מחקר: הורדת המכס על טונה הגיעה במלואה לצרכנים והורידה מחירים

כך על פי המחקר של רשות התחרות שהראה שהמחירים אכן ירדו ב-6.4% ומגוון המוצרים לצרכן גדל. צריך לומר – גורמים אינטרסנטים יגידו לכם שהמחירים לא באמת ירדו, אבל הם הרי אינטרסנטים. אל תאמינו להם, אלא לנתונים אובייקטיביים. רשות התחרות: "הקלה בחסמי היבוא יוצרת שיפור תחרותי ומתגלגלת לכיסם של הצרכנים"
 | 
telegram
(8)

הציבור הישראלי נהנה ממחירים נמוכים יותר של שימורי טונה, כך קובע מחקר של רשות התחרות שמצא כי הפחתת המכס על יבוא שימורי טונה ארוזים של 3.5 שקלים לק"ג התגלגלה כולה לצרכנים והובילה לירידה של 3.9 שקל במחיר לצרכן של שימורי הטונה המיובאים, וכן לירידה של 2.7 לק"ג במחיר לצרכן (כולל אלו שנארזים בישראל). מדובר בחיסכון כולל למשק של 27 מיליון שקל בשנה וחיסכון לכלל משקי הבית של 38 מיליון שקל בשנה. הממשלה מנגד איבדה הכנסות של 11 מיליון שקל – אבל הציבור הרוויח. כלומר,

המחקר של הרשות הוא עוד דוגמה לכך שהורדת מכסים ופתיחת השוק לתחרות אכן מובילה לירידת מחירים לציבור ולהקלה על יוקר המחיה. במקרה של הטונה, יש יותר מגוון מוצרים, יותר חברות שונות שמתחרות על הצרכן וזה בנוסף לירידת המחירים (וגם חלק מהסיבה לירידת המחיר). המחקר מראה ממצאים שדומים גם למחקר קודם שהראה כי הורדת המכס על החמאה הביאה לירידת מחירים על החמאה הבסיסית כמו גם לגידול במגוון החמאה שהצרכן הישראלי מקבל במכולת (ורק נזכיר שלפני 3 שנים לא היה אפשר למצוא בישראל חמאה, אחרי שתנובה הפסיקה לייצר כי החליטה שזה לא משתלם לה).

על פי המחקר, עד 2013 שלטו בשוק הישראלי 3 יצרניות - סטארקיסט עם נתח שוק של 50%, נטו מלינדה עם המותגים ויליגר ופוסידון עם נתח שוק של 24% מהשוק ופילטונה עם נתח שוק של 12% - כלומר לפחות 86% מהשוק נשלט ע"י שלוש חברות בלבד. על פי המחקר, בעקבות החשיפה ליבוא נתח השוק של אותן שלוש שחקניות גדולות נותר אמנם גבוה, 76%, והריכוזיות בענף עדיין גבוהה, אך למרות זאת מדובר בהחלט בירידה משמעותית של 10 נקודות אחוז בנתח השוק שלהן- ומדובר כמובן באובדן של בהרבה מאוד כסף מבחינת אותן חברות ומנגד כניסה של שחקניות חדשות לשוק והגדלת התחרות על הצרכן.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

כלכלנים יגידו לכם, רגע זה ברור, זה מובן מאליו שהורדת מכסים עוזרת לציבור, מורידה מחירים לצרכן ומגדילה תחרות. מה החידוש? אבל יש הרבה גורמים אינטרסנטים שמנסים לספר לציבור הישראלי שחשיפה לייבוא לא מורידה מחירים (ולכן כמובן צריך לשיטתם להמשיך לסגור את השוק – וכך היתרון שלהם והיכולת שלהם לשלוט בשוק המקומי יישמרו). אז צריך לומר את האמת הכלכלית – פתיחה של השוק לייבוא עוזרת להורדת מחירים לצרכן והיא טובה לציבור. המחקר של רשות התחרות אולי מוכיח את המובן מאליו, אבל בעידן של דיס-אינפורמציה צריך לומר אותו.

ברשות התחרות מציינים כי בין השנים 2016-2013 יושמה באופן הדרגתי הפחתת מכס על יבוא שימורי טונה ארוזה לישראל, ממכס בגובה של 12% וגם 3.51 שקלים לק"ג, הופחת המכס ל-12% ללא מרכיב נוסף שקלי קבוע. על פי המחקר, בתקופה זו וגם בשנים שאחריה (בין סוף 2013 ועד סוף 2017), נרשמה ירידה איטית ומתמשכת במחיר לצרכן של שימורי טונה בישראל, בהיקף כולל של כ- 3.3 שקל לקילו.

היות שהמחיר לצרכן של שימורי טונה מושפע מגורמים רבים, בראשם מחירה העולמי של הטונה הגולמית, בחנה רשות התחרות את תרומתה של הפחתת המכס לשינויים במחיר לצרכן. בדיקת חטיבת המחקר של הרשות העלתה כי הפחתת המכס על יבוא טונה ארוזה גררה ירידת מחיר לצרכן, וכן כי אחריה נרשמו ירידה בריכוזיות הענפית, עלייה בכמות המיובאת, עלייה במגוון המוצרים המיובאים וכן כניסה של יבואנים חדשים. נמצא כי מחירם הממוצע לצרכן של שימורי הטונה המיובאים ירד בעקבות הפחתת המכס ב- 3.9 שקל, ירידה גדולה יותר מהפחתת המכס עצמה. במקביל, נראה שגם הספקים של מוצרי הטונה שנארזים בישראל, שלהם בתקופה הנבחנת חלק הארי מסך המכר של שימורי טונה ברשתות שיווק המזון (בין 85%-92%), הגיבו להורדת המכס, על אף שלא נהנו ממנה. בהתאם, מחירם הממוצע לצרכן של כלל מוצרי הטונה המשומרת ירד כתוצאה מהפחתת המכס ב-2.7 שקל.

עוד נמצא כי במקביל להפחתת המכס גדל מגוון המוצרים והמותגים המשווקים לצרכן ברשתות שיווק המזון, וכן נרשמו כניסה של ספקים חדשים לענף וירידה בריכוזיות הענפית.

מרשות התחרות נמסר: "רשות התחרות רואה בחיוב את מדיניות הסרת החסמים על היבוא - הן אלו המכסיים והן החסמים האחרים, וקוראת להמשך מגמה זו. הממונה על התחרות ציינה כי ההשפעה הרחבה של הפחתת המכס על הטונה גם על המוצרים המתחרים, שלא הושפעו ישירות מההפחתה, מאותתת כי הפוטנציאל התחרותי הטמון בהפחתת מכסים עשוי להתפרס אף מעבר להשפעות הישירות החזויות. עוד ציינה הממונה כי זהו מקרה נוסף שבו רואים בבירור איך הקלה בחסמי היבוא יוצרת שיפור תחרותי ומתגלגלת לכיסם של הצרכנים".

תגובות לכתבה(8):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    כתבה שטחית
    דר דוד 12/10/2022 11:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ככה לא עושים תחקיר. יש סוגי טונה שונים יש יקרים ויש זולים, צריך לקחת סוג מסוים במשקל מסוים ולהשוות. לא מסובך במיוחד אך מדויק. הכתבה כללית ואי אפשר לוודא נתוניםץ כנראה שגם הכותב אינטרסנט.
    סגור
  • 7.
    3.5 שח לקג וואוו!!
    יוד 04/10/2022 14:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כלומר כ37.5 אג לקופסא של 110 גרם משק הבית אצלי צורך 5 6 קופסאות בשבוע מקסימום ואפילו פחות אז במקסימום חסכתם לי2.25 שח בשבוע שהם 9 שח בחודש ממש מרגש אני קורא ודומע מהתרגשות עבודה בעיניים של שלטון פקידים ילדי כ×פות מו×חתים
    סגור
  • 6.
    מע"מ רגיל ירקות ופרות
    רוטב 03/10/2022 12:01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    צריף לקבוע מע"מ על כל הירקות והפרות . המחיר גבוהה ועוד מע"מ כבר לא ישנה כלום . מי שקונה סלט ישראלי בתוספת טונה . הוא בד"כ לקוח של חברות ההסעדה המוסדיות והם יכולים לספוג את העלייה . במיוחד שעכשיו קיבלו הנחת מכס על הטונה .
    סגור
  • 5.
    39 מיליון חסכון על 9 מיליון אזרחים ..4 ש"ח בשנה -הישג ע (ל"ת)
    מומחה ביבוא 03/10/2022 09:49
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 4.
    מחקר זה שם גדול בשביל להסתכל ברמי לוי כמה עולה טונה
    מבין2 03/10/2022 09:07
    הגב לתגובה זו
    5 1
    אבל אנשים צריכים לקבל פנסיות תקציביות איכשהו
    סגור
  • טען עוד
  • 3.
    שורה תחתונה כמה יעלה בסופר ?!?!!?
    אלון 03/10/2022 08:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה לא כתבתם..
    סגור
  • 2.
    בחנויות אני רואה רק עליית מחירים
    שלומי 03/10/2022 08:05
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שום ירידה
    סגור
  • 1.
    חיסכון של שקל שלם למשפחה לחודש...
    שובני 03/10/2022 04:55
    הגב לתגובה זו
    2 3
    חחחחח..... ממשלת עמלק, מנהלת את כל אלגוריתם ההכנסות שלה נגד הנתינים (מה שקרוי "אזרחים").
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות