"שוק החשמל הפרטי יהפוך לתחרותי יותר - השאלה תוך כמה זמן"
מאז שעברה רפורמת החשמל שבין היתר כיוונה להגברת התחרות בשוק החשמל הפרטי ראינו מספר חברות שכבר הודיעו על הסכמים להקמת חברות אספקה, אך נראה שרובנו עדיין משלמים את חשבון החשמל שלנו לחברת החשמל. ערן אמויאל, מנכ"ל או פי סי
או פי סי אנרגיה
-0.85%
או פי סי אנ
3,135
-0.85%
בסיס:3,162
פתיחה:3,068
גבוה:3,139
נמוך:3,060
תמורה:8,524,711
לעמוד ציטוט
חדשות
גרפים
פרופיל חברה
המלצות
כתבות נוספות בנושא:
שחתמה על הסכם להקמת חברת אספקת חשמל ביחד עם פרטנר, והראל שליסל, סמנכ”ל אסטרטגיה ושותפויות בפאוורג’ן שחתמה על הסכם כזה ביחד עם בזק, אופטימיים לגבי הגברת התחרות בשנים הקרובות, אך עדיין מפנים אצבע לרגולטור שלטענתם יכול לעשות יותר.
משמאל לימין: ערן אמויאל, מנכ"ל או.פי.סי ישראל, הראל שליסל, סמנכ"ל אסטרטגיה ושותפיות בפאוורג'ן, יונתן פלורסהיים, רכז אנרגיה באקף תקציבים באוצר; קרדיט: ליאת לרנר
יש לנו בוועידה 3 חברות, שהולכות להיות חברות החשמל העתידיות שלנו. תחרות מאוד משמעותית מול חברת החשמל - פאוורג'ן עם בזק, או פי סי עם פרטנר ומשק אנרגיה עם סלקום. הראל נתן תחזית שתהיו בסוף העשור עם חצי מיליון חשבונות. בוא תפרט קצת יותר
"יש חברות אנרגיה שהחליטו להישאר במקטע הייצור. יש להם מתקנים שקרובים למודל השוק, בין אם קיימים, בהקמה או בייזום והחליטו שהם מוכרים את החשמל למספק ופה מסיימים את האירוע, וזו החלטה עסקית הגיונית זיש בה הרבה שכל. אנחנו החלטנו לקחת את זה עוד שלב, ללכת ולנסות להיות חברת אנרגיה לכל שרשרת הערך. גם להסתכל על מקטע הייצור וגם על הרווח במקטע האספקה. אנו שותפים עם בזק במקטע האספקה 50-50. יש הרבה מקום לתת ללקוח הנחות ועדיין לגזור רווח על מקטע האספקה. על הלקוח הבודד מרוויחים מעט, אבל אם אתה יודע להביא לקוחות ולנהל אותם בצורה יעילה, היתרון לגודל משמעותי ויהיה נדבך משמעותי בשוק האנרגיה. כשמסתכלים על התפתחויות המשקים בעולם, רואים שהרבה פעמים השחקנים החזקים באספקה הם אלה שהצליחו לשרוד. אם אתה עובד לבד יש הרבה סיכונים. באירופה יש חב' שפשטו רגל".
הסינרגיה ברורה. מה הערך שאתם תתנו לי כמשק בית? מחיר טוב יותר? איפה היתרון בעצם?
"זה מתחיל במחיר, ברור".
על מה מדברים? 5% או 50% הנחה?
"נדבר על ההערכות היום בשוק - יש כאלה שמציעות 5-6-7 אחוז הנחה".
"זו שיחת טלפון כדי להתחבר ליצרן חשמל פרטי", מוסיף ערן אמויאל.
"כן, זה אירוע וירטואלי", ממשיך הראל שליסל. "אין פה צורך לבוא ולשלוח שליח הביתה או מתכנן או מהנדס שישחק בחוטים כמו בתשתיות אחרות. זה אירוע וירטואלי. לכן לקוחות יעברו. מעבר לזה נדע לבנות הצעה עוד יותר מעניינת בהיבט של שיקוף הצריכה לצרכן וייעול שלה".
תהיה חבילה עם מוצרי בזק?
"לא רוצה להיכנס לאופן שבו נעבוד עם בזק אבל ברור שיכולים להיות פה כל מיני הצעות".
מבחינת הקהל דיברת על חצי מיליון חשבונות. חשבון זה מאות שקלים. מדובר על מספרים מאוד גבוהים. מה הצפי ב-2030? אם נעשה חישוב, מגיעים למאות רבות ואפילו מיליארד.
"כן, אבל צריך לזכור שמקטע האספקה יותר קטן. חלק גדול מהעלויות זה לחברת חשמל והמערכת".
רווחיות של 3-4 אחוזים?
"זה לא רחוק אבל אני לא רוצה להיכנס למספר מדויק. "הרווחיות יותר גבוהה ממה שחושבים ברגע שאתה מגיע לסקייל גדול ואתה שחקן מוביל בשוק".
ערן, איך הראל מגיע לחצי מיליון לקוחות ואתם לפחות?
"לא כל השחקנים מסתכלים על זה בצורה דומה" אומר ערן אמויאל. "רותם היא היזם הראשון שנכנס בישראל ב-2013, לכל שחקן יש תמריצים שהם קצת שונים ומסתכל בצורה שונה על תחום האספקה. צרכן ביתי מטבעו הוא מאוד תנודתי,הוא צורך מעט בלילה והרבה בשעות השיא. הצרכנים שלנו בעיקר תעשייתיים שצורכים כמות קבועה לאורך כל היום ויש לזה משמעות גדולה בתחום הייצור והאספקה. מבחינת גידול הצרכנות, אם עושים את החישוב כמה לקוחות ביתיים בסדרי גודל יוכלו לרכוש אנרגיה מיצרן פרטי ב-2030, אז אני לא חושב ששם נמצא הביזנס. כדי לעשות רווח על אנרגיה זה לא רק לעשות WASH ולמכור ללקוח".
אז אתה יותר תהנה מהסינרגיה מאשר מהרווח?
"זה לא להפליפ חשמל, זה לא לקנות מחברת חשמל ולמכור ללקוח. אתה צריך לייצר חשמל ולמכור ללקוח. כדי להבין סדרי גודל כמה לקוחות יהיו ב-2030, צריך להבין כמה מגה ואט אפשר להקים בשנה, אם תגיע ל-6,000-7,000 מגה ואט ובהנחה שצרכן ממוצע צורך בפיק 3 מגה ואט ואנחנו יודעים שיש 2.7 מיליון משקי בית, זה פוטנציאל עצום בשוק האספקה. יש פה תהליכים שצריך לחדד. בסוף מחיר החשמל משתנה בשעות הצריכה ביום. ככל שהביקוש גדל אז המחיר משתנה בהתאם. יש לקוחות שהיום חשופים למחיר משתנה על פני השעות וזה מה שצפוי בעתיד הלא רחוק למשקי הבית. בהיבט הזה שינוי בתמהיל הצריכה או בשעות הצריכה זה דבר אחד. נקודה נוספת - הרכב החשמלי יגדיל את צריכת משקי הבית בצורה משמעותית, בערך ב-50% ממה שצורכים היום. הנחות של 5%-20% אחוז בשעות מסוימות הן משמעותיות ואנו צופים שהערך יגיע לצרכנים בהקשר הזה".
"אני רוצה להתייחס לעוד נקודה בהקשר הצורך בחשמל", מוסיף הראל שליסל. "יש אפשרות של כניסה של לקוחות ביתיים לקנות חשמל מיצרנים פרטיים, זה מהלך יפה וטוב. האתגר המאוד משמעותי חונה בצד הייצור וזה מתקשר לקושי לאשר תחנות כוח ולעובדה שרשות החשמל לא הסדירה את האינטגרציה. תחנות יכולות למכור ללקוחות ביתיים אבל הן לא מוכרות באופטימיזציה מלאה כמו PV ואגירה. רשות החשמל והאוצר רוצים לדחוף את התחרות קדימה ויש להן אפשרות לעשות זאת. המשק יהפוך להיות יותר תחרותי ואטרקטיבי ואנו צופים שזה יקרה. השאלה תוך כמה זמן".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה