איך הגיע המפעל הוותיק משווי של חצי מיליארד דולר לפשיטת רגל?

מפעל הצמיגים אליאנס בחדרה נסגר; 450 עובדים יפוטרו - על ההיסטוריה ועל העתיד של מפעלי ייצור בארץ
 | 
telegram
(1)

החברה היפנית יוקוהומה ראבר, הבעלים של אליאנס, הודיעה על סגירת המפעל הוותיק בחדרה, שפעל מאז 1950. הסיבה המרכזית: עלויות שינוע גבוהות בעקבות המלחמה. העובדים יקבלו שכר עד סוף דצמבר ויוענק להם סיוע בפרישה.
 

היסטוריה של אליאנס: מייסוד ועד סגירה

חברת אליאנס הוקמה כמפעל צמיגים ישראלי בחדרה, בשיתוף פעולה בין משקיעים מישראל וארצות הברית לבין חברת סולל בונה, מתוך מטרה לפתח את תעשיית הצמיגים המקומית ולהפוך את המפעל לשחקן מוביל בשוק. בתחילת דרכה, ייצרה החברה בעיקר צמיגים לרכבים פרטיים, אך לאורך השנים התפתחה והתמחתה בתחום הצמיגים המיוחדים לחקלאות ותעשייה, מה שהפך אותה לבעלת מוניטין בינלאומי בתחום זה.

במהלך שנות ה-80, נקלעה אליאנס לקשיים כלכליים וירדה למעמד של כינוס נכסים. בשנת 1992, לאחר סדרת מאמצים לייצב את החברה, רכש איש העסקים אליעזר פישמן את אליאנס מכונס הנכסים, ובמהלך 1993 הפך אותה לחברה ציבורית ונסחרת בבורסה לניירות ערך בתל אביב. תחת ניהולו של פישמן, עברה החברה תהליכי שיקום ושדרוג, ומצבה התפעולי והפיננסי השתפר משמעותית. בשנים אלו זכתה אליאנס לתשומת לב מצד משקיעים והפכה לחברה מוכרת בבורסה.

במהלך שנות ה-2000, החברה התמקדה בייצור צמיגים לחקלאות ותעשייה, ויצאה משוק הצמיגים הפרטיים – צעד שאפשר לה להגדיל את רווחיותה ולהתמחות בתחום שבו מתח הרווחים היה גבוה יותר והיו פחות מתחרים. בשנת 2007, נמכרה אליאנס לקרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס בהצעת רכש לפי שווי של כ-50 מיליון דולר, מה שציין שלב חדש בצמיחתה של החברה. ורבורג פינקוס שינתה את האסטרטגיה של אליאנס והעבירה חלק מפעילות הייצור להודו, תוך שמירה על פעילות ייצור מתקדמת בישראל, שהתמקדה בצמיגים טכנולוגיים לכלי חקלאות, תעשייה וייעור.
 

משווי של חצי מיליארד דולר לפשיטת רגל


בשנת 2013, עברה אליאנס שוב לבעלות חדשה כשנרכשה על ידי קרן ההשקעות האמריקאית KKR, הפעם בשווי של כחצי מיליארד דולר. תחת KKR, אליאנס עברה תהליכי התרחבות נוספים, והחלה להתמקד בשווקים בינלאומיים גדולים, בהם צפון אמריקה ואירופה. בשנת 2016, נמכרה החברה שוב, הפעם לתאגיד הצמיגים היפני יוקוהומה ראבר, לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר. רכישה זו איפשרה ליוקוהומה להיכנס לתחום הצמיגים החקלאיים והתעשייתיים, שבו היא לא הייתה פעילה קודם לכן.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

עם כניסת יוקוהומה לבעלות, המשיכה אליאנס בפעילות הייצור בחדרה, אך בהדרגה עלויות הייצור בישראל עלו והתחרות מול מדינות עם עלויות ייצור נמוכות יותר, כמו הודו ודרום אסיה, הגבירה את הלחץ על החברה. 


הסיבות לסגירה: עלויות שינוע ומלחמה
ההחלטה על סגירת המפעל נובעת מהתייקרות עלויות השינוע של חומרי הגלם והמוצרים המוגמרים, בעיקר בשל המלחמה והמצור הימי שהטילו החות'ים בים האדום. סגירת נמל אילת והקשיים בהובלה הובילו לעלויות גבוהות, שהפכו את הייצור בישראל לפחות כלכלי. בנוסף, התחרות הגוברת מצד יצרנים בדרום אסיה, הקרובים למקורות חומרי הגלם ולכוח עבודה זול, יצרה יתרון תחרותי משמעותי.

 

אליאנס – שאלות ותשובות


מיהי חברת אליאנס? אליאנס היא חברה ישראלית שהוקמה ב-1950, המתמחה בייצור צמיגים לרכבים פרטיים, חקלאיים ותעשייתיים.
מי הבעלים הנוכחיים של אליאנס? מאז 2016, החברה נמצאת בבעלות קונצרן יוקוהומה ראבר היפני.
מדוע נסגר המפעל בחדרה? הסיבות המרכזיות לסגירה הן התייקרות עלויות השינוע בעקבות המלחמה והמצור הימי, וכן התחרות הגוברת מצד יצרנים בדרום אסיה.
מה יעלה בגורל העובדים? 450 העובדים יקבלו שכר עד סוף דצמבר, ויוענק להם סיוע בתהליכי הפרישה ובאיתור מקומות עבודה חלופיים.
האם יש מפעלים נוספים של אליאנס? כן, לאליאנס יש מפעלים בהודו, שימשיכו לפעול בשלב זה

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    קשקו במיץ זבל! אין מקום ליצור צמיגים בישראל. נקודה! (ל"ת)
    לא קשור "מלחמה" 14/11/2024 19:40
    הגב לתגובה זו
    0 4
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות