שנת החשמליות? לא בדיוק, רק 3% מבין המכוניות החדשות הן חשמליות
השנה נשבר שיא כל הזמנים במספר המכוניות שעלו לכביש. השבוע עתידה לעלות לכביש המכונית ה-300 אלף במספר, זוהי כמות שמעולם לא הגענו אליה כאשר השיא הקודם עמד על 287 אלף בשנת 2016. 300 אלף רכבים בהיקף כספי זה בערך 55-56 מיליארד שקל. חלק גדול מהסכום הזה מגיע למדינה.
הנתונים מציגים בעיה גדולה, מתוך המספר האדיר עלו לכביש רק כ-70 אלף מכוניות היברידיות (כ-25%) ורק כ-10,500 מכוניות חשמליות (כ-3%). היברידיות פועלות הן על דלק והן על חשמל. החיסכון בשימוש בדלק תלוי בסוג הרכב, אבל זה לא חיסכון חלקי, במקרה הטוב חצי מצריכת הדלק נחסכת, כך שזה לא באמת מאוד משמעותי.
בכוונות הממשלה להפוך את ישראל למדינה ירוקה. "שנת 2022 תהיה שנת האנרגיות המתחדשות" מצהירה בחשבון הטוויטר שלה שרת האנרגיה, קארין אלהרר בעודה מודיעה כי תפסיק את פיתוח החיפוש אחר הגז הטבעי. אם ישראל היא מדינה כל כך ירוקה, איך זה יכול להיות שעלו השנה לכביש 260 אלף מכוניות צורכות דלק? זאת צביעות להפסיק את חיפושי הגז, למרות שהגז פחות מזהם מפחם ולהעלות על הכביש 260 אלף רכבים זוללי דלק. הממשלה צריכה להיות מסונכרנת עם המטרות שלה - לא ייתכן ששרת אנרגיה בוחרת בקו נוקשה מול קידוחי הגז והממשלה כולה - לא עוצרת את טירוף הרכבים על דלק.
אז איך זה קורה? באופן לא מפתיע התשובה לשאלה היא לא אחרת מאשר כסף, הממשלה מרוויחה לא מעט כסף על כל מכונית שעולה לכביש, זאת כמובן בצורת מס רכישה, מע"מ וכמובן שצריכת הדלק מוסיפה גם היא למשוואה. רוב העלות של הדלקים היא מס. מדובר על עשרות רבות של מיליארדי שקלים - המדינה לא מוכנה לוותר על זה, ושהירוקים יקפצו.
המס על הדלק הוא כ-50% משמעות הדבר שעל כל ליטר בנזין שאתם ממלאים, המדינה מקבלת 3.1 שקלים. (בדיזל וסולר זה כ-3 שקלים). נחסוף מכם את החישוב המלא, אבל התוצאה היא שהכספים שזורמים למדינה על מסים בגין שימוש בדלק מגיעים ל-20 מיליארד שקל.
מס הרכישה (בתוספת מע"מ) על ההיברידות עומד על 70% ועל מכוניות בנזין עומד על כ-100%. המס על ההיברידיות אגב, עמד ב-2019 על כ-50% ומאז החליטה המשלה להעלות. הממשלה צפויה להרוויח השנה בסביבות 30 מיליארד דולר בצורת מסים על ענף הרכב (מתוכם כ-200-300מיליון מגיע מרכיבם חשמליים), ברור כעת מדוע שהממשלה לא תתנגד לייבוא של כל כך הרבה מכוניות צורכות דלק.
מס הרכישה בתוספת המע"מ על המכוניות החשמליות עומד על 30% שזה נמוך משמעותית מהמס על רכבים אחרים, אך ההטבה מוגבלת ל-75 אלף שקל. הרכבים החשמליים יקרים לכאורה. עם זאת, השימוש בהם זול ביחס לרכב על דלק, כך שבחישוב האמיתי-כלכלי - רכב חשמלי לא בהכרח יקר יותר ממה שנראה על פניו במחיר הרכישה. החיסכון השנתי בו הוא 10-20 אלף שקל בשנה לעומת רכב על דלק. הבעיה שהציבור לא תופס את זה כך, ולכן הדבר הנכון ביותר הוא הקלה נוספת על המס על הרכבים החשמליים. ככה גם האטרקטיבות של החשמליים תגדל והיחס שלהם במכירות הכוללות יעלה. אבל זה לא מסתדר עם האינטרסים של האוצר.
וזה אבסורד. רכב מזהם שעולה על הכביש ב-2021, לא ייעלם ב-2022, ולא ב-2023 וגם לא ב-2030. אז איך אתם מדברים על הפחתה דרמטית של זיהום האוויר והגעה לנורמות של אירופה. זו עבודה בעיניים. צוחקים עלינו. הממשלה שולחת את עלה התאנה הירוק - קארין אלהרר עם הצעה אפילו טיפשית ובטח ילדותית - לא לחפש גז ולא לנצל את מאגרי הגז שיש לנו לעשרות השנים הבאות לזרוק כסף לפח) כשבפועל היא לא עושה דבר אמיתי עם כמות הרכבים המזהמים על הכביש, כי היא רוצה הזרמה קבועה של 50 מיליארד שקל בשנה לקופה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
14.שתי טעויות קריטיות בכתבהאמיר 02/01/2022 08:39הגב לתגובה זו0 0הכתבה מספרת שב2120 נקנו 300000 רכבים. במחיר 55 מליארד שח.- זה יוצאמחיר ממוצע לרכב של 180אלף שח. לא סביר! שנית. ברמה עקרונית יותר: המיסים שלוקחת הממשלה הם כסף שברובו משמש למשימות לטובת האזרחים. מערכות החינוך והבריאות והסעד מתקיימת מהםסגור
-
לא יודעחז 02/01/2022 10:48הגב לתגובה זו0 0אתה כנראה פקיד מדינה שמצפה לקבל פנסיה תקציבית שממנה מעמיסים שמזמין את האויר שאנחנו נושמים. עוד מעט כולנו נמות מהסכום ולא יהיה מי שישתמש בדלק כדי לממן לך את הפנסיה התקציביתסגור
-
13.הפוך גוטה, הפוך!ניאו 27/12/2021 19:55הגב לתגובה זו0 0הכותב התבלבל: 1. מה שיש לבחון הוא לא כמות המכוניות החשמליות מתוך סך כמות המכוניות, שכן רק בשנים האחרונות החלו למכור אותן באופן סדרתי, אלא את כמות המכוניות החשמליות הנמכרות בשנה האחרונה, מתוך כמות מכוניות המבוססות על מנוע בערה שנמכרו בשנה האחרונה, כשאז ניתן לראות מה קצב הגידול. 2. מכוניות חשמליות מזהמות גם כן עוד לפני שעלו על הכביש, וזאת בין היתר בשל הזיהום שנוצר בייצור מנוע הליתיום (מתכת רעילה), המשמש במכוניות חשמליות, אז האינטרסים הם ממש לא שחור ולבן. אמרו כבר חכמים: לכו אחרי הכסף.סגור
-
12.מה עם האנרגיה הנדרשת לטעינת המכוניות החשמליות?הקורא 27/12/2021 05:21הגב לתגובה זו0 0צריך לקחת גם את זה בחשבון - יש לזה את העלויות שלו....סגור
-
מהשמש-חחחחחחחחחחחחח (ל"ת)לילי 01/01/2022 12:59הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
11.כמה מיסים אלוהים ישמור!!!!! (ל"ת)ממשלת אבדון!!!! 26/12/2021 14:22הגב לתגובה זו0 0סגור
-
10.כתבה לא מאוזנתרכב היברידי 26/12/2021 14:04הגב לתגובה זו1 0ברכב היברידי צריכת הדלק היא חצי. זה לא משמעותי ? במשפט הזה הפסקתי לקרוא את הכתבה המטעית הזו.סגור
-
אתה משלם את הדלק מראש בקנייהכן בטח אבל 27/12/2021 01:50הגב לתגובה זו0 0ומי יקנה יד2 ?סגור
-
9.נכון. כל פעם מגיע שר/ה חדש שחושב שהוא המציא את הגלגל (ל"ת)בן 26/12/2021 13:47הגב לתגובה זו0 0סגור
-
8.300 אלף לקוחות משלמים לבזן ופז נפטdw 26/12/2021 11:25הגב לתגובה זו0 0בסדר, 290 אלף. אלה הלקוחות שחתמו חוזה ל 20 שנה עם בזן ופז נפט. 20 שנה, כי עדיין רואים מכוניות מודל 2001 נעות בכבישים. מבחינתי לא משנה מי נכנס אלי לחנות (תחנת הדלק). יד 1 או יד 5, זה יותר עניין לסוחרי רכב וערך קופסת הפח. מבחינתי כמשקיע בן ופז נפט הלקוח הולך לשלם לי כסף טוב ב 20 השנה הקרובות. בסדר, לא 20 אלא 10. הבנתם את הרעיון. מאחר ולא שמעתי שקרסו ודלק רכב מפסיקים למכור מכוניות השנה (להפך, מאזדה משווקים מכוניות בינואר) הרי שגם בשנה הבאה יחתמו אצלי לקוחות על חוזה ל 20 שנה. שער המניה של בזן פשוט לא מובן. חברים - יש פה מסה עצומה של לקוחות נאמנים ומשלמים. ולמי שחושב שינטשו אותנו כ"כ מהר? תחשבו פעמיים. אין מצב שהמדינה תוותר על הקופון של ה 40 מיליארד מיסים, ולכן בוודאות, לא אם אלא מתי, הולכים להקפיץ את המס על החשמליות, מה שיאט את קצב נטישת הלקוחות. ולא לשכוח שממשיכים להתרבות פה כמו שפנים. שוב. כי לאנשים קשה לעיתים להפנים את זה. השנה חתמו 300 אלף לקוחות חדשים עם בזן חוזה ל 20 שנה (בסדר, 10)סגור
-
7.זו לא צביעות להרוויח מבנזין, אם המטרה לעבור לרכבים חשמלאבי 26/12/2021 11:23הגב לתגובה זו0 0הרי על מנת לעודד רכבים ירוקים, צריך לייקר רכבים מזהמים. סובסידיה לרכבים ירוקים כנראה לא נקבל. אז איזו עוד שיטה אתם מכירים?סגור
-
נכוןחז 02/01/2022 10:45הגב לתגובה זו0 0אבל למה מתכוונים להעלות את המס על החשמליים ולמה מתכוונים להטיל מס גודש ולקחת מיסים לפי קמ נסיעה כדי לגבות מס על החשמלי כמו מהבנזין. למה?סגור
-
6.הגז והפחם שייכים לעבר ועדיף שמשקיעי תעודות ההשתתפותירקרק 26/12/2021 10:35הגב לתגובה זו0 1יתקדמו הלאהסגור
-
לגבי פחם אתה צודק, בישראלdw 26/12/2021 11:30הגב לתגובה זו1 0מצרים למשל אמורה להקים תחנת כח פחמית ענקית בסיני. כדור הארץ? מי זה? יש ל א-סיסי כל שנה עוד 2 מיליון צרכני חשמל על הראש. לגבי גז זו טכנולוגיית ביניים ל 50 השנה הקרובות אבל היי, מי בעד שהירקרק שלנו יוותר על חשמל ומי שתיה ל 50 השנה הקרובות? אני בעד. קדימה. אתה זה שבחרת לגור במדינה מדבר (איך לדעתך קורה הקסם שאתה מסובב ברז ויוצאים ממנו מים? הפיה הטובה מביאה לך מים? לא! המים מיוצרים במתקן התפלה (מדבר, זוכר? )) ומתרבה כמו שפן (כל שנה עוד 200 אלף גולגלות שרוצות חשמל 24/7/365) מי בעד לסגור את הפיוז הראשי בדירה של ירקרק שלנו? אני בעד. קדימה. אתה זה שלא רוצה גז טבעי. אני כן.סגור
-
5.טעות לקנות היום רכב בנזין או סולרעוזי 26/12/2021 10:35הגב לתגובה זו3 0בעתיד הלא רחוק לא יהיה ניתן להיכנס לערים עם רכב המונע בדלק.כמו כן יעלמו המכוניות המונעות בדלק ואז המכוניות המשומשות המונעות בדלק יעברו גריטה ונקבל את שווי הברזל בלבד.תחשבו על זה ואל תגידו שלא ידעתם.סגור
-
פחחח, בוא נתחיל עם מיזם הגריטה ההיסטוריdw 26/12/2021 11:32הגב לתגובה זו0 0חביבי. המדינה צריכה כסף ומתקמצנת עליך. בוא נתחיל עם מיזם הגריטה ההיסטורי: תן טרנטה בת 20 שנה ומעלה, עם טסט בתוקף, וקבל 3000 שקל. את הדרדל'ה הזה המדינה לא מוכנה להחזיר אז באיזה סרט אתה חי? כדאי לנו שיחזירו ולו את הדרדל'ה המסכן הזה בעיקר כי זה ישחרר לנו אלפי מקומות חניה. כל גוש דני עכשיו מהנהן בראש :-) גם הירושלמים. צריך עם התניית הטסט בתוקף כדי שסוחרים לא יעקצו את המדינה. מה שהוגן הוגן.סגור
-
4.הגיעו גם ג'יפים עם מנועי סולר שלא עברו תקן אירופאיעוזי 26/12/2021 10:29הגב לתגובה זו0 0בנוסף היבואנים הביאו לארץ ג'יפים הפועלים על סולר מזהם שנפסלו לשיווק באירופה אךבמדינה הקטנה והצפופה שלנו כן מותר לשווק אותם.צריך להשוות את התקן הישראלי בנושא רכבים לזה הקיים באירופה .סגור
-
3.לאן הולך הכסףרואה חשבון 26/12/2021 10:29הגב לתגובה זו2 0כמחצית מתקציב המדינה, 200 מילירד ש"ח בשנה משולמים לעובדי המדינה בצורה של משכורות הטבות שכר ופנסיות, בדגש על פנסיית גישור שמקבל כל פורש קבע מגיל 45 ועד סוף ימיו בלי שהפריש אגורה לצורך תשלום זה. ממוצע הפנסיה בקבע הוא 17,700 ש"ח לחודש. ברור אם כך שעובדי המדינה לא פועלים לטובת התקציב אלא לטובת הכיס הפרטי שלהם. כדי שהקופה תהיה מלאה וניתן יהיה לשלם להם את השכר המופרז שהם מקבלים, ואת הפנסיות התקציביות שרק הן עולות למדינה 25 מיליארד לשנה. 50 מיליארד שח הם לא כסף קטן שהאוצר יוותר עליו, כי מחצית מכסף זה מיועד למטרה אחת בלבד. להעשיר את הכיסים הפרטיים של אלה שדוח]ים לגבות את המס, לטובת עצמם. שחיתות עם חזירות יחד.סגור
-
זו התגובה הכי נכונהחז 02/01/2022 10:42הגב לתגובה זו0 0וזו האמת המכוערת והאינטרסנטית של האוצר והפוליטיקאים מקבלי ההחלטותסגור
-
2.טמטום לעצור את חיפושי הגזאסף 26/12/2021 10:01הגב לתגובה זו4 0מאיפה הם חושבים שיהיה חשמל לכל המכוניות החשמליות? הגז מוריד יותר מחצי מהזיהום ביחס לנפט, ועד שיפתחו יכולת הפקת חשמל ירוק בהיקף ראוי, יעברו עוד עשרות שנים. וזה עוד יותר בולט במכירות לירדן ומצרים שאם לא יקנו את הגז משיראל, יזהמו הרבה הרבה יותר. מעבר לכך, במקום לשלם על נפט זר ישראל יכולה לקבל המון המון כסף ממיסים על הגז. אז בשם הפופוליזם יקחו את ההחלטה הכי לא נכונה לישראל. בכיה לדורותסגור
-
השרה מבינה באנרגיה כמו שלפיד מבין מתמטיקהע. 26/12/2021 10:54הגב לתגובה זו4 0.סגור
-
גז למצרים, על מנת שימכרו את זה לאירופה ונשאר בלי עתודותLED 26/12/2021 10:38הגב לתגובה זו1 1בכייה לדורותסגור
-
אל דאגה, יש לך גז ל 50 שנהdw 26/12/2021 11:36הגב לתגובה זו2 1עוד 50 שנה הגז יהיה שווה 0 ואז תקבל 0 מיסים ותמלוגים. לכן תבחר: לחלץ גז מהים ולעשות כסף (המדינה, שחצי מהרווחים בכלל שלה) כדי לממן לך חינוך, בטחון (שחצי ממנו זה משכורות ופנסיות מפנקות), רווחה, תחבורה ועוד או להכפיל לך את מס הכנסה. מישהו צריך לממן את גמלאי צהל הצעירים שפורשים באמצע החיים. תבחר :-)סגור
-
1.כמו בשיר המפורסם "הציבור מטומטם והציבור ימשיך לשלם " (ל"ת)אילן 26/12/2021 09:42הגב לתגובה זו3 0סגור
-
במקרה שלנו הציבור זו השרה המדופלמת לאנרגיה (ל"ת)אני רק שאלה 26/12/2021 09:59הגב לתגובה זו3 0סגור