הדלק יורד ב-8 אגורות לליטר - מה המחיר המקסימלי לליטר ואיך תוכלו לחסוך?

אחרי התייקרות בנובמבר, מחיר הדלק יירד בדצמבר; איך תוכלו לחסוך במאות שקלים בשנה בעלות הדלק?
 | 
telegram
(1)

ב-1 בדצמבר יעודכן מחיר הדלק -  המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) לא יעלה על 7.12 ש"ח לליטר, ירידה של 8 אג' מעדכון קודם. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 24 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מעדכון קודם.

המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי באילת (ללא מע"מ) לא יעלה על 6.09 ש"ח לליטר, ירידה של 7 אג' מעדכון קודם. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 20 אגורות (ללא מע"מ), ללא שינוי מעדכון קודם. הפחתת המחיר תשפיע על יוקר המחייה ומדד המחיירם לצרכן.

  מחירי הדלק בעלייה           (IADE-Michoko from Pixabay)

 

ירידה של 8 אגורות ל-7.12 שקלים לליטר


מחירי הדלק בישראל מושפעים ישירות ממחירי הנפט הגולמי בשוק העולמי, במיוחד במחירו של נפט באגן הים התיכון, ומהמגמות בשער הדולר-שקל. ככל שהדולר מתחזק מול השקל, או ככל שמחירי הנפט בעולם עולים, כך מתייקרים מחירי הדלק המקומיים. בנוסף, מרכיב נוסף במחיר הוא המיסוי הכבד – בלו ומע"מ – המהווים חלק נכבד מעלות הדלק לצרכן.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בשנה האחרונה הדלק עלה ואז נעצר ועבר לירידות, למעט בחודש נובמבר אז הוא עלה ב-4 אגורות.בשיא העליות הגיע מחיר הדלק ל-7.90 שקלים לליטר, קרוב מאוד לשיא של 8.25 שקלים לליטר שנקבע ב-2012. מתחילת 2024, המחיר עלה בכ-26 אגורות בהשוואה לסוף 2023, אז עמד המחיר על 6.94 שקלים לליטר. הסיבה העיקרית היא השפעת שוק הנפט הגלובלי בעקבות גורמים כלכליים עולמיים ושינויים בתנודתיות הביקוש וההיצע לנפט גולמי.
 

 60%-70% ממחיר הדלק זה מס למדינה

מחיר הדלק מורכב מעלות הנפט הגולמי, מחירי השינוע, אחסון, זיקוק, וכמובן מיסוי: בלו ומע"מ, שהופכים את הדלק בישראל לאחד מהיקרים בעולם. חלק משמעותי מהתשלום הוא מיסים ישירים שמגיעים למדינה, המהווים כ-60-70% מהעלות לצרכן.


    הרכב עלות ליטר דלק


מחירי הדלק מתעדכנים על בסיס חודשי, ונקבעים כאמור לפי ממוצע מחירי חבית נפט באגן הים התיכון ושער הדולר מול השקל. מגמות בשוק העולמי והמצב הכלכלי בישראל עשויים להשפיע על התחזית למחיר הדלק, אך לעיתים ההשפעות הן מהירות ולא צפויות. המדינה מטילה מיסים על הדלק כדרך לגייס הכנסות, אך גם כדי להפחית את השימוש בדלק ולעודד תחבורה ירוקה. עם זאת, קיימת ביקורת ציבורית צודקת על כך שהמיסוי הגבוה מקשה על הציבור ועל יוקר המחיה. אם היתה תחבורה ציבורית מספקת, הטלת מסים גבוהים על דלק היו נכונים, כי אנשים יכלו להחליף את הרכב בתחבורה ציבורית, אבל זה לא באמת קיים ואין תחבורה בסופי שבוע. 
 

השיא - מחיר של 8.25 שקל לליטר

המחיר הגבוה ביותר לליטר דלק נרשם ב-2012 ועמד על 8.25 שקלים. ב-2024 המחיר היה קרוב לכך, כשבחודשים הקודמים הגיע ל-7.90 שקלים לליטר.

העלייה במחיר הדלק עדיין רחוקה מהמחיר ב-2012, אבל יש לה משמעות גדולה - עליות במחירי הדלק משפיעות ישירות על עלויות השינוע וההובלה, ומכאן גם על מחירי מוצרים ושירותים נוספים. ייתכן שנראה השפעה על האינפלציה, לרבות השפעה עקיפה על מוצרים רגישים כמו מזון ותחבורה ציבורית.

רכבים חשמליים - אין דלק, הטעינה החשמלית זולה, אבל בקרוב: מס נסועה

ברכבים חשמליים הטעינה זולה משמעותית מאשר בדלק. אבל, עם הגידול ברכבים החשמליים בישראל, הממשלה מחפשת פתרונות חלופיים לירידה בכנסות ממיסוי דלקים, והיא נערכת להטיל מס חדש - מס נסועה (הרחבה: מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות). 

 

כיצד משתנה ההוצאה על דלק בין מרכז ופריפריה?

תושבי הפריפריה הנוסעים מרחקים ארוכים יותר מדי יום נאלצים לשלם יותר על דלק. יוקר הדלק משפיע עליהם בצורה משמעותית יותר בשל מחסור באלטרנטיבות תחבורתיות יעילות.

איך לחסוך בהוצאות על דלק?

יש כמה טכניקות פשוטות שיכולות לעזור למשפחות לחסוך מאות ואף אלפי שקלים בשנה בהוצאות על דלק ובכלל בהוצאות על רכב. כאן, תוכלו להעזר במדריך שלנו: איך לחסוך בהוצאות על רכב (לא רק חיסכון בדלק)? והנה נקודות עיקריות על חיסכון בדלק:


בחירת תחנות זולות – מחירי הדלק משתנים בין תחנה לתחנה, ותחנות מסוימות מציעות תדלוק במחירים זולים בכ-20–30 אגורות לליטר. למשל, משפחה שנוסעת 20,000 ק"מ בשנה יכולה לחסוך כ-500 שקלים בשנה אם היא תדלק בתחנות זולות יותר.

תדלוק עצמי – תדלוק עצמי חוסך את ההפרש בין תדלוק עצמי לתדלוק על ידי עובד תחנה. חיסכון זה עומד על 20–30 אגורות לליטר, מה שמתורגם לכ-200–300 שקלים בשנה למשפחות שמתדלקות בכמויות גדולות.

שמירה על לחץ אוויר תקין בצמיגים – צמיגים לא מנופחים כראוי מעלים את צריכת הדלק וגורמים לשחיקה מהירה. שמירה על לחץ אוויר תקין יכולה לחסוך עד 3% בצריכת הדלק השנתית, מה שעשוי להגיע לחיסכון של כ-300–400 שקלים בשנה עבור נהגים שנוסעים הרבה.

הפחתת משקל מיותר – שמירה על רכב קל, במיוחד עם תא מטען מרוקן מציוד שאינו נחוץ, יכולה להוזיל את צריכת הדלק. לדוגמה, הורדת 50 ק"ג יכולה לחסוך כ-200–150 שקלים בשנה.

נהיגה רגועה – נסיעה במהירות קבועה והימנעות מהאצות פתאומיות מפחיתים את צריכת הדלק. נהיגה רגועה עשויה לחסוך עד 10% מהוצאות הדלק השנתיות, כלומר עד כ-1,000 שקלים עבור משפחות עם רכב אחד

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    המס לא מוצדק נקודה, עד שהתחבורה הציבורים לא תהיה ירוקה
    אמנון 28/11/2024 12:47
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ועד שמשאיות המזון לא יהיו ירוקות והאנרגיה והמטוסים אין הצדקה למס הזה! בארה"ב הם מבינים שהכלכלה מונעת ע"י דלק זול והם לא מטילים מס כזה!
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות