הפסדים של טריליון דולר ב-2020: העתיד של חברות הנפט נראה שחור

12 חברות הנפט הגדולות בעולם דיווחו על הפסדים בהיקף של למעלה מ-20 מיליארד דולר. היקף הפרויקטים המבוטלים נאמדים ב-42 מיליארד דולר עד 2024 ומה קורה בים הצפוני הקרוב ללבו של יצחק תשובה?
ארז ליבנה | (16)

החודשים האחרונים היו היסטוריים בשוק הנפט. הרבה דברים – יש כאלו שיאמרו שיותר מדי – קרו בפרק זמן זניח ואנחנו אפילו לא בסוף המשבר. אז מה היה לנו? הפסקת יבוא על ידי סין המושבתת, היבואנית הגדולה בעולם. זה הוביל למלחמת מחירים שהפילה את מחירי הנפט לראשונה בהיסטוריה לרמה שלילית. ואז צי של מכליות הוסבו למחסנים צפים וחלה התאוששות קלה לרמת מחירים "נורמליים".   אבל עוד לפני הקורונה, וזה ברור לכל מי שעוסק בתחום, התחזיות לסקטור יורדות באופן עקבי. מרבית מדינות העולם מאסו ברמת הזיהום הגבוהה וחלקן הגדול, בהובלתו של האיחוד האירופי, עוברות לאנרגיות מתחדשות ולא מזהמות. נכון, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, מנסה להציל את הסקטור ורבים חושבים שהנפט יהיה המנוע ליציאה מהמשבר, אבל צריך להפריד בין הטווח הקצר והנראה לעין לבין הטווח הארוך.   בטווח הקצר, אנחנו בכלכלת קורונה. כלומר אנחנו בשוק תנודתי ברמה הכי לא הגיונית שנצפתה מעולם. אי אפשר לדעת איפה הנגיף יתפרץ ומתי. אי אפשר לדעת איך הוא ישפיע על הדרישה. כלומר, אין ודאות לגבי שווי ההיצע. זה יוצר המון בעיות, עם חלקן אפשר להתמודד ועם חלקן לא. פשוט מהסיבה שאי אפשר לצפות לאן הולך השוק. אבל בטווח הארוך, הגרף בהחלט הולך לכיוון האדום.   עכשיו, כשמחירי הנפט הגולמי נמוכים ממחיר היעד של 35 דולר לחבית – המחיר שהופך את הפקת הנפט בארה"ב לכדאי – רבות מהחברות סופגות הפסדים משמעותיים. נכון לכתיבת שורות אלה, מחיר החוזים העתידיים על הנפט הגולמי ירד ב-1.5% למחיר של 33.4 דולר לחבית. הנפט מסוג ברנט יורד ב-2.4% למחיר של 35.2 דולר לחבית.   הפסדי עתק לענקיות הסקטור קודם כל, לא צריך לרחם על ענקיות הנפט. חברות הענק האלה, שבמשך שנים עשו ככל העולה בידם כדי לשמור על המונופול של הזהב השחור על שוק האנרגיה, הן חברות עתירות שומן, שהיו צריכות להתאמץ ממש כדי לפשוט רגל. אז עכשיו הן בבעיה, כמו מרבית השווקים בעולם, שיתמודדו. מפה לא יישלחו דמעות לענקיות הזיהום והסיאוב הפוליטי.   אבל המספרים בהחלט מספרים סיפור דרמטי. 12 חברות הנפט הציבוריות הגדולות בעולם, בהן של, BP, אקסון מובייל, שברון, קונוקופיליפס וטוטל, הודיעו כי הפסידו במצטבר 20.6 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2020. כך לפי מחקר שנעשה בעיתון אנדולו הטורקי, שניתח את הדוחות של החברות. רק לסבר את האוזן, הרווחים של חברות אלה ברבעון המקביל אשתקד הן הרוויחו בשורה התחתונה 23.4 מיליארד דולר.   מדובר בירידה של 17% ברווחים של החברות הללו. בטוטל, החברות הכניסו 262 מיליארד דולר ברבעון הקודם, לעומת הכנסות של למעלה מ-315 מיליארד ברבעון המקביל אשתקד. המפסידה הגדולה היא חברת בייקר יוז, שהפסידה למעלה מ-10 מיליארד דולר ברבעון. נחזור על זה, 10 מיליארד דולר ברבעון. החברה המספקת שירותים לעשיית הנפט, כבר הודיעה כי תבקש פיצויים בהיקף של 15 מיליארד דולר ותחתוך בהוצאות בכ-20% עד סוף השנה.   גם חברת של נפגעה קשות והודיעה בתחילת אפריל כי היא משהה את כל חלוקת הדיבידנדים. אפילו הקונגלומרט אקסון מובייל, דיווחה לראשונה על הפסד מאז שתי החברות, אקסון ומובייל, התמזגו ב-1999.   בקיצור, אין חברה בסקטור שלא נפגעה. במחקר שערך המכון רייסטאד (Rystad) על השפעת הקורונה על סקטור הנפט והגז, על הדרישה, על ההיצע ועל המחיר של הזהב השחור. מהמחקר עולה כי החברות צפויות להפסיד ב-2020 כ-1 טריליון דולר.     החברות מבטלות פרויקטים עתידיים במקביל, כדי להתמודד עם ההפסדים הכבדים, ענקיות הנפט חותכות בבשר החי. בבשר העכשווי ובבשר העתידי. צמצום כוח האדם הוא עניין שולי. חברות הנפט חושבות ומתכננות בסייקלים של 25 שנה לפחות.   בשוק הצפון אירופי, שם הגיל הממוצע של כל פרויקט נפט עומד על 25 שנה, הצפי הוא שאם התמשכות המשבר והמשך סטגנציה של מחירים, רק באזור צפון אירופה יחתכו 20% מהפרויקטים החדשים עד 2022.   ברייסטאד חוזים כי עד 2024, החברות בעולם יחתכו פרויקטים חדשים של מחקר וקידוח בהיקף של 42 מיליארד דולר. זה אומר פוטנציאל הפסדים של מאות מיליונים בשנה. ב-5 השנים הקרובות, רק בים הצפוני, הצפי הוא לביטול פרויקטים בהיקף של 17 מיליארד דולר. בארצות הברית, לשם השוואה, ההערכות הן כי יבוטלו פרויקטים בהיקף של 5.7 מילארד דולר. כלומר שליש.   אבל המספרים האלה הגיוניים עם או בלי קשר לקורונה. כפי שציינו, טראמפ מנסה לאושש את הסקטור של הדלקים המזהמים – הנפט, הגז והפחם – בשל התלות של אמריקאים רבים בשווקים אלה לפרנסתם. אבל באירופה המצב אחר לחלוטין. שם האיחוד דוחף לשינוי רדיקלי באנרגיות מתחדשות, הרגולציה קשוחה יותר והרצון להפוך את כלכלות הגוש לעצמאיות אנרגטית – במקום להיות תלויים ברוסיה, איראן וסעודיה לצרכי האנרגיה שלהן.   "המחיר הנמוך יכול לייצר אווירה שפוטנציאלית יכולה לתת מוטיבציה למפעילים ךהפעיל לחץ על מחירי החוזים ולהתחייב רק לנכסים הקיימים, וכך להוביל להמשך ביטול פרויקטים בים הצפוני. זה גם יפתח הזדמנויות חדשות לקבלנים בתחום, בסקטור שרובו ככולו נראה עגמומי", אמר סומט יאדב, אנליסט האנרגיה של רייסטאד.   אז איך עוד אפשר להרוויח רמת התמחור הנוכחית של הנפט היא, כמובן, זמנית. העניין הוא, שמרבית האנליסטים צופים דווקא התייצבות במחירים לקראת סוף השנה – שוב בהינתן ולא נראה עוד זעזועים משמעותיים כתוצאה מהקורונה.   כיום מחיר הנפט אמנם בירידה, אבל מחיר הממוצע של חבית נפט ברבעון הראשון עמד על 50 דולר, לאחר שהסחורה הגיעה לשיא של 64.3 דולר לחבית, בעקבות חיסולו של מפקד משמרות המהפכה, קאסם סולימאני והמתיחות שהייתה אז עם ארצות הברית.   עם זאת – ושוב בכל הזהירות הנדרשת – בבנקUBS  השוויצרי צופים כי חבית נפט תעלה בסוף ספטמבר 32 דולר, אבל שעד סוף השנה המחיר יעלה ל-55 דולר עם התגברות הדרישה בכלכלות המתאוששות והמשך הירידה בתפוקת הנפט.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    Yl 25/05/2020 14:59
    הגב לתגובה זו
    117 מכליות ענק עם נפט נרכשו בשעת שיא המשבר על ידי סין תוך כ שבועיים רווח לפחות של 200 אחוז
  • 11.
    נחסל אותם (ל"ת)
    אנונימי 25/05/2020 10:49
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    שאלה של תם 25/05/2020 09:50
    הגב לתגובה זו
    הוא מזהם הרבה פחות לא ???
  • 9.
    נפט עולה זה מכבי (ל"ת)
    שמעון 25/05/2020 08:43
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ברל 25/05/2020 08:33
    הגב לתגובה זו
    איך לא?
  • עולה כלפי מטה (ל"ת)
    תבדוק, יא טרמח 25/05/2020 09:01
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    י 25/05/2020 07:07
    הגב לתגובה זו
    דלק קבוצה הפכה למניית זבל
  • 6.
    מה חידשת הכל כבר אמרו לפניך (ל"ת)
    אלי 24/05/2020 23:56
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 24/05/2020 23:55
    הגב לתגובה זו
    כדיי להמשיך לזרוע פחד ופאניקה כדיי להוריד את המחירים של המניות גז/נפט
  • 4.
    מה הקשר אוניית המשא בתמונה למעלה לנפט? כתב פח (ל"ת)
    ארז, תעבור תחום 24/05/2020 23:20
    הגב לתגובה זו
  • צודק, זאת בכלל אוניית פחם. (ל"ת)
    ברז 25/05/2020 09:20
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מנחם 24/05/2020 23:19
    הגב לתגובה זו
    לכן צפוי לעלות
  • כלכלן 25/05/2020 09:00
    הגב לתגובה זו
    חשמל מייצרים מגז רכבים תוך עשור יהיו חשמליים.. = ההיצע הוא מעל ומעבר והתחרות תהיה קשה. נשאר הנעת מטוסים ואוניות.. אנשים כבר בקושי טסים.. יטוסו פחות.. נשאר אוניות תובלה.
  • קרנו 30/05/2020 10:41
    כל מה שנשרף במכוניות היום צריך לעבור להשרף בתחנות. אין יש מאין
  • 2.
    משה 24/05/2020 23:00
    הגב לתגובה זו
    יש הרבה ניחושים אבל המחיר כן יתמתן לפחות בעתיד הקרוב וכהשקעה לטווח הארוך כן כדאי
  • 1.
    יעלה גם 24/05/2020 19:31
    הגב לתגובה זו
    עד שלא יעבירו קו חשמל מהסהרה לאירופה אין מספיק משקל למתחדשת.