טירוף ה-ICO: אחד עשר עצות למשקיעים בתחום
1. השקיעו רק במי שנראה ראוי לאמון: ללא הגנה משפטית, חשוב מאוד להבין מי האנשים שעומדים מאחורי הפרויקט ולנסות להבין אם הם ראויים לאמונכם. זו אינה משימה פשוטה, אבל אפשר לנסות להתרשם מאיך שהם כותבים ומדברים, ממה שהם עשו בעבר, באילו תחומים עסקו, לשאול שאלות בפורומים הרלוונטיים, לראות אותם מציגים בווידאו או במפגש ולחפש תובנות של מומחים של ואנשים שמכירים את התחום.
2. וודאו שאתם מבינים את תפקיד האסימון בפרויקט: גם אם חרשתם את ה- White Paper, הבנתם את מהות הפרויקט והשתכנעתם שהוא הולך לכבוש את העולם, חשוב לבדוק איך בדיוק משתלב בו האסימון ואלו מנגנונים קושרים את הצלחת הפרוייקט לעליית ערכו של האסימון. כיוון שאסור פשוט לחלק רווחים למשקיעים, לא פעם אנו עדים ללוליינות מאולצת לעשיית החיבור הזה. הקשר חייב להיות ברור – איך בדיוק גוברת הדרישה לאסימון ככל שהפרוייקט גדל ומצליח? האם יש ליזמים דרכים לנתב רווחים למסלולים עוקפי אסימון? כמה קל להעתיק ולהפעיל את המודל עם אסימון חדש או אפילו ללא אסימון כלל?
3. בדקו אם יש קוד ומוצר ראשוני: בחלק מההנפקות האחרונות גויסו סכומי עתק מבלי שהמנפיקים עשו אפילו מאמץ בסיסי להוכחת רצינות ויכולת. הימנעו מלהשקיע בפרוייקטים שכל מה שעשו מסתכם באתר אינטרנט לניהול ההנפקה. פרויקטים רציניים בדרך כלל כבר עובדים על מוצר, כבר פעילים בתחומם ולא הופיעו משום מקום רק כדי לגייס. בתחום הקריפטו מקובל להתנהל בקוד פתוח, מה שמאפשר, למי שיודע, להתרשם מרמת הפיתוח, הקצב, וכמות התורמים לקוד.
4. Mind the Cap: שאלה בסיסית בכל השקעה היא: לפי איזה שווי אני נכנס? ככל שגדלה הערכת השווי של החברה או הנכס – קטן החלק שמקבל המשקיע תמורת סכום נתון של השקעה. בעולם ה ICOs נוצרה דינמיקה יוצאת דופן – כשנפתחים השערים, המשקיעים ממהרים לשלוח את כספם ולעיתים רק בדיעבד, כששוקע האבק, הם מגלים איזה סכום גוייס ולפי איזה שווי הם נכנסו להשקעה.ככל שעולה גודל הגיוס, קשה יותר למחיר האסימונים לטפס כשהם מגיעים לזירות המסחר: דרושים יותר קונים חדשים על מנת להעלות את המחיר ויש יותר מוכרים פוטנציאליים שיכולים להוריד אותו. כדי להגן על משקיעים מגיוס גדול מידי, מקובל לקבוע Cap – תקרה שמגבילה את סכום הגיוס ושעוצרת את ההנפקה אם מגיעים אליה. שימו לב שהתקרה ברורה וקיימת ושהיא מייצגת שווי סביר לדעתכם.
5. בדקו את תנאי ההנפקה: במקרים רבים התנאי ההנפקה קשים להבנה ולא במקרה. כמה אסימונים מונפקים לחברה עצמה? האם חלקם מוקצים ישירות ליזמים? אם כן, האם ולכמה זמן הם נעולים (vested)? חשוב להבין את התנאים לפני וגם ולוודא שהם אכן מולאו כלשונם במהלך ולאחר ההנפקה.
6. קראו את החוזה לפני שאתם חותמים: הנפקות רבות מגייסות את הכסף על גבי ״חוזה חכם״ באתריום, אשר מפרט את תנאי ההנפקה ואת תכונות האסימונים לאחר ההנפקה. חוזים אלה מיועדים להיות קריאים יחסית, כדי לאפשר לבעלי נסיון בפיתוח להבין אותם ולוודא שהם עושים את מה שהם אמורים לעשות. אם אתם יודעים לקרוא חוזים חכמים, עשו זאת בעצמכם. אם לא, חפשו מישהו אובייקטיבי שיודע וודאו שהחוזה עושה את מה שמובטח בתנאי ההנפקה הכתובים. כמו כן היעזרו בבדיקות של מומחים (audits) אשר מפורסמות לעיתים לפני הנפקות כדי לוודא שלא נמצאו פירצות אבטחה בחוזה, שעלולות לגרום לאובדן כספים. גיוס שמשתמש בחוזה חכם אמור לפרסם אותו לפחות כמה ימים לפני תחילת הגיוס כדי לאפשר למשקיעים לקרוא אותו. גיוס שלא עושה זאת צריך להדליק נורה אדומה.
7. היזהרו משיווק אגרסיבי: התמקדו בתוכן ולא בצורה: הנייר הלבן יותר חשוב מעיצוב האתר, מצגת טובה וברורה חשובה יותר מכנס נוצץ, מפתחים מנוסים ויזמים אמינים חשובים יותר מרשימת יועצים שהקשר היחיד שלהם לפרוייקט זו התמונה באתר. המנעו מפרויקטים שמשלמים למשתמשים כדי שיקדמו אותם ברשתות. שיווק אגרסיבי בשלב הגיוס הוא בדרך כלל תמרור אזהרה.
8. דרשו שקיפות מלאה: העבודה לא מסתיימת בסוף ההנפקה. אם אתם מחזיקים אסימונים שעלו לכם כסף, עקבו אחרי התקדמות הפרויקט ודרשו להבין איך ואיפה מושקע הכסף שלכם. פרויקטים רבים מגדרים את כספי הגיוס באמצעות המרה של חלקים למטבעות אחרים ולכסף פיאט, תהליך שמאפשר העלמה של כספים אל כיסי היזמים. פרויקטים רציניים יפרסמו דוחות ברורים על מיקום הכספים, שערי החליפין בהם הומרו, המשכורות, התשלומים השונים וכו'. זכרו שהחובות הרגולטוריים המקובלים אינם חלים כרגע על מגייסי הקריפטו ואין מישהו אחר שידאג לכם.
9. שימו לב לרגולציה: אסדרה, או היעדרה של אחת כזו, היא ככפי הנראה אחת מהסיבות להצלחה הגדולה של הנפקות ICO, אבל היא גורמת לתלות מוחלטת ברצונם הטוב של המנפיקים. עד שבתי המשפט ידרשו לנושא, איש אינו יכול להבטיח כי למשקיעים תהיה הגנה משפטית כלשהי. קרו מקרים בהם מנפיקים לא עמדו בהבטחות, השתמשו בכספים למטרות שונות ומשונות, וזנחו את מחזיקי האסימונים שהנפיקו. לעומת זאת, מספר הנפקות הצליחו, כך שקשה להמליץ חד משמעית להימנע מכלICO באשר הוא. עוד חשוב לציין כי באחרונה פרסם ה-SEC, המקבילה האמריקאית לרשות לניירות ערך דו"ח שמתייחס לאסימון ספציפי בשם DAO, שנעלם לאחר שהחוזה החכם שניהל אותו נפרץ.
ה-SEC קובע במפורש שהוא נופל תחת תחום השיפוט שלהם ולפיכך התנהל בצורה בלתי חוקית, דבר המהווה אזהרה מפורשת לתעשיית הגיוסים. חשוב לשים לב להתפתחויות בנושא, כי התערבות יותר אגרסיבית של הרגולטור נראית סבירה ובמקרה כזה הם עלולים להעמיד לדין את היזמים, את זירות המסחר ואפילו את המשקיעים עצמם. מעבר לסיכונים המשפטיים, מהלך כזה עלול להשפיע לרעה על מחירי האסימונים.
10. אל תתפוצצו עם הבועה: בעוד שתופעת ה-ICOs כנראה לא הולכת להיעלם בקרוב, מאוד סביר שהדינמיקה הנוכחית, בה חברות מגייסות עשרות ומאות מליוני דולרים על סמך אתר אינטרנט, לא תישאר איתנו עוד זמן רב. התחום עוד ישתכלל וישתפר, אבל כרגע נראה שיש יותר יזמים שבונים חברה כדי לגייס מכאלה שמגייסים כדי לבנות חברה. היו זהירים, ואל תשקיעו יותר ממה שאתם יכולים להרשות לעצמכם להפסיד.