"ה-ESG זה תפיסת עולם בטבע, לצד היותנו חברה עסקית"
תחום ה-ESG - environmental, social and governance אומנם נחשב עד לפני מספר שנים כפחות קשור ומשויך לליבת הארגונים והעסקים, אבל בשנים האחרונות זה משתנה לחלוטין ובצדק. חברות שדואגות לסביבה ולקהילה, לממשל תאגידי תקין, זוכות מאהדה ציבורית כשהמסר הוא שלחברה יש מטרות נוספות מעבר לרווח בשורה התחתונה, לרבות לעזור לכך שנחיה בעולם טוב יותר ונקי יותר. החברות סבורות שהגישה התמיכה והאימוץ של עקרונות ESG גם יתרמו לשורה התחתונה.
החברות הישראליות הגדולות כבר משקיעות בתחום בצורה משמעותית ומדובר על פעילות שהלכה וגדלה בארגונים האלו ודוגמה טובה לכך היא טבע. האחראית על התחום בטבע, אדלר וקסמן, סמנכ"לית בכירה לענייני ESG, התארחה באולפן ביזפורטל והסבירה את החשיבות שטבע רואה ב-ESG - "ESG זה environmental, social and governance.
בעברית זה סביבה חברה וממשל תאגידי. זו בעצם תפיסה ניהולית שמסתכלת על ביצועים והתנהלות של חברה בכל מה שהוא לא פיננסי, לכן זה גם נושא ערכי וגם עסקי.
"אני אתחיל מעסקי , למה בעצם עסקי? כי לחברה יש עובדים ולחברה יש השפעה גם על החברה מסביב, יש לה מפעלים ,יש לה פליטות, יש חשיבות רבה להתנהגות האתית של החברה ולכן כל מה שהחברה עושה שלא נמדד במונחים פיננסיים הוא בסופו של דבר עסקי לגמרי , הוא בעצם איך החברה מתנהלת בשוטף.
"יחד עם זאת זה כמובן ערכי, ראשית מכיוון שהעולם הזה מדיד, אבל הוא לא מדיד כמו שאנחנו מודדים ביצועים פיננסים, אז זה הופך את זה לקצת יותר רך. שנית, אנחנו בעצם מתייחסים למונחים ערכיים - השפעה של החברה על המשתמשים במוצרים שלנו, במקרה שלנו חולים, השפעה על עובדים ועל אתיקה, יושרה, הגינות והאופן שבו חברה מתנהלת אז כמובן יש פה שילוב של עסקי וערכי.
מכיוון שהמודעות לנושא הזה עולה, האם אתם רואים גם שבעצם צרכנים מסתכלים על זה יותר?
"כן. קודם כל כשאנחנו מסתכלים על בעלי העניין שמעניין אותם עולם ה-ESG ,אנחנו מסתכלים על שרשרת האספקה שלנו על הספקים שלנו, על הצרכנים שלנו. הצרכנים שלנו יכולים להיות החולים וזה גם גופי בריאות שקונים מאיתנו את התרופות. את רוב התרופות שלנו אנחנו בעצם מוכרים לבתי חולים או לבתי מרקחת או לממשלות.
"כל בעלי העניין האלה מייחסים חשיבות מאוד גדולה להתנהלות של החברה בתחומים של ESG. בחברות אחרות קצת פחות. בעולם הפארם הרגולציה מאוד כבדה ואנחנו רואים שזה מגיע גם מכיוון הצרכנים. צרכנים מחפשים ערכים של ESG במוצרים ממש, מיחזור אריזות, אריזות ירוקות ועוד".
איך כחברה תורמים לעולם ירוק וחברתי יותר וכמה המנכ"ל החדש יחסית, ריצ'רד פרנסיס מודע לנושא הזה?
"קודם כל המנכ"ל לגמרי מודע ותומך בעניין. המנכ"ל הציג את האסטרטגיה החדשה לשוק כשה-ESG זה איזשהו בסיס לפעילויות של החברה, זה תפיסת העולם שלנו לצד היותנו חברה עסקית. כשמסתכלים איך אנחנו בטבע מנהלים ESG, רואים שאנחנו מסתכלים על זה ברמה אסטרטגית. האסטרטגיה שלנו קשורה מצד אחד לדברים הכי מהותיים עבורנו כחברת פארמה, קשורה לפן העסקי, ליעדים פיננסים וגם ליעדים ומדדים שבודקים איך אנחנו פועלים בכל תחומי ה-ESG. זה מאפשר לקהלים שלנו לעקוב אחרי מה שאנחנו עושים".
אדלר מספקת דוגמה להתנהלות לפי ערכי ESG - "נקודה אחת היא הפחתה של הפליטות שלנו והתחייבות שלנו לשימוש ביותר אנרגיה חלופית. נושא נוסף הוא יעדים בנושא של נגישות לתרופות. קבענו שאנחנו נבנה תוכניות שהמטרה שלהן לאפשר הנגשה של תרופות לאוכלוסיות שיותר קשה להן לקבל תרופות מסיבות כלכליות חברתיות. אנחנו מודדים את עצמנו על ידי יעדים כמותיים. בעצם מדובר בעניין ערכי שנמדד באופן כמותי.
"גם בהפחתת פליטות. יש לנו יעדים כמותיים להפחית את הפליטות ב-25% עד שנת 2025, וב-46% עד שנת 2030. אלו הפחתות מאוד משמעותיות, יש לנו 53 מפעלים, וזה אומר שההחלטות האלה משפיעות בכל רחבי העולם. יש לנו יחידה שלמה שמנהלת את כל הפעילות הזאת".
לראיון המלא:
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה