הוזלת מחירי החשמל לצרכנים בגלל מכירת תחנת הכח אשכול? הנה ההפתעה של חברת החשמל
מאיר שפיגלר מנכ"ל חברת החשמל, "הסמכות להחליט היא של רשות החשמל אבל אנחנו עומדים על כך שחלק מההכנסות ממכירת תחנת אשכול יישארו בחברת החשמל". שפיגלר גם מזהיר ממחסור בחשמל בישראל: "במצב הקיים, ב-2026 לא תהיה מספיק אנרגיה לספק חשמל לכולם". ושאלה אנושית - האם היא תנתק לקוחות חייבים לפני החג? ראיון בוועידת האנרגיה של ביזפורטל
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' מכוונים את ההכנסות ממכירת תחנת הכח אשכול להורדת המחירים לציבור, שראה את מחירי החשמל מזנקים בשנה האחרונה ב-18%. אבל בוועידת ההשקעות באנרגיה של ביזפורטל מנכ"ל חברת החשמל מצנן את ההתלהבות ואומר שהחברה לא רוצה לגלגל את זה להורדת מחירים לציבור: "הסמכות נתונה לרשות החשמל. אנחנו עומדים על כך שחלק מההכנסות יוותר במסגרת התקציב השוטף של חברת החשמל. אנחנו נמצאים במינוף גבוה מאוד. הכסף הזה נועד אך ורק לטובת ציוד כוח אדם, מתקנים, כלים, שבאמצעותם נוכל לדאוג שלא יהיה חוסר בחשמל. נעשה את הטוב ביותר לטובת היכולת להפיק חשמל במחירים זולים ככל הניתן לטובת תעריף החשמל לכל תושבי המדינה", כך הצהיר מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר בתשובה לשאלת המנחה מתן חודורוב.
שר האוצר צבע את ההכנסה הזו כמיועדת להפחתה בתעריף החשמל - אתה אומר 'לא, אני רוצה להשתמש בזה להפחתת יחס המינוף של חבר החשמל'?
"אני מדבר על הפן המקצועי. זה לא סוד שכדי לייצר חשמל צריך בסופו של יום גם חומרי גלם כמו דלקים. לדבר הזה יש עלות. צריכים רשת ויש לה עלויות. מישהו צריך למתוח אותה, לתחזק, לשדרג, לדאוג לכך שהחשמל יהיה באיכות טובה ובזמינות מלאה. לזה יש תג מחיר, אי אפשר לעשות אלא רק עם מינוף כלכלי שבסוף חונק כל חברה באשר היא כל שכן חברה בדמותה של חברת החשמל".
צפו בראיון המלא בוועידה:
שפיגלר נשאל עד כמה הוא מוטרד כי מלאי תחנות הכוח שנמצא כיום במשק הישראלי לא יספיק להזרים חשמל לגוש דן כבר בשנים קרובות. "עלינו לדאוג שלא יהיה מצב שצרכן לא יקבל החשמל שהוא זקוק לו. זה לא סוד, על פי אומדנים, במצב הקיים ואם לא יעשה מעשה כלשהו - בשנת 2026 אנו במצב שלא תהיה מספיק אנרגיה כדי לספק את כל הצרכים".
יש לנו גז.
"זה מקור לאספקת חשמל ויצור חשמל. אם שאלת, אז חברת החשמל לא יושבת בנחת רגל על רגל, אלא פועלת בנושא ומבקשת להעביר החלטות אופרטיביות מזה זמן רב. מה שעומד כרגע על הפרק - רק להפיק חשמל באמצעות חברת הכוח רידינג שמושבתת מזה קרוב לשנה".
תשמישו מחדש את תחנת הכוח? זה סיפור של מיליארד שקל.
"נכון. העלינו כל מיני רעיונות, לאו דווקא להשמיש את התחנה – אלא לתת חלופה לתחנה עצמה. הרעיון הוא להשתמש בטורבינות גז שנקראים 'פיקרים', שיכולים לייצר חשמל בהיקפים בין 35 ל-55 מגה וואט לכל יחידה. אפשר לשים שם 7-8 יחידות ולתת את החשמל הנדרש".
מאיר שפיגלר עם מתן חודורוב (צילום: שלומי יוסף)
אפשר להשתמש באתר עצמו בקרקע של רידינג, להניח שם פיקרים באופן זמני. אפשר גם לנייד אותם בין אזורים שונים בארץ.
"בדיוק. ואחר-כך אפשר להשתמש בהם שנים רבות לטובת אתרים אחרים. יש בכך כדי לתת ולמצות את הפוטנציאל ולא למצוא כרגע מצב שבו תחנה עוברת הליך של שיפוץ בהיקף גדול מאוד וקונסים אותה בשנת 2030 או 2032".
איך על פניו לא ראינו שום מכרז של משרד האנרגיה והאוצר להקמת תחנת כוח חדש שתיתן פתרון?
"יש כל מיני חלופות להקמת תחנות אנרגיה. מי שקובע את זה הוא משרד האנרגיה, יחד עם נוגה ורשות החשמל. עדין אין החלטה לגבי מיקום התחנות. אנו מדברים על משהו שאמור להיות בהישג יד, מכיוון ששנת 2026 ממש נמצאת בפתח. להקים תחנת כוח חדשה - זה סיפור ארוך ומייגע. גם בגלל הרגולציה, האיומה והנוראה, שהיא מנת חלקנו. והבירוקרטיה. שלא לדבר על כל המערך של תכנון ובניה ולאחר מכן מכרזים, ולהקים את התחנה. זה יהיה קשה".
יהיה מצב חירום. לא יהיה זמן למכרזים ויפקיעו מהשוק הפרטי את תחנת הכוח לחברת החשמל, שמהר תידרש לבנות משהו בניגוד לרוח הרפורמה ששאפה מכם להוציא את הייצור.
"לא צריך להפקיע. היצרנים הפרטיים ממילא מייצרים אנרגיה. יהיה חסר באנרגיה".
החלק שלכם באחוזים יגדל אם לא ינקטו כבר עכשיו צעדים להגדלת כושר הייצור של תחנות פרטיות.
"חברת החשמל מייצרת קצת פחות מ-50% מכלל ייצור האנרגיה בארץ. לאחר מכירת תחנת כוח אשכול נרד לסדר גודל של 33%. אין מונופול, יש תחרות. אפשר להסתכל לא רק על חברת החשמל, אלא על כל מכלול הנושאים הגורמים והיצרני החשמל שנמצאים פה".
נדבר על אתגר שמעסיק אתכם בזמן הזה - הסבה של שש יחידות מפחם למתכונת דו-דלקית, שניתן יהיה לייצר בפחם אם אין ברירה. מה סדר גודל של עלות פרויקט כזה ואיך הוא מתבצע?
"העלות של הסבת 6 תחנות - סדר גודל של 1.57 מיליארד שקל. ברוטנברג, אשקלון, ששם לצערי שמענו את האירוע הטראגי וטרם מצאנו את הנעדר הנוסף, אמורים להסב 4 תחנות לייצור חשמל. אחת מהן ממש בשיא ההסבה. היא אמורה להיכנס לפעילות לקראת סוף אפריל הקרוב. שלוש נוספות תהיינה לאחר התחנה הזאת. שהבאה בתור תהיה שנה לאחר מכן וכל חצי שנה תחנה נוספת".
זה אמור להוריד לאפס את השימוש שלכם בפחם?
"תהינה שתי תחנות, באורות רבין ובחדרה, שהן במתכונת של חצי שנה. נסיים הסבת שש תחנות ואז נייצר אך ורק באמצעות גז. ארבע תחנות או בעצם כל שש התחנות כולל ארבע תחנות באורות רבין, ישמשו למצב שבו נייצר אנרגיה באמצעות פחם - אך ורק בשעת משבר ובשעת חירום".
אלו לכאורה חדשות טובות וודאי בהיבט סביבתי של זיהום האוויר.
"חשבנו גם בהיבט המחיר, כי הגז בישראל זול יחסית".
אתה מספר שהתחנות החדשות הללו תקבלנה גז במחירים אחרים לגמרי.
"לחברת החשמל יש הסכם עם אותן מפיקות גז. הוא התגבש לפני כ-3 שנים. הסכם טוב מאוד, שנותן לנו שם עלות ליחידת אנרגיה של 3.95 דולר. זה משהו שאין אותו בשוק".
חצי מחיר בערך ביחס לרמה הנוכחית בעולם.
"זול מאוד, אלא שזה מוגבל בהיקף הכמות שנוכל לקבל. זה אומר - אם נידרש לתוספת של גז מעבר לזה שנמצא בהסכמים שנחתמו אז, המחירים יהיו שונים לחלוטין, לצערי הרב כלפי מעלה. לא כלפי מטה. זה אומר שמחיר החשמל יידרש להיות מותאם".
דווקא עכשיו בשיא הלחימה בין רוסיה ואוקראינה, כשמחירי האנרגיה מזנקים, אתם עומדים לחתום על הסכם גז יקר מתוך היחידות שאתם מסבים כרגע.
"אנחנו במשא ומתן, עדיין לא נדרשים לחתימה. בתוך ההסכם יש אפשרות להעביר 15% מקיבולת הגז לטובת תחנות אחרות".
מה יקרה אחרי חצי שנה?
"בשורה התחתונה, נידרש לכמות גז נוספת מעבר לאלו שנמצאות בזכותנו בהסכם שנחתם".
האם זה העיתוי האופטימאלי לבצע הסבה למתכונת דו-דלקית או שעליכם ליזום דחיה של המהלך?
"אין עיתוי אידיאלי, דברים משתנים בציר הזמן. אנחנו נראה בהתאם לצרכים העתידיים מתי מגיעה השעה שנידרש לחתום על הסכם. ואז נעשה זאת. השוק הוא תנודתי, כמו שאתה יודע. הפחם היה מעלה-מעלה ועכשיו ירד למטה. הגז היה למטה, עלה למעלה. קשה מאוד לצפות מה יילד יום.
איך אתם מבחינת היכולת לגייס חוב בשוק ההון בריביות טובות?
"בהקשר זה נחלנו הצלחה אדירה. לפני מספר חודשים גייסנו חוב באמצעות אג"ח שתי סדרות. התכוונו לגייס מיליארד שקל, בפועל היו ביקושים של 4.7 מיליארד. אז גייסנו 4.2 מיליארד בשתי סדרות. אחת במח"מ 7.4, השניה 12.4, בריבית יחסית של 2.4 צמודת מדד ועוד ריבית נוספת. זה אומר שיש אמון מוחלט בין חברת החשמל בתפקוד שלה, ביציבות שלה, ביכולת שלה - לעמוד בכל ההתחייבות. זה אות וכבוד לחברת החשמל. אני מקווה שפני הדברים יהיו כך גם בעתיד".
בוא נדבר על מקטע האספקה שאמור להיפתח לתחרות. מה מונע היום לפרוס מהר יותר את תשתית המונים החכמים שבלעדיה אף אחד לא יכול להתנתק מכם ולבחור ספק חשמל אחר?
"בוא נדבר על מונופול. לכאורה, חברת החשמל צריכה להיות האחרונה שמעודדת, שלא לדבר על כך שהיא דוחפת, הסבה של מונים סטנדרטיים שהיו עד כה - למונים חכמים".
למה שתחליפו מונים?
"היינו אמורים לשים מקלות בגלגלים כדי שזה יהיה איטי ומייגע. בתכנית העבודה לשנת 2023 לחברת החשמל, דיברו על סדר גודל התקנה של 180,000 מונים חכמים ההחלטה הראשונה עם כניסתי לתפקיד הייתה הכפלה ביותר מפי 2 של המונים החכמים. אנחנו בעד תחרות. הרעיון הוא לא להסתמך ולא להתבסס על המונופול - אלא על האיכות, על הרצון של הלקוחות לקבל את השירות מחברת החשמל מתוקף זה שהיא טובה ולא מתוקף זה שהיא יחידה. אנו מאיצים את פריסת המונים. השנה עתידים להחליף סדר גודל של 400 אלף מונים לחכמים, כאשר עד לרגע זה אין לנו אישור של רשות החשמל. לא רק שאנחנו מעודדים את התחרות – אנחנו עושים זאת אפילו מבלי שקיבלנו את אישור רשות החשמל וזה בהחלט דבר שראוי לציון. החלטה אמיצה של דירקטוריון חברת החשמל".
מה תוכל לספר על ההשלכות הכלכליות של אסון העגורן ברוטנברג? כמה יעלה לתקן את הרציף בעקבות התקרית?
"זאת לא תקרית, אלא אירוע טראגי. עד היום עדין מחפשים אחד מהעובדים שנעדר מזה כשבועיים ויומיים".
זה אירוע טראגי או מחדל? מה פתאום אנשים מגיעים לדוג? הייתי שם. אזור מאוד מסוכן. אתר עבודות לכל דבר ועניין, למה מסתובבים שם גמלאים של חברת החשמל ודגים?
"יש שם חקירה שמתנהלת מאז קרות האירוע. נמתין בסבלנות כדי לראות מה יהיו הממצאים של אותם גורמים".
הזכרת מונופול. זה לא חלק מאותה פרקטיקה שלכולם מותר הכל וקצת מעגלים פינות בבטיחות, ומועדון חברים וגמלאים - ובסוף משלמים בחיי אדם?
"אני אומר שוב- אני רוצה להמתין כדי שגורמים אובייקטיבים לחלוטין יסיימו את החקירה. היה שם אירוע שלא היה בתולדות מדינת ישראל. את זה אומרים החזאים שמלווים אותנו מידי יום. בשעה 23:29 בלילה פתאום יש מאין, רוח בעוצמה שלא הייתה אי פעם בעבר במדינת ישראל. מדובר על יותר מאשר 220 קמ"ש עם כמות אדירה של ממטרים, כולל ברד בגודל של כדורים ולא פתיתים. אף אחד לא ידע על זה. לראיה, קצ"א זאת החברה שאמורה להתריע בשער אם יש מזג אוויר קיצוני כדי להוציא אוניות מהמזח. האוניה הייתה קשורה למזח. אני הגעתי לשם כ-45 דקות אחרי שהאסון קרה ואני מודיע לכם - שקט ושלווה. בקושי ירדו ממטרים, אין רוח. אין מצב של עוצמת ממטרים רצינית. אני אומר לכם משהו הזוי לחלוטין. יודעים כמה זמן היה האירוע? כ-11 דקות. לא רוצה ללכת לדבר על מה שבסופו של יום יימצא, כל דבר שלא יהיה - אנחנו נישא באחריות. אין לנו שום כוונה חלילה להקל ראש במה שהיה.
"אנו מלוים את המשפחות באופן שוטף ואין לנו אלא קודם כל לדאוג לכך שנאתר את הנעדר, ומעבר לזה לעשות כל המוטל עלינו כדי שבעתיד גם אירועים קיצוניים כאלה, לא יגרמו לאסונות מהסוג הזה".
אנחנו לפני חג הפסח. חברת החשמל תעצור ניתוקים של לקוחות חייבים בתקופה הזאת?
"למה רק לקראת חג הפסח? באופן עקרוני, אנחנו לא מנתקים לקוחות - לא בחגים, בערבי חגים וגם לא באירועי מזג אוויר קיצוני של ימים סוערים וימים חמים".
גם במחיר של עליה בחוב?
"חברת החשמל היא בסוף חברה אנושית שמבינה מה המשמעות של חשמל לכל אחד ואחד מאיתנו. נעשה הכל כדי לגבות חובות בצורה רגישה, זהירה, אנושית, ומתחשבת - שלא לדבר על זה שיש בג"צ רוזנצוויג מינואר 2022, שמדבר גם כן על החמלה בעניין הזה.
כל הדברים האלה גם יחד הם חלק בלתי נפרד מהמדיניות, ראיית העולם והמשנה הסדורה של חברת החשמל".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.מנכ"ל תותח שמחפש רק את האמתשלום 31/03/2023 21:53הגב לתגובה זו0 0בימים כאלה מוריד את הכובע בפני מנכ"ל שסופסוף אומר את הכל בפנים ולא הולך סחור סחור. מדינת ישראל וחברת החשמל הולכים להרוויח מזה.סגור
-
1.בניהול השוטף הוא צודק , מחירים הוא שקרןג'וני 31/03/2023 07:42הגב לתגובה זו0 0מחירי הפחם והגז , כבר בשפל , התרסקות לעומת המחירים שהיו לפני שנה .....שחברת חשמל ורשות החשמל צעקו גוועלד והמחירים עלו ......עכשיו שיהיו הוגנים ולא יבלבלו את הביצים !!! כמתבקש יורידו ב 38% את המחיר ....שדרך אגב , משפיע ישירות על יוקר המחייה בארץ ! עם מטומטם מאמין לכל מה שמספרים לוסגור