במקום להמציא את הגלגל - מרצדס ממציאה מחדש בלמים
IN DRIVE BRAKES - מרצדס ממציאה מערכת בלימה חדשה המותאמת לכלי רכב חשמליים, ומכניסה את רכיבי הבלימה לתוך מערכת ההנעה.
מערכות בלימה (מעצורים) מסורתיות משתמשות ברפידות הנלחצות אל עבר דיסק, יוצרות חיכוך (וחום ואבק בלמים) ובכך מביאות להאטה של הרכב.
כלי רכב חשמליים יכולים להאט תוך כדי שימוש בבלימה רגנרטיבית, שהיא למעשה בלימה המתקבלת באמצעות המנוע החשמלי של המכונית. הבלימה הרנגרטיבית גם מונעת שימוש במעצורים הרגילים של הרכב ושחיקתם (זוכרים את המשפט שכמעט כל בעל רכב שומע במוסך "חייבים להחליף רפידות / חייבים לחרוט צלחות" ?) וגם מייצרת חשמל חזרה לסוללה של הרכב.
נהיגה נכונה ברכב חשמלי מחייבת אימוץ של הבלימה הרגנרטיבית, הן כדי לאחזר חשמל לסוללה, והן כדי לחסוך בשימוש בבלמים המסורתיים של הרכב.
בעבר היו כבר נסיונות, חלקם יושמו בייצור נרחב לשינוי מערכת הבלמים של כלי רכב, כך שרכיבי הבלימה לא יהיו מורכבים עם הגלגלים. המבוגרים מעט אולי זוכרים את הפתרונות של אלפא רומיאו משנות ה 70' ותחילת ה 80' בהם דיסק הבלימה, הקאליפרים והרפידות היו ביציאה מתיבת ההילוכים. בלנדרובר יישמו לאורך שנים פתרון אחר בו מעצור היד היה מפעיל נעלי בלימה על תוף שהיה מורכב על הדרייבשאפט האחורי של הרכב, ולא מותח את המעצורים.
מרצדס לוקחים עכשיו את נושא הבלימה המסורתית בכלי רכב חשמליים צעד נוסף קדימה, עם מערכת שלדבריהם היא סגורה, ללא טיפול, ללא החלפה לאורך כל חיי הרכב, ונטולת אבק בלימה מזהם. מי שרוצה להבין את נושא האבק הנוצר בתהליך הבלימה, זה בדיוק אותו 'פיח' שחור שנשאר לכם על האצבעות כשאתם מבריגים החוצה את פקק הפלסטיק הקטן כשאתם מנפחים את הצמיגים הקדמיים. מרצדס גם נערכים לתקנות פליטת מזהמים יורו 7 שיכנסו לתוקף ב 2026, ואשר לוקחות בחשבון לא רק את פליטת המזהמים מהאגזוז, אלא גם את החלקיקים הנפלטים משחיקה של הבלמים ומשחיקת הצמיגים.
הפתרון של מרצדס הוא שחלף קאליפר מסורתי ורפידות בלימה הננעלות על הדיסק, ההאטה שמתקבלת הינה באמצעות לחיצה של דיסקית בלימה מסתובבת לעבר דיסק מקובע ובכך נוצר חיכוך, המעט את התנועה הסיבובית. לדברי מרצדס מדובר במערכת סגורה לחלוטין נטולת אחזקה או טיפול לאורך כל חיי הרכב. בנוסף מציינים במרצדס מספר יתרונות נוספים למערכת החדשה. המערכת מקוררת מים, ומכיוון שכך אין חשש לתופעת דעיכת עוצמת הבלימה כאשר המעצורים מתחממים לאחר שימוש ממושך ואגרסיבי. בנוסף, המערכת מקטינה את המשקל הבלתי מוקפץ (משקל רכיבים שלא נתמכים על ידי מערכת בולמי הזעזועים והקפיצים של הרכב) ובכך משפרת את ההיגוי של הרכב. אבל היתרונות של פתרון הבלימה החדיש של מרצדס לא נעצרים כאן. מערכת בלימה מסורתית מייצרת התנגדות לאוויר ומגדילה את מקדם הגרר של הרכב. הכנסת מערכת הבלימה אל תוך מערכת סגורה מקטינה את מקדם הגרר של הרכב ובכך חוסכת גם באנרגיה.
גם תחום העיצוב יוצא נשכר מהמערכת החדשנית של מרצדס, בכך שמעצבי חישוקים יכולים עכשיו להתעלם מהמגבלות שהביאה עימה מערכת הבלימה המסורתית, ועכשיו יוכלו לעצב גם חישוקים ייחודיים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.פתרון יקר מידי המתאים רק לרכב חשמלימואיז 05/12/2024 08:40הגב לתגובה זו0 0כמו לנסות ליצור מערכת מחליפה לווישריםסגור