טירוף השופינג: מה צריך לדעת על ימי המכירות הגדולים של נובמבר
4.8 טריליון דולר. זה הסכום שצפויים להוציא משקי הבית בכל העולם בשנת 2021 על רכישות מקוונות (B2C). שוב פעם, 4.8 טריליון דולר. בשנה. בהשוואה קטנה, ב-2018 רכשו 1.8 מיליארד בני אדם מרחבי העולם סחורות בשווי 2.8 טריליון דולר. קפיצה שמתקרבת ל-70% בשלוש שנים.
הקניות האלו נחלקות באופן גס לשניים, צריכה שוטפת - קניות של מוצרי מזון ותשלומים קבועים (מנויים לאתרים, תשלומים דרך אתרים, טיולים ועוד). כלומר קניות שהן כבר שוטפות, ורכישות אחרות לרבות ביגוד, גאדגטים, מוצרי חשמל ועוד. הסוג השני של הרכישות מתעצם בתקופות של מבצעים.
חלק מרשים מרכישות אלה מתרחש בחודש נובמבר, שם בארבעה ימים בשנה שעברה נמכרו באופן מקוון סחורות הנאמדות בהיקף של 50 מיליארד דולר. מדובר על כ-10% מסך הרכישות המקוונות בעולם של המוצרים מסוג זה. כלומר 10% מהמכירות מתנקזים בארבעה ימים. מטורף.
והנה, חודש נובמבר עומד בפתח ואתו ימי הקניות הגדולים ברשת חוזרים. מה מצפה לנו החודש? חג הקניות הישראלי שופינג IL, יום הרווקים הסיני שייערך ב-11.11, בלאק פריידיי וסייבר מנדיי – שהשנה יצא בתחילת דצמבר (הסבר בהמשך).
הטירוף מתחיל ממש עכשיו
עד כמה ימי הקניות האלה מטריפים את הצרכנים בעולם? בשנה שעברה ענקית הקמעונאות המקוונת עליבאבא דיווחה כי בימי המבצעים של יום הרווקים, נמכרו סחורות בשווי 31 מיליארד דולר ב-24 שעות. זה קרוב ל-1.3 מיליארד דולר בשעה, שזה 21.5 מיליון דולר בדקה. בדקה. בסייבר מנדיי לא כל כך הצליחו לדגדג את עלי אקספרס, ובכל זאת דיווחו על רווחים מצטברים המתקרבים ל-8 מיליארד דולר.
החשיבות של חודש נובמבר למסחר בסקטור הפרטי הוא עצום. אם ניקח לדוגמה את בלאק פריידיי, לפי הערכות מסוימות, כ-30% מסך כל הרכישות מהקמעונאיות בארצות הברית, השוק הגדול והמשמעותי ביותר בעולם, מתרחשות בין יום השישי הראשון שלאחר חג ההודייה ועד קריסמס. נתח עצום לכל הדעות.
עכשיו נשאלת השאלה, למה כל הימים הללו מאוגדים על פני תקופה כל כך קצרה? התשובה פשוטה: לקראת חידוש המלאים של השנה הבאה, הרשתות רוצות להיפטר מהעודפים שיושבים להם במחסנים. לכן הם יוצאים במבצעי כסאח וכך יוצא שהצרכן הפרטי "מרוויח".
למה מרוויח במרכאות? כי קודם כל, הכי זול לא לרכוש כלום. למרות שעל פניו הסכומים שהצרכן הממוצע ישלם במהלך ימים אלה נמוך משמעותית מהמחיר שישלם עבור אותו מוצר בכל יום אחר – למרות שבחלק ניכר מהמקרים נרכשים מוצרים שאין בהם צורך אמיתי. רק שמה לעשות, המבצעים החמים יעוורו עיני חכמים – ולרוב יוצאים עם הוצאות גבוהות בהרבה מהמתוכנן.
סדר נובמבר: מה קורה ואיפה?
נתחיל עם תקציר קטן לכל יום שופינג רשתי, נסביר את הייחוד שלו ובאילו זירות הוא מתרחש. למה? כדי להכין אתכם כמובן לצונאמי שהולך להטביע אתכם בפרסומות ומבצעים במהלך החודש וקצת הקרובים.
שופינג איי.אל. - 6-7 לנובמבר
זו השנה השישית ברציפות, מאז 2014, שבה תיערך חגיגת הקניות הישראלית ברשת. מי שאמונה על הבאת ה"חג" לישראל זו גוגל, שמשתפת פעולה עם אתר זאפ. ככל הנראה, שופינג IL מקדים את חגי הקניות האחרים, כדי לנסות לשחק לנו על הרגשות הפטריוטיים ולנסות לגרום לנו, הצרכנים, לרכוש יותר מוצרים מחברות ישראליות.
לפי אתר שופינג IL, מעל ל-1,000 אתרים ישתתפו השנה בחגיגה וימכרו מגוון מוצרים הכוללים ביגוד, מוצרי חשמל, קוסמטיקה ומוצרים ישראלים רבים. (הרחבה למגמות הצרכניות בארץ בהמשך)
יום הרווקים הסיני – 11.11
יום הרווקים קיבל את שמו השגוי מהמילים Singles day, מאחר והוא מורכב מארבעה אחדים. היום, שהפך ליום הקניות הרשתי הגדול בעולם, נקרא כך בשל התאריך שנוצר מארבעה אחדים.
מקורותיו של היום הם, ככל הנראה, כתוצאה מיום שצוין באוניברסיטה סינית עוד בתחילת שנות ה-90. עם זאת, עליבאבא לקחה חסות על יום זה – ועל הפער האדיר בין כמות הגברים לנשים בסין – והפכה אותו לגוליית מכירות.
כאמור, ביום הרווקים האחרון נמכרו סחורות בשווי 31 מיליארד דולר, ששברו את השיא של המכירות מ-2017, אז הם הסתכמו ב-25.3 מיליארד דולר.
בלאק פריידיי – 29.11
ישנן מספר תיאוריות מהיכן הגיע שמו של הבלאק פריידיי, או 'יום שישי השחור' בעברית. לפי האתר של ערוץ ההיסטוריהף מקור השם הוא מהעיר פילדלפיה, שם היה עומס רציני של קונים ותיירים לאחר חג ההודייה (Thanksgiving) והשם השתרש.
רק בסוף שנות ה-80 של המאה הקודמת הקמעונאים הפכו את יום השישי הראשון שלאחר החג לחגיגת קניות, שהובילה לטירוף ואף אלימות מצד הצרכנים הקונים לקראת הקריסמיס. מאז, היום כבר הפך לסוף שבוע שלם.
המכירות בבלאק פריידיי הסתכמו ב-6.2 מיליארד דולר, מתוכם 2 מיליארד שהוזמנו באמצעות טלפונים ניידים. סך הכול כולל חג ההודייה, נמכרו ביומיים מוצרים בשווי 3.7 דולר.
סייבר מנדיי 2.12
סייבר מנדיי (Cyber Monday) הומצא ב-2005 על ידי הקמעונאיות בארצות הברית, כדי לעודד צריכה מקוונת. לרוב הוא נערך בסוף חודש נובמבר, אך תלוי בתאריך חג ההודייה ונערך 4 ימים לאחריו.
בשנה שעברה סייבר מנדיי הפך באופן רשמי לאח הבכור מבחינת היקף המכירות כאשר עקף לראשונה את הבלאק פרידיי וסך המכירות המקוונות עמדו על כ-8 מיליארד דולר ביום.
איך נערכים למבול?
ראשית כל, לפני הכול, רוב אתרי האינטרנט מצריכים רישום כלשהו. אחרת פשוט אי אפשר לקנות. אז בין זה e-bay, עלי אקספרס, אמזון, אסוס או אלף ואחד אתרים אחרים – כדי לקנות צריך להירשם. בלי קשר חייבים לוודא שלחברות שמהן מזמינים יש משלוח לישראל כי לא כל חברה אכן מעניקה את השירות הזה.
לפני שרוכשים מומלץ לבצע סקר שוק, לבדוק מה המחירים לפני המבצע ועד כמה המבצע משתלם. בכל מקרה, בשל עומס במבצעים "קורצים", כדאי להכין רשימה של הדברים שאתם צריכים באמת – כלומר תהיו ממוקדי מטרה, אחרת תלכו לאיבוד.
בנוסף, לא כל מבצע שנתקלים בו יימשך. אל תשכחו שאתם מתחרים במאות מיליוני בני אדם על אותם מבצעים בדיוק, כך שלעיתים קרובות מדי המוצר שאותו רציתם נגמר. אז ברגע שמצאתם דיל שמתאים למידותיכם – תיקנו. ממש כמו בבורסה.
דבר אחרון שצריך לזכור אלה ענייני המס. רכישות בסכום שעד 75 דולר פטורות ממס, מ-75 דולר ועד 500 דולר צריך לשלם מע"מ, ומעל 500 דולר יש גם מכס. לכן כאשר אתם בודקים את הנחות, הכניסו למשוואה גם את עלויות המיסים, שעלולות להפוך מבצע משתלם, לכזה שממש לא משתלם.
שופינג IL - לאן הולך הצרכן הישראלי?
היקף הרכישות המקוונות באינטרנט ובמובייל של הישראלים נאמד בכ-18.5 מיליארד שקל בשנה. כלומר, כל ישראלי מוציא בממוצע כ-2,000 שקל בשנה ברכישות. סכום לא מבוטל. עם זאת, רק שליש, כלומר 6 מיליארד שקל לערך, נשארים בשוק הישראלי, כשהיתר מתפזרים בין ענקיות האינטרנט בחו"ל.
בשנה שעברה השתתפו בשופינג IL כ-1,400 בתי עסק, כשהיקף הרכישות בשופינג IL, "החג" הישראלי, הסתכמו בשנה שעברה ב-70 מיליון שקל. פחות מ-0.5% מסך היקף הרכישות של הישראלית באיקומרס בכללי ו-1.15% מסך הרכישות מהקמעונאים הישראליים.
לפי נתוני Google ו-zap השוואת מחירים במהלך 48 שעות הפעילות ביקרו כמיליון גולשים. גובה ההנחות הגיע לעד 90% ,שיעור ההנחה הממוצע בכל הקטגוריות עמד על 32% בנוסף למעלה 30% מהעסקים העניקו משלוח חינם.
ליאת סדן מנהלת השיווק של אתר זאפ, אומרת שחלק מהקמעונאים מדווחים על עלייה מרשימה במכירות. "כל מי שעבד דיווח על עלייה יפה. קפה עלית דיווחו על עלייה של 600%, קאסטרו מכרו פי 10, קרולינה למקה דיווחו על 100% עלייה במכירות", אומרת סדן.
לטענתה, מסקר עומק שביצעו, 60% מהישראלים רואים חשיבות לקנות כחול-לבן, עם זאת מרבית הישראלים יעדיפו לרכוש בשופינג IL מוצרי ביגוד על פני מוצרי אלקטרוניקה, אותם ירכשו דווקא בימי המכירות של הבלאק פריידיי והסייבר מאנדיי.
"היתרון המשמעותי ביותר שיש לשופינג IL, מעבר לרכישה בישראל, היא העובדה שהמשלוח מהיר והשירות הוא ישראלי, כך שלצרכן יש לאן לפנות. יש לו כתובת", היא אומרת.
בנוסף, היא אומרת כי בשנים האחרונות הצרכן הישראלי הפך להיות חכם וחשדן הרבה יותר. הצרכן הישראלי דואג לבדוק את העסקאות המשתלמות ביותר, בודק מחירים ועושה סקרי שוק מעמיקים הכוללים חוות דעת.
"אנחנו פחות עובדים על אימפולס ולראייה, הרבה ישראלים באמת ממתינים עד נובמבר כדי לבצע את הרכישות המשמעותיות שלהם", מסכמת סדן.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
15.הסוחרים הישראלים מאוד חכמיםאילן 11/11/2020 18:23הגב לתגובה זו0 0אז אם אתם כאלה חכמים אז למה אתם ממררים היום בבכי?, כל השנים שדדתם את הציבור ולא שילמתם על כך, היום אתם משלמים על חמדנותכם עדיין הינכם יקרים, אני שואל לא למדתם את הלקח תרויחו פחות תשלמו מס מופחת, למה שאני אקנה מכם אם אתם שודדים אותי?, איביי עלי אקספרס ואחרים עדיין זולים מכם בלמעלה מחמישים אחוז.סגור
-
14.זאפ אתר עקיצות, לא להתפתות (ל"ת)איתי 06/11/2019 13:21הגב לתגובה זו0 0סגור
-
בהחלטאילן 11/11/2020 18:27הגב לתגובה זו0 0אתר זאפ בהחלט הוא לא הוגן עם ציבור הקונים. הוא מסתיר מידע מציבור הקונים. לא ניתן באמת לערוך השואת מחיר.סגור
-
13.לא קונים דירה במחיר בועה!עידן 04/11/2019 08:46הגב לתגובה זו0 0אל תהיו פתייםסגור
-
12.כמו כל דבר בישראל - גם השופינג il עבודה בעינייםטוטו 01/11/2019 21:02הגב לתגובה זו1 0לא מצאתי בשנה שעברה מבצעים שווים. כרגיל הסוחר הישראלי מנסה לעקוץסגור
- טען עוד
-
11.דירה = קורת גגדירה = קורת גג 30/10/2019 09:46הגב לתגובה זו0 0דירה = קורת גגסגור
-
10.איך להיערך ולחסוך המון על הקניות ?נתן 27/10/2019 10:43הגב לתגובה זו7 0לא לקנות כלום, אבל ממש כלום, חיסכון אדיר.סגור
-
9.הכי חשוב לדעתמני 27/10/2019 08:16הגב לתגובה זו0 3מומלץ לבדוק בספורט שינקין ובאתר שלהם, שנב שעברה עשו מבצעים מטורפים על נעליים. מקווה שגם השנה.סגור
-
8.לקנות בארץ....עובדים עליכם בעיניים (ל"ת)פוריג 27/10/2019 07:05הגב לתגובה זו0 0סגור
-
7.לא סומך על זאפ. הפכו לאתר פרסומי ומקדמים מי שמשלם להםדג ברשת 26/10/2019 10:57הגב לתגובה זו11 0כבר שנים זאפ איבד מאמינותו (כמו גם בוקינג). לדעתי הם מקדמים בעיקר מי שמשלם להם, מונעים ביקורות לא טובות. חבל. מה שנותרהוא להשתמש באתרי בידקה והשוואה בחול, וכדאי להכין עליהם כתבה (כמו ריבו, טום'ס הרדוור ורבים אחרים)סגור
-
6.לקנות חכםאמיר 25/10/2019 18:07הגב לתגובה זו4 0אני צריך מחשב - יכולתי לקנות לפני שבועיים ואני ממתין לראות את גודל הירידה בהתאם למחירים שהיו לפני שבועיים בסקר שוק שעשיתי - נראה כמה ירד ונחליט.סגור
-
דירה = קורת גגדירה = קורת גג 30/10/2019 09:52הגב לתגובה זו0 0דירה = קורת גגסגור
-
משתתף בצערך (ל"ת)הנביא 27/10/2019 01:10הגב לתגובה זו0 1סגור
-
5.קצת ידע במתמטיקה לא יזיקיהודה 25/10/2019 16:25הגב לתגובה זו1 050 מיליארד מתוך 4.8 טריליון שנתי זה 1.04% (ולא 1.6 כמו שנרשם). ו 4 ימים בשנה זה 1.09% מהימים בשנה - כך ש 1.04% נמכר ב 1.09% מהימים זה אפילו מתחת לממוצע.סגור
-
..משה 25/10/2019 17:04הגב לתגובה זו6 0אולי כדאי שתקרא שוב... קצת הבנת הנקרא לא תזיק.. 50 מילארד מתוך 2.8 טריליון (4.8 זה הצפי ל2021)סגור
-
4.זה הזמן לקנות את פוקס. (ל"ת)אלין 25/10/2019 14:40הגב לתגובה זו2 0סגור
-
3.האדם לא שבע במה שיש לו תמיד רוצה עוד ועוד בלי להסתפקהעיניים רוצים הכל 25/10/2019 13:12הגב לתגובה זו5 0יש מלחמה מחר רבותי , תתחילו לקפוץ על הקניות כי מחר אנחנו הולכים ולא חוזרים צריכים לרדוף אחרי המבצעים , אני לא יהיה מוכן לוותר ולצאת פראייר , מה פתאום שאני לא יקנה כמה מוצרי חשמל ועוד סיר אחד או שתיים . חחחחחח אין שובע תמיד רוצים עוד וכנראה הכתבה נועדה לדרבן את הרוכשים לרוץ לראש הטור בעמדת הקניות חחחחחח עובדים עליכם ישר בעיניים ואתם לא לומדים תמשיכו כך זה בסדר , תפרנסו את העשירים עוד יותר חחחחחחחסגור
-
2.הטיפ הכי חשוב!יוסי 25/10/2019 12:48הגב לתגובה זו3 3כנסו לקבוצת Alibuy בפייסבוק שם מרכזים את כל המבצעים והקופונים הכי שווים ממליץ בחום!!!סגור
-
1.מיליארדי אנשים יהפכו מאושריםאושר 25/10/2019 11:35הגב לתגובה זו7 0מקניית מוצרי צריכה די מיותרים המיעוט יהפול לעשיר ממכירה למאושרים כמו בכל דת גם בקפיטליזם יש מי שמרוויח משיווק אושר דמיוניסגור