אגרת גודש חוזרת - איך זה עובד וכמה תשלמו על כניסה למרכז?
אגרת הגודש חוזרת לשולחן: משרד התחבורה צפוי לשתף פעולה. אחרי הרבה מתיחות ועימותים בין משרד התחבורה בראשות מירי רגב ומשרד האוצר בראשות בצלאל סמוטריץ', נראה שמתחילה התקדמות ביישום אגרת הגודש. זו אומנם תוכנית שנויה במחלוקת, אבל היא הכרחית מכמה סיבות - הראשונה בשל הצפיפות והרצון להפחית את העומס בכניסה למרכז ובתל אביב עצמה, והשנייה - צריך כסף, ואגרת גודש היא מקור מימון משמעותי. אגרת גודש אגב, כנראה לא תיושם במקביל למס נסועה כי אז הנטל על בעלי הרכבים יהיה משמעותי מאוד, אם כי לכאורה מבחינת האוצר אין קשר בין השניים. ייתכן שבסופו של דבר גם אם יישמו את שני המסים במקביל, הם יהיו מדורגים.
חוזרים לרעיון ישן עם טוויסט חדש
תוכנית אגרת הגודש היא לא חדשה. כבר ב-2021, תחת הנהגת מרב מיכאלי בתחבורה ואביגדור ליברמן באוצר, הוסכם להחיל אותה בגוש דן החל מ-2025. במסגרת ההסכם המקורי, הכנסות האגרה היו אמורות לשמש למימון פרויקטי תחבורה ציבורית, כמו הקמת נת"צים, שבילי אופניים והגדלת תדירות הקווים. אך עם חילופי השלטון, התוכנית נתקלה בהתנגדות משמעותית מצדה של השרה מירי רגב, שהובילה להקפאת המכרזים ולבעיות תקציביות שבלמו את הפרויקטים המיועדים. כעת רגב מתרצה כנראה בזכות תן-וקח - בתמורה לאגרת הגודש האוצר יסכים לרכבת עד לצפון הרחוק - קריית שמונה.
אז מה היא בעצם אגרת הגודש?
מדובר במס מיוחד שמיועד להפחית את עומסי התנועה בכניסות לערים הגדולות, ובראשן גוש דן. הרעיון הוא לגבות תשלום מכלי רכב שנכנסים לאזורים מוגדרים בשעות העומס, מה שיכול לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ולהקטין את עומסי התנועה.
איך זה יעבוד?
שערים חכמים יותקנו בכניסות למטרופולין גוש דן ויאפשרו גבייה אוטומטית של התשלום.
המודל החדש, בדומה לקודמו, יתבסס על גביית תשלום מכלי רכב פרטיים שנכנסים לאזורי גודש מסוימים בשעות העומס. בשלב הראשון, האגרה תחול על כלי רכב שנכנסים לגוש דן, ולאחר מכן תיתכן הרחבה לאזורים נוספים בארץ. שערי אגרה חכמים יותקנו בכבישים המרכזיים בכניסות לערים ויאפשרו גבייה אוטומטית באמצעות זיהוי לוחיות הרישוי.
עלויות האגרה: איך זה יפגע בכיס שלנו?
העלויות יותאמו בהתאם למרחק הנסיעה ולאזור הגודש. התוכנית המקורית כללה תעריפים מדורגים ונראה שתוכנית חדשה תישען עליה. נסיעה בכניסה ראשית לגוש דן בשעות השיא אמורה לעלות בין 10-15 שקלים. תשלום נוסף נדרש למעבר בין אזורים פנימיים בשטח המטרופולין, כאשר העלות הכוללת לנהג שנוסע למרכז העיר בשעת העומס יכולה, על פי התוכנית המקורית, להגיע לכ-25 שקלים ביום.
ההערכה היא כי ההכנסות מהאגרה יעמדו על כ-1.7 מיליארד שקל בשנה, סכום שאמור לתמוך בפיתוח התחבורה הציבורית ולהקל על נהגים במציאת חלופות נוחות יותר.
מהן המשמעויות הכלכליות והחברתיות? המטרה היא ברורה: לצמצם את עומסי התנועה הכבדים בגוש דן ולהעביר יותר משתמשים לתחבורה ציבורית. עם זאת, המהלך מעורר חששות בקרב נהגים שגרים בפריפריה ונאלצים להיכנס לאזור המרכז באופן יומיומי. המבקרים טוענים כי מדובר בעול נוסף על ציבור הנהגים, במיוחד כשאין עדיין מערך תחבורה ציבורית מקיף דיו כדי להוות חלופה ראויה.
מתי זה צפוי להתחיל? נראה שההיערכות לאגרת גודש היא לפחות שנתיים.
יתרונות אגרת גודש
הפחתת עומסי תנועה: המטרה העיקרית של אגרת הגודש היא לצמצם את כמות הרכבים הנכנסים לאזורי העומס בשעות השיא, ולהפחית את עומסי התנועה שמאפיינים את המטרופולין.שיפור איכות הסביבה: הקטנת נפח התנועה תורמת להפחתת זיהום האוויר, דבר חשוב בערים הסובלות מרמות גבוהות של זיהום.
הכנסות להשקעה בתחבורה ציבורית: הכספים שייגבו אמורים להיות מופנים לשדרוג התחבורה הציבורית, דבר שיכול להיטיב עם כלל הציבור בטווח הארוך.
ייעול השימוש בכבישים: המהלך יכול לגרום לנהגים לשקול שימוש בתחבורה ציבורית או תחבורה חלופית, מה שיגביר את השימוש בתחבורה ציבורית ובפתרונות תחבורה מקיימים כמו אופניים.
חסרונות האגרה
נטל כלכלי נוסף: האגרה עשויה להוות מעמסה כלכלית נוספת על משפחות ונהגים, במיוחד על אלו שנאלצים להיכנס למרכזי הערים לצרכי עבודה או טיפול רפואי.פגיעה בתושבי הפריפריה: תושבי הפריפריה עלולים להיפגע יותר, שכן לרוב הם תלויים ברכב הפרטי יותר מאשר תושבי המרכז. המשמעות היא הוצאה נוספת על תחבורה, ללא חלופות יעילות מספיק בתחבורה הציבורית. עם זאת, גם תושבי המרכז ייפגעו כי הם נעים בין גבולות שונים שמחיייבם אגרה.
שינוי דפוסי תחבורה: המהלך עלול ליצור תנועת "עקיפה" של אזורי אגרה, מה שעשוי להוביל לעומסים בכבישים צדדיים שאינם נכללים באגרה.
שיפור לא מספק בתחבורה הציבורית: ללא שיפור מהותי במערך התחבורה הציבורית לפני יישום האגרה, ייתכן כי הציבור לא יוכל לעבור לפתרונות חלופיים בצורה חלקה.
מי הנפגעים?
כאמור, תושבי הפריפריה צפויים להיפגע יותר מאשר תושבי המרכז. בעוד שתושבי המרכז נהנים מגישה טובה יותר למערך תחבורה ציבורית נרחב יותר, תושבי הפריפריה, שתלויים יותר ברכב פרטי לצורך הגעה למרכזים העירוניים ולעבודה, צפויים לסבול מעלויות גבוהות יותר, מה שיחזק את הפערים החברתיים. אך כאמור זה לא "מדע מדויק", זה מאוד תלוי במסלול הנסיעה ויהיו תושבי מרכז שישלמו את המקסימום היומי.התכנון המקורי
התוכנית המקורית שהוצגה ב-2021 כללה גביית תשלום מדורגת בשערי הכניסה למטרופולין גוש דן, עם תעריפים שיגיעו עד 25 שקלים ליום לנהגים שנכנסים לעיר ומבצעים נסיעות פנימיות נוספות. המטרה הייתה להחיל את האגרה החל משנת 2025, ולהשתמש בכספים שייגבו להשקעה משמעותית בתחבורה ציבורית.
גבולות האגרה
הגבולות כללו את הכניסות המרכזיות לגוש דן, כולל כבישים ראשיים כמו כביש 1, כביש 4, וכבישים אחרים שמובילים למרכזי הערים. האגרה תוכננה להפעיל שערים חכמים שיזהו את כלי הרכב ויחייבו את הנהגים בהתאם.איך זה עובד בעולם?
מסי גודש קיימים בערים רבות ברחבי העולם, כגון לונדון, סטוקהולם וסינגפור, ומטרתם דומה - להפחית את עומסי התנועה ולהשקיע את ההכנסות בתשתיות תחבורה ציבורית.
לונדון: אגרת הגודש הוטמעה כבר בשנת 2003 והוכחה כהצלחה עם ירידה משמעותית בעומסי התנועה במרכז העיר. התוכנית כללה אגרות קבועות, כאשר הנהגים חויבו על כניסה לאזורי העומס.
סטוקהולם: התוכנית נכנסה לתוקף בשנת 2007, והתוצאות הראו ירידה של כ-20% בכמות הרכבים באזורי הגודש. ההכנסות הופנו לפרויקטי תחבורה ציבורית ושיפורים בתשתיות.
סינגפור: הייתה בין החלוצות בעולם שהנהיגו מסי גודש, עם מערכת מתקדמת שמזהה כלי רכב וחיוב אוטומטי על פי השעות והעומס.
האם זה יעבוד בישראל? השאלה הגדולה היא האם מודל כזה יכול לעבוד בישראל, שבה יש פערים גדולים באיכות התחבורה הציבורית בין המרכז לפריפריה. יישום נכון של האגרה מחייב השקעה מסיבית ומוקדמת בשדרוג התחבורה הציבורית, הרחבת קווים, ושיפור הנגישות לרכבות ואוטובוסים, כדי להבטיח שהציבור יוכל להשתמש באלטרנטיבות ריאליות במקום ברכב הפרט.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
26.לא הוגן להחיל את האגרה כבר ב 2026 אלא ב 2030dw 06/11/2024 18:01הגב לתגובה זו0 0ב 2030 מדינת ישראל תוכל לאמר לנהגי גוש דן - השקענו בכם 50 מיליארד ב 3 קווי הרקל, אנא השתמשו בהם. לא רוצים? תפדל. שלמו. זה הוגן ומכבד. מאידך להחיל את אגרת הגודש כבר ב 2026, שנים לפני שיש 3 קווי רק"ל, זה ניבזי.סגור
-
25.מה עם מס מלחמה על הבנקים והחברות החזיריות? (ל"ת)אאבב 06/11/2024 16:52הגב לתגובה זו0 0סגור
-
24.יש לקצץ בהוצאות הממשלה במקום להעלות מיסים (ל"ת)אזרח 06/11/2024 15:18הגב לתגובה זו0 0סגור
-
23.לא כתבו אז אוסיף... חלק מדיל פוליטיברבור שחור 05/11/2024 11:12הגב לתגובה זו0 0סמוטריץ מקבל מס נסועה... רגב או רקב..תבחרו - היא מקבלת רכבת לקריית שמונה. נכון....הזוי. ככה עובד התכנון במדינת ישראל תדע כל אם עברייה.... איך שום מילה לא כתבו על זה....??סגור
-
מס הנסועה מוצדק ב 100%dw 06/11/2024 18:03הגב לתגובה זו0 0הרכב החשמלי הוא מקלט המס הכי בוטה בישראל. אם נהגי רכבי הבנזין והסולר נדרשים לשלם מיסים נכבדים אז גם נהגי הרכב החשמלי צריכים. אף אחד לא עושה לנו טובה כשמכניס עוד טסלה לפקק באיילון או בגהה.סגור
- טען עוד
-
אתה מבלבל בין מס נסועה למס גודשי 18/11/2024 12:05הגב לתגובה זו0 0ה"סיבה" הפורמלית למסים הגבוהים על רכבים בישראל היא זיהום האויר שהם גורמים. רכב חשמלי (בנסיעה, לא בייצור) לא גורם לזיהום אויר, לכן אין סיבה להטיל עליו מסים גבוהים. מס נסועה, זה קנס שבעלי רכבים חשמליים ישלמו על זה שהם לא צורכים בנזין ולכן הכנסות המדינה מהם על דלק לא קיימות. כלומר, קנס על זה שהם לא מזהמים את האויר ופוגעים בסביבה. הגיוני בסך הכל במדינת ישראל. זה בטח לא מקלט מס. אגרת גודש לעומת זאת, זה קנס שכלל הנהגים משלמים על זה שהמדינה לא מוכנה להשקיע בתחבורה ציבורית ראויה לשמה. העובדה שמס הגודש ייכנס לפני שמשדרגים את התחבורה הציבורית רק מוכיחה שזה לא יקרה, כי משרד האוצר יתאהב במסים המופרכים שגם ככה מטילים עלינו ולכן לא יהיה לו גם אינטרס לטפל בבעיה אלא יעדיף להכריח את האזרחים להשתמש ברכב בשביל המסים. אחלה פהסגור
-
22.אני בעד - בלתי אפשרי לנסוע בתא (ל"ת)ניר 05/11/2024 10:26הגב לתגובה זו0 0סגור
-
21.הנוסעים ברכב פרטילרון 05/11/2024 09:30הגב לתגובה זו0 0נוסעים לרוב לבד כך שזו פשוט עוד התמכרות, תוך עצבים כמו החזקת רכב,מוסכים ,ביטוח ,חנייה ושאר "תענוגות" כמו טסט שנתיסגור
-
20.הטוב ביותר שילובלרון 05/11/2024 09:28הגב לתגובה זו0 0אישי בין תחב"צ מטרוניות וכד' ,מוניות ,השכרת רכב,ללא רכב פרטי הנוטל אגרות ומסים ללא סוף,מבחינת מחיר משתלם יותר מבחינת פקקים אתה יושב ומישהו אחר נוהג,פחות עצביםסגור
-
19.השבוע אוטובוס הבריז לי פעמיים, אגרה לא תעזור לזה (ל"ת)יוני 05/11/2024 09:27הגב לתגובה זו1 0סגור
-
18.המילאומניק שאין לו תחבצ יקנה אוטו וישלם אגרת גודשחזי 05/11/2024 09:25הגב לתגובה זו3 1והחרדי. מה אכפת לו? ממילא מקבל הנחה עצומה על חופשי חודשי שנתי והכל סבבה. המילואימניקים זה לא הבייס ולאף אחד לא כואבת הבטןסגור
-
17.ארץ אוכלת יושביה (ל"ת)ש 05/11/2024 09:06הגב לתגובה זו2 0סגור
-
16.עוד מקור תקציבי לחרדים האוכלי חינם (ל"ת)שי 05/11/2024 08:50הגב לתגובה זו3 4סגור
-
15.חוקים מטמטמים ומטמתמים (ל"ת)דן 05/11/2024 08:43הגב לתגובה זו2 0סגור
-
14.כעת כל אחד יהיה כלוא בעיר שלו זה המטרה של המס הזהכלא 05/11/2024 08:43הגב לתגובה זו2 0איזה משפחה תסע בחורף עם תינוק או שני ילדים ועגלה באוטובוס ואז ילכו ברגל לאין שהם צריכים להגיע אז ברור שהם יצטרכו מכונית ואם ישלמו 25 ש"ח זה ישתלם להם יותר כך שהמדינה בונה על המס הזה. בסוף לאנשים ימאס והערבים לא יצטרכו להילחם ולזרוק לים כל המשכילים יחפשו מדינה חלופית אין להם מה להישאר במדינה כזאת שאין בה שום עתיד ויש שלטון של נוכלים שקרנים מסוכנים מעמד של עבדים ונשלטים בחסות מפלגת הליכלוךסגור
-
13.אין מה להשוות לכוונה המקוריתעצמאית 05/11/2024 08:39הגב לתגובה זו2 0כי פה הכספים לא ילכו לשיפור חלופות תחבורה אלא לאוצר המדינה ומשם לקומבינות והמקורבים. סתם עוד דרך לקחת כסף מהציבור היצרן שמחזיק רכב. מי שלא מחזיק רכב ו/או לא עובד ממילא אין לו מה לחפש בשעות העומס בכבישים של גוש דן.סגור
-
12.גנץ התפאר שלמד תחבורע בארהב הביא לנו מס גודשפגע רע 05/11/2024 08:39הגב לתגובה זו4 0בשביל זה לא צריך לממן אותו בארהב גם ככה הוא לא קולט כלום ונכשל בעסקיו כי הוא פשוט אדם בינוני ומטה . בנוסף לזה שהוא ביטל חוק לקיצור שירות בצהל כדי לתת פטור לחרדים כי חשב שהוא יבחר והם יתמכו בו על גב הילדים שלכם . המדינה הזאת כישלון גדול בכל דבר . מס גודש למדינה כזאת קטנה מראה על כישלון תכנוני וכבר ידוע שכל 12 המטומטמים שהיו פה ראשי ממשלה כל אחד בתורו תרם לחורבן והרס ובכיה לדורות . ישראל מדינה על כרעי תרנוגולת קורי עכביש בוודאותסגור
-
11.מס בעיקר לחילונים שמפרנסים את החרדים (ל"ת)מס גודש 05/11/2024 08:39הגב לתגובה זו3 2סגור
-
10."ההיערכות לאגרת גודש היא לפחות שנתיים" יש לנו מספיק (ל"ת)דאגות עכשיו 05/11/2024 08:34הגב לתגובה זו0 0סגור
-
9.איפה היו ישראל כ"ץ ומירי גרב 18 שנהאפק 05/11/2024 08:19הגב לתגובה זו1 1אה שכחתי התעסקו בסדר ג'ובים לחברי מרכז.סגור
-
8.אין על ביבי 18 שנה דופק את הפריפריה ומשתחווים לו (ל"ת)יואל 05/11/2024 08:17הגב לתגובה זו3 1סגור
-
הרעיון וההכנה למס הזה של ממשלת הנוכל מרעננה. (ל"ת)אל תרמה שמאלן 05/11/2024 10:32הגב לתגובה זו1 1סגור
-
7.נתוני הצלחה מפוברקים זה מס למימון המשתמטים והמתנחבליםקליגולה 05/11/2024 08:13הגב לתגובה זו3 1אגרת גודש לא הפחיתה עומסים באף מקום בעולם, תבדקו או תסעו בעצמכם בערים המדוברות.סגור
-
6.והמס המטופש הולךלהיות מוכל גם על אופנועים!אורי 05/11/2024 08:13הגב לתגובה זו2 1מדינה מטומטמת עם הנהגה מטומטמת. אחרי שחייבו אופניים וקורקינטים בלוחית רישוי, אני צופה שגם עליהם יהיה מס גודש במדרכות.סגור
-
5.לפני שאתם מכניסים יד לכיס של האזרחים שתהייה תחבורה ציבורית מתאימה ונוחה (ל"ת)רון 05/11/2024 08:06הגב לתגובה זו2 0סגור
-
4.זה עוד מס מיותרהנביא 05/11/2024 07:54הגב לתגובה זו2 0ומי שמגיע לעבודה עם רכבו. כאילו יש ברירה. חוק דרקוני, אם יעבור.סגור
-
3.25 ש"ח ביום? קשקוש. המעמ התחיל ב-4%.זה יהיה 70-100 ש"חעין תחת עין 05/11/2024 06:41הגב לתגובה זו6 1אם יגבה המס הפשיסטי הזה בגין כניסה לערים במדינת ישראל אני כמובן אאלץ לשלם אותו אבל למרות שאני אזרח שומר חוק אתקזז עם המס הזה שאשלם באמצעות תשלום מסים מופחת שאני משלם כעצמאי. תנחומיי לשכירים שבינכם אבל גם לכם יש פתרון ע"י תשלום במזומן לבעלי מקצוע ובכך הפחתת הסכום שאתם משלמים להם. המדינה חושבת שהיא מתוחכמת נראה לה היא לא מתוחכמתסגור
-
2.ואוו עם הכנסות שלדד 05/11/2024 06:39הגב לתגובה זו3 3מעל מיליארד שקל אפשר להשקיע המון בכבישי יהודה ושומרון.... אולי גם כביש חדש לגוש קטיףסגור
-
1.אין גבוללי 05/11/2024 05:59הגב לתגובה זו8 1כאשר אין רכבות ותחבורה ציבורית שתומכת לרבות מגרשי חניה מסודרים , הרי מדובר במסחטת כסף מהציבורסגור
-
מה חדש? אנחנו תמיד היינו הפרה (ל"ת)סווינגר 05/11/2024 08:00הגב לתגובה זו2 0סגור