מחירי הדלק יירדו הלילה בחזרה ל-6.84 שקלים, שר האוצר חתם על הצו
הלילה בחצות (בין חמישי לשישי) מחירי הדלק שוב יחזרו לרמה שבה הם היו עד לפני יומיים, 6.84 שקלים לליטר, זאת לאחר ששר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ חתם על צווים להורדת מס הבלו ב-33 אגורות. הצו יהיה בתוקף לחודשיים (עד סוף חודש מרץ). בכך יירדו המחירים מרמה של 7.17 שקלים לליטר, שעלו לפני יומיים בעקבות עדכון המחירים לחודש פברואר.
למעשה, המדינה החליטה בשנה שעברה לקחת קצת פחות מס על הדלק, בעקבות עליית המחירים לשיאים של יותר מ-8 שקלים לליטר (שיא שהיה בעבר בשנים 2011-2014), בעקבות עליית מחירי הנפט בעולם קרוב לשיאי כל הזמנים (כ-140-150 דולר לחבית נפט).
נכון להוראת השעה האחרונה של המדינה, מס הבלו הופחת ב-13 אגורות וההוזלה הזו צפויה להסתיים בסוף שנת 2023.
באוצר אומרים שכדי "למתן את העלייה במחירו המפוקח של בנזין לליטר, נקבע כעת בהוראת שעה כי הבלו אשר יחול על בנזין עד סוף חודש מרס 2023 יופחת, כך שהוא יעמוד על 2,901.27 שקל לאלף ליטר".
לפני יומיים החליט שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להקפיא את עליית מחירי הדלק והוא פרסם צו להפחתת הבלו על הדלק באופן שיבטל את עליית מחירי הדלק - כאשר הצו ייכנס לתוקף בתוך 48 שעות, כלומר הלילה בחצות, והמחיר יחזור למחיר הקודם.
במשרד האנרגיה הסבירו כי "עליית המחירים החודש הינה חלק מעליית מחירים בינ"ל הן במחירי הנפט ויתרה מכך במחירי הבנזין. הסיבות לעלייה הן המשך הסנקציות על מטעני נפט רוסיים והחמרתן ובנוסף מזג האוויר. הסופה החמורה שפקדה את מרכז ארה"ב בתחילת החודש הובילה להשבתה של בתי זיקוק ולצמצום ההיצע בארה"ב ולהגברת ביקושים לבנזין ודלק למטוסים. אלו הסתכמו בעליית המחירים אותה נחווה בתחנה".
הנוסחה של משרד האנרגיה היא כזו: המחיר מתבסס על ממוצע מחירי הדלק באגן הים התיכון בחמישה ימי המסחר שקדמו לשני ימי העבודה האחרונים בכל חודש. בנוסף כולל המחיר סל הוצאות שיווק, מס הבלו ומס ערך מוסף. התרגום לשקלים מתבצע לפי שער החליפין היציג האחרון שפרסם בנק ישראל לפני שני ימי העבודה האחרונים בכל חודש.
חשוב לומר - עצירת עליית מחירי הדלק לא באמת פותרת את יוקר המחיה
נחזור ונדגיש: הממשלה הקודמת, וגם הנוכחית, מנסות להראות לציבור שהן עושות משהו כדי להקל על מחירי הדלק הגבוהים. אבל האמת היא שהסיבה העיקרית לגובה מחירי הדלק היא מס הבלו והמע"מ. אבל למה המדינה בכלל לוקחת כל כך הרבה מס? כי יש יותר מדי מכוניות על הכבישים בישראל, התוצאה היא עומסים ופקקי תנועה בלתי נסבלים.
במקום לשחק במחירי הדלק - המדינה צריכה לבוא ולומר 'ציבור יקר, צריך לעבור לתחבורה ציבורית, צריך שתסעו יחד במכוניות, אם אתם רוצים לעמוד פחות בפקקים אתם גם צריכים לעשות משהו'. כלומר המדינה צריכה לרתום את האזרחים כדי להפחית את העומסים בכבישים, ולא לתדלק את העומסים באמצעות הורדת מסים. אבל במקום זה שרת התחבורה מעדיפה לבטל נת"צים או לבטל אכיפה ובכך היא פוגעת באוטובוסים וגורמת לכך שגם הם יעמדו בפקקים.
ממוצע הנוסעים ברכב בישראל הוא 1.2 אנשים לרכב בלבד. כשכל אחד נוסע לבד במכונית - ברור שיהיו פקקים. אפשר לייצר חלופות. צריך רק לרצות (הנה אחת מהן, וכנראה הטובה ביותר. זה אשכרה פתר את הפקקים במקומות הבודדים בעולם שניסו את זה). ומי שמתעקש לנסוע לבד? זה ממש בסדר שיעמוד בפקקים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה