"הביקוש לדלק צפוי לעלות בחודשים הקרובים והמחירים ישארו גבוהים"
לאחרונה נרשמה ירידה במחירי הנפט, שהתרחשה על רקע המשך עליית התחלואה בהודו והתקדמות בשיחות בין ארה"ב ואיראן, שעשויות להביא להקלת הסנקציות מסקטור האנרגיה האיראני ולהגדיל את היצע הנפט. כמו כן, ירידת מחירי הנפט התרחשה למרות היחלשות הדולר.
מחיר הנפט מסוג BRENT ירד מכ-68.26 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-7 במאי, לכ-66.38 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-21 במאי. ומחיר חבית מסוג WTI ירד מכ-64.90 דולרים לחבית בסוף המסחר ב-7 במאי לכ-63.70 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-21 במאי.
האם מדובר בירידת מחירים לטווח ארוך או רק על חולשה רגעית בשוק? ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי +1.67% לאומי 4,135 +1.67% בסיס:4,067 פתיחה:4,040 גבוה:4,140 נמוך:4,040 תמורה:158,957,381 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: סבור כי המחירים יישארו גבוהים: "מחיר הנפט ירד באמצע השבוע האחרון במעט יותר מאחוז אחד בעקבות אמירתו של נציג רוסיה על התקדמות משמעותית במאמצים להגיע להסכם בין ארה"ב לאיראן במסגרת שיחות הגרעין, ירידה זו יכולה להצביע על תגובת השוק הצפויה במידה וייחתם הסכם הגרעין שיפחית את הסנקציות מסקטור האנרגיה של איראן, מה שיגדיל את היצע הנפט בשוק, ככל הנראה באופן הדרגתי, בכ-2 מיליון חביות ביום".
"ייתכן שחלק מההקלות על סקטור הנפט האיראני יכנסו לתוקפם כבר בחודשים הקרובים. תוספות אלו צפויות להכביד על מחיר הנפט, בפרט אם הביקוש של הודו לא יתאושש בחודשים הקרובים. במידה והביקושים במדינות שהידקו לאחרונה את המגבלות יעלו בשלב מאוחר יותר של 2021 ובמהלך 2022, אזי השוק יצליח לספוג את עליית ההיצע הצפויה בחודשים הקרובים, בפרט על רקע האפשרות של האצה בתהליך של חיסון האוכלוסייה העולמית במהלך המחצית השנייה של השנה".
בלאומי מעריכים כי הביקוש לדלק של המדינות המפותחות צפוי לעלות בחודשים הקרובים, בדגש על עונת הקיץ, בה הביקוש לדלק לתחבורה גבוה מאחר ואנשים יוצאים לטייל, מה שצפוי לשמור על מחיר הנפט בטווח הקצר סביב רמתו הגבוהה. עלייה עתידית בייצור הנפט בעולם, בפרט אם תתרחש תוך כדי כך שחברי OPEC+ ממשיכים בהקלות על מכסות הייצור, צפויה להכביד על מחיר הנפט ובהתאם לכך, החוזים העתידיים צופים ירידת מחירים מסוימת במחצית השנייה של 2021 וירידה נוספת במחיר בטווח הבינוני והארוך.
בצד הביקוש הגלובלי יצוין כי "הביקוש לדלק למכוניות בארה"ב המשיך לעלות והוא חצה את רף התשעה מיליון חביות ביום. הביקוש לדלק מטוסים ממשיך לדשדש ברמה הגבוהה ממיליון חביות ביום, אך קיימים סימנים לעליית הביקושים לטיסות בהמשך השנה, בדגש על עונת הקיץ.
בסין, הביקושים הגבוהים לנפט ממשיכים להתחזק ככל שהביקושים לנסיעות בתחבורה היבשתית מתחזקים, מה שממשיך לתמוך בביקושים הגלובליים על אף ירידת הביקושים בהודו בה חלה עלייה משמעותית בתחלואה הנובעת מהתפשטות נגיף הקורונה. יבוא הנפט של סין בחודשים ינואר-אפריל 2021 היה כ-232 מיליון טון, רמה הגבוהה בכ-12% מזו של התקופה המקבילה בשנת 2019. סין צפויה לייבא השנה כמות נפט גדולה מזו שהיא יבאה במהלך 2020, בשל הצמיחה הכלכלית במדינה לצד התרחבות קיבולת הזיקוק שלה.
הביקושים לדלק בהודו במחצית הראשונה של מאי נחלשו בשל הסגרים המקומיים שהוטלו על אזורים נרחבים במדינה על מנת לבלום את התפשטות נגיף הקורונה. מכירות הדלק המשמש לתחבורה יבשתית ירדו לכ-53,300 טון ביום, הרמה נמוכה ביותר בשנה האחרונה, והן נמוכות בכ-28% מהרמה בתקופה המקבילה בשנת 2019. במקביל, מכירות הסולר ירדו במחצית הראשונה של מאי ל-147,300 טון ביום, הרמה הנמוכה ביותר בשבעת החודשים האחרונים.
אולם, קיימים סימנים ראשונים לכך שיתכן ופגיעת הביקושים בהודו הינה זמנית בלבד ויתכן שהיא אף נמוכה יותר מההערכות. Indian Oil Corp, אחד מבתי הזיקוק הגדולים בהודו, חזר לבצע הזמנות לרכישת נפט לאחר הפסקת הרכישות בחודש האחרון. לעת עתה טרם ניתן לדעת האם זהו איתות לביקושים מקומיים פחות חלשים מהצפוי ורק לאחר פרסום הכמויות הנרכשות ניתן יהיה להעריך באופן טוב יותר".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.אז למה מניות דלק קידוחים תקועות?גמליאל 27/05/2021 11:41הגב לתגובה זו1 0משהו לא טוב מריח מהמניות של תשובה. וזה לא פעם ראשונהסגור
-
כנראה למישהו מבפנים יש אינטרס להוריד את המניותדוד ק. 30/05/2021 13:09הגב לתגובה זו0 0אולי לבסוף גם לקנות מהציבור את הכל במחיר נמוךסגור