מחירי חלקי החילוף לרכב מנופחים - איך מתכוונת רשות התחרות להוריד אותם?
מחירי חלקי חילוף לרכב בארץ גבוהים במאות אחוזים לעומת מחירי השוק העולמי. קיים פער של מאות אחוזים, המחירים בארץ הם פי כמה מהמחירים בחו"ל. הסיבה על פי רשות התחרות היא השימוש במחירוני יבואנים, המשמשים בסיס לקביעת מחירי החלפים, אך למעשה אינם משקפים את מחירי השוק האמיתיים. מחירי היבואנים מלכתחילה גבוהים במיוחד, אך אלו לא המחירים האמיתיים. בפועל, המחירים נמוכים יותר. ככה בעצם כולם מרוויחים יותר - מוכרים במסגרת תיקון הרכב דרך הביטוח לפי השווי במחירון, כשהמוסך קונה את זה בזול יותר. היבואן מרוצה כי הוא סגר עסקה, הביטוח בסוף מגלגל את זה על הלקוח. השמאי הכין דוח והרוויח. המפסיידם הם כמובן - אנחנו.
על פי דוח של רשות התחרות התוצאה היא ניפוח מחירים שפוגע ישירות בצרכנים ומשפיע גם על עלויות הביטוח.
> הרכבים הכי נגנבים בארץ; כמה גניבות רכבים יש בחודש, באיזה אזורים יש הכי הרבה גניבות ולמה המשטרה טוענת שהיקף הגניבות בירידה למרות שהוא בעלייה?
מחירי חלקי החילוף בישראל – תמונת מצב עגומה
הרשות ממליצה לעבור משיטת תמחור המבוססת על מחירוני יבואנים לשיטה שמבוססת על מחירי שוק בפועל. הדבר עשוי להוביל לירידת מחירים דרמטית בחלקי החילוף, להפחתת עלויות תיקונים ולירידת פרמיות הביטוח. בנוסף, הרשות קוראת לעידוד יבוא מקביל של חלקי חילוף, להסרת חסמים רגולטוריים ולהגברת השקיפות במחירים לצרכן.
הרשות קוראת לרפורמה, יש לה את הכוח לכך. עם זאת, בעבר היו ניסיונות לעשות זאת ללא הצלחה. הלובי של חברות הרכב גדול וחזק וצריך נחישות וכוח להתמודד מולו. הצלחה של רשות התחרות היא רווח מאוד גדול לכולנו. חיסכון שיכול על פי ההערכות לעלות בקלות על 1,000 שקל בשנה למשפחה ממוצעת וזו הערכה מאוד שמרנית.
למה מחירי חלקי החילוף כל כך יקרים?
בישראל יש מונופול של יבואנים רשמיים, ששולטים בשוק ומכתיבים מחירים גבוהים. השוק חסום כמעט לחלוטין בפני יבואנים מקבילים, שמתקשים להתחרות במונופול בשל חסמים רגולטוריים ואחרים. בנוסף, שמאי הרכב מחויבים להתבסס על מחירוני היבואנים, מה שמאפשר ניפוח מחירים בקלות רבה.מה ההבדל בין חלקי חילוף מקוריים לתחליפיים?
חלקי חילוף מקוריים מיוצרים על ידי יצרן הרכב ונושאים את חותמתו הרשמית. הם מבטיחים התאמה מלאה לרכב, אך מחירם לרוב גבוה. חלקים תחליפיים, לעומת זאת, מיוצרים על ידי חברות צד שלישי, הם זולים יותר ולעיתים קרובות גם איכותיים, אם כי יש לבדוק את מקורם ואיכותם.כיצד משפיעים מחירי חלקי החילוף על עלויות הביטוח?
מחירי חלקי החילוף משפיעים ישירות על עלויות תיקוני הרכב. כאשר חלקי חילוף יקרים יותר, עלות התיקונים לחברות הביטוח עולה, מה שמגולגל אל הצרכנים בפרמיות גבוהות יותר. הורדת מחירי החלפים תוכל להוביל להוזלת פרמיות הביטוח באופן ניכר.
מהם הפערים בין מחירי חלקי חילוף בארץ לעומת חו"ל?
פערי המחירים עצומים. לדוגמה, פנס קדמי לרכב משפחתי שנמכר בארץ ב-2,000-3,0000 שקלים, נמכר באירופה ב-600-8000 שקלים בלבד. תמחור גבוה זה נובע מהשליטה של יבואנים רשמיים על השוק המקומי, ומהיעדר תחרות אמיתית.
איך משפיעה הרגולציה על מחירי חלקי החילוף?
הרגולציה מחייבת שימוש בחלקים מקוריים בלבד בתיקונים רבים, מה שמונע תחרות ומקשה על יבואנים מקבילים להיכנס לשוק. בנוסף, המחויבות של שמאי הרכב להשתמש במחירוני יבואנים מונעת ירידת מחירים.
מה עמדת רשות התחרות בנושא?
רשות התחרות טוענת כי המחירים המנופחים נובעים מכשלי שוק חמורים. היא ממליצה לשנות את השיטה כך ששמאי הרכב יעריכו את מחירי החלפים על בסיס מחירי שוק בפועל ולא על פי מחירוני יבואנים.
כיצד משפיעים מחירי חלקי החילוף על הצרכנים הפרטיים?
הצרכנים הפרטיים הם הנפגעים העיקריים, מכיוון שהם משלמים את המחיר המלא על תיקוני רכב, ללא הנחות שמקבלות חברות הביטוח במוסכי הסדר.
מה ניתן לעשות כדי להוזיל את עלויות התחזוקה?
על הצרכנים לבצע השוואת מחירים, לשקול שימוש בחלקים תחליפיים איכותיים ולבחור במוסכים אמינים. בנוסף, עידוד תחרות בשוק באמצעות יבוא מקביל יכול להוזיל את העלויות באופן משמעותי.
מהן ההשפעות של התחרות על מחירי חלקי החילוף?
תחרות משפרת את השקיפות ומוזילה מחירים. לדוגמה, במדינות שבהן יש שוק פתוח ליבוא מקביל, מחירי החלפים נמוכים ב-20%-30% מאשר במדינות עם שוק סגור.
כיצד יכולה הרפורמה של רשות התחרות לשפר את המצב?
הרפורמה תאפשר לצרכנים ליהנות ממחירי חלפים הוגנים יותר, תעודד תחרות בשוק ותפחית את העלויות של תיקונים וביטוחים.
מהן התחזיות לעתיד אם הרפורמה תיושם?
במידה שהרפורמה תיושם, מחירי חלקי החילוף עשויים לרדת בעשרות אחוזים. בנוסף, הציבור יהנה משוק פתוח ותחרותי יותר, שבו מחירי הביטוח והתיקונים יהיו הוגנים ונגישים יותר
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
7.משפט שיטחי ומטעה מתוך הכתבה , חבלמתוך הכתבה 01/12/2024 13:14הגב לתגובה זו0 0״חלקים תחליפיים, לעומת זאת, מיוצרים על ידי חברות צד שלישי ״ חלפים מקוריים שנמכרים ע״י סוכנויות חלקים בכל העולם נמוכים בעשרות אחוזים רבים מאותם חלקים שנמכרים כאן ע״י היבואן . נראה אותכם מצליחים לייבא אותם לארץ . בהצלחה לתמים שינסה .סגור
-
6.מחירים,תמיר 30/11/2024 22:43הגב לתגובה זו1 0הממשלה מפקירה את אזרחיה להשתוללות מחירים כמעט בכל הענפים בנקים. בנק ישראל.ביטוח.רכב.רשתות שיווק והרשימה עוד ארוכה מאד...סגור
-
5.מתי יהיה פה ראש ממשלה שיעבוד למען האזרחיםשי.ע 30/11/2024 21:43הגב לתגובה זו0 0ממנים את הצבא החרדים והמגזר הציבורי המנופח. את ביבי זה לא מעניין בכלל.סגור
-
4.שוקמשה זיכמך 30/11/2024 19:33הגב לתגובה זו1 0פנס לרכב באינטרנט ניקנה ב60 דולרסגור
-
3.שיטפלו קודם במחירי הרכביםירון מהשרון 30/11/2024 19:23הגב לתגובה זו1 0כל רכב בישראל עולה 20,000-30,000 שח יותר ממה שהוא צריך לעלות כולל מיסי המדינהסגור
- טען עוד
-
2.המדינה לוקחת יותר מ 100 אחוז מס!!!אמנון 30/11/2024 10:38הגב לתגובה זו4 1המדינה חוששת שאנשים יקנו רכב בחלקים וירכיבו בעצמם וכך יעקפו את המס על רכבים. או שהמדינה פשוט לא מוסרית ורוצה להרווח גם על חשבון הבטיחות. כשהמדינה גונבת מהציבור מה יגידו הגנבים (החברות)?סגור
-
1.כל נסיעה לחו"ל רוכשים את החלפים לטיפול הבא וחוסכים 75%אזרח נאמן 30/11/2024 10:11הגב לתגובה זו4 1רק סכמו מראש עם המוסך את מחיר העבודה בנפרד, שלא יציד מחיר מופקע כשיבין שהחלפים נרכשו בנפרדסגור