חברות הנפט יופיעו בשימוע על הפקעת מחירים; האם הטענות מוצדקות?

פוליטקאים וצרכנים זועמים על עליות מחירי הדלק בארצות הברית ומפנים את זעמם לחברות הנפט הגדולות ולתחנות הדלק, ועל רקע זה יתקיים שימוע למנהלי החברות הגדולות; כמה צדק יש בטענות?
 | 
telegram
(1)

השבוע יערך שימוע בפני הקונגרס למנהלי חברות הנפט הגדולות, כשצרכנים מתלוננים על הפקעת מחירים. עליות המחירים הן על רקע מחירי הנפט הגבוהים בתקופה האחרונה. לדעת מומחים בתחום האנרגיה יתכן שבכמה מקומות אכן מחירי הדלק גבוהים מדי, אך באופן כללי העליות הן הגיוניות לנוכח הנסיבות. 

"הגורם המרכזי לעליית מחירי הנפט כעת, שבסופו של דבר מתגלגל למחיר הדלק לצרכן הוא הפלישה הרוסית לאוקראינה" אומר ברייאן מילן, מנהל בחברת ניהול הנכסים DTN, "הביקוש לנפט התאושש במהירות מהסגרים, כשהוא מתגבר על העליה בהיצע. עם הפלישה לאוקראינה והסנקציות על רוסיה, מתגבר החשש מפני הפרעות בהיצע ומחסור באנרגיה". 

ביום רביעי השבוע ועדת האנרגיה ווועדת המסחר בקונגרס תנהל שימוע למנהלי חברות הנפט הגדולות, כולל   CHEVRON CORP -0.23% CHEVRON CORP 161.42 -0.23% CHEVRON CORP סגירה:0 פתיחה:161.94 גבוה:162.38 נמוך:160.76 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ,   DEVON ENERGY CORP -2.34% DEVON ENERG 38.46 -2.34% DEVON ENERGY CORP סגירה:0 פתיחה:39.19 גבוה:39.74 נמוך:38.34 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ,  {PIONEER NATURAL RESCS CO}  אקסון מוביל EXXON MOBIL -1% EXXON MOBIL 119.35 -1% EXXON MOBIL סגירה:0 פתיחה:120.27 גבוה:121.24 נמוך:119.13 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , של SHELL PLC +1.17% SHELL PLC 2,561 +1.17% SHELL PLC סגירה:0 פתיחה:2,527 גבוה:2,574.6 נמוך:2,522.5 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ו BP PLC +0.91% BP PLC 382.7 +0.91% BP PLC סגירה:0 פתיחה:377.35 גבוה:386 נמוך:377.3 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: .  כותרת הדיון: "הפקעת מחירים בתחנות הדלק: חברות הנפט הגדולות והכאב האמריקאי במשאבת הדלק". השימוע בא על רקע תלונות של פוליטקאים וצרכנים על כך שהחברות מציגות רווחים שמנים למרות שהעליה במחירי הנפט אמורה להשפיע גם עליהם. בריטיש פטרוליום הציגה בשנה שעברה את הרווחים הגבוהים ביותר מאז 2012, ואקסון מובייל דיווחה כי היא צופה לעלייה של 2 מיליארד דולר בדוחות הקרובים.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בהודעה תוקפנית ופופליסטית של ראשי הוועדות נכתב כי "חברות הדלק לא עושות מספיק להקל על הקושי של מחירי הדלק, ובמקום ממלאים את כיסם. הגיע הזמן שנרד לשורש השאלה למה חברות הנפט שמחות לראות את האמריקאים סובלים כדי שבעלי המניות שלהם והמנהלים יוכלו להריץ רווחי עתק". 

יחד עם זאת זה לא סיפור פשוט של אנשים תאווי בצע שמנצלים הזדמנות, וודאי שאף אחד לא שמח לראות אף אחד סובל. נזכיר שבשנת 2020 הציגו חברות הנפט הפסדי עתק, ובסופו של דבר הסיכון שמיצג העסק איננו נמוך. חברות הנפט לא מציגות ביצועים יוצאי דופן ביחס לחברות אחרות במדדים המרכזיים בשוק המניות האמריקאי. אגודת הנפט האמריקאית מסרה בתגובה לשימוע: "ישנם גורמים רבים מאחורי העליה במחירי האנרגיה, החל מתנודתיות גאופוליטית וצווארי בקבוק בשרשראות האספקה ועד חוסר ודאות רגולטורית ומסרים מעורבים מוושינגטון". 

"אנשים מסתכלים על רווחי חברות הנפט וחושבים שהן מעלות את מחירי הדלק באופן שרירותי, יחד עם זאת הם ככל הנראה לא מסתכלים על ההפסדים הגדולים של החברות הללו בשנת 2020" אומר פטריק דה האן, אנליסט בחברת GasBuddy. הטענה של "הפקעת מחירים בדלק" היא לא תיאור הוגן של השוק לדבריו. ברור שחברות נפט מרוויחות יותר כשמחיר הנפט עולה, אבל הטענות על הפקעת מחירים הן לא יותר מקולות של תסכול אל מול הכאב בכיס של הצרכן לדבריו. 

כמו כן, מחירי הדלק בתחנה מערבים גורם נוסף - בעלי תחנות הדלק, שאף הם לעיתים מאושמים בתאוות בצע שגורמת להפקעת מחירים. לדברי האנליסט מחיר הדלק באופן כללי מתעכב יומיים עד ארבעה ימים לפני שהוא מתחיל לנוע עקב של שינויים משמעותיים של מחירי הנפט. אך הם בדרך כלל עולים למעלה מהר, ויורדים בקצב יותר איטי, כיון שבעלי תחנות הדלק לא רוצים להוריד מחירים ב-10- 15 סנט לגאלון רק כדי לגלות למחרת שמחיר הדלק שהם קונים עלה ב-20 סנט לגאלון.

על פי מחקר שנערך לאחרונה, מחיר הנפט הגולמי היווה כ-54% ממחיר הדלק במשאבה בארצות הברית, כך שעליה של כ-60% במחירי הנפט נכון לראשון באפריל לעומת שנה שעברה הובילה לעלייה במחיר הדלק בכ-46% למחיר של 4.175 דולר לגאלון - יחס הגיוני שנובע ברובו המוחלט מהעליה במחיר הנפט ולא מעלייה במרווחי הרווח. העליות הללו לא מיתרגמות לרווחים מהותיים לחברות הנפט.

בנוסף, על פי המחקר, רק 39% מתחנות הדלק נושאות שמות מותג של אחת מחמשת חברות הנפט הגדולות, ורק 0.1% מהתחנות באמת נמצאות בבעלות החברות הללו. עוד עולה מהמחקר שהרווח מכל גאלון של דלק הוא בערך 30 סנט, ולאחר הוצאות כמו חיוב כרטיסי אשראי הבעלים מקבל רווח נקי של 10 סנט לגאלון. שולי הרווח המצומצמים משאירים גם מעט מאד מקום לטעויות, כך שהורדה לא אחראית של המחיר עקב תנודה זמנית במחיר הנפט, תגרום באופן ישיר להפסדים משמעותיים לבעל התחנה. 

צריכת הדלק היומית בארצות הברית עומדת על כ-9 מיליון חביות ליום. בהכפלה של 42 גאלונים לחבית, 365 ימים בשנה ורווח של 10 סנט לגלון, הרווח הנקי של בעלי תחנות הדלק הוא כ-14 מיליארד דולר שמתחלקים בין 145 אלף מפעילי תחנות הדלק, כלומר ממוצע של פחות מ-100 אלף דולר לשנה, לא משכורת מאד גבוהה בארצות הברית, בטח ביחס לסיכון המלווה את העסק, כך שנראה שהטענות על הפקעת מחירים מצד מפעילי תחנות הדלק אינן מדויקות לכל הפחות.

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שיעברו למכוניות חסכוניות
    רק מזומן 05/04/2022 22:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשהוא יורד לא מייללים.רק כשעולה.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות