איך להצליח בראיונות עבודה - כל מה שצריך לדעת
איך להגדיל את הסיכויים לעבור ראיונות עבודה? כולם יודעים עד כמה הרושם הראשוני חשוב וראיון עבודה הוא בעצם הרושם הראשוני של המעסיק. זה גם הרושם מהמקצועיות, מהרצינות מהידע של המועמד וזה גם רושם כללי מהתנהלות כללית בראיון, התנהגות, שפה, ביטחון, שפת הגוף ועוד.
ראיון עבודה - עשה ואל תעשה
לא תמיד מספיק להיות מוכשר ומקצועי, כדי לעבור את ראיונות העבודה, כדאי להבין גם את כללי המשחק בראיונות ומה לעשות ומה לא לעשות, כמו גם - מה לענות ומה לא להגיד, ומה לשאול ומה לא לשאול?
הכנה לקראת הראיון
לפני ראיון עבודה, הכנה מקיפה היא מאוד חשובה. אתם צריכים לדעת כמה שיותר על מקום העבודה. חשוב לערוך מחקר מקיף על החברה, להכיר את התחום בו היא פועלת, להבין את התפקיד המוצע ולהכין את עצמך לענות על שאלות טכניות ומקצועיות שיכולות לצוץ. זהו השלב שבו תוכל להפגין ידע מעמיק, לנתח את צרכי החברה ולהראות איך אתה מתאים לתפקיד המוצע.
תנסה למצוא כמה יותר מידע על הארגון גם דרך אתר החברה וגם דרך עובדים בחברה, סיפורים שמסתובבים ברשת ועוד. קרא כתבות או ראיונות של מנהלי החברה ונסה להבין את תרבות הארגון ואת היעדים העסקיים שלהם.
הכנה לראיון עבודה - המראיינים ירצו לדעת שהגעת מוכן
רשתות חברתיות מקצועיות - המידע ברשתות האלו חשוב. חפש ב-LinkedIn: זהו אחד הכלים המרכזיים לחיפוש מידע. תוכל למצוא פרופילים של עובדים, ללמוד על התרבות הארגונית, וגם לעיין בתכנים שהחברה מפרסמת באופן שוטף. ברשת Glassdoor תוכל למצוא ביקורות ודירוגים של עובדים על תנאי העבודה, התרבות הארגונית, רמת השכר, וסוגיות נוספות מהחיים הפנימיים בחברה. זה יכול לתת לך הבנה טובה על מה לצפות מהעבודה במקום.
באתרי חדשות כלכליים תוכל למצוא הודעות, דוחות, ולהבין את מצבה הפיננסי של החברה, כמו גם שינויים בהנהלה,מצב עסקי, מצב מול המתחרות והצלחות או קשיים בשוק.
איך להתלבש לראיון?
הבגדים שתבחר ללבוש לראיון משדרים מסר. תמיד כדאי להתאים את הלבוש לקוד הארגוני של החברה אליה אתה מתראיין. לדוגמה, בחברות פיננסיות או משפטיות כדאי לבחור בלבוש פורמלי יותר, ואילו בחברות טכנולוגיה או פרסום אפשר לבחור לבוש קז'ואל ואפילו ספורטיבי.
ניקיון וסדר: בלי קשר לאיזה תחום עבודה אתה פונה, הלבוש שלך צריך להיות נקי ומסודר. לבוש מרושל או מלוכלך עשוי ליצור רושם של חוסר אכפתיות וחוסר השקעה.
צבעים ונטרליים: עדיף להימנע מצבעים חזקים מדי כמו אדום, כתום או צהוב, ולבחור בצבעים ניטרליים ומקצועיים כמו כחול, שחור, אפור ולבן. צבעים בהירים יכולים להוסיף טאץ' אישי, אך יש לשמור על מתינות.
בחירת הלבוש מאוד חשובה
תשומת לב לאביזרים: אם אתה משתמש באביזרים כמו שעון, תכשיטים או עניבה, חשוב שהם יהיו סולידיים ומקצועיים. אין צורך בתכשיטים רבים או אביזרים שמושכים תשומת לב מיותרת.
נעליים: הנעליים צריכות להיות מתאימות למקצועיות הנדרשת מהתפקיד. נעליים נקיות בין אם הן נעלי גברים או נעלי עקב סולידיות לנשים, משדרות מקצועיות ואכפתיות.
שפת גוף והתנהגות
שפת גוף מהווה חלק משמעותי מהתקשורת שלך בראיון והיא נבדקת על ידי המרואיין. היכולת שלך לשדר ביטחון עצמי ושיתוף פעולה יכולה להשפיע מאוד על התוצאה הסופית. שב בצורה נינוחה, שמור על קשר עין עם המראיין, השתמש בתנועות ידיים במידה מתונה והקפד לשמור על חיוך קל שיביע עניין.
אם תישען אחורה ותצליב ידיים, זה עלול לשדר חוסר עניין או עוינות. אם תשב זקוף, תשמור על קשר עין ותשתמש בתנועות מתונות, תשדר שאתה בטוח בעצמך ונכון לעמוד באתגרי התפקיד.
שאלות בראיון עבודה - איך לענות, ומה לענות?
על פי מחקרים שונים כ-80% מהאנשים נוטים לשקר בראיונות עבודה, בין אם בשיפוץ קורות החיים או במענה על שאלות. אלון מאסק, מייסד טסלה וספייס X, טוען ששאלה אחת מספיקה לו כדי לגלות מי משקר: "מה היו הבעיות המורכבות ביותר שהתמודדת איתן וכיצד פתרת אותן?"
מאסק מאמין שהתשובה לשאלה הזו יכולה לחשוף האם המועמד היה באמת זה שפתר את הבעיה או שהיה רק חבר בצוות שעבד עליה. אנשים שבאמת מתמודדים עם בעיות, זוכרים את הפרטים הקטנים ויכולים לדבר באריכות על התהליך שעברו.
שאלות קשות - יש שאלות בראיונות עבודה שיכולות להיות מאתגרות מאוד, אבל הן גם הזדמנות להוכיח את היכולת שלך להתמודד עם סיטואציות מורכבות באופן מקצועי ומכובד. שאלה נפוצה ומאתגרת היא: "ספר לי על הבוס הגרוע ביותר שהיה לך". השאלה הזו נועדה לבדוק כיצד אתה מתמודד עם יחסים בעייתיים בעבודה ואיך אתה מדבר על סיטואציות רגישות כמו קונפליקטים עם מנהלים.
איך לענות על השאלה? במקום להתמקד בשלילה, כמו להגיד: "הבוס שלי היה ביקורתי כל הזמן ונשף בעורפי", עליך להתמקד בנקודות חיוביות שצברת מהסיטואציה, או במה שלמדת ממנה. גישה זו מציגה אותך כמקצועי, מפוקח ובוגר. דוגמה לתשובה נכונה: "היו לבוס שלי דרישות גבוהות מאוד, וזה אתגר אותי ללמוד כיצד להעמיד סדרי עדיפויות ולנהל את הזמן שלי ביעילות רבה יותר. למרות שההתמודדות לא תמיד הייתה פשוטה, בזכות הדרישות הללו הצלחתי לפתח מיומנויות ניהול עצמי, וזה השפיע עלי לטובה".
אפשרות נוספת: "למדתי מהבוס שלי את החשיבות של הבנה והקשבה לעובדים שלי. למרות שהיו חילוקי דעות, אני היום מנהל טוב יותר כי למדתי להקשיב לתלונות ולעודד תקשורת פתוחה". כך אתה מפגין יכולת ללמוד ממצבים קשים ומציג את עצמך כמי שיודע להפוך אתגר להזדמנות להתפתחות מקצועית. המפתח הוא להראות שאתה לא מתמקד בשלילה, אלא מוצא את הדרכים לצמוח מכל חוויה, גם אם היא מאתגרת.
שאלות על חולשות - כשנשאלים על חולשות, חשוב להציג אותן בצורה חיובית ולהסביר כיצד אתה עובד על שיפורן.
שאלות על ציפיות שכר: הקפד לדבר בגמישות ולהבין את השוק לפני שתנקוב במספרים.
שאלות על שכר הן נושא רגיש ועדיף להימנע מלדבר על שכר בתחילת הראיון, ולשמור את הנושא לשלב מתקדם יותר.
אם נשאלת על ציפיות השכר, תן טווח ריאלי המתבסס על מידע שוק והתאם את הציפיות לדרישות התפקיד. דוגמה: "אני מעריך שהתפקיד הזה מתוגמל בטווח של 17,000 עד 20,000 שקלים בחודש".
לא לדבר על שכר בתחילת הראיון, כששואלים מה הציפיות להגיד - "הבנתי שטווח השכר המתאים למקצועות האלו הוא..."
שאלות על פערים בקורות החיים: מה עשית בתקופות שלא הוגדרו בקורות החיים? הסבר ביושר מה עשית בתקופות הפער, התמקד בפעילויות פרודוקטיביות כמו לימודים או התפתחות אישית
חשוב - לעולם אל תגיד שאין לך חולשות. זה יישמע לא אמין ויגרום למראיין לחשוב שאתה לא מודע לעצמך. כשישאלו מה החולשות שלך, אתה יכול לענות משהו בסגנון - "אני נוטה להיות פרפקציוניסט ולהקדיש יותר זמן מהנדרש לפרטים קטנים, אבל למדתי להבחין מתי יש להפסיק ולהתקדם הלאה."
איך להציג את הכישורים שלך? אתה תישאל על הכישורים ויכולות שלך. אחת הדרכים הטובות לענות היא לתת דוגמאות מפורטות על פרויקטים שהובלת או על בעיות שפתרת. חשוב לדבר על התהליכים שעברת, האתגרים שפגשת והפתרונות שמצאת.
דוגמה: "בפרויקט האחרון, הובלתי צוות של 5 אנשים בפיתוח פלטפורמה חדשה. היינו צריכים להתמודד עם אתגרי תקציב ולוחות זמנים, אבל בזכות תכנון נכון והקצאת משאבים מדויקת, הצלחנו לסיים את הפיתוח בזמן ולהישאר במסגרת התקציב."
האם לשאול את המרואיין שאלות?
שאלות מצידך במהלך הראיון הן דבר חשוב שמראה על עניין בתפקיד ובחברה. כדאי לשאול שאלות הנוגעות לתפקיד עצמו, לאתגרים הצפויים ולמבנה החברה. עם זאת, כדאי להימנע מלשאול בשלב מוקדם שאלות על שכר, חופשות או הטבות נוספות – אלו שאלות שנכון להעלות רק כשיש הצעה ממשית על השולחן.
דוגמה לשאלות - "מהם האתגרים המרכזיים שעומדים בפני המחלקה בשנה הקרובה?"
"איך הייתם מתארים את התרבות הארגונית שלכם?"
שאלות שכדאי להימנע מהן - "כמה ימי חופש אני מקבל בשנה?", "מהן שעות העבודה המדויקות?"
טעויות בראיונות ואיך להימנע מהן?
טעויות אפילו קטנות עלולות לפגוע בסיכויי ההצלחה שלך להתקבל לעבודה. הקפד לכבות את הטלפון הנייד, אל תענה כמובן לשיחות בזמן הראיון ואל תשקר בנוגע לפרטים האישיים שלך.אם הטלפון שלך מצלצל באמצע הראיון, עליך להתנצל מיד ולכבות אותו. אם תענה לשיחה, זה עשוי לסיים את הראיון באופן רע.
אל תאחר - קח מרווח ביטחון, אסור לאחר לראיונות עבודה.
אסור לאחר לראיון עבודה
מצפים ממך להכיר את החברה. נחזור לתחילת המדריך - אתה צריך להכיר את החברה, המראיין רוצה לדעת שעשית שיעורי בית, שהשקעת זמן, שהראיון חשוב לך.
טעות נפוצה היא תשובות כלליות מדי. זה לא טוב, אל תענה "בכותרות". "אני עובד חרוץ" או "אני אוהב אתגרים", זה כללי מדי, תן דוגמאות ספציפיות להישגים מקצועיים או פרויקטים שבהם התמודדת עם אתגרים והצלחת. התמקדות בהצלחות בעבר תעזור להראות את כישוריך בפועל.
טעות גדולה - דיבור שלילי על מקום עבודה קודם. דיבור שלילי על מעסיקים או קולגות מהעבר עלול ליצור רושם שלילי עליך ולשדר שאתה עלול להיות בעייתי במקומות עבודה חדשים. זה גם משדר חוסר נאמנות למקום העבודה. מעסיקים לא רוצים לקבל עובד שאולי כשיעזוב "ילכלך" על מקום העבודה שלו.
לכן, מקום להתמקד בצדדים השליליים של מקומות עבודה קודמים, תאר את האתגרים והלקחים שלמדת מהתפקידים הקודמים שלך, את הקושי, האתגר ואת התובנות שלקחת איתך בצורה חיובית וכמה זה שיפר אותך ואת יכולתך להמשך.
תשאל שאלות, אבל לא בהגזמה - כאשר המראיין שואל אם יש לך שאלות, תגובה של "אין לי שאלות" יכולה ליצור רושם שאתה לא סקרן מספיק, או לא מעוניין מספיק במשרה או שלא השקעת מספיק מחשבה בעניין ולכן אין לך שאלות. זה לא טוב. המראיין רוצה לראות שאתה בעניין, שחשוב לך שאתה סקרן.לכן היה מאוד קשוב בזמן הראיון, וכשיתאפשר שאל על נושאים שעלו - נושאים מקצועיים, נושאים לגבי קריירה בחברה, הווי יומי ועוד.
הכנה ממוקדת - בשאלות כלליות. לעיתים אנשים לא מתכוננים לשאלות אישיות על עצמם כמו "ספר לי על עצמך" או "מהם החוזקות והחולשות שלך". תשובות מגומגמות או כלליות עלולות לשדר חוסר הכנה או אי-התאמה לתפקיד. הכן מראש תקציר קצר על עצמך שמתמקד בניסיון הרלוונטי ובכישורים שמדגישים את התאמתך למשרה. חשוב גם לחשוב על דוגמאות שמדגימות את החוזקות שלך וכן על דרכים שהתגברת בהן על חולשות.
המתנה לראיון - תתנהג בנימוס וכבוד לכל אחד שאתה פוגש בזמן ההמתנה. מראיינים רבים מקבלים חוות דעת מצוותי המשרד על איך התנהגת במהלך ההמתנה לראיון, ולכן כדאי להיות נחמד ונינוח מול כולם. לא לשדר לחץ, חשש גדול. אם שואלים אם תרצה לשתות תשתמש בתודה, בבקשה, ואל תבקש קפוצ'ינו עם 2 סוכר וחלב נטול. תהיה מאוד בסיסי.
מיקוד - כששואלים אתכם מצפים לתשובה שיכולה להביא דוגמאות, אבל היא צריכה להיות ממוקדת. אל תסטו לסיפורים שונים ואישיים שאין להם קשר לשאלה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.אני לא עושה ראיונות עבודה בכלל (ל"ת)אסולין 17/10/2024 11:41הגב לתגובה זו1 1סגור
-
1.לביזפורטללביזפורטל 17/10/2024 09:54הגב לתגובה זו2 0ששואלים אותך על ציפיות שכר יש לענות: מה אתם מציעים ? איזה שכר?סגור
-
לא שואלים "מה אתם מציעים?", ולא מגיעים עם טווח.סווינגר 17/10/2024 14:21הגב לתגובה זו3 0עושים שיעורי בית מראש, מכירים את הטווח. בריאיון, נותנים סכום ברור ללא טווחים (אישית, תמיד דורש את קצה הטווח, ואף מעט מעליו). משם, יש התחלה של מו"מ, ובסופו של דבר - מקבלים את המקסימום האפשרי לאותו זמן. אם המעסיק החליט שאני יקר, כנראה שיזכה בעובד זול יותר. נאחל לשניהם בהצלחה. ככל הנראה, כבר סגרתי במקום אחר.סגור