סיכום פרויקט אסטרטגיות מסחר

זיו פניני, מנהל חדר המסחר במגדל שוקי הון, מנתח ומפרט את אסטרטגיות המסחר בנגזרים המשמשים הן את הלקוחות המגדרים והן את אלה המתוחכמים

שוק המעו"ף (מכשירים עתידיים ופיננסים) שונה מהותית מיתר השווקים הפיננסים. אם נרצה לתמצת במשפט אחד את ההבדל, נוכל לומר שמדובר בשוק שכולו מוקדש למסחר בסיכונים. נכס הבסיס הנסחר הוא למעשה הסיכון עצמו, ובהתאם לכך מחיר הסיכון זו הפרמיה שנקבעת במפגש בין קונים למוכרים בשוק חופשי.

בשוק המעו"ף נפגשים משקיעים המעוניינים לגדר את השקעותיהם עם ספקולנטים המהמרים על שינויים במחיר. כמו גם שחקני ארביטראז' ומכונות מסחר שנהנים משברירי תמחור שגוי.

המכשירים הפיננסיים הנסחרים בשוק המעו"ף מאפשרים להקטין את הסיכון במחיר של סחורות, בתיק השקעות קיים ולעיתים, אף להורידו לחלוטין. לעומת זאת, ניתן להגדיל את הסיכון ולמנף אותו בצורה אגרסיבית יותר יחסית לגודל תיק ההשקעות המקורי.

בשונה ממחירי נכסים הנסחרים בצורה מסורתית, כלומר סחורה שמוחלפת במזומן במחיר מוסכם באותו רגע () - בשוק המעו"ף חלק מתשלום המזומן והעברת הסחורה לידי מי ששילם עליה, מתרחשים בשלב כלשהו בעתיד. השחקנים בשוק המעו"ף מתמחרים את האופציה לבצע ביניהם עסקה עתידית, וזו הסיבה להיותו שוק של ביטוחים כנגד ירידות או עליות שערים עתידיות. שווקים עתידיים קיימים על שערי מניות, , ריביות, מטבעות סחורות ונכסים אחרים, שוק המעו"ף מתאפיין במספר אלמנטים ייחודיים:
1. משחק סכום אפס - בכל עסקה יש צד שמרוויח על חשבון הצד המפסיד.
2. חיי מכשיר מתכלים - לכל עסקה יש מועד סיום נקוב ומוסכם מראש.
3. אפשרות לקנות או למכור בחסר בעלויות מינימליות וביעילות מקסימלית.
4. אפשרות ליצור אסטרטגיה רווחית לכל תבנית מחיר שוק עתידי.
5. נזילות גבוהה כתולדה של הקלות, בה ניתן להמיר מכשיר אחד במשנהו ולמכור בחסר.
6. אפשרות לגדר סיכונים בתיקי השקעות ממונפים - הופך סוחרים רבים למעין עושי שוק המצטטים מחיר קניה ומכירה בצורה רציפה.
7. מספר המכשירים הקיימים בשוק משתנה והפוזיציות הפתוחות הקיימות בכל מכשיר הן תאורטית, אינסופיות, שכן ניתן "להנפיק" וליצור מכשיר חדש בכל רגע ורגע. בנוסף, ניתן להקטין ולסגור את הפוזיציות תוך כדי המסחר. נקודה זו חשובה ומשליכה על הנזילות הגבוהה בשווקים ומספר השחקנים הרב.
8. באמצעות מכשירים אלו ניתן לדמות תיקי מניות, תיקי אג"ח ותיקים משולבים, כשמחירי ההגנות נסחרים קרוב מאוד לשוויים ההוגן.

האסטרטגיות שמפורסמות כאן הן הנפוצות ביותר, משתמשים בהן ספקולנטים, מגדרים ועושי שוק בעולם כולו. הן אוניברסליות שכן התמחור, האסטרטגיות ואופי המכשירים זהה בכל העולם. האסטרטגיות מוצגות מהפשוטות אל המורכבות, תוך הסברים מילוליים וגרפיים ומלווה בדוגמאות ממדד המעו"ף הישראלי.

להלן נוסחאות בלאק ושולס, אשר עלפיהן תמחרו את מחירי האופציות והנגזרים באסטרטגיות השונות וההסברים הרלוונטיים.

בהצלחה לכולם.

הנוסחאות

מקרא
מקרא


*כל הזכויות שמורות
** לזירה ש פניני במגזין מגדל
*** לרשימת כל האסטרטגיות

תגובות לכתבה(30):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 17.
    תשובות אחרונות....
    ז.פ 22/07/2013 16:43
    הגב לתגובה זו
    8 0
    אודי, אתה מעיר מסתייג, מתווכח, מסכים, ושולח לגוגל לקבל את אותם הנוסחאות שנתתי..., לגופו של עיניין: אתה אכן צודק שצריך להעמיק ולקחת קורס, אתה צודק שלמרות פרס הנובל נוסחת בלאק ושולס הבסיסית בסטייה אחידה הנה בעיתית וההתפלגות הנורמאלית מעוותת מחירים אשר מקבלים תיקון ע"י הסקיו... אתה צודק שמי ממנף עצמו לדעת יגמור כנראה בצורה לא טובה ולא צריך בשביל כך דווקא אופ מעו"ף, אתה צודק שהנוסחא קיימת בהרבה אתרים וכי היא המנוע לגרפים המצורפים לדוגמאות האסטרטגיות בפרוייקט... הוסחאות אינם כה מבהילות אך צריך להבין כי אלו אכן הנוסחאות - אין מה לעשות!! החיפוש בגוגל שאתה שולח יניב את אותם הנוסחאות המבהליות... לכן אודי, אתה צודק בכול מה שכתוב אם כי הציניות והמנגינה של ההערות אינה במקומה שכן אין אתה משכנע את המשוכנעים שעדיף לקחת קורס ולהתעמק בנושא יותר - מסקנה שנכונה לכול תחום בכול נושא. תודה על התגובה.
    סגור
  • קיבצי אקסל - נוסחאות בלק ושולס.
    אודי 23/07/2013 16:58
    הגב לתגובה זו
    0 3
    היי, התכוונתי שניתן למצוא בגוגל קבצי אקסל שנערכו ע"י "מומחים" שונים ואשר באמצעותם ניתן לחשב את מחירי האופציות לפי מודל בלק ושולס. אין צורך לכתוב אותן מחדש באקסל.
    סגור
  • צודק 100% (ל"ת)
    אמיר 22/07/2013 17:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    הנחות - שוק הון משוכלל
    אודי 22/07/2013 15:00
    הגב לתגובה זו
    1 2
    זיו שלום, מבלי לפגוע בפרנסתך, אתה מציג באופן שגוי את ההנחות שהניחו הפרופסורים בלק ושולס, כאשר פיתחו את מודל בלק ושולס כפי שהעתקת והצגת במאמר. יש צורך להסביר לכל הקוראים התמימים שיפסידו את כל כספם לאחר שיתחילו לסחור במעו"ף, כי חישוב הערך התיאורטי של האופציה הוא פונקציה של חמישה פרמטרים כפי שהוצגו בכתבה : מחיר נכס הבסיס, מחיר המימוש, זמן לפקיעה, ריבית וסטיית התקן של תשואת נכס הבסיס. יש להסביר באופן יותר מפורט כי המחיר התיאורטי ישתנה כאשר אחד הפרמטרים ישתנה ושאר הפרמטרים ישארו ללא שינוי. לדוגמא דלתא : בכמה נקודות ישתנה מחיר האופציה כתוצאה של שינוי בנקודה רחצ במחיר נכס הבסיס כאשר שאר הפרמטרים ללא שינוי. הצגת את השינויים בנוסחאות נכונות ומבהילות. בהצלחה בקורסים שאתה מעביר. אגב, לכל הקוראים : חפשו בגוגל נוסחת בלק ושולס.
    סגור
  • אודי-חמודי
    יצחק 15/06/2014 14:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שום נוסחה לא תציל שחקן כי כל שמתוחכם לא יהיה . עובדה שאפילו בוני וזוכי הפרס הפסידו באזור אורנג' את כל כספי החוסכים וכל האזור נהיה בנקרות . רק ניסיון של שנים ואימה ידע של שיפוצים יכולה להניב רווחים ע"י אסטרטגיות -וזה אומר לך איציק הגדול ,אינך מאמין תשאל את בהרי -זיו יסביר לך כבר מזה
    סגור
  • טען עוד
  • 15.
    ביזפורטל -לא רואים את האסטרטגיות
    קורא ותיק 10/07/2013 08:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אי אפשר לראות ארכיון הסטורי...נא לתקן.
    סגור
  • תרפרש מספר פעמים...זה מסתדר. (ל"ת)
    גם ותיק 10/07/2013 11:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    תשובות...
    ז.פ. 07/07/2013 11:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראשית בבקשה..., לגופו של עיניין, כאשר אתה מחשב שווי של מניה או מדד שאינו מתקן דיבידנדים הנך חייב לקזז את תשואת הדיבידנב (במיוחד כשהריביות כ"כ נמוכות ותשואת הדיבידנד בחו"ל סבירה/גבוה) בארץ או במקומות בהם תשואת הדיבידנד אינה משפיעה על מחיר המדד (שכן הוא נמתוקנן) אז גם הנוסחאות "הרגילות "כמו שלך מספיקות... גם בהיוון פשוט (כמו מחיר החוזה העתידי) אתה צריך להתחשב בדיבידנד כשהוא אכן מוריד את ערך המדד!!
    סגור
  • 13.
    ראשית תודה
    אהוד ג 05/07/2013 17:18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שנית שאלה עקרונית. בנוסחא מופיע. Q. שהוא בעצם תשואתהדיבידנד. האם בנוסחת המעוף משתמשים בדיבידנד? אני מכיר נוסחאות רק עם הריבית ללא הדיבידנד. אנא הסבר .
    סגור
  • 12.
    לא הבנתי כלום כמעט
    אבישי הסוחר 02/07/2013 22:41
    הגב לתגובה זו
    2 5
    כל הכתבות שלך על האסטרטגיות ארוכות ומייגעות עם זאת כל הכבוד על הסבלנות לכתוב אותן
    סגור
  • אבישי-
    יצחק 15/06/2014 14:10
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אתה לוזר,שיודע רק להפסיד
    סגור
  • כול הכבוד שגם לטמבלים יש קצת מצפון.
    אלעד 05/07/2013 10:43
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מי שהוא הכריח אותך לקרוא? ניסית לקרוא ספרות מקצועית בתחום הזה? מייגע? כמי שמכיר את פניני, חבל שהוא לא הסביר קצת יותר על כול אסטרטגיה ואסטרטגיה.
    סגור
  • אלעד
    יצחק 15/06/2014 14:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם אם פניני יסביר שלוש פמים נוספות -לא תבין מאומה,זה חומר שמצריך לא רק למידה תאורתית אלה גם הקרת חומר לעומק
    סגור
  • חזק ונכון . (ל"ת)
    יוסי א 05/07/2013 17:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    יש בעיה בארכיון האסטרטגיות
    דן גרוס 02/07/2013 22:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם אינם עולות. אנא טפלו בבעיה. תודה.
    סגור
  • 10.
    מצטרף לבקשה
    ח כ 02/07/2013 22:13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צריך לקרא מספר פעמים. אנא אל תמחקו את האסטרטגיות. האם יש תוכנה שמחשבת את כול הגרפי המופיעים כאן?
    סגור
  • 9.
    תודה על הפרויקט, מאיר עיניים
    מיכאל 02/07/2013 19:56
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פניני תודה על הכתבות. מצטרף לבקשה שלא ימחקו הכתבות. העלתה כאן אסטרטגיות שלא ידעתי. מכיר רק את הפשוטות, איתם אני עובד. האסטרטגיות המורכבות יותר אצטרך להגדיש זמן נוסף על מנת להבין אותם ולדעת איך להשתמש.
    סגור
  • מצטרף לבקשה (ל"ת)
    ח כ 02/07/2013 22:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    תשובות...
    ז.פ. 02/07/2013 18:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש קצת בעיה במספור התגובות...מתנצל, באקסל אכן ניתן להוריד קבצי XLA אשר נותנים אפשרות חישוב B&S ונגזרותיו בצורת פונקציה מובנת..., קורס ניתן לבדוק באקדמיה של מגדל עצמה...החומר לא יימחק וישאר כאן באתר..., תודה לכול המגיבים.
    סגור
  • 7.
    פניני - שאלה נוספת ברשותך
    אמיר ויס 02/07/2013 16:35
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אין באקסל דרך נוחה לחשב את הנוסחאות האלה?
    סגור
  • 6.
    פניני מתי הקורס הבא שלך?
    איתי 02/07/2013 16:33
    הגב לתגובה זו
    0 1
    האם זה באקדמיה של מגדל??תודה.
    סגור
  • אי אפשר לדעת מתי כשמדובר באקדמיה שלהם
    חייל 02/07/2013 22:26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    האקדמיה לא רצינית שם, כל קורס נדחה בחודש כדי לאסוף עוד נרשמים מרגישים שהמצב בשוק ההון לא טוב
    סגור
  • חיילצ'ק
    יצחק 15/06/2014 14:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בקורס לא מלמדים איך לסחור וגם אם מלמדים סוחר משם לא תצא
    סגור
  • 5.
    תודה רבה
    dimas 02/07/2013 14:45
    הגב לתגובה זו
    1 0
    פרוייקט מצויין אני אקח קורס ממך ברגע שאתאפשר לי כי פרונטלית בטח היתי קולט הרבה יותר טוב אבל זמינות פרוייקט כזה באינטרנט הוא סופר חשוב אז בבקשה על תמחקו את השיעורים בבקשה רק זיו פניני
    סגור
  • DIMAS
    יצחק 15/06/2014 14:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני לתומי חשבתי שבאקסלנט כבר למדת את הכול ..................................................... :)
    סגור
  • 4.
    תשובות...
    ז.פ. 01/07/2013 19:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תודה, לא כ"כ מסובך אתה יכול להשתמש בפונקציות של התפלגות נורמלית באקסל (זה החלק שנראה לך מסובך השאר זה היוונים ).. 2כן כעיקרון הנך יכול לחשב את שוויי B&S פעמיים ובפעם השנייה לשנות יום או סטייה או ריבית וההפרש בין המחירים הוא התוצאה (אומנם לא רציף אבל מקובל...) 3 - יש הגדרות מתחת לנוסחאות וכן אתה יכול להישאר בנגזרת הראשונה, דלתא ווגא טטא ובשניה גאמא...זה מספק... תודה לכול המגיבים.
    סגור
  • 3.
    אפשר הסברון על הנגזרים החדשים האלה? (ל"ת)
    עמי 01/07/2013 17:07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 2.
    שאלה
    אמיר וייס 01/07/2013 15:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פניני, ראשית תודה על הפרוייקט. שנית, האם ניתן לחשב את הנגזרים בדרך קלה או פשוטה יותר או אפילו בקירוב?, תודה, אמיר.
    סגור
  • לא , חתיכת עצלן (ל"ת)
    ג'וש 04/07/2013 20:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    אחלה פרוייקט, הנוסחאות מסובכות! (ל"ת)
    אבי כ 01/07/2013 14:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות