אמיר פוסטר בפייסבוק שלו: "הכותרות על 'שוד הגז' ו'הרווח החזירי' מבוססות על נתון אחד שגוי - האמת צריכה לצאת לאור"

פוסטר, מומחה אנרגיה שמייעץ גם לחברות גז, טוען כי מדינה שלמה הלכה שולל אחרי בלבול בנתונים חשבונאיים
 | 

רגע לפני הבאת מתווה הגז לאישור הכנסת (אמור לעבור כהצבעת אמון) פרסם אמיר פוסטר שמשמש כיועץ בתחום האנרגיה (חלק מלקוחותיו הן חברות גז בארץ) פוסט נוקב בפייסבוק תחת הכותרת - "תומכים, מתנגדים, קפיטליסטים, סוציאליסטים, אנשי ימין, אנשי שמאל – הפוסט הזה פונה אליכם!". בפוסט טוען פוסטר שבעברו שימש כאנליסט אנרגיה בדש ברוקראז' כי המחאה והכותרות המפוצצות של "שוד הגז" נתלות על טענה מרכזית שגויה.

לפי פוסטר, הנתונים על פיהם זועקים מתנגדי מתווה הגז כי מדובר ב'שוד וגזל' מתבססים על התשואה אותן ישיגו שותפויות הגז בתעשייה, כאשר אלו טוענים כי בארץ תשואה זו גבוהה בהרבה מן הנהוג בעולם. פוסטר טוען כי חלה שלומיאליות יוצאת דופן בקרב כל הגורמים הרלוונטיים, ואלו משווים בין נתוני התשואה הפנימית של פרוייקט מסויים (IRR) לבין תשואת ההון המשוקלל של פירמה מסויימת (WACC) - מושגים חשבוניים שונים לחלוטין. 

וכך הוא כותב: "בחודש דצמבר 2014 פורסם המחקר של סרג'יו אסקארי, מומחה איטלקי שייעץ לרשות החשמל, בו נטען כי התשואה בתעשיית הנפט צריכה לעמוד על 9%-10%. אסקארי לא חישב את הנתון הזה בעצמו, אלא הפנה למחקר של פרופ' פינדיק, שפורסם עוד במהלך וועדת שישנסקי. במחקר זה, פרופ' פינדיק לא מתייחס לתשואה פנימית של פרוייקט (IRR) אלה למחיר ההון המשוקלל של פירמה (WACC). פינדיק חישב את ה- WACC של 14 חברות גז ונפט בעולם והגיע ל- WACC של 9.2%".

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בכלי התקשורת המובילים את ההתנגדות למתווה הגז, וכן ארגונים חברתיים ופוליטיקאים עם דעה זהה - השתמשו בנתון זה - 9.2% כמעין 'בסיס להשוואה' לגובה התשואה ההגיונית לרווח של חברות הגז, מתוך הבנה סבירה כי אלו צריכות להרוויח, אך 'לא יותר מדי - כשזה בא על חשבון הציבור'.  

כאמור, לפי פוסטר, מדובר בלא פחות ממחדל מקצועי: ברשות החשמל לקחו את הנתון 9.2% (WACC) והשוו אותו לתשואה החזויה של פרויקט 'תמר' אשר נאמדת ב- IRR ועומדת על פי פרסומים בעיתונות על 21%-23% , זאת - תוך השוואת שני נתונים חשבוניים לגמרי, שהשוואה ביניהם כמוה כערבוב בין מחירים בדולרים ובשקלים:

IRR הינו "שיעור תשואה פנימי" - נתון על תשואה של פרוייקט מסויים לבדיקת כדאיות הוצאתו לפועל. הנתון מעיד על כדאיותו של פרוייקט מסויים, מעין "מה הריבית שאקבל". לעומת זאת, WACC הינו שקלול של הסיכון אותו רואים בעלי ההון עבור חברה מסויימת, ולא עבור פרוייקט,  מחיר הנטו המשוקלל של פירמה.

התגלגלות האירועים - והנתונים
בפוסט בפייסבוק כותב פוסטר כי ב-15 בדצמבר 2014 שלחה אורית פרקש מכתב לרה"מ בו כתבה בין היתר כי התשואות בפרוייקטי הגז בישראל חריגות. למכתב צורפה מצגת (כנספח) של אסקארי ורשות החשמל בה מראים כביכול כי הרווחיות בפרוייקט 'תמר' גבוהה מדי: 'הרווחיות הצפויה של פרוייקט 'תמר' הינה 22%-23%, הרבה יותר גבוהה מהרווחיות בת 8%-10% בתעשיית הגז בעולם' (תרגום מאנגלית). אך מסתבר, כך לפי פוסטר, כי הנתון נלקח (לפי הסימוכין בו) ממחקר של פרופ' פינדיק, כך ש"אסקארי ערבב בין שני המדדים. "הייתי מצפה שרשות החשמל תבחן את הדו"ח של היועץ החיצוני ושלא תצא עם משהו כל כך מופרך. הייתי מצפה גם שפוליטיקאים שונים, לפני שהם מטריפים את כל העולם, יבדקו שיש להם קייס אמיתי ביד. אני פשוט לא מבין את משרדי הממשלה - הם היו רק צריכים לעבור לעומק על המחקרים, מה שכנראה הם לא עשו".

פוסטר מפנה למחקר של קרדיט סוויס, לפיו ממוצע ה-IRR של פרויקטים של גז ונפט בעולם הוא 17.3%, אך מדובר בכל סוגי הפרויקטים של גז ונפט - ימיים, יבשתיים, מורכבים יותר או פחות. בהסתכלות על מחקר של 'גודלמן זאקס' אשר בחן את 280 פרוייקטי הגז הגדולים בעולם (משנת 2010, אותה שנה בה פינדיק הכין את המחקר שלו), אומר פוסטר כי ניתן למצוא כי ה-IRR הממוצע בפרויקטים אלו עומד על 20.7%. מעניין יותר לראות כי גולדמן זאקס חישבו גם התשואה של פרויקטים על פי מאפיינים שונים. על פי מחקר זה תשואת הפרוייקטים במים עמוקים (כמו תמר ולוויתן) הממוצעת הינה 26%.

פוסטר לא חוסך את ביקורתו על ההתנהלות בנושא, ומרגיש צורך לחשוף אותה: "לדעתי על רשות החשמל לבדוק את נתוניה ולהצהיר בגלוי על טעות זו, שפתחה את ההתנהלות החמורה וכן לשאת באחריות לנזק העצום שנעשה למדינה ישראל שסובלת ממחאה שמתבססת על טעות ממונית פשוטה. כיצד ברשות לא עלו את זה? האם אורית פרקש מבינה את ההבדל בין IRR ל- WACC? כנ"ל לגבי הפוליטיקאים הבכירים שקוראים בראש חוצות "גזל ושוד" כאשר הם מסתמכים על נתונים אלו – האם היועצים הכלכליים של פוליטיקאים אלו לא מכירים את ההבדלים בין שני המונחים? האם הם קראו אי-פעם את המחקרים? מדובר בלא פחות משערוריה: ברשות החמשל יושבים אנשי מקצוע שלא מבינים בפיננסים. לגבי משרד האוצר - זה דבר מאוד מפתיע".

בשיחת עם Bizportal נשאל פוסטר, למה הוא חיכה כ"כ הרבה זמן עם הטענה הזו. לדבריו, הוא ניסה לחשוף זאת בעבר, ואף כתב בנושא, אך בבמות הפופולריות אין ביכולתו להסביר לעומק את המחדל - בטורי דעה קצרים. "הייתי מצפה שיגיעו לזה בעצמם, הם אמורים להיחשף לזה ראשונים. אני חושב שאין מספיק אנשים שמבינים פיננסים ואנרגיה לעומק - אם זה במשרדי האוצר, האנרגיה או אחרים. אני מניח שלאנשים לא היה מספיק זמן לקרוא את  כל הדו"חות, אחרת זה חוסר מקצועיות ענק. נושא הגז הוא נושא מאוד חשוב, צריך להיות דיון רציני מכל הבחינות, אבל חשוב ששזה יהיה דיון ענייני. לא יכול להיות שמערבבים נתונים ומטעים את הציבור - בשל בלבול במונחים".

תגובות לכתבה(74):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 50.
    קוגיטו - תעסוק בגז ונפט ולא בכלכלה (ל"ת)
    שוקי 03/12/2015 12:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 49.
    בארה"ב מחיר הגז הטבעי 2.80 $ ךצחךחון BTU (ל"ת)
    מחיר כמו בארה"ב 10/09/2015 00:08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 48.
    רק לא לשכוח: המיסים שהממשלה תקבל, זה מה ששלמנו יותר לגז
    בן אהרון 09/09/2015 15:38
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אם 66% זה מיסים לממשלה, מי ישלם את המיסים האלה? הציבור הישראלי, לחברות הגז שיעבירו את הכסף לממשלה.
    סגור
  • 47.
    הטעייה מכוונת
    אגרומן 03/09/2015 21:36
    הגב לתגובה זו
    1 2
    במצרים מצאו גז, על פי חוק כולו מיועד לצרכים פנימיים ברוסיה יצואנית הגז הגדולה באירופה לצרכיה הפנימיים היא מספקת גז ב-2.47 $ ולאירופה ב-5$ ומעלה כל יצואניות הגז בעולם מוכרות אותו לצרכים פנימיים שלהן במחצית העלות מדוע אצלנו המחיר כל כך גבוה אם זו לא חזירות או הטעיה מכוונת מה כן?
    סגור
  • 46.
    כן זה לא חשוב העקר שרווחי הגז יגיעו לקופה הציבורית
    יור הוועד 01/09/2015 15:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כדי שמילציית המס של עובדי המדינה והשרות הציבורי נתחלק בה
    סגור
  • טען עוד
  • ריווחי הגז זה מס עקיף על הצרכן שמשלם אותו למדינה.
    בן אהרון 09/09/2015 13:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וזה צרכן הזה, זה ציבור הישראלי!!! הממשלה מתכננת לגבוהה מהציבור מיליארדי שקלים דרך מחירי הגז שהציבור ישלם.
    סגור
  • 45.
    תעסוק באנרגיה ולא בכסף ומונופולים. איפה שמעת בעולם
    hguy 13/08/2015 20:42
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שנותנים ביטוח לעלית מחיר סחורה קבועה בתוספת מדד.ועוד מחייבים חברות לא לפעול בממשלה להורדת מחיר. אלה דרישות שרק מונופול חמסני ואימתני יכול לדרוש.ואתה מנסה לעוור אותנו כאילו אתה מומחה בעניינים אלה. שקר וכזב דבריך. איפה יש כזה דבר שמחייבים לשלם עבור מסגרת גם אם לא קיבלת הסחורה. רק מונופול מטיל אימה עושה זאת . וכאן זה מה שיש ופחדנים מטפלים בזה. אם נשאר מונופול יש לקבוע מחיר תקרה ש/יכסה עלויות המגלים ונותן להם רווח סביר על השקעתם ותו לא. כך פועלת כלכלה רציונלית. ואם לא ירצו לפתח לממשלה יש זכות לקחת מהם הזכויות ולהשקיע את הנדרש כדי לספק הגז לתושבים. זה מונופול גזלני שנעזר בקשריו בממשל האמריקאי ובהפחדות לגזול מאיתנו את הגז ששיך לאזרחי המדינה. ראה מה עשו בארצות אחרות. יש לסלק את המנהיגים שחזקים במילים ופחדנים במעשים ולהפילם מהשילטון. עלהאופוזיציה להודיע בריש גלי כי כאשר תעלה לשלטון תבטל הסכמים כפויים אלה כפי שהקונגרס האמריקאי הודיע שלא יקבל הסכם הגרעין עם אירן כפי שהוא.
    סגור
  • 44.
    למה לבלבל את הביצים? הויכוח על המחיר שנשלם
    גרוסמן 13/08/2015 12:59
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מחיר הגז ידוע בכל רגע נתון והצעקה לא על שיעורי תשואה אלה המחיר בהגז חוזים של חברת חשמל לדוגמא. סך הכל עוד ניסיון לזרות חול בעיניים של גורמים מטעם...
    סגור
  • 43.
    והמשכיל בעת ההיא ידום
    גור 13/08/2015 11:59
    הגב לתגובה זו
    1 2
    למה בכלל מביאים את דעתו של "מומחה" כמו אמיר פוסטר, שלא עשה דבר בחיים שלו ויודע לדבר יפה (אה רגע אז אולי הוא יהיה ראש ממשלה?) כי מומחים אמיתיים בתחום הגז טוענים שהמתווה שערורייתי, המלך עירום, אלא מה, חוששים לצאת כנגד המונופול האימתני שהם יכולים להיות בעתיד תלויים בחסדיו. במצב כזה צריך לסמוך על הרגולטורים, אלא מה, איפה עובדים היום הרגולטורים של אתמול: רונית קן, יוסי אבו, גיא רוטקופף, יורם טורבוביץ' ואחרים? אצל תשובה ורציו! הון ושלטון? ההון רומס את השלטון מכפיף רגולטורים, חכים ושרים, מי שלא מסכים (פרופסור גילה, רשות החשמל) מראים לו את הדלת. חייבים לקרוא את דוח המבקר!
    סגור
  • 42.
    נניח שהאיטלקי יחימוביץ פרקש דה מרקר טועים .איך קורה שתו
    לא הגיוני 13/08/2015 06:39
    הגב לתגובה זו
    5 1
    שתומכי המתווה היועצים למינהם נובל תשובה עו״ד רואי חשבון כלכלנים אנשי אוצר ואחרים לא עלו על ההמצאה הזו רק מר פוסטר??הם היו עושים מטעמים מהנושא ומהטעות הלא כן????
    סגור
  • 41.
    יותר מדי יועצים ומקורבים
    לופט גשעפט 11/08/2015 23:31
    הגב לתגובה זו
    4 3
    אמיר, אתה מדבר מפוזיציה של מישהו שחי מחברות האנרגיה... כל הפוסטים והמלחמה שלך במתנגדי המתווה היא משיחית והכל בשביל להצדיק את הריטיינר מחברות האנרגיה. לא קונים אף טעות נתון חוץ מהטעות לתת לך במה.
    סגור
  • 40.
    רעידת אדמה לכל המטומטמים - באמת מה יעשו ? (ל"ת)
    אהובה 11/08/2015 19:48
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 39.
    מי החליט שפוסטר מומחה?
    לא מומחה ולא אבטיח 11/08/2015 14:45
    הגב לתגובה זו
    11 4
    ולאילו חברות אנרגיה בדיוק הוא מייעץ? אם היה מייעץ לחברות האנרגיה, לא היה כותב שום כותרת זולה בפייסבוק שלו, גם אם נכונה.
    סגור
  • היה אנליסט אנרגיה שנה לא הופך אותו למומחה
    מישהו מהשוק 12/08/2015 10:03
    הגב לתגובה זו
    7 4
    אכן כתב דברים נכונים שבשוק ההון כבר אמרו לא אחת, אך מומחה עולמי לאנרגיה? לא אתפלא אם שלי יחימוביץ מבינה לפחות כמו פוסטר
    סגור
  • כן שלי יחימוביץ לא אישרה את המומחיות שלו (ל"ת)
    אהובה 11/08/2015 22:45
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • פוסטר הוא קונסיליירי של חברות גז
    שמטוב 11/08/2015 22:15
    הגב לתגובה זו
    7 4
    קונסיליירי הוא מונח של המאפיה ליועץ שתפקידו לרמות על ידי הסברים מאמבו ג'אמבו שמבלבלים את השומעים.
    סגור
  • 38.
    לעת עתה מי זקוק לגז ישראלי? אף אחד. גז לווייתן קפוט
    פול 11/08/2015 08:49
    הגב לתגובה זו
    1 2
    קריסת מחירונים ועוד מעט חזרת איראן בגדול לשווקים. עודפי נפט וגז. למה להשקיע 6-8 מיליארד דולר בפיתוח לווייתן כאשר סיכויי רווח עתידי לוט בערפל?
    סגור
  • 37.
    בעידן האינטרנט אפשר לבדוק את מה שכתב פוסטר
    נורמלי 10/08/2015 23:19
    הגב לתגובה זו
    5 3
    לחפש בגוגל לקרוא על המושגים ולהבין מתי משתמשים בנוסחאות אלו. מה שהוא כותב זה על טעות מביכה שהשתרשה בתוך הויכוח. יש נתונים. צריכים להבין אותם ולגבש דיעה אבל חד משמעית הוא כותב עובדות שאותם אפשר לבדוק. זו המהות של דמוקרטיה ואנו כעם מאבדים את זה. הולכים שבי אחרי פופוליזם המתאים לנו ולא מוכנים לאפילו לבדוק ולאמת דיעה אחרת (בטח שלא לקבל את האחר). הממשל והכנסת הפך אותנו לצייתנים, עיוורים וחסרי בינה. זו לא דרכה של דמוקרטיה.
    סגור
  • בדקתי ומסתבר שפוסטר משקר
    שמטוב 11/08/2015 22:11
    הגב לתגובה זו
    9 4
    פוסטר כתב בינואר 2015 בגלובס או או מקום אחר הסברלגבי עלויות ומההסתבר מסתבר שמחירי iir ו- wacc לא חשובים מכיוון שבהפקת גז המחיר הראשוני גביה בהרבה מהמחיר הממוצע לאורך שנים. המחיר הממוצע צונח עם השנים מכיוון שהמחיר הראשוני כולל עלות פיתוח . מה שהיועץ של שודדי הגז לא מספר כאן הוא ששודדי הגז רוצים להצמיד את מחירי הגז לצרכן למרות שמחירו ירד מאוד עם השנים. פוסטרשקרן וכל המריעים לו לו רוצים לקרוא היכן הוא משר. גם במאמר שלו מינואר הוא שיקר אבל השקר שם היה כך כך גס שמייד תפסו אותו הקוראים , הוא השווה שם מחיר של מדינות יצרניות גז למחיר של מדינות שאינן יצרניות גז. שני שקרים הספיקו לי כדי לראות מי הבחור הזה פוסטר.
    סגור
  • 36.
    יצא האוויר משקרי הבולשביקים !!! (ל"ת)
    גד 10/08/2015 22:35
    הגב לתגובה זו
    5 8
    סגור
  • 35.
    אתה אפס , אפס שמונע משיקולים אפס ! שונא אותך !
    לפוסטר 10/08/2015 20:48
    הגב לתגובה זו
    9 15
    אפס מאופס שדואג רק לכיס השמן שלו , חלאת המין הנושי חסר רחמים מלא חמדנות פשוט גועל אני מקיא עליך !
    סגור
  • תגובה ל35
    אורן 11/08/2015 19:47
    הגב לתגובה זו
    2 2
    לפני שאתה מקיא לך ללמוד עברית ותחזור עם הון אנושי ולא הנושי,
    סגור
  • איזה סגנון... מהיכן השנאה? (ל"ת)
    רועי 11/08/2015 07:21
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • וחוץ משנאה עיוורת, מה יש לך להגיד על הנתונים? (ל"ת)
    רני 11/08/2015 02:28
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • ואני שונא אותך מגיב 35
    האחד 10/08/2015 22:42
    הגב לתגובה זו
    7 3
    מגיב אינטרסנט מטעם, מקיא עליך, מפליץ עליך ומשתין עליך בקשת. יודע למה? כי השקעתי הרבה כסף בישראמקו, ואני מצפה לקבל תמורה להשקעה בניגוד לך ולחברים הסוציאליסטים הסטלנים שלך שחושבים שהכל מגיע להם. רוצה לחלוק עם כולם? לך לחיות בקיבוץ ותעזוב אותנו, האנשים שהשקיעו וסיכנו שמגיע לנו רווח ומי שם אותך, את יחימוביץ או את שאר הכלומניקים לקבוע כמה רווח מגיע לנו?
    סגור
  • 34.
    עכשיו כל זועקי השמאל יתחילו בשקרים (ל"ת)
    כלכלן 10/08/2015 20:41
    הגב לתגובה זו
    7 7
    סגור
  • 33.
    כולנו עבדים. או רמאים. (ל"ת)
    אברם 10/08/2015 20:24
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 32.
    נסיון נואש של השמאל להתנגח בביבי+כמה בכיינים (ל"ת)
    יעקב 10/08/2015 20:15
    הגב לתגובה זו
    7 7
    סגור
  • ניסיון נואש של לוביסטים טרולים מלחכי פינכה להציג את
    גיא 11/08/2015 08:00
    הגב לתגובה זו
    6 4
    המתנגדים למתווה כשמאלנים עוכרי ישראל לעומת הימנים אוהבי ישראל לצורך גיוס הביביסטים אוהבי ביבי והקפיטליזם החזירי למרות שמדובר בעניים מרודים ככה זה הפרד ומשל סכסך ומשול וגזול
    סגור
  • 31.
    ומה עם דרישות המונופול .הצמדה ל cpi +1% לשנה. מניעת
    hguy 10/08/2015 20:13
    הגב לתגובה זו
    8 3
    פעולות להורדת מחיר ואי פעילות ממשלתית. רכש חוזר במדינה.ותנאים דרסטים אחרים. מה, אנחנו חברת ביטוח שלהם? שיתמודדו עם מחיר מקומי עולמי. ואם חברות אמריקאיות משיגות 26% במחיר 2.8 דולאר למה כאן נדרש 5.6 דולאר להשגת IRR של 22% . משהו רקוב מאד כאן.שם חופרים במים עמוקים וגם כאן. . ומעניין אם משהו משיג IRR של 26% מדוע לא נכנסות לעניין זה עוד חברות. הרי זה פנומנלי. והשוק די משוכלל. איפה הק'צ ובלי טריקים ושמיקים.
    סגור
  • 30.
    חוות דעת מקצועית ביזפורטל כל הכבוד (ל"ת)
    קצת שפיות 10/08/2015 19:18
    הגב לתגובה זו
    5 8
    סגור
  • מומחה מטעם עצמו
    גור 13/08/2015 11:48
    הגב לתגובה זו
    4 1
    אמיר פוסטר מקבל תשלום מקבוצת דלק, לא על המומחיות שלו, כי הוא לא מבין, אלא על יכולתו לבלבל את הציבור, כפי שעשו חברות הטבק והסיגריות במשך שנים.
    סגור
  • הקונסיליירי המפיונרי אמר מה שהורו לו לאמר (ל"ת)
    שמטוב 11/08/2015 06:03
    הגב לתגובה זו
    5 6
    סגור
  • 29.
    ניזכר בדקה התשעים , עדות מודחקת היא עדות לא אמינה.
    שמטוב 10/08/2015 18:23
    הגב לתגובה זו
    11 10
    למה הוא הוא קופץ בדקה התשעים ? כדי שאי אפשר יהיה לבדוק את טיב הטענות שלו. לא מאמין למי שצץ רק בדקה התשעים של המשחק, מסריח.
    סגור
  • הוא אומר את זה כל הזמן (ל"ת)
    קוקי 10/08/2015 18:58
    הגב לתגובה זו
    4 3
    סגור
  • לא נכון, לא אמר קודם כלוםם
    שמטוב 11/08/2015 06:00
    הגב לתגובה זו
    3 2
    אפילו פה בדבריו הוא אומר שעד כה שתק. נא לקרוא מה הוא אומר כאן, הוא אמר כאן. , לא אמרתי קודם בגלל בלה בלה בלה
    סגור
  • 28.
    מלא טוקבקיסטים של תשובה. גועל נפש (ל"ת)
    איכס 10/08/2015 17:52
    הגב לתגובה זו
    12 7
    סגור
  • איכס. שתחנק אתה. (ל"ת)
    איתן 11/08/2015 06:44
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 27.
    פוסטר עובד אצל ברוני הגז
    טור מגמתי 10/08/2015 17:49
    הגב לתגובה זו
    11 13
    אעלק מומחה. כל מילה אצלו בתשלום. ועל חשבונכם. אל תהיו תמימים. מה איכפת לו שתשלמו כפול על הגז. זאת העבודה שלו
    סגור
  • 26.
    צריך לקחת את גילה יחימוביץ ובראלי לבית המשפט (ל"ת)
    מיכה 10/08/2015 17:40
    הגב לתגובה זו
    11 5
    סגור
  • 25.
    פקהפקהפק ועד עכשיו לא שמענו מה המחיר האמיתי ליחידת חום? (ל"ת)
    פקהפקהפקהפקפה 10/08/2015 17:25
    הגב לתגובה זו
    6 6
    סגור
  • 24.
    איפה הידיעה על בנק ישראל?
    יעקב 10/08/2015 16:13
    הגב לתגובה זו
    10 2
    מדוע הורדתם את הידיעה שהנגידה פלוג תומכת במתווה הגז? זה מתאים לדה מרקר, לא לכם.
    סגור
  • 23.
    סיפורי פוגי מרוחים בשוחד....!!!שוחד שוחד תרדוף..!!! (ל"ת)
    קלבסה 10/08/2015 16:10
    הגב לתגובה זו
    11 11
    סגור
  • 22.
    הגילוי של פוסטר חשוב לידיעת הציבור הרחב
    גרין 10/08/2015 15:53
    הגב לתגובה זו
    23 9
    כי מסתבר שכל ההתנפלות על המתווה נבע מאי הבנה בחשבונאות של כמה מומחים לכלכלת גז. זה ביזיון לאומי, ובמיוחד של העיתונות הכלכלית שנגררה ליכוח ריק ומיותר
    סגור
  • ואדון פורסטר מבין בחשבונאות. מה הוא פרופסור לכלכלה ו (ל"ת)
    hguy 13/08/2015 20:47
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 21.
    חחחחחחחחחחח מדינת זבל רקובה... (ל"ת)
    וואללה 10/08/2015 15:46
    הגב לתגובה זו
    13 1
    סגור
  • 20.
    אני יש לי רק שאלה אחת
    מועלם 10/08/2015 15:42
    הגב לתגובה זו
    14 9
    תשובה, יחזיר לנו את הכסף מדלק נדל"ן ?
    סגור
  • 19.
    את הקומוניסטים העובדות לא מעניינות
    כלכלן 10/08/2015 15:39
    הגב לתגובה זו
    19 9
    גם לא את דה מרקר המושחת
    סגור
  • אתה כלכלן כמו שאני אסטרונאוט. אתה משת"פ של ברוני הגז (ל"ת)
    hguy 13/08/2015 20:49
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • שדה מרקר מושחת? ואיך אתה כל כך בטוח שהיועץ הנ״ל צודק ו
    על סמך מה אתה קובע 13/08/2015 06:29
    הגב לתגובה זו
    2 1
    וכל האחרים טועים .האם יש לך ידע אישי בנושא ואם לא איך אתה יודע שזה לא ספין.ונשאיר את הטעונים על קומוניסטים בצד כי הם לא קומוניסטים ואגב גם קומוניסיטים צודקים לפעמים.
    סגור
  • פוסטר משרת את תשובה
    פתי 10/08/2015 17:51
    הגב לתגובה זו
    9 9
    אם אתה מאמין לתשובה יותר מאשר ל"קומוניסטים" שיהיה לך לבריאות. כן, תשובה באמת דואג לך
    סגור
  • ואתה שפוט של יחימוביץ הקומוניסטית (ל"ת)
    אני 10/08/2015 21:10
    הגב לתגובה זו
    5 4
    סגור
  • כל מי שלא מסכים לברוני הגז הוא קומוניסט. שמאלן. בוגד
    hguy 13/08/2015 20:55
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הם הטובים דואגים לעם לבגד. לכסות. לחימום. לחינוך. לביטחון. רק תן להם לשדוד ולסחוט את העם בשקט.למצוץ את דם הציבור למלא את כיסם. במליארדים שיכלו לשמש את הציבור לכל צרכים שהוזכרו. לכו לכל הרוחות.
    סגור
  • 18.
    דה-מרקר כבר יטגנו אותו בשמן עמוק
    גיליוטינה 10/08/2015 15:32
    הגב לתגובה זו
    25 9
    כל מי שמבלבל את הציבור עם עובדות ישר מתוייג כקפיטליסט חזירי. מי שלא מתיישר עם הניאו סוציאליסטים (בעברית: קומוניסטים) מייד מוגדר כאויב הציבור.
    סגור
  • 17.
    עוד נסיון של שליח חברות הגז להדוף את הביקורת על הגזל
    עוד כתבה מטעם 10/08/2015 15:32
    הגב לתגובה זו
    13 18
    הרי מנכל נובל אנרג'י בעצמו אמר בשיחה למשקיעים שמחירי הגז בישראל , בשל היותם גבוהים , מהווים גידור לירידת מחירי הגז בעולם. אז מה אתה מבלבל את המוח עם איזה טור מתיש?
    סגור
  • 16.
    אולי הפופוליסטית שלי
    חזי 10/08/2015 15:26
    הגב לתגובה זו
    13 5
    תבין משהוא.היא לא רוצה להבין.כמו כן כל עיתונאי החצר החושבים שהם מבינים משהוא שיקראו ויחכימו כגון קרן נוייבך ענת דווידוב...
    סגור
  • 15.
    מחיר מופקע
    ביבים המושחת 10/08/2015 15:25
    הגב לתגובה זו
    8 13
    דברת על הכל,מחיר של 6$ זה לא מחיר מופקע?ב כמה נוצות אתה מתהדר חחח
    סגור
  • 14.
    שלח את זה לנושאי דגל המחאה בדה מרקר (ל"ת)
    ש. 10/08/2015 15:07
    הגב לתגובה זו
    13 3
    סגור
  • 13.
    לוויתן פיתוח דחוף פשוט בושה וחרפה שלא
    ממשלה משוגעת 10/08/2015 15:07
    הגב לתגובה זו
    21 4
    פיתחו את לוויתן כבר כמה נזק למדינה מקבלים מתנה ועושים מזה חרא טיפשות כזו צריכה לתת את הדין על ההפסד של 6 שנים
    סגור
  • 12.
    צריך ללמוד 4 שנים ב.א. בשביל להבין את הטור הזה (ל"ת)
    עו"ד מובטל 10/08/2015 15:05
    הגב לתגובה זו
    5 2
    סגור
  • 11.
    ךמה פוסטר מסתתר מאחרי בז וורד ולא נותן הססבר
    אור לגויים 10/08/2015 15:02
    הגב לתגובה זו
    6 13
    ל - WACC יש הגדרה. מדוע פוסטר לא יכול להשוות את ההגדרה של IRR ל- WACC ולהסביר מדוע זהו המדד הנכון יותר אותו צריך להביא בחשבון. מדוע לגבב כל כך הרבה תוכחות מבלי להביא דוגמא אחת שתסביר ותפשט. מפלטם של המנוולים הם ההגדרות המפוצצות שמאחריהן אין כל ממש או שפוסטר לא יודע מה מסתתר מאחריהן........
    סגור
  • 10.
    הוא צודק בהחלט!!
    כלכלן 10/08/2015 15:01
    הגב לתגובה זו
    22 6
    כל כלכלן מתחיל יאשר את דבריו אבל מה זה משנה, כי הכול פוליטיקה , וזה מה שהולך במדינה שלנו!!
    סגור
  • 9.
    חבל על המאמץ. לשלי וחסידיה השוטים זה לא משנה. (ל"ת)
    המפוכח בע מ 10/08/2015 15:00
    הגב לתגובה זו
    18 6
    סגור
  • 8.
    הפופוליזים הורס כל חלקה טובה פה, הכי קל להסית ולהשתלח (ל"ת)
    לא אופתע אם הוא צודק 10/08/2015 14:59
    הגב לתגובה זו
    16 5
    סגור
  • 7.
    לא יאומן שאף אחד לא קורא לעומק מסמכים במדינה שלנו
    אפרים 10/08/2015 14:51
    הגב לתגובה זו
    24 5
    מאד רצוי וכדאי שנבחרי ציבור, היועצים שלהם ופקידים ממשלתיים ייקחו אחריות על החלטות שלהם וייקראו לעומק חומרים. זה שערוריתי ואפילו הייתי אומר מחדל שככה מתנהלים הדברים. לא פחות מחדל בעיניי שפוליטיקאים ועיתונאים מוציאים אנשים לרחובות בטענות שאין להן בסיס. מעניין לשמוע מה יש לשלי יחימוביץ להגיד על זה.
    סגור
  • 6.
    פוסטר לפחות קיבל כסף רב עבור השקרים שלו (ל"ת)
    קרנית פלוג סתם אידיו 10/08/2015 14:46
    הגב לתגובה זו
    12 17
    סגור
  • איש קש
    חי 10/08/2015 15:02
    הגב לתגובה זו
    13 4
    אתה עוד אחד מהבוזזים מהחברה של ״הגז של כולנו״
    סגור
  • 5.
    מעניין רק מי שילם וכמה תמורת השטויות של (ל"ת)
    פוסטר? 10/08/2015 14:45
    הגב לתגובה זו
    7 18
    סגור
  • בדקת? אתה מבין בכלל מה הוא כותב? אם לא למה שלא תסתום? (ל"ת)
    למדת את הנושא? 10/08/2015 15:01
    הגב לתגובה זו
    18 5
    סגור
  • 4.
    הפוסטר הזה מסביר שעה-אבל מה המחיר הסביר בשורה התחתונה? (ל"ת)
    מה המחיר פוסטר??? 10/08/2015 14:44
    הגב לתגובה זו
    7 9
    סגור
  • 3.
    זה מה שקורי שמממנים פקידונים עורכי דין....
    רגולציה = שחיתות! 10/08/2015 14:43
    הגב לתגובה זו
    21 3
    עוסקים בדחיפת ניירת - ולא מבינים שום דבר מהותי או מקצועי.
    סגור
  • 2.
    יותר מידי כתבות בעד המתווה וכל זה לפני אישור המתווה
    כתבות מיותרות 10/08/2015 14:34
    הגב לתגובה זו
    6 24
    לא אמין . להאמין לאנליסט זה כמו להאמין לפינוקיו. הגז כבר לא מעניין את הציבור. לציבור נמאס. כאילו אם יהיה פה גז הכל יהיה זול. שיורידו את המע"מ על המים. שיורידו את דמי השימוש החודשיים בגז ובחשמל. מה האנשים כל כך נלחמים פה . אפשר לחשוב שאם הגז יזרום אז הקוטג' המגעיל שהם אוכלים יעלה חצי שקל. ועוד יחלקו אחד חינם. זה לא ישפיע על כלום. כשהמדינה חזירה עם שישנסקי זה לא יגיע לאנשים כשטייניץ יביא את המתווה לאישור והצבעת אי אמון לא אזיל דמעה אם הממשלה הזאת תיפול. או שהגז ישאר קבור לנצח נצחים וביחד עם האשלג.
    סגור
  • אלו עובדות ולא עיניין של אמין
    לחיצי 10/08/2015 14:55
    הגב לתגובה זו
    17 2
    ו לא אמין קקון
    סגור
  • 1.
    בכיה לדורות.כמה כסף הפסד למדינה
    יאיר 10/08/2015 14:22
    הגב לתגובה זו
    33 5
    ולמשקיעים בגלל דבילים ושלומיאלים.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות