עמית גל בודק למה חברות הביטוח מרוויחות הרבה בביטוח רכב - האם הוא בדק לפני שנה למה הם הפסידו?
בשנתיים האחרונות הרגשנו את זה היטב בכיס: ענף ביטוח הרכב בישראל חווה עליות מחירים ניכרות, בעיקר בשל היותו תחום הפסדי עבור חברות הביטוח.
למה מחירי הביטוח עלו?
במשך כמה שנים, חברות הביטוח להתמודד עם עלויות גבוהות, בעיקר כתוצאה מעלייה בתביעות ופיצויים - מה שגרם למחירי הביטוחים לנסוק. אנשים מצאו את עצמם משלמים בממוצע ב-40% יותר על ביטוח מקיף לרכב, אבל יש מקרים של גם פי שניים ויותר (בעיקר אם יש לכם כלי רכב פופולריים בקרב הגנבים כמו מאזדה 3, קיה פיקנטו וטויוטה קורולה).הסיבה המרכזית לעליית המחירים היא תביעות הקשורות לגניבות רכב (מספרם זינק בפי שניים לעומת המצב לפני ארבע שנים), בעיקר על ידי פלסטינים, אבל גם למספר תאונות הדרכים ולעליית מחירי התיקונים והחלפים. העלייה במספר כלי הרכב הפרטיים על הכביש הגדילה את הסיכון לתאונות, והחברות נאלצו לגלגל את ההפסדים אל הלקוחות. התחום הזה היה הפסדי מאוד בחברות הביטוח בשנים 2022-2023.
בשנה האחרונה: מהפך
החל מתחילת השנה, נרשם שינוי מגמה. התחום חזר לרווחיות - מה שאמור להוביל לתחרות גוברת ולהורדת מחירים לצרכנים.זה כבר קורה. עליות המחירים עצרו, וכבר ניתן לקבל הצעות מעט נמוכות מבעבר. רווחי חמש חברות הביטוח הגדולות, הפניקס, מנורה, מגדל, הראל וכלל בתחום הגיעו ל-1.8 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2024.
מה תוליד הבדיקה? עמית גל (מארק ניימן, לעמ)
ואולם בשוק הזה פועלים גם כוחות משמעותיים אחרים. במקביל לעלייה ברווחי חברות הביטוח, קיים גם לחץ מצד גופים חדשים שנכנסים לתחום. בשנה האחרונה הרשות לשוק ההון העניקה רשיונות לכמה שחקניות חדשות, כמו אנקור וסקיורטס. גופים אלה נכנסים במטרה להרחיב את התחרות בשוק - מה שעשוי להוביל בעתיד להורדת מחירים. עם זאת, התחרות הכי חזקה היא בין הגדולות בתחום. למרות ההפסדים של השנים הקודמות, הן לא יוכלו להחזיק את הרווחים גבוהים לאורך זמן. הרווחיות תישחק בגלל התחרות - ביטוח רכב הוא ביטוח שקל לעשות, קל להשוות בו מחירים ואי אפשר לגזור בו קופון שהוא מעבר לרווחיות סבירה.
הממונה עושה שרירים
הממונה על רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון, עמית גל, דרש לקבל הסברים מהחברות על הרווחיות הגבוהה שלהן, וביקש מהן להגיש תוכניות מפורטות לבחינת התמחור בעתיד הקרוב. האם הממונה ביקש מהם מידע כשהם היו הפסדיים? זה מבורך להיות רגולטור שתומך בהעברת רווחים לציבור, אבל זה צריך להיות עם הגיון ובידיעה שיש רווחים עודפים או קרטל.ביולי האחרון כתבנו כאן על כך שביטוח הרכב צפוי להתחיל לרדת בחודשים הקרובים, וביתר שאת לקראת סוף השנה. העליות שנרשמו בפרמיה ללקוחות בשנתיים האחרונות מסתכמות בממוצע ביותר מ-40%, והן העבירו את חברות הביטוח לרווחים בתחום. הרווחים האלה נמשכו, אבל התחרות תוביל להפחתת תעריפים. זו לא תהיה הפחתה דרמטית, אבל ההערכות הן שיהיה מדובר על 5% ומעלה.
הערכה: הרשות לא תתערב
בתקופה האחרונה נכנסו כאמור שחקניות חדשות לשוק: בחודש שעבר הרשות העניקה רשיונות חדשים לחברות אנקור שבשליטת אורי אומיד וסקיורטס בשליטת גבי שפירא, ונראה כי כניסה של חברות נוספות היא רק עניין של זמן.ההערכה היא שבסופו של דבר גל לא יוכל להתערב בנושא מחירי הביטוח. אין לו מנדט לקבוע מחירים במיוחד לא במבנה השוק הקיים. אבל, אם הרווחים של חברות הביטוח בתחום ימשיכו להיות גבוהים גם בתחילת 2025 אזי יש כאן עיוות וחריגה מהנורמה. המבחן יהיה בתעריפים של ביטוח הרכב בחודשים הקרובים וברווחים של החברות בתחום ב-2025. אם כצפוי התעריפים ירדו וזה יבוא לידי ביטוי בירידה ברווחים, מדובר בשוק משוכלל שלא דורש טיפול של רגולטור. אם התעריפים לא ירדו והרווחים יהיו חריגים - גל יהיה חייב להתערב.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.העלייה במחירים הרבה יותר גבוה ועומדת על 68% בממוצעא.י 25/09/2024 09:07הגב לתגובה זו2 0נסו לבטח רכב היברידי, בן שנתיים או שלוש על הכביש ותגלו המחיר של פרמיית הביטוח עלה ב 100% מהשנה שעברה(!) למה? כי יש קרטל לכאורה של חברות הביטוח בתחום הרכב - 13 במספר, וכאשר אחת העלתה מחירים מייד האחרות התיישרו והעלו גם הן, ואז הן העלו עוד ועוד ועוד, וההציבור המשיך לשלם כי אין לו ברירה אחרת. טוב שהממונה התעורר, טוב שנערכת בדיקה הנוגעת לרווחיות העודפת. חבל שהכתב יצחקי, שוב בוחר להיות לצד חברות הביטוח, כמו שהוא בחר להיות לצד הקבלנים והיזמים... הרוח שבעבר פיעמה באתר בהיותו חופשי ובלתי תלוי, הייתה ואיננה עוד?!סגור