רכב חשמלי - תעברו עכשיו, אחרת תשלמו הרבה יותר
הרבה מלל נשפך על המעבר לרכב חשמלי. בשורה התחתונה - אם לא תעברו עכשיו לרכב חשמלי אתם תעברו בעתיד, ותשלמו הרבה יותר - דעה
יואב פולס span > a > | 
הרבה כתבות פורסמו בכל הקשור לכדאיות מעבר לרכב חשמלי, ואם כן אז מתי. ברשותכם אציג את נקודת המבט שלי, כמי שעשה את המעבר לחשמל לפני שנתיים וחצי, עם שתי המכוניות המשפחתיות של בעלת הבית ושל עבדכם הנאמן.
איוניק 5
ראשית – כן. עכשיו מיד!
אני אומר את זה בכל מקום אפשרי, כן, כן, כן – תעברו לחשמל כמה שיותר מהר. אפילו המעבר האישי שלי היה באיחור משהו של כשנה. ככל שתקדימו לעבור לרכב חשמלי ככה תגדילו את החסכון עד שהמיסים יעלו.
תנאי בסיסי הכרחי - טעינה ביתית
התנאי הבסיסי וההכרחי על מנת לעבור לחשמל הוא שיש לכם אפשרות להתקין עמדת טעינה ביתית. אם יש לכם אפשרות כזו, תעברו עכשיו לחשמל. אם אין לכם אפשרות לעמדת טעינה ביתית אל תעברו לחשמל, וחפשו רכב היברידי.הנחות בסיסיות:
כמה הנחות יסוד חשובות על מנת שנקיים כאן דיון מקצועי וענייני:- למדינת ישראל אינטרס משמעותי שתעברו לרכב חשמלי. המעבר לרכב חשמלי קריטי להתייעלות האנרגטית של המדינה, ובאמצעות מעבר כזה המדינה יכולה לחסוך עלויות אנרגיה משמעותיות.
- אין שום יתרון לרכב רגיל שאינו חשמלי על פני רכב חשמלי – החל מכלי רכב קטנים כמו קיה פיקנטו או יונדאי i10 ועד כלי רכב גדולים עם שבעה מקומות. רכב חשמלי יהיה יעיל יותר משמעותית. לרכב מסחרי כשהוא מועמס, יש חסרונות במעבר לחשמל, אבל גם כאן יש פתרונות.
- טעינה – הנכון הוא להטעין לרוב את הרכב החשמלי בטעינת AC (טעינה ביתית / טעינה איטית) ולא בטעינת DC.
- המיסים המוטלים על כלי רכב חשמליים, ומחירי כלי הרכב במגמת עליה קבועה.
טעינה ביתית: הסיבה לחשיבות של עמדת טעינה ביתי היא כפולה:
- עלות - ראשית עלות החשמל הביתית כיום היא 61.45 אג' לכל קוט"ש. עלות טעינה ציבורית איטית AC תהיה בין שקל לשקל וחצי לקוט"ש. עלות קוט"ש בטעינה DC מהירה מגיעה לסביבות ה 2.5 ₪ לקוט"ש ויש כאלה שגובים יותר. כלומר בהיבט הכלכלי הטהור, הרכב משתלם באמת אם אתם 'מתדלקים' אותו בבית בעלות דלק זולה. (ואם יש לכם אפשרות לשים פאנלים סולריים על הגג, הכדאיות רק הולכת וגדלה).
- נוחות – הגעתם הביתה מהעבודה, יצאתם בערב וחזרתם – חברו את הרכב לטעינה. את היום שלמחרת אתם מתחילים עם סוללה טעונה, לא חייב להיות ב 100%, יכול להיות גם 80% או 70% אבל כמות חשמל שתספיק לכם למשימות היומיות שלכם. לחזור בערב מהעבודה ולהתחיל לחפש עמדת טעינה ציבורית איטית פנויה זה לא כיף גדול, ובמהרה אתם תקללו את מי שהמליץ לכם לעבור לחשמל. זה פשוט לא שימושי.
מיסוי
בשלב זה אנחנו לא יודעים אילו מיסים יושתו על כלי רכב חשמליים, אבל ברור שמיסים כאלה ככל הנראה יוטלו, ומיסים קיימים יוכבדו:
- מס קנייה – כיום שיעור המס עומד על 35%. אם לא תתקבל כל החלטה אחרת, ב 1.1.25 שיעור המס יעלה ל 83% ובכך יושווה למס המוטל על כלי רכב רגילים / היברידיים / פלאג אין. כרגע בדיונים האם לאמץ מתווה עליית מיסים עדכני, כזה שהחל מ 2025 המס יעלה לסביבות 45%-50%, שנה לאחר מכן לסביבות ה 65% ורק ב 2028 השוואה ל 83%.
- תחת מס קנייה עלה גם רעיון נוסף – גבייה של מס נמוך יותר על כלי רכב שעולם עד סכום של 200,000 ₪ ומס גבוה יותר על כלי רכב שעולם מעל 200,000 ₪. מצד אחד יש בזה משהו הוגן, שעדיין מאפשר לציבור להצטייד בכלי רכב חשמליים זולים יחסית, מצד שני יש בזה פתח ל'הנדסת מחירים' על ידי יבואני הרכב.
- מס נסועה – המדינה החליטה לגבות מס נסועה של 15 אג' לכל ק"מ ברכב חשמלי, החל ב 1.1.26 . לאחר מכן הבינה המדינה שעליה לבנות מנגנון מורכב למדי שיאפשר את גביית המס, שכן פרטי חדש לא צריך לעבור 'טסט' במכון רישוי, ובשלוש השנים הראשונות הבעלים רק משלם את אגרת הרישוי. עכשיו נשאלת השאלה איך גובים את המס הזה, ומה יעשה בעלים של רכב שמגיע בתום שלוש שנים ו 50,000 ק"מ, ופתאום נדרש לשלם למדינה מס בגובה 7500 ₪. כמה סטרטאפים ישראלים כבר פועלים בתחום שכל מטרתו להעביר כסף מהארנק שלכם לכיסים העמוקים של המדינה. המס הזה הוא משמעותי.
- אגרת רישוי. אגרת הרישוי לרכב חשמלי עומדת היום על סכום קבוע של 567 ₪ בלבד, לא משנה איזה רכב חשמלי יש ברשותכם. המדינה קיבלה החלטה שהחל ב 1.1.25 אגרת הרישוי תהיה זהה לזה של רכב רגיל, לפי המדרגות המקובלות, כלומר התייקרות של כ 1800 בשנה בממוצע לרכב 'רגיל' והרבה מעבר לכך לרכב יקר.
חלק מעליות המיסים יחולו על כולם כמו אגרת רישוי או מס נסועה, וחלק מעליות המיסים יחולו רק על מי שיקנה בעתיד ולא כרגע. המסים יכולים לגרום לכך שהכדאיות הכלכלית בין רכב חשמלי לרכב על בנזין תשתנה. זה לא אפשרי בטווח הבינוני והארוך כי זה מה שהמדינה אמרה - היא רוצה לעודד את הרכבים החשמליים. מעבר לזה, יש גם את העניין האישי - כל אחד יעדיף לנסוע ברכב פחות מזהם. כלכלית זו שאלה פתוחה לזמן הקרוב, אבל לדעתי ברורה בטווח הבינוני והארוך:
הבדלים טכניים
יש מספר הבדלים שמספקים יתרונות גדולים לרכבים חשמליים.- כלי רכב חשמליים שונים במהותם מכלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית. בכלי רכב חשמליים יש הרבה פחות חלקים נעים, והמשמעות היא הרבה פחות בלאי.
- היעילות האנרגטית של מנוע בעירה פנימית עומד במקרה הטוב על כ 25% - 30% - כלומר מתוך האנרגיה הנוצרת במנוע, מרבית האנרגיה מתבזבזת על חיכוך וחום, ורק כרגע ממנה הופכך לתנועה. במנוע חשמלי הנצילות האנרגטית היא מעל 95% - כלומר בפועל כל האנרגיה המושקעת במנוע הופכת לתנועה. יעילות – אמרנו כבר.
- סוללה – כמות המלל השגוי על איכות ושרידות הסוללות היא גדולה מאוד. בפועל כבר נצבר נסיון עם סוללות של כלי רכב. היצרנים והיבואנים נותנים אחריות לסוללות לשבע או שמונה שנים ובין 150,000 ק"מ ל 200,000 ק"מ. להבין מה המשמעות של 'אחריות' יש לקרוא היטב את האותיות הקטנות של תעודות האחריות, עם זאת, בד"כ מדובר על ירידה של קיבולת הסוללה ביותר מ 30% לתקופת האחריות. בפועל, מכלי הרכב החשמליים שכבר נוסעים היום על הכבישים, הירידה בקיבולת הסוללה לא מגיעה לאחוז וחצי בשנה, כלומר כדי להגיע לאותם 30% יידרשו לא פחות מ 20 שנים. במאמר מוסגר – מי שיטעין את הרכב שלו באופן קבוע בטעינה מהירה, יגרום לנזק מצטבר לסוללה, ולכן יש להטעין את הרכב באופן קבוע בטעינת AC שהיא טעינה ביתית או טעינה ציבורית איטית. למען הסר ספק, אין שום בעיה להטעין את הרכב בטעינה מהירה כאשר אתם נוסעים לטיול או שנדרשת טעינה מהירה. הדגל האדום מונף על טעינה מהירה קבועה, ולא כזו מזדמנת מדי פעם.
- תחזוקה שוטפת – רכב עם מנוע בעירה פנימית נדרש לתחזוקה שוטפת של החלפת שמנים, פילטרים ועוד, כל שנה או 15,000 ק"מ. לטיפול זה עלויות שיכולות להגיע גם למעל 1000 ₪ בשנה. רכב חשמלי אינו נדרש לתחזוקה זו כלל, למעט שני דברים – החלפת פילטר מזגן (כמו בכל רכב אחר) ובחלק מכלי הרכב נדרשת החלפת נוזל קירור של הסוללה כל כמה עשרות ק"מ או מספר שנים.
- בלימה רגנרטיבית – כלי רכב חשמליים מצויידים במערכת שנקראת בלימה רגנרטיבית. מערכת בלימה זו מאפשרת להאט ואף לבלום את הרכב באופן מוחלט. מערכת זו למעשה הופכת את המנוע החשמלי של הרכב למערכת בלימה שבמקום לקבל חשמל ולהסתובב, הוא מאט את הרכב ומייצר חשמל ומטעין את הסוללה. קחו רכב חשמלי לירידה ארוכה ובסוף הירידה יהיה לכם בסוללה יותר חשמל ממה שהיה לכם בתחילת הירידה. המשמעות היא הרבה פחות שימוש במערכת הבלמים של הרכב, וכפועל יוצא אתם יכולים להתחיל לשכוח את ה'קנס' הקבוע במוסך של 'חייבים להחליף צלחות / רפידות'.
יבואנים, חברות ליסינג ולוביסטים
- יבואני כלי הרכב, כמו מדי שנה, יקדימו לשחרר ממיסים כמה שיותר כלי רכב על מנת למכור אותם במחירים הישנים. חלק יצליחו וחלק לא. זה גם תלוי ביכולת של היבואן להכניס את כלי הרכב לארץ, ועכשיו גם נכנסה מגבלה חדשה עליה קראתם לראשונה אצלנו בביזפורטל, עם מגבלה שהטילה המדינה על איחסון כלי רכב בנמלים.
- ליבואני רכב לובי חזק בכנסת, אולם הם לא מפעילים אותו בכל הקשור למיסי כלי רכב חשמליים. גם חברות הליסינג הגדולות נמנעות מהפעלת לובי בנושא. גם היבואניות וגם חברות הליסינג הן ספקיות כלי רכב למדינה באמצעות מכרזים. המדינה מחזיקה צי כלי רכב של עשרות אלפי כלי רכב. אף אחת מהשחקניות, על אף שהן חזקות ועשירות לא רוצה 'להסתכסך' עם פקידי האוצר, ולהפעיל לחצים, וכך יוצא שמעט מאוד מהלחץ האמיתי שהמדינה תשית על הציבור אכן מגיע לחברי הכנסת שעסוקים כמו תמיד בעיקר בעצמם.
סיכום
אתם תעברו לרכב חשמלי. היום / מחר / בעוד שנה או בעוד שלוש שנים, אבל אתם תעברו לרכב חשמלי. ככל שתקדימו את המעבר לרכב חשמלי, אתם תגדילו את החסכון שתייצרו לעצמכם.חשוב לומר, אם מישהו קורא את הדברים וחושב לעצמו בוא נמכור את הרכב המשומש שווה 30,000 שקל ניקח הלוואה ונרכוש רכב חשמלי חדש ב 200,000 ₪ ונחסוך כי ככה כתבו בביזפורטל, אז חד משמעית לא. החסכון באנרגיה לא ישתווה להחזר ההלוואה. אבל אם אתם עומדים לרכוש רכב, חדש או משומש בעלויות של 120 אש"ח וצפונה, ושוקלים מה לעשות – אזי כן, תחשבו חשמל.
תגובות לכתבה(18):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
15.פתחו לנו פתח לא נברחישראל 15/10/2024 03:05הגב לתגובה זו0 0ברגע שיעלו מילים ככל שהמילים יהיו יותר גבוהים אנשים לא יוכלו לשלם ואז עדיף שיעלו כמה שיותר ויותר ויותר אנשים לא ישלמו ויעבדו בשחור ככה יהיה להם כסף רק על הנייר ואצלינו ישאר הכסף האמנתי אז עלה תעלו מהר כדי שיגמרסגור
-
14.בלאי צמיגים מואץבועז 14/10/2024 22:42הגב לתגובה זו1 0רכב חשמלי לרוב דורש צמיגים יקרים יותר. בנוסף עקב יכולת התאומה המהירה הבלאי מהיר יותר וזה עלות משמעותית לעומת רכב בנזין מקבילסגור
-
13.ממש אל תעברו עכשיו. המחירים יצנחו אל מתחת לרכב בנזין.עוד הנדסת תודעה? 14/10/2024 10:44הגב לתגובה זו1 1ועלות הסוללה (הולכת אחרי 5-7 שנים) היא יותר מכל הדלק שתחסכו. בכל תאונה קלה+ הרכב טוטל-לוס. הביטוח יקר. הפסקת חשמל (מלחמה)? הרכב מושבת. ועוד ועוד ועוד.סגור
-
12.מילת המפתח אם אתם עומדים להוציא 200 אלף ש"ח על רכבגיא 14/10/2024 08:56הגב לתגובה זו0 0אבל אם יש לי רכב ספורטיבי ב- 30 אלף שמשרת אותי נאמנה אז למה? והטווחים עדיין עלובים ביחס לקצב הטעינה.סגור
-
11.המחיר קנייה הופך אותה ללא משתלם..Muda 13/10/2024 19:25הגב לתגובה זו5 0רכב חשמלי נורמלי משפחתי עולה באיזורה200-250. משפחתי רגיל 80-150. זה פער שאי אפשר לסגור עם הפרשי דלק.סגור
- טען עוד
-
10.יש מכוניות ששווה להשקיע ויש כאלה שלאפיסטון 13/10/2024 15:08הגב לתגובה זו3 1מכונית חשמלית דומה לאייפון, מה שקנית היום, כבר מיושן ברגע שיצא מהמפעל. כמו המון מוצרי צריכה אחרים, גם רכב הפך להיות מוצר מתכלה וחסר תועלת גם אם הוא תקין לחלוטין, רק בגלל שהוא כבר "ישן". בארץ המושג "ישן" הרבה יותר גרוע מרוב העולם בגלל איכות שירות נמוכה ולא מקצועית שגורמת לכלי רכב להפוך לבעייתיים מהר מאוד. המסקנה, חכו, כל יום נולד עוד רכב סיני חדש, קצת יותר מתוחכם וקצת יותר מהיר וקצת יותר זול. שום דבר לא בוער ואם חסכתם שקל היום, מחר הוא ילך על משהו אחר.סגור
-
9.טווחמוני 13/10/2024 14:40הגב לתגובה זו1 0טווח ממוצע של 400 קמ ומטה של רוב החשמליות הוא עלוב במחיר מופרז לחלוטין.סגור
-
8.אתה עובד אצל היבואנים?ש 13/10/2024 14:36הגב לתגובה זו3 3מספיק עם הדחיפה לקנות ולקנות ללא תלות במחיר. המחירים גבוהים ללא כל פרופורציה. אם לא תרוצו לקנות, אולי המחירים יירדו או שלפחות לא יעלו.סגור
-
7.עד שלהטכנולוגיה לא תהיה סגורה אין מה להתקרב.ירון 13/10/2024 14:29הגב לתגובה זו1 1מה הטעם לרכוש רכב ב 200,000 ש"ח כשבכוד שנה ייצא רכב חדיש יותר בכל מובן (תחום הסוללה החשמלית נמצא בפיתוח מתמיד), מה שיוזיל את מחיר הרכב שלך משמעותית ויותיר אותו כאבן שאין לה הופכין בלוח המודעות ביד 2? רכבי יד שניה חשמליים נמכרים בעשרות אחוזים פחות ממחיר המחירון, אם בכלל.סגור
-
גם ברכב בנזין יש מלא רכבים חדשים וטנולוגיותמשנוספות כל שנה (ל"ת)עמית 13/10/2024 19:31הגב לתגובה זו1 0סגור
-
6.שוק יד שנייה לחשמלי גמוראבי 13/10/2024 13:59הגב לתגובה זו13 5אין קונים למשומשות ראו הוזהרתם!סגור
-
שטויות כמו בנזין גם חשמלירמי 13/10/2024 19:30הגב לתגובה זו1 0המחירון יורד לפי בלאי הסוללה שהוא פונקציה של כמות הקילומטרז שעשה הרכב.אין כמו רכב חשמלי זה תענוג וכייף .. במיוחד אקספנג'סגור
-
5.הטעות היא להניח שהממשלה רוצה רכבים חשמלייםאורן 13/10/2024 13:54הגב לתגובה זו8 1בעבר הממשלה עודדה כלכלית רכבים חשמליים. כיום ברור שהממשלה הנוכחית רוצה לחלוב רכבים חשמליים, כי בעליהן הם שמאלנים שלא בבייס שלה, וכי זה מקור מיסוי זמין ומי שיש לו כבר חשמלי הוא שבוי של המיסוי. אז צריך להניח שמס הנסועה הספציפי לרכבים חשמליים רק יילך ויגדל. זו הסיבה שהחלטתי לא לקנות חשמלי למרות היתרונות הנכונים שמצויינים בכתבהסגור
-
4.קרינה? האומנם?קרינה 13/10/2024 13:39הגב לתגובה זו1 4מה לגבי קרינה?סגור
-
3.סופסוף-הסבר מקיף. שמונע ויכוחאבג 13/10/2024 13:00הגב לתגובה זו9 2ובכל זאת כדאי להדגיש שוב גם כאן (זה הוזכר בכתבה): למי שאין טעינה ביתית רגילה-שלא יתקרבסגור
-
2.לא לאנשים מתייסריםלרון 13/10/2024 12:27הגב לתגובה זו1 0בהוצאות החיים,מה עוד שעוד מעט לא יהיה חשמל לטעינה,אז תהיה לכם א ו ל י תכנית חיסכון בחניון הביתסגור
-
1.לגבי הסוללה ההסבר המלומד לכאורה רחוק מהמציאותשטויות בקילו 13/10/2024 12:19הגב לתגובה זו11 3ככל שהשנים עוברות הירידה ביעילות הסוללה תהפוך למשמעותית הרבה יותר מ1.5% לשנה. הירידה אינה לינארית וניכר שהכתב רחוק מתחום הטכנולוגיהסגור
-
נכון, היה מישהו שפוצץ טסלה בת 8 שנים כי הלכה לו הסוללהאלפונסו 13/10/2024 15:32הגב לתגובה זו0 1נכון, היה מישהו שפוצץ טסלה בת 8 שנים כי הלכה לו הסוללה ורצו ממנו 22 אלף דולר. תרשמו החיפוש "לא רצה לשלם על החלפת הסוללה בטסלה" אז לא כל כך מסתדרת ההצהרה שלו עם המציאות. ברגע שצריך לשלם עשרות אלפים על החלפת סוללה כל התמונה משתנה, עד שלא יהיה שוק ברור של תיקוני סוללה או החלפת תאי סוללה זה הימורסגור