חזון הרכבים האוטונומיים מתקרב - מה זה אומר ואיך זה ישפיע על החיים שלנו?
החזון של רכבים אוטונומיים ורובוטקסי: העתיד של תחבורה אוטונומית
אילון מאסק הציג את הרובוטקסי של טסלה TESLA INC +3.07% TESLA INC 320.72 +3.07% סגירה:0 פתיחה:310.52 גבוה:324.68 נמוך:309.22 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: לפני 3 ימים. זה אמור להיות ההתגלמות של החזון העתידתי של רכבים אוטונומיים - רכב ללא הגה ודוושות וללא נהג שנוסע ברחבי העיר ומבצע משימות בצורה עצמאית, אבל השוק לא התלהב. מניית טסלה נפלה ב-7% ביום ההכרזה. החזון עוד רחוק מלהפוך למציאות, החשש הוא בעיקר מענייני בטיחות ורגולציה.הרובוטקסי של טסלה; קרדיט: טסלה
מנגד, המניות של אובר UBER TECHNOLOGIES +2.55% UBER... 73.26 +2.55% סגירה:0 פתיחה:72.12 גבוה:73.63 נמוך:71.84 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: וליפט LYFT INC CL A +1.12% LYFT INC CL A 18.12 +1.12% סגירה:0 פתיחה:18.23 גבוה:18.57 נמוך:17.87 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: זינקו. הן מבטאות את הצד השני של שוק הרכב, שוק הרכב המעין מסורתי. הן מספקות שירות בו כל בן אדם יכול להפוך לנהג מונית ולייצר הכנסה נוספת מהרכב הפרטי. אילון מאסק מנגד רוצה שתקנו את הרכב שלו כדי שתעשו כסף בזמן שאתם עובדים או ישנים. הרחבה - איך הרכב שלכם יכול לייצר לכם הכנסה? החזון החדש של אילון מאסק
האנליסטים אופטימיים, אם כי סבורים שהשקה ב-2026 היא לא ודאית ובעיקר הם חוששים מבעיות בטיחות ורגולציה. בבנק אוף אמריקה ציינו שהאירוע של טסלה "הצדיק את ההייפ". הם ציינו לחיוב את העובדה שטסלה סיפקה מספר תאריכי יעד כולל צפי לתחילת נסיעה לא מפוקחת של הרכבים שלה בקליפורניה ובטקסס בשנה הבאה. הם ציינו כי גם אם טסלה תצטרך לגייס הון בשביל לקדם את הפרויקט "לא צפויה לה בעיה לעשות כך", והעלו את מחיר היעד שלהם למניה ל-255 דולר, אפסייד של 17%.
להרוויח כסף מהרכב בזמן שישנים או עובדים
"אנחנו בטסלה רואים את הרובוטקסי ככלי שמשנה את כל התפיסה של בעלות על רכב", אמר מאסק באירוע החשיפה של הרובוטקסי, "במקום לקנות מכונית ולחנות אותה רוב הזמן, הרכב יכול לעבוד עבורכם, להרוויח כסף בזמן שאתם ישנים או בעבודה. זה לא רק מהפכה מבחינת הטכנולוגיה, זה משנה את כל הכלכלה של תחבורה. אנשים יכולים להחליט אם הם רוצים להשתמש ברכב הפרטי שלהם, להשכיר אותו דרך האפליקציה, או להיות חלק ממערכת תחבורה רחבה יותר".אילון מאסק, מנכ"ל טסלה; קרדיט: טוויטר
הרובוטקסי החדש של טסלה, "Cybercab", הוא רכב אוטונומי מתקדם ללא הגה וללא דוושות. הרכב מבטא את החזון של מאסק לתחבורה חכמה. החלום החדש לפי מאסק יהיה עולם שבו יהיו פחות רכבים, פחות פקקים בזכות רכבים שיסיעו אותנו באופן אוטונומי ממקום למקום - שירות מוניות עתידני. בעלי המוניות יהיו אנשים פרטיים, חברות שיקנו את המונית וייצרו דרכה הכנסה פאסיבית.
אפשר להגיד הרבה דברים על מאסק, אבל צריך גם להגיד שהוא מגשים חלומות וחיייבם להודות שזה נשמע חלום מאוד ריאלי, אם כי שאפתני. החלום של הרכב האוטונומי קיים כבר שנים רבות, אבל ב-5 השני האחרונות תפס תאוצה גדולה כשבינתיים הוא לא מספק את התחזיות המוקדמות. אז אולי זה ייקח יותר זמן ממה שהוערך, אבל נראה שהכיוון של תעשיית הרכב די ברור.
מהו רכב אוטונומי?
רכב אוטונומי הוא כלי רכב המסוגל לנוע ולתפקד באופן עצמאי לחלוטין, תוך שימוש בחיישנים ומערכות בינה מלאכותית (AI). כלי רכב אלו מסתמכים על טכנולוגיות כמו מצלמות, מכ"מים, חיישני LiDAR ומערכות עיבוד נתונים המאפשרות לרכב לנתח את הסביבה ולקבל החלטות באופן עצמאי.מערכת הרכב האוטונומי מתבססת על רמות שונות של אוטונומיה, כאשר רמה 5 היא השיא - רכב שיכול לנסוע ללא כל התערבות אנושית בכל מצב, בכל תרחיש ובכל תנאי דרך. טכנולוגיות אלה מיועדות לשפר את הבטיחות בדרכים, להפחית תאונות הנגרמות על ידי טעויות אנוש ולהוזיל את עלויות התחבורה.
מתי נראה רכבים אוטונומיים על הכבישים?
השאלה הגדולה היא מתי רכבים אוטונומיים ייכנסו לשימוש נרחב. כיום, קיימות כמה תחזיות כשהרוב מעריכים שהטכנולוגיה תהיה זמינה בצורה מסחרית רחבה עד 2030. אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, חוזה שרכב אוטונומי ברמה 5 יהיה מוכן כבר בשנים הקרובות, כאשר מערכות כמו ה-FSD (Full Self-Driving) של החברה נמצאות כבר בשלבי פיתוח מתקדמים.
מנכ"ל מובילאיי
מובילאיי
-3.23%
מובילאיי
14.99
-3.23%
סגירה:0
פתיחה:15.69
גבוה:15.7
נמוך:14.8
מחזור:--
לעמוד ציטוט
חדשות
גרפים
פרופיל חברה
המלצות
כתבות נוספות בנושא:
, פרופ' אמנון שעשוע, אמר כי החזון הוא שבשנים הקרובות נראה רכבים אוטונומיים בעיקר בערים עם תשתיות מתאימות, והטכנולוגיה תתפשט בהדרגה לאזורים נוספים. "השימוש ברכבים אוטונומיים יאפשר לייצר תשתית תחבורה חכמה ובטוחה יותר, עם יכולת למנוע תאונות ולעמוד בסטנדרטים רגולטוריים מחמירים", ציין שעשוע באחד מהכנסים המובילים בתחום.
פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל מובילאיי; קרדיט: נאסד"ק
האתגרים הרגולטוריים
המעבר לרכבים אוטונומיים מעלה שאלות רגולטוריות מורכבות. מי אחראי לתאונה? איך מוודאים שהרכבים עומדים בתקנים בטיחותיים? איך מגנים על הפרטיות של הנוסעים? מדינות שונות מפתחות חוקים ותקנות שונים, ויש צורך ביצירת סטנדרטים בינלאומיים אחידים.
בטיחות היא הדאגה העיקרית בכל הקשור לרכבים אוטונומיים. למרות שהטכנולוגיה מתקדמת במהירות, עדיין ישנם אתגרים כמו תנאי מזג אוויר קיצוניים, תנועה לא צפויה, והאפשרות להתקפות סייבר. חברות הטכנולוגיה משקיעות משאבים עצומים בבדיקות בטיחות, אך הדרך לשלמות עוד ארוכה.
לפי התקנות, בשביל שרכב ייחשב אוטונומי ברמה מלאה הוא חייב להיות מסוגל בעצמו להתמודד עם תקלה או הפרעה באחד מאמצעי הגילוי/סריקה. לדוגמא, במידה וטיפות גשם מכסות את המצלמה ולא מאפשרות לרכב לקלוט את הסביבה, חייב להיות אמצעי משני שיאפשר לרכב להמשיך לתפקד כרגיל. מערכת ה-FSD של טסלה כיום לא מגיעה לרמה הזאת, כאשר מי שאמור לתפעל את הרכב במקרה של תקלה באחת המערכות הוא הנהג ולכן הלקוחות חייבים לשבת בכיסא הנהג ברכבי טסלה היום שמסוגלים לנהוג בכוחות עצמם.
המעבר לרכבים אוטונומיים מעלה גם שאלות אתיות כמו על מי מוטלת האחריות במקרה של תאונה - על בעל הרכב? על החברה שייצרה אותו? השאלות האלו משפיעות גם על הצד הביטוחי של הרכבים והמדינות השונות מנסות לבנות את הרגולוציה כך שתיתן מענה לכל השאלות האלו.
ההתקדמות בעשור האחרון
העשור האחרון היה עשיר בהתפתחויות בתחום הרכב האוטונומי. חברות מובילות כמו טסלה, מובילאיי, ויימו וקרוז ביצעו קפיצות טכנולוגיות משמעותיות. אם נסתכל על השנים האחרונות, התקדמות זו נראית בצורה ברורה במיוחד.- טסלה – החברה המובילה של אילון מאסק משחררת עדכונים קבועים למערכת ה-FSD שלה, מערכת נהיגה אוטונומית שמתקדמת לעבר רמה 4 ורמה 5. החברה ביצעה פיילוטים בעיר לוס אנג'לס והחלה בהטמעת מערכות אלה במדינות נוספות בארה"ב ובאירופה.
- מובילאיי – כחברה שהתחילה את דרכה בפיתוח טכנולוגיות עזר לנהיגה, הפכה מובילאיי למובילה עולמית בתחום הנהיגה האוטונומית, במיוחד בזכות המערכות החכמות שלה המשלבות AI וראייה ממוחשבת. מובילאיי מפתחת מערכות הנמצאות כיום בשימוש יצרני רכב רבים ברחבי העולם, ותוכנית הפיילוטים שלה פועלת בישראל, גרמניה וערים נוספות.
- ויימו (Waymo) – חברת הבת של גוגל, פועלת מזה מספר שנים על פיתוח מערכות רובוטקסי מתקדמות. ויימו היא אחת החברות הראשונות שהפעילו שירותי תחבורה אוטונומית בפועל, עם פיילוטים המתקיימים באריזונה ובקליפורניה.
החברות המובילות בתחום
מעבר לחברות הגדולות כמו טסלה, ישנן חברות רבות שמשקיעות משאבים עצומים בפיתוח רכבים אוטונומיים:- קרוז (Cruise) – חברה שהוקמה בשיתוף עם ג'נרל מוטורס ומבצעת ניסויים נרחבים בסן פרנסיסקו. קרוז מתמקדת בפיתוח תחבורה ציבורית אוטונומית המבוססת על רכבים שיתופיים. החברה מציינת כי רובוטקסי יהווה תחליף לתחבורה ציבורית מסורתית.
- Zoox – סטארט-אפ שנרכש על ידי אמזון בשנת 2020 ומתמחה בפיתוח רכבים אוטונומיים בעיצוב חדשני המאפשר נהיגה לכל הכיוונים. Zoox ביצעה ניסויים בניו יורק ובלונדון, במטרה להציג תחבורה עירונית חכמה שתשפר את היעילות התנועתית.
- Aurora Innovation – חברה שהוקמה על ידי בכירים לשעבר בגוגל, אובר וטסלה, מתמקדת בפיתוח מערכות אוטונומיות המסוגלות לפעול בתנאים משתנים ולספק תחבורה ציבורית אוטונומית באזורים עירוניים וכפריים כאחד.
הפתרונות של אובר וליפט
גם החברות הגדולות בתחום שיתוף הנסיעות, כמו אובר וליפט, נכנסו לתחום הרובוטקסי. שתיהן רואות ברכבים אוטונומיים כפתרון לבעיות לוגיסטיות ולהפחתת עלויות תפעול, שכן רובוטקסי מבטל את הצורך בנהגים אנושיים.- אובר – משקיעה משאבים רבים בפיתוח טכנולוגיות אוטונומיות ומשתפת פעולה עם חברות טכנולוגיה כמו ויימו ואורורה. אובר מצפה לשלב רכבים אוטונומיים בצי הרכב שלה עד סוף העשור, עם פיילוטים בערים גדולות כמו דאלאס וסן פרנסיסקו.
- ליפט – גם היא משתפת פעולה עם חברות אוטונומיות כדי לשלב רכבים ללא נהג בשירותי שיתוף הנסיעות שלה. ליפט ביצעה ניסויים בשיתוף עם חברות כמו Aptiv ומפתחת טכנולוגיות משלה.
אימוץ גלובלי של תחבורה אוטונומית
אימוץ תחבורה אוטונומית משתנה ממדינה למדינה, עם התקדמות מהירה יותר בארה"ב, סין ויפן.- ארה"ב: ערים כמו פיניקס וסן פרנסיסקו מובילות בתחום, כאשר חברות כמו ויימו וקרוז פועלות להטמעת תחבורה אוטונומית מסחרית. היבטים רגולטוריים הם עדיין אתגר, אך הפיילוטים המוצלחים מתרחבים לערים נוספות.
- סין: סין נחשבת לאחת המדינות המובילות בתחום, עם תמיכה ממשלתית חזקה לפיתוח רכבים אוטונומיים. חברות כמו Baidu ו-Didi מובילות את השוק עם פיילוטים מסחריים בערים מרכזיות.
- אירופה: באירופה, תחום הרובוטקסי מתפתח לאט יותר בשל רגולציות קפדניות, אך ישנם פיילוטים פעילים בערים כמו מינכן ולונדון.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
6.נראה את זה נוסע בתל אביב...99 16/10/2024 20:51הגב לתגובה זו0 0אופניים, אופנועים, קורקינטים, נת"צים, עוקפים פה, עוקפים שם. בא נראה את זה מסתדר עם תל אביב.סגור
-
5.זה ממש לא חדשBob 15/10/2024 13:13הגב לתגובה זו2 0ויימו מפעילה רובוטקסי כבר שנים בצורה מסחרית בלוס אנג'לס, סן פרנסיסקו ופיניקס. עוד מעט מגיע גם לאטלנטה ואוסטין.סגור
-
4.בירושלים כבר נודעים רכבים אוטונומייםנטשה 14/10/2024 10:50הגב לתגובה זו0 1כל ירושלמי מכיר אותם. הנהג יושב ולא נוגע בהגה או בדוושה. אלו רכבי הניסוי של מובילאיי והם מסתדרים היטב עם הנהגים והפקקים הישראלייםסגור
-
3.אכן מתקרב עוד 5 שנים...עוד 10 שניםהחיים 14/10/2024 10:23הגב לתגובה זו1 1בדיוק מה שאמרו לפני 10 שנים וכמו המשפט בסוף נמות (שתמיד נכון) גם המשפט שרכב אוטונומי מתקרב נכון תמיד אנכנו לא יודעים מתי נמות ואם אי פעם ניסע ברכב אוטונומיסגור
-
2.מדינת ישראל???? זקוקה דחוף לרכבים אוטונומיים רמה 5דורון 14/10/2024 00:47הגב לתגובה זו1 0דחוף לייבא למדינת ישראל ???? רכבים אוטונומיים רמה 5 מלאים 100% שהרכבים הללו יהיו מיועדים לאנשים עם נכות פיזית, אוטיסטים, אנשים עם שלילת (פסילת) רישיונות על ידי מרב״ד (מכון הרפואי לבטיחות בדרכים), אנשים עם לקויות פיזיות; חירשים, עיוורים, אילמיםסגור
- טען עוד
-
זה נראה שבישראל כולם עם מוגבלותBob 15/10/2024 13:14הגב לתגובה זו1 0מספיק להיות על על כביש במשך 5 דקות כדי לראות את זה.סגור
-
1.יש כבר רכב שיתופי אוטונומי מלא שנים: מונית.מהנדס תוכנה בכיר 13/10/2024 20:38הגב לתגובה זו1 1למה להחליף מוח של נהג מונית במוח של Nvidia???סגור