחד. המנוע מקבל חשמל מסוללה שהיא כבר גדולה משמעותית מזו של כל כלי הרכב שהוזכרו כאן קודם, והיא בגדלים שונים החל מ 50Kwh ועד למעלה מ 100Kwh. רכב כזה יכול לקבל אנרגיה לטובה הנעת המכונית רק ממקור מתח חיצוני (שימו רגע בצד את הבלימה הרגנרטיבית), וכדי לנסוע בו צריך להטעין אותו. (על עולם הטעינה ארחיב במאמר נפרד).
כלי רכב חשמליים הם הכי מדוברים היום, החל מדגמי טסלה השונים, פלטפורמת ה E-GMP של קונצרן יונדאי – קיה, עליו מבוססות מרבית החשמליות של הקונצרן (איוניק 5 ו 6, קיה EV6 ו EV9, ובקרוב EV3), דגמי BYD פופולריים, אקספנג ועוד.
דוגמה לרכב חשמלי - טסלה
תא דלק (fuel Cell) – מימן
<
רוב הקוראים שעברו את גיל 40 שומעים מימן ומדמיינים את אסון ההינדנבורג ב 1937 ועכשיו לך תשכנע שמימן כמקור אנרגיה להנעת רכבים הוא בטוח.
בניגוד לדעה המקובלת, המימן לא משמש להנעת הרכב באופן ישיר. למעשה בכלי רכב מונעי מימן יש מתקן שנקרא 'תא דלק'. לתוך תא הדלק מוכנס מימן מצד אחד, וחמצן (מהאוויר) מצד שני. שילוב של המימן והחמצן יוצר שני תוצרים – חשמל ומים. ממש מים. טהורים. החשמל המופק עובר דרך ממירי מתח לסוללה, ומניע מנוע חשמלי. כך שגם רכב עם 'תא דלק' המונע באמצעות מימן הוא רכב חשמלי. את המימן ניתן למלא בתחנות תדלוק ייעודיות, אשר בודדות כבר קיימות בארץ במסגרת ניסוי לו שותפות חברת כלמוביל שייבאה משאיות יונדאי מונעות במימן, חברת 'סונול' וחברת בזן.
בנוסף, טויוטה משווקת במספר שווקים מצומצם את הטויוטה מיראי שהוצגה כבר ב 2014 והדגימה את האפשרויות להנעת רכב באמצעות 'תא דלק'.
יש האומרים שהנעה באמצעות 'תא דלק' היא העתיד של הנעת כלי רכב בעולם. בפועל להערכתי, בעשורים הקרובים הנעה באמצעות 'תא דלק' תשמש בעיקר תחבורה כבדה – משאיות. הנעה חשמלית תישאר רלוונטית, וכך גם מנועי בעירה פנימית שיעברו עוד התאמות טכנולוגיות על מנת שיזהמו פחות ויהיו יותר יעילים.
דוגמה לרכב עם הנעת מימן - טויוטה מיראי
אם אתם רוצים המלצה שלי – אם יש באפשרותכם להתקין עמדת טעינה בבית, ואתם לא נוסעים ברכב מסחרי ו/או לא רכב ספורט, תעברו לרכב חשמלי מחר. למעשה הייתם צריכים לעבור לרכב חשמלי לפני שנתיים, אבל גם מחר טוב.